  • 1. Data: 2009-08-21 17:12:57
    Temat: Analiza widma hałasu
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Jako że to trochę nie moja działka, pozwólcie że spytam. Jest sobie
    silnik elektryczny zblokowany z wielostopniową przekładnią zębatą.
    Trzeba określić widmo hałasu generowanego przez samą przekładnię i jego
    udział w poziomie mocy akustycznej emitowanej przez cały napęd.
    Prędkości obrotowe kół i ilości zębów znane, więc da się identyfikować
    częstotliwości prążków produkowanych przez stopnie przekładni. Prążki i
    moc akustyczną generowaną przez sam silnik ( wentylator, niewyważenie i
    gwizd szczotek na komutatorze ) da się zmierzyć po zdemontowaniu
    przekładni i identyfikować po prędkości obrotowej, ale co dalej z tą
    stertą danych ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-08-22 19:25:32
    Temat: Re: Analiza widma hałasu
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > komutatorze ) da się zmierzyć po zdemontowaniu przekładni i identyfikować
    > po prędkości obrotowej, ale co dalej z tą stertą danych ?

    Chcesz zmierzyc widmo halasu, ale nie pytasz jak to zrobic tylko po co to
    robic?

  • 3. Data: 2009-08-22 20:23:22
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Ghost pisze:

    > Chcesz zmierzyc widmo halasu, ale nie pytasz jak to zrobic tylko po co
    > to robic?

    Chcę jakoś *oszacować* widmo hałasu samej przekładni bez silnika.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-08-23 01:18:23
    Od: "bujnos" <b...@b...biz>

    > Chcę jakoś *oszacować* widmo hałasu samej przekładni bez silnika.
    > --
    > P. Jankisz

    w cool edit pro robi sie to tak (w audacity i innych zapewne podobnie):

    widmo przekładni którego szukasz nazwijmy sygnałem, widmo silnika - szumem.
    nagrywasz sam silnik(szum), kilka sekund, zrzucasz do pliku profil (czyli
    widmo) tego 'szumu', i odfiltrowujesz go z nagranego osobno ale w takich
    samych warunkach, hałasu silnka z przekładnią.
    dziecinne proste.
    byc moze w praktyce nieglupio byloby najpierw w taki sposob wyczyscic
    nagrywane sygnaly z szumow wlasnych dyktafonu czy czym tam zamierzasz
    nagrywac te przekladnie, ale mozliwe ze to przesada.

  • 5. Data: 2009-08-23 07:42:15
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "bujnos" <b...@b...biz> napisał w wiadomości

> [...]
    > nagrywane sygnaly z szumow wlasnych dyktafonu czy czym tam zamierzasz
    > nagrywac te przekladnie, ale mozliwe ze to przesada.

    Odfiltrowanie obejmuje faze? Moze sie nie znam ale wydaje mi sie to trudne.

  • 6. Data: 2009-08-23 07:56:10
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    bujnos pisze:

> [...]
    > widmo) tego 'szumu', i odfiltrowujesz go z nagranego osobno ale w takich
    > samych warunkach, hałasu silnka z przekładnią.

    A takie dane, wygenerowane przez popularny program mają jakąś wartość
    metrologiczną ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-08-23 08:20:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 23 Sie, 08:56, PeJot <P...@o...pl> wrote:
    > A takie dane, wygenerowane przez popularny program mają jakąś wartość
    > metrologiczną ?

    Łatwo sprawdzić. Postaw obok siebie np samochód i odkurzacz, nagraj
    razem i osobno i sprawdź jak to działa.
    Konrad

  • 8. Data: 2009-08-23 09:46:28
    Od: "bujnos" <b...@b...biz>

    > Odfiltrowanie obejmuje faze? Moze sie nie znam ale wydaje mi sie to
    > trudne.

    w algorytmy wgladu nie mam ale sadze ze faza przy wydzielaniu skladowych nie
    ma nic do rzeczy.
    jedynym utrudnieniem moze byc optymalne ustawienie niektorych parametrow
    filtra - zaleza np od
    probkowania sygnalu na ktorym sie pracuje.

  • 9. Data: 2009-08-23 09:50:25
    Od: "bujnos" <b...@b...biz>

    > A takie dane, wygenerowane przez popularny program mają jakąś wartość
    > metrologiczną ?

    popularny program na pupularnym mikrofonie mozesz tak samo skalibrowac
    jakbys
    musial to zrobic z profesjonalonym softem czy urzadzeniem na profesjonalnym
    mikrofonie :)

  • 10. Data: 2009-08-23 13:34:41
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > w algorytmy wgladu nie mam ale sadze ze faza przy wydzielaniu skladowych
    > nie ma nic do rzeczy.

    Ma - jesli sygnaly silnika i przekladni sa skorelowane, to przesuniecie
    fazowe wplywa na wartosc sumy skladnikow.