    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Date: Tue, 13 Oct 2020 23:26:17 GMT

    On 2020-10-11, pioruns <w...@w...com> wrote:
> [...]
    ch_ram_for_asus_prime_b350plus_using_ryzen_7/e1tifry
    /

    > Dzięki za odpowiedź. Tak sobie szukam i bardzo mało jest Unbuffered ECC
    > DDR4 w porównaniu do Registered ECC. Ponadto, płyta obsługuje max 16GB
    > per stick. Obecnie mam tam takie:
    > https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Me
    mory/VENGEANCE-LPX/p/CMK32GX4M4A2400C16#tab-tech-spe
    cs

    > 2400MHz @ CAS 16 Unbuffered non-ECC. Czytam dalej w necie, że pamięć
    > gubi desktopowa non-ECC gubi zazwyczaj 1 bit na miesiąc na 1 GB RAM. A
    > więc ja gubię 4 bajty na miesiąc :/ Nic dziwnego, że dostałem data
    > corruption na dysku po wielu miesiącach uptime - w sumie po roku pracy z

    Mimo wszystko to trochę dziwne bo gubienie RAM nie musi się przekładać
    od razu na dysk. Musi być jeszcze jakaś operacja dyskowa z tymi będnymi
    danymi. MZ tego się nie da prosto oszacować, ale wydawałoby się, że nie
    powinno być tego dużo, tj. jakiś ułamek błędów pochodnych RAM. No chyba,
    że te dyski przerzucają dane non-stop.

    > resetami oczywiście. Wykrył mi je program (bo się wywalał na swoich
    > własnych plikach), a sprawę nagłośnił Btrfs w dmesg.
    > Przejechałem dyski btrfs scub (checksum corruption wykryte w jednym
    > pliku, nic więcej). Sformatowałem dyski od nowa, zmigrowałem z mdadm
    > raid1 do natywnego btrfs raid1. Zero błędów nośnika po formacie i po
    > scrubie. Przejechałem oba Spinritem. Nic. SMART Extended Self Test nic.
    > Zero bad sektorów i w ogóle. A więc pamięć :|

    Nie masz czegoś co może istotnie zakłócać, nie wiem, jakieś silne,
    zmienne pola EM, albo jakieś źródło promieniowania? :) Swoją drogę, te
    komunikaty o błędach (chksum) nie dotyczą braku "symetryczności" na obu
    pulach tego Raid 1? Inaczej mówiąc, czy ten Raid 1 naprawia indywidualne
    błędy zupełnie transparentnie, czy może ten błąd to własnie wynik
    niezgodności obu kopii?

    > Znalazłem te dwie:
    > https://www.scan.co.uk/products/16gb-1x16gb-samsung-
    m391a2k43bb1-ctd-ddr4-workstation-ram-pc4-21300-2666
    -ecc-unbuffered-cas-19-dual

    > https://www.scan.co.uk/products/8gb-samsung-1x8-ddr4
    -pc4-21300-2666mhz-cl17-12v-ecc-udimm-server-memory

    > Jak myślisz, nada się to? Obydwa są 2666MHz Unbuffered ECC no i
    > Samsunga. Prędkość też fajna bo byłoby to upgrade z obecnego 2400MHz.
    > Trochę gorsze CAS bo 16GB ma C19 a 8GB ma C17, ale ECC musi być. Inaczej
    > będę musiał szukać innej płyty ;) Są jakieś płyty pod Ryzena, które idą
    > z ECC Registered?

    Nie mogę tam wleźć, bo str. uważa, że ją atakuję :)
    A nie masz możliwość zakupu tech kości aby sprawdzić i jeśli nie działają,
    zwrócić?

    ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to
    jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików
    par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

    --
    Marcin