  • 21. Data: 2020-10-16 14:12:12
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 maks temperatura
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 16/10/2020 13:00, Marcin Debowski wrote:
    > Sprawdzam Asusowym do overclocking (AI Suite 3, płyta Prime X370-PRO, R7
    > 1700 pro). Wydaje się podawać poprawnie. Tylko właśnie nie wiem jaki
    > maks. Automatyczna optymalizacja doszła do 79C przy zabawie z zegarem i
    > napięciami, więc w sumie wydaje się to wskazywać na 75C. Tylko, że to
    > jest MZ temperatura rzeczywistą, więc dlaczego AMD podaje 95C?

    Ja mam bardzo łatwo, bo Linux mi pokazuje prawdziwą fizyczną temperaturę
    w narzędziu lm-sensors.
    Np. serwer aktualnie 35 C (Ryzen 7 1700 TDP 65W) a desktop 47 C (Ryzen 5
    1600X TDP 95W). Nie ma opcji, że wyświetla z offsetem, bo wtedy serwer
    miałby 15 C co jest niemożliwe :)

    Przełącz się na chwilę do Ubuntu liveCD to też możesz zobaczyć prawdziwą
    temperaturę bez wątpliwości.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 22. Data: 2020-10-16 17:48:24
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: pioruns <w...@w...com>

    PamięćOn 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:

    > Też jestem ciekaw :)
    Pamięć zainstalowana. Wygląda mi na pełny sukces!

    Dla przypomnienia, hardware:
    product: PRIME B350-PLUS
    product: AMD Ryzen 7 1700 Eight-Core Processor

    Dane z lshw:
    *-memory
    physical id: 26
    slot: System board or motherboard
    size: 16GiB
    capabilities: ecc
    configuration: errordetection=multi-bit-ecc

    *-bank:1
    (Unregistered) 2666 MHz (0.4 ns)
    product: 9965745-002.A00G
    vendor: Kingston
    physical id: 1
    serial: 719CA3F9
    slot: DIMM_A2
    size: 16GiB
    width: 64 bits
    clock: 2666MHz (0.4ns)

    Dane z dmidecode:
    Handle 0x0026, DMI type 16, 23 bytes
    Physical Memory Array
    Location: System Board Or Motherboard
    Use: System Memory
    Error Correction Type: Multi-bit ECC
    Maximum Capacity: 128 GB
    Error Information Handle: 0x0025
    Number Of Devices: 4

    Handle 0x0027, DMI type 19, 31 bytes
    Memory Array Mapped Address
    Starting Address: 0x00000000000
    Ending Address: 0x003FFFFFFFF
    Range Size: 16 GB
    Physical Array Handle: 0x0026
    Partition Width: 1

    A więc wygląda na to, że Multi-Level ECC jest włączone :) Zajefajnie, bo
    tanio sprzęt dorwałem, używany, ale w stanie idealnym. Służy już ponad
    rok, dawno się zwrócił, a mam funkcjonalność i wydajność serwerów
    wielokrotnie droższych!

    Męczyłęm się z pół godziny chciałem zrobić tą pamięć niestabilną, nie
    chciała pokazać żadnych błędów w memtest86, a jak zlazłem z zegarami
    CAS/RAS etc za nisko to nie startowała, musiałem przepinać pamięć
    poprzednią spowrotem aby PC ruszył, i tak kilka razy aż w końcu dałem
    sobie spokój bo serwer ma chodzić. No i chodzi :) Teraz bede czekać na
    raporty błędów. edac-util mówi:
    mc0: 0 Uncorrected Errors with no DIMM info
    mc0: 0 Corrected Errors with no DIMM info
    mc0: csrow2: 0 Uncorrected Errors
    mc0: csrow2: mc#0csrow#2channel#1: 0 Corrected Errors
    mc0: csrow3: 0 Uncorrected Errors
    mc0: csrow3: mc#0csrow#3channel#1: 0 Corrected Errors
    edac-util: No errors to report.

    :D

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 23. Data: 2020-10-16 19:03:47
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 16 Oct 2020 12:33:43 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rmc0eo$9bt$1$pioruns@news.chmurka.net>
    od pioruns <w...@w...com> :

    >Każdy producent inaczej pokazuje Error Rates. Niektóre dyski nie
    >pokazują tu nic, zero, a niektóre miliony korekcji, bo każdy kontroler
    >co innego uznaje jako "błąd".

    To pole może być połączeniem dwóch wartości, całkowita ilość pozycjonowań/całkowita
    ilość
    błędów pozycjonowania(w Seagate chyba tak jest), to samo może dotyczyć parametru Raw
    Error Rate i innych(całkowita ilość odczytów/całkowita ilość błędnych odczytów lub
    całkowita ilość odczytów/ilość błędnych odczytów od włączenia zasilania dysku, czyli
    po
    włączeniu zerowana była ilość błędów).
    W dokumentacji gdzieś to mieli, kiedyś była osiągalna na ich stronie www.

  • 24. Data: 2020-10-17 03:08:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-16, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> wrote:
> [...]
    > odczytów/ilość błędnych odczytów od włączenia zasilania dysku, czyli po
    > włączeniu zerowana była ilość błędów). W dokumentacji gdzieś to mieli,

    No właśnie sprawdziłem omalże dziewiczego Seagata i też to ma. Internety
    twierdzą, że należy się niepokoić. Smartctl mówi pre-fail:

    1 Raw_Read_Error_Rate [..] Pre-fail Always - 72695726
    7 Seek_Error_Rate [..] Pre-fail Always - 21614701
    (ST8000DM004-2CX188)

    Czyli nalezy rozumieć że takie błędy to norma?

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2020-10-17 03:14:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-16, pioruns <w...@w...com> wrote:

    > Pamięć zainstalowana. Wygląda mi na pełny sukces!
    [..]
    > sobie spokój bo serwer ma chodzić. No i chodzi :) Teraz bede czekać na
    > raporty błędów. edac-util mówi:

    No to czejamy :)

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2020-10-17 03:22:54
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 17 Oct 2020 01:08:11 GMT
    doszła do mnie wiadomość <%triH.630911$jbb.526219@fx44.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

> [...]
    >7 Seek_Error_Rate [..] Pre-fail Always - 21614701
    >(ST8000DM004-2CX188)
    >
    >Czyli nalezy rozumieć że takie błędy to norma?

    Nie mogę odgrzebać pdf-a od seagate, ale znalazłem coś, co się zgadza z tym, co
    pamiętam.
    Tak jak mówiłem:

    http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/Seagate_SER_RRE
    R_HEC.html

    Seek Error Rate

    The raw value of each SMART attribute occupies 48 bits. Seagate's Seek Error Rate
    attribute consists of two parts -- a 16-bit count of seek errors in the uppermost 4
    nibbles, and a 32-bit count of seeks in the lowermost 8 nibbles. In order to see
    these
    data, we will need a SMART utility that reports all 48 bits, preferably in
    hexadecimal.
    Two such utilities are HD Sentinel and HDDScan.

    Wystarczy odczytać parametry SMART w HEX, i będzie to widać.
    To dotyczy też innych parametrów typu "error rate".

  • 27. Data: 2020-10-17 03:29:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-16, pioruns <w...@w...com> wrote:

> [...]
    > miałby 15 C co jest niemożliwe :)
    >
    > Przełącz się na chwilę do Ubuntu liveCD to też możesz zobaczyć prawdziwą

    Ja jestem linuksiarz, problem w tym że lm_sensors nie zawsze pokazuje
    poprawnie bez ręcznego grzebania w konfiguracji. Moje zainteresowanie
    temperaturą występuje zaś w okolicach fizycznego złożenia sprzętu i nie
    chciałbym spędzac wielu godzin babrząc się w tym, stąd założenie, że
    windowsowski program dołączony do sprzętu jednak powinien to pokazywać
    poprawnie bez większych cyrków.

    Poza tym np. dla płyty, którą mam pod R5 3600 (PRIME B350M-E),
    sensors-detect pokazuje to:

    Driver `k10temp' (autoloaded):
    * Chip `AMD Family 17h thermal sensors' (confidence: 9)

    Driver `to-be-written':
    * ISA bus, address 0x290
    Chip `ITE IT8655E Super IO Sensors' (confidence: 9)

    A sensors to:
    nouveau-pci-0900
    Adapter: PCI adapter
    fan1: 1032 RPM
    temp1: +35.0°C (high = +95.0°C, hyst = +3.0°C)
    (crit = +105.0°C, hyst = +5.0°C)
    (emerg = +135.0°C, hyst = +5.0°C)

    k10temp-pci-00c3
    Adapter: PCI adapter
    Tdie: +35.5°C (high = +70.0°C)
    Tctl: +35.5°C

    Powyższe dla k10temp-pci-00c3, to jest temp. cpu ale to nie jest
    poprawna temperatura. Jest zaniżona właśnie o około 20C.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2020-10-17 03:34:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-16, pioruns <w...@w...com> wrote:
> [...]
    >>> https://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-7-have-a
    -temperature-20-degree-c-reporting-offset.html

    > Heh, no tak, mój błąd! Powinienem na przykładzie temp. max. to opisać.
    > Ale temp. max. ma taki sam offet jak temperatura aktualna.

    > Moja interpretacja: (zgaduję)
    > Jak czytasz bezpośrednio z płyty głównej/BIOSu, to masz np. temperaturę
    > aktualną 60C zamiast 40C, a maksymalną 95C zamiast 75C. Dystans do
    > maksymalnej masz ten sam, co jakbyś użył narzędzia, które pokazuje 40C
    > aktualną i 75C maksymalną (czyli prawdziwe temperatury fizyczne).
    >
    > Też mi się wydaje, że temp. max tych procesorów to 75C czyli (95C prosto
    > z BIOSu).

    Bios wydaje się pokazywac poprawną - zwykle ca 38-49C (dla przypomnienia, u
    mnie RT to 30-35C, MB >=35C).

    > Odpal kompa z zimnego to się dowiesz co ten AI Suite 3 pokazuje tak
    > naprawdę.
    >
    > Wydaje mi się, że cały ten cyrk jest zrobiony po to, aby ludziom się nie
    > paliły procki, procek który mówi, że jest 20C gorętszy niż jest w
    > rzeczywistości włączy sobie throttling szybciej i się nie zniszczy.

    No ale mamy sytuację w sumie odwrotną. Obecnie AMD twierdzi max 95C a Redity
    i różne strony ze spec. 75C. Czyli tak jakby AMD zachęcał, śmiało, do 95C
    jest jeszcze sporo :)

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2020-10-17 03:39:45
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

> [...]

    >7 Seek_Error_Rate [..] Pre-fail Always - 21614701
    >(ST8000DM004-2CX188)
    >
    >Czyli nalezy rozumieć że takie błędy to norma?

    Przypomniało mi się co można zrobić, kiedy zawiodą wszystkie typowe metody
    odzyskiwania
    danych z HDD, ano to:
    https://www.kuvaton.com/browse/64240/01010101000111.
    jpg

  • 30. Data: 2020-10-17 03:55:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-16, pioruns <w...@w...com> wrote:

    > Fajne narzędzie ten parchive, obczaję :) Przyda się do backupów może.
    >
    > Ale, Btrfs nie robi czegoś podobnego domyślnie? On porównuje zapisy na
    > obu dyskach w swoim "raid1" i patrzy, czy wszystkie pliki są poprawnie
    > zapisane. Robi to cały czas. Potrafi odtworzyć plik gdy dane zostaną
    > uszkodzone, a także pracować z jednym dyskiem z zdegradowanym raidem.
    > Nie zastąpi to danych nadmiarowych jak w WinRAR czy parchive, czy
    > macierzy RAID6, ale spójność danych trzyma.
    > Ma jednak trochę różnic od mdadm. Używam obydwu mdadm i btrfs w trybie
    > RAID1.

    Na pewno nie ma takiej programowalnej redundacji. Używam par2 od czasu jak
    bardzo dziwnie posypał mi się duży Raid5. Tzn. wszystko było na poziomie
    logicznym ok, ale pliki miały uszkodzenia.

    A wracając do btrfs, u mnie jest o tyle gorzej, że chodzi mi to w układzie
    data:single, metadata:raid1 na 5 fizycznych dyskach. Dla takiego układu nie
    mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie, czy wypadnięcie jednego fizycznego
    urządzenia umożliwi odtworzenie plików (po dodaniu sprawnego urządzenia) z
    pozostałych. Wydawałoby się, że ten raid 1 dla meta data powinien mieć kopie
    na różnych fizycznych urządzeniach, więc odpowiedź powinna brzmieć - tak,
    ale jak góglam, to widzę odpowiedzi na nie.

    --
    Marcin