  • 1. Data: 2022-08-23 08:31:53
    Temat: SSD Samsung Magician
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dziwna rzecz:
    Przeniosłem dane klonując z dysku Samsung EVO 840 na EVO 960 (firmowym narzędziem
    Samsung Samsung Data Migration czyli OEM Clonix ze
    strony Samsunga).
    Na nowym dysku komputer normalnie startuje, ale... Samsung Magician v.4.9.7 ma
    wyszarzone wszystkie opcje, pokazując "informacja
    tylko dla Samsung SSD".
    Ki diabeł, że Magician przestał rozpoznawać własny brand?
    Przy klonowaniu jakoś błędnie się przeniosła sygnatura dysku czy podobny zonk?

  • 2. Data: 2022-08-23 09:20:10
    Temat: Re: SSD Samsung Magician
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przypomniało mi się, bo waliłem nosem kilka lat temu kupując te dyski:
    Magician v. 4.9.7 to stara wersja programu nie rozpoznająca prawidłowo wówczas nowych
    EVO 860.
    Ale mylące jest to, że próba aktualizacji z poziomu programu kończy się komunikatem
    "masz najnowszą wersję Magician" co jest
    nieprawdą.
    Najnowsza wersja to Magician 7.1.1, tyle że 4.9.7 było ostatnią wersją potrafiącą
    optymalizować EVO 840. Nowsze wersje Magiciana (od
    v.5.0 w górę) nie chciały optymalizować serii EVO 840, więc zainstalowałem v.4.9.7
    wyszukaną w archiwach.
    Zainstalowany najnowszy Magician v. 7.1.1 widzi nowy dysk, choć sam program przestał
    być zgrabniutki lecz stał się kobylasty i co
    najgorsze nie ma w nim funkcji optymalizacji dysku obecnej w wersji 4.9.7
    (kilkudziesięciominutowa optymalizacja SSD, odpowiednik
    defragmentaryzacji).

  • 3. Data: 2022-08-23 10:17:18
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 23 Aug 2022 09:20:10 +0200
    doszła do mnie wiadomość <63047faa$0$457$65785112@news.neostrada.pl>
    od ąćęłńóśźż <...@...pl> :
> [...]
    >najgorsze nie ma w nim funkcji optymalizacji dysku obecnej w wersji 4.9.7
    (kilkudziesięciominutowa optymalizacja SSD, odpowiednik

    Ta "optymalizacja" to pudrowanie błędu firmware w Evo 840, jak
    mniemam, nie chce mi się grzebać, ale chyba był firmware naprawczy.
    Dysk SSD nie potrzebuje optymalizacji, pilnować TRIM i AHCI, reszta
    mało istotna, a i bez TRIM można się doskonale obejść.
    Można jeszcze dodać sobie wolną, strimowaną przestrzeń na OP.
    https://www.seagate.com/pl/pl/tech-insights/ssd-over
    -provisioning-benefits-master-ti/
    TRIM może w pewnych przypadkach negatywnie wpłynąć na wydajność dysku,
    przykładowo, w operacjach typu kasowanie czy przenoszenie tysięcy
    małych plików, dodatkowo specjaliści odradzają TRIM na szyfrowanych
    dyskach, ze względów bezpieczeństwa.
    Szwambuł Trantiputl.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 4. Data: 2022-08-26 15:37:16
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 23 Aug 2022 23:48:46 +0200
    (GMT+02:00)
    doszła do mnie wiadomość <te3hvv$e6o$1@gioia.aioe.org>
    od Eneuel <e...@g...com> :
    >ąćęłńóśźż używa magii...
    >
    >: nie chciały optymalizować
    >
    >Czymże jest owa optymalizacja? -- nie TRIMowaniem aby?... Komendę
    > TRIM możesz wysłać inaczej...

    Jak mniemam, to dotyczyło modelu Evo 840.
    Dyski szmalsunga traciły wydajność(drastycznie) po okresie bezrobocia,
    samsung zapomniał o tym, że z biegiem czasu komórki pamięci tracą
    ładunek(dryft napięciowy, wystarczy miesiąc bezczynności), to było
    pudrowane reallokacją danych w inne miejsce o ile pamiętam, nie
    śledziłem tego dokładnie.
    https://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases
    -firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-perform
    ance-bug
    Jak ktoś zostawił taki dysk w szufladzie na miesiąc-dwa, to dane z
    tego czytało się z szybkością antycznego hdd-ka.
    Szwambuł Trantiputl
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 5. Data: 2022-08-26 19:27:30
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 26 Aug 2022 19:01:03 +0200
    (GMT+02:00)
    doszła do mnie wiadomość <teau8g$1ojn$1@gioia.aioe.org>
    od Eneuel <e...@g...com> :
    >Szwambuł Trantiputl
    >
    >: Jak ktoś zostawił taki dysk w szufladzie na
    >: miesiąc-dwa, to dane z tego czytało się
    >: z szybkością antycznego hdd-ka
    >
    >Myślałem, że każdy SSD zachowuje się podobnie pod tym względem...
    > Dużego doświadczenia nie mam.
    >
    >Z mego Evo (970 bodajże) straciłem plik, choć ów plik nie leżał
    > bezczynnie... Trzymam kopie SSD na talerzach...

    To jest skomplikowana sprawa, bo dryft napięciowy musi być korygowany
    przez przetworniki a/c(w wypadku kości MLS/TLC/QLC), o tym właśnie
    Samsung sobie zapomniał, zapomniał też o tym, że wielokrotny odczyt
    danych z bloku flash(kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy razy) wymaga
    reallokowania tego bloku w nowe miejsce, tak, odczyty jak i zapisy
    degradują bloki flash, odczyty jakieś 100 razy mniej niż zapisy, ale
    takie zjawisko występuje.
    Zwykły user nie zdaje sobie sprawy z tego, co dzieje się pod maską
    dysku, read disturb, write disturb i sporo innych błędów.
    https://www.embedded.com/flash-101-errors-in-nand-fl
    ash/
    Szwambuł Trantiputl.
    --