  • 1. Data: 2021-02-02 15:27:43
    Temat: SSD na SATA2
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Mam zabytkowy komputer Fujitsu Siemens Esprimo, bardzo fajny z fajnym
    monitorkiem Eizo, 8GB RAM, dedykowaną grafiką itd. Standard SATA to
    SATAII. Zamontowałem dysk SSD i aż miło. Po tygodniu-dwóch zaczynają się
    problemy. Tzn. komputer się nie uruchamia, a zatrzymuje się na etapie
    logo Fujitsu-Siemens. Pomaga odłączenie od prądu całkowicie i odczekanie
    kilku minut. Sytuacja stopniowo się pogarsza, tzn. teraz już trzeba
    powtarzać kilka razy procedurę z odłączaniem i czekać dłużej. Zmieniłem
    dysk SSD na inny i początkowo OK, a po tygodniu-dwóch znowu to samo.
    Da się coś poradzić, czy ten komputer nadaje się tylko do HDD? Z HDD
    działał wiele lat normalnie.

  • 2. Data: 2021-02-02 15:35:33
    Temat: Re: SSD na SATA2
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 2 Feb 2021 15:27:43 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rvbngs$1s9a$1@gioia.aioe.org>
    od Poldek <p...@i...eu> :

> [...]
    >dysk SSD na inny i początkowo OK, a po tygodniu-dwóch znowu to samo.
    >Da się coś poradzić, czy ten komputer nadaje się tylko do HDD? Z HDD

    Kiedy ostatnio robiłeś wzrokową inspekcję płyty głównej? Objawy pasują do padających
    kondensatorów w ekcji zasilania.

  • 3. Data: 2021-02-02 17:10:01
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-02-02 15:27, Poldek wrote:
> [...]
    > dysk SSD na inny i początkowo OK, a po tygodniu-dwóch znowu to samo.
    > Da się coś poradzić, czy ten komputer nadaje się tylko do HDD? Z HDD

    Głęboko nieprawdopodobne ale nie niemożliwe. W pierwszej kolejności
    inspekcja płyty jak już kolega pod spodem napisał, w drugiej sprawdzenie
    kabla sata i poprawności podłączenia wtyczek sata i zasilającej
    (dociśnięcie, poruszanie), ew. podmiana kabla sata. Zawsze warto
    sprawdzić napięcia na zasilaczu pod obciążeniem, zaszkodzić niczemu nie
    zaszkodzi.

    Osobiście stawiam w pierwszej kolejności na kable, w drugiej na płytę.

    Jeżeli chodzi o problemy z uruchamianiem to spotykałem się z tym tylko
    na zabytkowych revo drive i vectorach które potrafiły powiesić post albo
    wydłużyć go do wielu minut, ale to były pierwsze kroki ssd.

  • 4. Data: 2021-02-15 12:58:43
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 02.02.2021 o 17:10, m4rkiz pisze:

> [...]
    > na zabytkowych revo drive i vectorach które potrafiły powiesić post albo
    > wydłużyć go do wielu minut, ale to były pierwsze kroki ssd.

    Dalsza obserwacja średnioterminowa dała do myślenia, że często, gdy
    dotknę obudowy tego komputera, to przeskakuje silna iskra. Ale nie
    zawsze. I teraz tak - jeśli komputer nie chce się uruchomić, to dotykam
    ręką obudowy, "kopie" mnie i po tym zabiegu komputer już uruchamia się.

    a. wadliwa instalacja elektryczna w budynku,
    b. wada komputera, coś przebija w układzie zasilania,
    c. jakiś związek z podłogą w pomieszczeniu z syntetycznej wykładziny,
    d. inne - jakie?

  • 5. Data: 2021-02-15 21:45:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-15 o 12:58, Poldek pisze:

> [...]
    > b. wada komputera, coś przebija w układzie zasilania,
    > c. jakiś związek z podłogą w pomieszczeniu z syntetycznej wykładziny,

    Zerowanie prawidłowe?
    Kabel LAN podpięty? UTP czy ekranowany?
    Jakie peryferia podpięte?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2021-02-15 21:50:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Feb 2021 21:45:26 +0100, Adam napisał(a):

    > jeśli komputer nie chce się uruchomić

    Komp może "nie chcieć się uruchomić" na wiele sposobów. Dopóki nie
    sprecyzujesz na czym to nieuruchamianie polega, wszystkie odpowiedzi
    będą g... warte.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 7. Data: 2021-02-16 13:29:55
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 15.02.2021 o 21:45, Adam pisze:

    > Zerowanie prawidłowe?

    Nie wiem. Pewnie nie. Iskra idzie gdy dotknę np. kaloryfera. A dziś
    poczułem prąd, kiedy dotknąłem metalowej obudowy elektrycznej płytki w
    kuchni.

    > Kabel LAN podpięty? UTP czy ekranowany?

    Między kompem, a ścianą ekranowany, ale w ścianie raczej UTP.

    > Jakie peryferia podpięte?

    Tylko monitor. Klawiatura, mysz i drukarka są bezprzewodowe.

  • 8. Data: 2021-02-16 13:30:51
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > Komp może "nie chcieć się uruchomić" na wiele sposobów. Dopóki nie
    > sprecyzujesz na czym to nieuruchamianie polega, wszystkie odpowiedzi
    > będą g... warte.

    Na samym wstępie pisałem, że rozruch zatrzymuje się na logo Fujitsu-Siemens.

  • 9. Data: 2021-02-16 15:40:25
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    Zachowanie bardzo typowe dla starych komputerów tej firmy. Mam w firmie dwa (różne
    modele), które zachowują się w ten sposób, poza firmą widziałem z 6 następnych.
    Wszystkie z HDD. Nie udało się nam stwierdzić przyczyny. Wymiana zasilaczy nie
    pomaga, napięcia na kondensatorach płaskie. Oficjalny support techniczny Fujitsu
    twierdzi z przekonaniem. że pomaga aktualizacja BIOS. Osobiście uważam to za bzdurę.
    W wypadku naszych dwu komputerów BIOS-y są ostatnimi wersjami jakie wyszły na te
    modele. Ponieważ inne objawy nie pojawiają się, oba nasze komputery pełnią mało
    odpowiedzialne funkcję rzadko wyłączanych serwerów ;)

  • 10. Data: 2021-02-16 16:02:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 16 Feb 2021 13:30:51 +0100, Poldek napisał(a):

    > Na samym wstępie pisałem, że rozruch zatrzymuje się na logo Fujitsu-Siemens.

    Acha. No to wyłącz w BIOS to logo i poobserwuj POST. Przynajmniej
    będziesz wiedział czy zacina się na sprawdzaniu RAM, wykrywaniu napędów
    czy może jeszcze jakimś innym szczególe. A co do obserwacji z iskrą, to
    podmień te klamoty które kontaktują się z otoczeniem czyli sieciówkę i
    grafikę. Przynajmniej ja bym od tego zaczął.
    --
    Jacek
    -I hate haters-