  • 1. Data: 2021-01-25 00:42:42
    Temat: Co mi pada w komputerze?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam dosyć już leciwego peceta. Oryginalna konfiguracja została złożona
    jeszcze na początku minionej dekady, w oparciu o płytę Gigabyte
    GA-H61M-S2PV. Oryginalnie pracował tam jakiś dwurdzeniowy Pentium Dual Core.
    W ciągu lat komputer doczekał się kilku upgradeów i teraz posiada
    procesor i5 (chyba najmocniejszy Sandy Bridge wspierany przez tę płytę)
    i kartę graficzną GTX1060. Przy okazji instalacji karty został także
    wymieniony zasilacz.

    Ostatnio pojawiło się kilka objawów niestabilnego zachowania. Dzieje się
    to relatywnie rzadko, ale w ciągu ostatnich miesięcy zauważyłem już
    kilka incydentów. Najczęstszym objawem jest zawieszanie się uruchamiania
    komputera na planszy powitalnej płyty głównej.

    Co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną i co mógłbym zrobić, żeby z
    jak największym prawdopodobieństwem ustalić komponent, który zawodzi.
    Osobiście stawiam na płytę główną.

    Co prawda powoli przymierzam się do zakupu nowego sprzętu, ale ten
    chciałbym sobie zostawić w roli komputera warsztatowego, po wymienieniu
    szwankującej części.

  • 2. Data: 2021-01-25 00:56:10
    Temat: Re: Co mi pada w komputerze?
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 25 Jan 2021 00:42:42 +0100
    doszła do mnie wiadomość <600e05f2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :
> [...]
    >
    >Co prawda powoli przymierzam się do zakupu nowego sprzętu, ale ten
    >chciałbym sobie zostawić w roli komputera warsztatowego, po wymienieniu

    Sekcja zasilania na MB(kondensatory) lub zasilacz, to najbardziej prawdopodobne.
    https://forum.dobreprogramy.pl/t/plyta-glowna-spuchn
    iete-kondensatory/407701

  • 3. Data: 2021-01-25 01:17:41
    Od: collie <c...@v...pl>

    W poniedziałek, 25.01.2021 o 00:42, Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > Co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną i co mógłbym zrobić, żeby z
    > jak największym prawdopodobieństwem ustalić komponent, który zawodzi.

    Zmień zasilacz.

  • 4. Data: 2021-01-25 01:46:27
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 25.01.2021 o 01:17, collie pisze:

    > Zmień zasilacz.
    Zasilacz ma zmieniony.

  • 5. Data: 2021-01-25 07:40:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.01.2021 01:17, collie wrote:

    > Zmień zasilacz.

    Zasilacz zmieniłem niecały rok temu, przy okazji wymiany karty
    graficznej. Dokładnych parametrów sobie w tej chwili nie przypomnę (a
    nie mam go pod ręką) ale był dobierany tak, aby dysponować zapasem mocy.
    No i na pewno wygląda znacznie solidniej od tego, co oryginalnie
    siedziało w obudowie,

  • 6. Data: 2021-01-25 07:44:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.01.2021 00:56, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

    > Sekcja zasilania na MB(kondensatory) lub zasilacz, to najbardziej prawdopodobne.
    > https://forum.dobreprogramy.pl/t/plyta-glowna-spuchn
    iete-kondensatory/407701

    Zrobiłem wzrokową "inspekcję" kondensatorów na płycie głównej - żaden
    nie wygląda na spuchnięty. Zasilacz jest nowy, całkiem solidny, dobrany
    z zapasem mocy przy okazji wymiany płyty głównej na GTX1060.

    W sumie płytę główną mógłbym wymienić tak czy inaczej, bo dotychczasowa
    ma jedną wadę - małą ilość portów rozszerzeń. Zwłaszcza, że jeden krótki
    PCIe jest w tej chwili zasłaniany przez grafikę.
    Jaka płyta z tamtej generacji byłaby warta polecenia?

  • 7. Data: 2021-01-25 10:05:57
    Od: collie <c...@v...pl>

    W poniedziałek, 25.01.2021 o 07:44, Atlantis napisał:

> [...]
    > PCIe jest w tej chwili zasłaniany przez grafikę.
    > Jaka płyta z tamtej generacji byłaby warta polecenia?

    Żadna. Po zdaniu -

    > Mam dosyć już leciwego peceta.

    - jeśli "zmień zasilacz" nie pomogło, to pozostaje tylko:
    zmień komputer. Na wymianę staroci w starocie szkoda czasu
    i atłasu (kasy). No, chyba że to miłość.

  • 8. Data: 2021-01-25 11:05:57
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 25.01.2021 o 00:42, Atlantis pisze:

    > Najczęstszym objawem jest zawieszanie się uruchamiania
    > komputera na planszy powitalnej płyty głównej.

    Z doświadczenia z płytą MSI na H61 powiem, że czasem takie objawy daje
    padająca bateryjka CR2032 podtrzymująca ustawienia CMOS. Niekiedy jest
    to wina utlenionych styków kabla SATA (zawieszanie spowodowane
    problemami z wykryciem dysku). Bywa też, że włączenie w biosie opcji
    sprawdzania wentylatora obudowy w przypadku jego braku spowalnia proces
    rozruchu.

    > Co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną i co mógłbym zrobić, żeby z
    > jak największym prawdopodobieństwem ustalić komponent, który zawodzi.
    > Osobiście stawiam na płytę główną.

    1) zresetować ustawienia biosu przy pomocy zworki/wyjęcia bateryjki
    2) przy okazji zakupów w Biedronce/Lidlu kupić bateryjkę 2032 i zmienić
    3) przeczyścić złącza kabli i kart rozszerzeń
    4) sprawdzić dane SMART w dysku - padający może spowolnić procedurę POST

  • 9. Data: 2021-01-25 11:36:55
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 25 Jan 2021 07:44:18 +0100
    doszła do mnie wiadomość <600e68c2$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :

> [...]
    >PCIe jest w tej chwili zasłaniany przez grafikę.
    >Jaka płyta z tamtej generacji byłaby warta polecenia?

    Kondensatory mogą wysrać w dół czy padać bez wysrywania, najlepiej je wymontować i
    sprawdzić parametry, poza tym karta grafiki też może padać(sterownik wtedy nie jest w
    stanie wystartować trybu graficznego i masz zwis).

  • 10. Data: 2021-01-25 12:01:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-25, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > PCIe jest w tej chwili zasłaniany przez grafikę.
    > Jaka płyta z tamtej generacji byłaby warta polecenia?

    Jeszcze powyciągaj i powkładaj z powrotem: wszystkie karty ze slotów
    pci/e, sata/ide na płycie i przy dyskach. To samo z zasilaniem, głowne,
    do cpu, grafiki, dysków, innych napędów.

    --
    Marcin