  • 1. Data: 2021-01-26 09:57:18
    Temat: NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Chcę postawić w domu NAS-a, który będzie głównie archiwum plików. Filmów
    raczej nie przewiduję. Wydaje mi się, że wystarczy mi 1 TB pojemności i
    RAID 1.

    W rankingach prostych NAS-ów przewijają się marki QNAP, Synology i czasem
    Zyxel. Którą markę (niekoniecznie z tych trzech) i ewentualnie model byście
    polecali?
    Czy warto przy takich zastosowaniach dopłacać do dysków SSD?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2021-01-26 11:08:48
    Temat: Re: NAS do domu - QNAP, Zyxel, Synology
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Z tych polecę QNAP, m.in. z przyczyny nieco łatwiejszego odzyskiwania przypadkowo
    usuniętych danych (udziału sieciowego).
    QNAP vs. Synology to różne drobne zalety przeciw różnym drobnym wadom.
    Na dziś jak dla mnie tylko chęć używania DS Photo przeważałaby szalę na rzecz Synka.
    Na 1TB szkoda NASa, wystarczy zewnętrzny HDD, może chciałeś napisać 12 TB?
    Co do konkretnych modeli to zwykle walka moc CPU przeciw energo-oszczędności.
    Do tego kompatybilność Intel vs. inne marki (dla jakichś apek).
    Oprócz CPU jeszcze RAM - dobrze mieć gniazda do rozbudowy, ale jeszcze kilka lat temu
    jechało się na 512 MB RAMu i sieć śmigała
    (domowe NASy były zatykane na parę dni w chwili tworzenia miniatur zdjęć).
    Dla zwykłych operacji sieciowych wystarczy starszy model ze starszym procesorem.
    Choć może szukałbym modelu z wewnętrznym SATA III (6 Gbps), starsze miały Sata II (3
    Gbps).
    I z zewnętrznym eSata lub chociażby USB 3.0 (przy USB 2.0 zachlastasz się przy jakimś
    kopiowaniu, nie wszystko robi się przez sieć)
    Z SSD nie odzyskasz danych w razie zonka, a z HDD (nienadpisanego) da się dane
    wyrzeźbić i to jest wielka przewaga dysków
    magnetycznych.

    Jest sporo używanych NAS w komplecie z dyskami o tak małej pojemności, może pojedź w
    tę stronę?

    -----

  • 3. Data: 2021-01-26 14:36:54
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Tue, 26 Jan 2021 09:57:18
    From: Maciek

    > Chcę postawić w domu NAS-a, który będzie głównie archiwum plików.
    > Filmów raczej nie przewiduję. Wydaje mi się, że wystarczy mi 1 TB
    > pojemności i RAID 1.

    Moim zdaniem, 1TB to trochę mało, żeby się pchać w NAS. Myślę, że trzeba
    myśleć o co najmniej 10TB, żeby to miało sens.

    > W rankingach prostych NAS-ów przewijają się marki QNAP, Synology
    > i czasem Zyxel. Którą markę (niekoniecznie z tych trzech)
    > i ewentualnie model byście polecali?

    Ja używam Thecus N5550/W5000. Zaletę ma taką, że można na nim postawić
    każdą dystrybucję Linuksa i BSD, bo w środku jest zwykły Intel Atom.
    5 miejsc na dyski też daje szerokie możliwości robienia RAID. O ile
    pamiętam, Thecus produkuje też jakieś mniejsze modele.

    > Czy warto przy takich zastosowaniach dopłacać do dysków SSD?

    Do archiwum plików nie.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 4. Data: 2021-01-26 15:46:34
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/01/2021 08:57 AM, Maciek wrote:

    > Czołem,
    >
    > Chcę postawić w domu NAS-a, który będzie głównie archiwum plików. Filmów
    > raczej nie przewiduję. Wydaje mi się, że wystarczy mi 1 TB pojemności i
    > RAID 1.

    Mam Zyxela, ktorego kupilem tanio i zgodnie z zalozeniami nie uzywam 95
    procent fabrycznego softu, tzn tych aplikacji ktore od dawna nie sa
    uaktualniane. Za to jest miejsce na 4 dyski i dwie kart sieciowe.
    Jestem zadowolony. Kosztowal ok 100 euro, mam 2x HDD i jeden SSD na system
    (tylko dlatego ze 2 miejsca na dyski dlugo byly wolne) bo szybsze to raczej
    nie bedzie.
    NAS bedzie tak szybki jak twoje polaczenie sieciowe.
    Mam Zyxel NAS540 (6+8 TB a z tego co pamietam to max jest 4 x 8TB). Juz go
    pewnie nie sprzedaja ale podaje dla idei minimalizmu. ;)

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 5. Data: 2021-01-26 17:37:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No to akurat nieprawda, przy zapisie tryliona małych pliczków w tysiącach
    podkatalogów normalne reguły bywa jak krew z nosa.

    Generalnie to bym się zastanowił nad sytuacjami/planami awaryjnymi na wypadek:
    Co będzie gdy padnie dysk (jeden, bo to nie wojna);
    Co będzie gdy padnie NAS (elektronika/Raid);
    Co będzie gdy niechcący usunę pliki/katalogi.
    Do pierwszego warto mieć backup lub mirror (Raid 1, przy czym mirror to nie backup),
    do trzeciego "kosz sieciowy" i włączyć go i do
    tego łatwą procedurę odzyskiwania usuniętych folderów dla danego modelu (QTS ma to
    ułatwione, bo przy usuwaniu udziału pyta, czy
    chcemy również usunąć dane i zachowuje ścieżki do usuniętych udziałów).

    -----

  • 6. Data: 2021-01-26 18:09:10
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-01-26 o 17:37, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > wypadek:
    > Co będzie gdy padnie dysk (jeden, bo to nie wojna);

    Wsadzi nowy i odbuduje RAID

    > Co będzie gdy padnie NAS (elektronika/Raid);

    Przełoży do nowego

    > Co będzie gdy niechcący usunę pliki/katalogi.

    Nawet stary mój Zyxel NSA310s skasowane wsadza w niewidoczny kosz. QNAP
    ma nawet bardziej zaawansowane metody - czytaj migawki - i Ransomware
    nie takie straszne

    jeśli będzie z SSD Cache to pewnie tak.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2021-01-26 21:42:08
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2021 13:36:54 +0000 (UTC), Dominik 'Rathann' Mierzejewski
    napisał(a):

    > Moim zdaniem, 1TB to trochę mało, żeby się pchać w NAS. Myślę, że trzeba
    > myśleć o co najmniej 10TB, żeby to miało sens.

    Dlaczego? Łącznie mam może z 50 GB plików do archiwizacji.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 8. Data: 2021-01-26 21:53:53
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/01/2021 08:42 PM, Maciek wrote:

    > Dlaczego? Łącznie mam może z 50 GB plików do archiwizacji.

    To lepiej bedzie zewnetrzny dysk USB kupic.

    https://badzi0r.wordpress.com/

  • 9. Data: 2021-01-27 03:24:16
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2021-01-26 o 09:57, Maciek pisze:
> [...]
    > Zyxel. Którą markę (niekoniecznie z tych trzech) i ewentualnie model byście

    Jest jeszcze Netgear ReadyNAS. Całkiem dopracowany.
    Moim zdaniem era NASów przemija. Parę lat temu były modne, teraz do
    współdzielenia danych używa się chmury, a do archiwizacji zwykłych
    dysków zewnętrznych USB. NASy uchodzą za zbyt słabo zabezpieczone do
    tego, żeby przechowywać na nich dane wrażliwe. Dysk zewnętrzny USB
    zapisujesz danymi, odłączasz i chowasz wyłączony do szuflady.

    > Czy warto przy takich zastosowaniach dopłacać do dysków SSD?

    Tylko, jeżeli nie wiesz już co robić z pieniędzmi.

  • 10. Data: 2021-01-27 09:32:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Zrzuć na płyty.
    Mi nagrana ze 12 lat temu DVD (o której w ogóle zapomniałem) właśnie uratowała
    archiwum zdjęć niechcący wykasowanych z domowego
    serwerka.

    -----