  • 161. Data: 2022-12-06 08:57:34
    Temat: Re: Samochody elektryczne
    Od: cef <c...@i...pl>

    > magazyny energii są bardzo potrzebne.
    > Wcale się nie zdziwię, jeśli za jakiś czas nie będzie wymogu
    > podłączania parkujących elektryków do sieci, żeby robiły za bufory.
    > 100 parkujących zapewnia zbuforowanie 20 ładowarek większej mocy i to
    > bez istotnego wpływu na żywotność akumulatorów. Wykorzystując chwilowe
    > wahania podaży/popytu.

    Chyba nie rozumiem. Co daje taki bufor?
    Że będą się obowiązkowo ładować czy rozładowywać -
    zakładając, że złącze jest dwukierunkowe?

  • 162. Data: 2022-12-06 15:37:20
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Istotnie zmienia - ilość cykli ładowania akumulatora kwasowego to
    > kilkaset,

    Są producenci co chwalą się że mają już takie po 1000 i 1200 cykl, i
    mówimy tu o głębokim rozładowaniu, przy pracy buforowej to one spokojnie
    2-3 tyle wytrzymują. Mam w jednej lokalizacji akumulatory żelowe FIAMM,
    producent daje ponoć na nie 16 lat gwarancji. Aż nie chciało mi się w to
    wierzyć, ale skoro serwis producenta siłowni tak twierdzi, to zakładam
    że tak jest. Tym bardziej znam taką akumulatornie gdzie ogniwa kwasowe
    mają już prawie 30 lat, i nadal utrzymują pojemność 60-70%.

    LiIon/LiPoly/LiFePO4 to tysiące,

    Teoretycznie tak, a w praktyce mam w tabletach i telefonach, które wcale
    nie są codziennie ładowane i po 4-5 latach już jest zauważalny spadek
    pojemności, w kilku urządzeniach LiIon/LiPo tak spuchły, że rozerwały
    obudowy. Bez spektakularnego wybuchu, ale jednak.

    LTO - dziesiątki tysięcy

    Pożyjemy, zobaczymy - jak to mówią Indianie. Na razie nie mam takich i
    poza folderami reklamowymi ich nie widziałem.

    > Nie normalne, tylko trakcyjne - przystosowane do głębokiego
    > rozładowania dużym prądem.

    Dlatego użyłem cudzysłowu.

    > Ale i tak pełnych cykli to max 1000-1200.

    Tylko, że to max to jest liczone zdaje się do czasu gdy pojemność
    spadnie do 80% pierwotnej, potem nadal można ich używać. W czym lepszych
    warunkach tym dłużej.

  • 163. Data: 2022-12-06 17:01:24
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.12.2022 o 15:37, nadir pisze:

> [...]
    > producent daje ponoć na nie 16 lat gwarancji. Aż nie chciało mi się w to
    > wierzyć, ale skoro serwis producenta siłowni tak twierdzi, to zakładam

    Ja dostałem niedawno w prezencie używany w łodzi do napędu akumulator
    90Ah z 2005 roku :D

    12V92F
    https://allegro.pl/oferta/akumulator-powersafe-12v92
    f-ft-92ah-zasilanie-ener-12912123553

    Jest lepszy niż kwasowiec 100Ah po pół roku. Normalnie nie wierzyłem,
    dokąd go nie podłączyłem do zestawu. Trzecie ładowanie i trzyma idealnie
    a charakterystyka zajebista.

    Dostałem też drugi z napięciem 6V. 2 tygodnie go wzbudzałem i od 2 dni
    daje oznaki życia. Chyba wstanie. Ten jest lepszy, bo ma 150Ah.

    Stał nieładowany 5 lat razem z tym 12V92F, tyle że 12V92F był odstawiony
    jako naładowany. Normalnie dla mnie szok i zdziwienie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 164. Data: 2022-12-07 20:21:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Tuesday, December 6, 2022, 3:37:20 PM, you wrote:

    > Są producenci co chwalą się że mają już takie po 1000 i 1200 cykl, i
    > mówimy tu o głębokim rozładowaniu, przy pracy buforowej to one spokojnie
    > 2-3 tyle wytrzymują.

    Nie rozmawiamy o pracy buforowej.

> [...]
    > że tak jest. Tym bardziej znam taką akumulatornie gdzie ogniwa kwasowe
    > mają już prawie 30 lat, i nadal utrzymują pojemność 60-70%.

    Sam pracowałem w kilkudziesięcioletniej akumulatorni, z ogniwami
    jeszcze otwartymi, szklanymi - 50V (nominalnie + po 3 ogniwa dodawcze)
    2x3000Ah. Ale to jest bufor - używane raz na ruski rok przez
    kilkanaście minut z obciążeniem 1/4C - do odpalenia agregatu.

> [...]
    > pojemności, w kilku urządzeniach LiIon/LiPo tak spuchły, że rozerwały
    > obudowy. Bez spektakularnego wybuchu, ale jednak.

    Ale o czym tym razem? Nie piszemy o telefonach ale o samochodach. Inna
    technologia.

    > LTO - dziesiątki tysięcy
    > Pożyjemy, zobaczymy - jak to mówią Indianie. Na razie nie mam takich i
    > poza folderami reklamowymi ich nie widziałem.

    Ale to nie znaczy, że nie istnieją.

    > Dlatego użyłem cudzysłowu.

    > Tylko, że to max to jest liczone zdaje się do czasu gdy pojemność
    > spadnie do 80% pierwotnej, potem nadal można ich używać. W czym lepszych
    > warunkach tym dłużej.

    Już to pisałem wiele razy i powtórzę - akumulatory z samochodów
    trafiają do magazynów energii. I pracują tam wiele lat w warunkach
    buforowych.

    --
    Best regards,
    RoMan