  • 151. Data: 2022-11-29 18:11:23
    Temat: Re: Samochody elektryczne
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 28.11.2022 o 18:12, nadir pisze:

    > Elektryka też, tylko że najbardziej trujące podzespoły i ich elementy są
    > wytwarzane za gównopłacę w Azji i Afryce. Sumienie to chooj, ważne że
    > powietrze w Europie przejrzyste.

    Czyli tak samo jak w spalinówce poza tym, że spalinówek jest więcej niż
    elektryków czyli więcej trują przy produkcji :-) A do tego mają więcej
    elementów więc trują do kwadratu :-)

    > No jasne, kilkadziesiąt tysięcy elementów, ale tylko jak liczysz każdą
    > kulkę w każdym łożysku.

    Nie wiem, taka jest ocena fachowców. Może kłamią.

    > Czyli on jest najdroższym podzespołem elektryka nie dlatego że wymaga
    > dużo nakładów materiałowo-energetycznych a dlatego żeby
    > kupców/użytkowników w chooja robić? No to jak ktoś chce być ruchany, to
    > cóż ja mogę?

    Co się przejmujesz. Nie zamierzasz kupować to nie "zrobią w chooja".

    > To ty twierdziłeś, że 20-letni samochód to złom, a teraz się okazuje że
    > wydojony 8-12 letni akumulator jest zajebisty. No więc nie jest.
    > Najlepiej utrzymywany akumulator po 10-ciu latach to kupa złomu w
    > porównaniu do przeciętnie utrzymywanego w sprawności silnika spalinowego.

    Jw, skąd Ty to możesz wiedzieć.

  • 152. Data: 2022-11-29 22:20:27
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.11.2022 o 07:42, Cavallino pisze:

    > Gdzie to napisałem?
    > Kilkanaście kilometrów, plus powrót to daje ze 30-40 km dziennie.

    To kiedy nabijasz te 3kkm rocznie? Nad morze jest 300km i tankujesz nad
    morzem, żeby wrócić do domu? Masz PV nad morzem? Zakładając że jeździsz
    10x nad morze, to łącznie 6kkm to gdzie te pozostałe 22kkm?

    > Latem 400.
    > Akurat wystarczy żeby dojechać nad morze, na daczę.

    Trzeba jeszcze wrócić :]

    > Ale to jest zupełnie inny temat niż liczenie kosztów.
    > I tak jakieś auto muszę mieć, więc mi to bez różnicy.
    > Starymi nie lubię i nie chcę jeździć, ice zwłaszcza.

    Ależeco z tymi "starymi" rocznik Ci nie odpowiada?

    Auto z rocznika 2012 może być bardziej nowe niż 2020. Zależy od
    użytkowania. Ok salonowiec to nie jest ale dziewice to przereklamowany
    temat. Folię to mam na telefonie i jej nie ściągam :)

    > Za to musisz jeździć starym ice.
    > Jak dla mnie to dużo gorsze.

    Bredzisz albo snobisz. Milion razy wolę jechać znanym/dobrym autem jak
    nieznajomkiem i kiedy coś się spierdoli to jebać zdrowaśki, czekać na
    lawetę i liczyć kasiorę na "niezbadane wyroki boskie" czy jakieś
    ASO...bo u Zenka nie mogę.

    > A ja kupiłem (Smarta).
    > Bateria jest taka sobie, ale to wiedziałem w momencie zakupu.
    > Wiadomo - jak padnie to będzie bieda.
    > Ale nie z powodu zużycia samej baterii, bo to się da naprawić niewielkim
    > kosztem (wymiana pojedynczych ogniw), a raczej że nikt w Poznaniu tego
    > mi nie ogarnie.

    Znajoma mi chciała dać za darmo Smarta :D
    Sorry, odmówiłem. Wolę rower.

    > Niemniej - Ty nie kupisz elektryka, a ja spalniaka.
    > Każdemu co lubi.

    Nie to, że nie lubię. Nawet lubię nieznane ale nie będę się pakował w
    ewidentną wtopę w sensie ryzyka 50/50. Kupując spaliniaka za 20kzł
    ryzykuję niewiele. Kupując używkę elektryka za 100k ryzykuję znacznie
    więcej kasy. Spaliniaka da się dobrze sprawdzić. Baterii nie sprawdzisz
    dobrze. Nigdy.

    > Dlatego nie będę tyle jeździł, tylko sprzedam odpowiednio wcześniej i
    > kupię następnego.
    > Już to pisałem wszystko Jarkowi i nie będę się powtarzał.

    Pozostaje poczekać te parę lat, żeby zobaczyć ile za niego dostaniesz i
    ile dopłacisz do nowego. Sądzę że ja, jeszcze będę jeździł spaliniakiem
    bez obaw, bo mały koszt zakupu nie pędzi mnie do szybkiej sprzedaży :]

    > I mogę sprzedać pozostałe 50% i jeszcze mi drugie tyle zostanie.
    > A Ty nie masz co, bo przepaliłeś.

    Za 100k, które straciłeś to mam 5 następnych albo jeden i następne
    tysiące do jazdy :D coś źle liczysz.

    > Czyli każdy kto nie ma tego typu zdolności to głupol?
    > No to sorry, bo ja za głupola uważam każdego, kto sądzi że każdy ma
    > obowiązek umieć i chcieć robić wszystko, zamiast tego na czym się zna.

    To wiedza podstawowa. Ok, jeden się zna i sobie zrobi a drugi zna się na
    wypieku pizzy i robi pizzę a kasiorę płaci mechanikom :) Problem też
    polega na tym, że w większości to drobnostki w tych naprawach ale to też
    zależy od uczciwego mechanika vs ASO. Tak, znam ASO od wewnątrz i to
    doskonale :)

    > Dostałem ze zero, to i żadna strata, znów będzie za zero.

    Ktoś ci dał na auto kasę? Może wziąłeś w leasing/raty i liczysz taki
    ZAKUP jak darmowy? Nie rozśmieszaj mnie D:

    > I przepalić kolejne 300 tys?
    > Wolno Ci.

    Tobie też wolno na początek wydać 200k i modlić się, żeby przetrwało.
    Mnie to nie dotyczy. W każdym dniu mogę zmienić decyzję a kasę
    przeznaczyć na Azory albo inne Bahamy :D Ty nie możesz :]

    > To już omówiliśmy.
    > Nie interesuje mnie Twój przypadek, porównuję swój w dwóch wariantach.

    Nie interesują mnie "nieogary" :]

    > Co Ty masz z tym "od razu"?
    > Jakieś braki posiadasz czy co?
    >
    > Przecież nikt nie rozpatruje sytuacji, w której kogoś nie stać na
    > wydanie kasy, więc MUSI rozkładać wydatki w czasie, nie o tym mówimy.
    > A jak masz tego typu problemy, to rozkładasz zakup na raty i finansujesz
    > auto z tego co wydawałbyś i tak na paliwo.
    > Elementarz.

    Ale mnie stać na zakup. Problem polega na tym, że mogę sobie nagle
    zmienić zdanie, wypadek losowy może to zmienić, realia mogą się zmienić
    i nie zostanę z ręką w nocniku. Nagle wprowadzą zakaz ładowania
    elektryków bo blackout i leżę. Zimą mi panele nie pomogą. Paliwo w
    beczkach może stać parę lat a diesel na rzepaku pojedzie :)

    > LOL !!!!!

    SROL !!!!!

    > Czytać też trzeba umieć ze zrozumieniem.

    No to czytaj ze zrozumieniem. Czego nie rozumiesz z w/w tekstu?

    > Inaczej jest się właśnie niedoukiem, podpierającym się wikipedią,
    > przeczytaną bez zrozumienia.

    Ponawiam. Czego nie zrozumiałeś?

    > I właśnie takie coś ma tu miejsce.

    Srejsce. Inwestycją są PV nie auto z salonu. Nie jest to jednak
    megainwestycja ale jakaś/takaś, zależna od wielu czynników. OK, jest
    zwrot kasy, też zależny od czynników bo prąd wytwarzasz, czyli
    produkujesz ale kiedy jest słońce. Kiedyś porównywałem to do hodowli
    rybek. Mały staw (100m2) z produkcją karasi ozdobnych (15zł/rybka/hurt)
    to 2L ON. Co daje przelicznik na 20k rybek/rok...czyli zamiast paneli
    mamy rybki (inwestycja). Przelicz sobie teraz 20k rybek na paliwo :D

    BTW, to może być "inna produkacja" kasiory. Konfiguracja dowolna.

    > Oczywiście że mam, oczywiście że w porównaniu do wariantu drugiego z
    > przepaleniem tej samej kasy via paliwo.
    > 200 tys muszę wydać w obu przypadkach, więc koszt jest identyczny w obu
    > przypadkach.
    > Plus to co kosztuje zakup i naprawy w ice.

    Jak doliczysz ładowarkę to się wyrówna. Pozostaje jednak sprawa
    przebiegu. Nie udowodniłeś NIGDZIE że robisz 30kkm rocznie. Skoro
    przebieg spada to spada wydatek na paliwo a w twojej opcji całość jest
    kosztem STAŁYM bez wpływu na przebieg. Sumarycznie wyjdzie, że jeśli
    przebieg średni uznamy jako 15kkm rocznie to masz 50% tyły :]...czyli
    100k zł + ładowarka.

    > A ja z zakupu i omawiania złomu.

    Czy złomem nazywasz auto z przebiegiem 50kkm? Bez żadnych widocznych
    śladów użytkowania?
    Jeśli tak, to dalsza dyskusja, jeśli chodzi o koszty, może się rozbijać
    tylko o gust. Jak wcześniej napisałem, dla mnie obrzydliwa jest bryła
    e-soul. Zastanawiałbym się, gdyby mi dano takie auto za darmo i karmili
    darmowym prądem, czy mógłbym się przełamać. To tak podobnie jak z
    kawałem o kasie za seks:

    Ojciec się pyta żony i córki, czy dadzą się wybzykać za 10k$. NIE. A za
    100k$? NIE! a za MILION $?...Tak! No kurwa, dwie kurwy w domu i ani
    dolara :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 153. Data: 2022-11-30 07:42:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-11-2022 o 22:20, LordBluzg(R)?? pisze:

    > To kiedy nabijasz te 3kkm rocznie?

    W weekendy i w wakacje.
    Sam nie wiem.
    Po prostu tyle wychodzi.

    >Nad morze jest 300km

    No ja mam 360.

    > i tankujesz nad
    > morzem, żeby wrócić do domu?

    Tak.

    >Masz PV nad morzem?

    Na razie nie, bo domek jeszcze nie jest skończony i nie miałoby to sensu
    wobec ceny 0,44 w nocnej taryfie.

    > Zakładając że jeździsz
    > 10x nad morze,

    Widać jeżdżę częściej.
    Nie liczę tego tak dokładnie.
    No i jak już jestem to też się sporo kręcę, więc poniżej 900 km na
    wyjazd z reguły rzadko wychodzi.

    >to łącznie 6kkm to gdzie te pozostałe 22kkm?

    40 km dziennie * 260 dni = 10 kkm
    ponad 4 tys pykło do Chorwacji z powrotem.

    W weekendy jeżdżę dużo więcej niż 50 km na dzień.

    > Trzeba jeszcze wrócić :]

    Po tam mam siłę na miejscu.

    > Ależeco z tymi "starymi" rocznik Ci nie odpowiada?

    W ice to już nic mi nie odpowiada.

    > Auto z rocznika 2012 może być bardziej nowe

    Takie za 20 tys?
    Nie może.
    Miałem tanie auta, sprzedawałem po kilku latach za 40-50 tys i już było
    czuć dużą różnicę w porównaniu do nowych.....

> [...]
    > nieznajomkiem i kiedy coś się spierdoli to jebać zdrowaśki, czekać na
    > lawetę i liczyć kasiorę na "niezbadane wyroki boskie" czy jakieś

    Każdemu wg potrzeb.
    Ja bym za granicę autem bez gwarancji bał się jechać.
    Mój święty spokój jest wart dużo więcej (zwłaszcza gdy mam go za darmo)
    niż przyjemność z tankowania wachy.

    > Znajoma mi chciała dać za darmo Smarta :D

    Tak, oczywiście, na pewno elektrycznego.....
    Porównujesz dwie różne rzeczy.

    > Sorry, odmówiłem. Wolę rower.

    > Nie to, że nie lubię. Nawet lubię nieznane ale nie będę się pakował

    Twój wybór.
    Jak ja onegdaj sprzedałem elektryka i miałem kilka dni pojeździć
    pożyczonym od kuzyna kilkuletnim pugiem w manualu, to po dwóch dniach
    przeglądałem oferty wypożyczalni z elektrykami.....

    Przesiadka w taką stronę to jakaś kara za grzechy.....

    > Kupując używkę elektryka za 100k ryzykuję znacznie
    > więcej kasy. Spaliniaka da się dobrze sprawdzić. Baterii nie sprawdzisz
    > dobrze. Nigdy.

    No patrz, a ja na starych spaliniakach zawiodłem się w każdym przypadku,
    a na używanych elektrykach nigdy....

    > Pozostaje poczekać te parę lat, żeby zobaczyć ile za niego dostaniesz i
    > ile dopłacisz do nowego. Sądzę że ja, jeszcze będę jeździł spaliniakiem
    > bez obaw,

    No jest taki pomysł na życie "zawsze złomem".
    Ale to nie dla mnie.
    Ja mam odwrotny "nigdy złomem".

    > Za 100k, które straciłeś

    Nic nie straciłem, to Ty straciłeś, na paliwo.

    > to mam  5 następnych

    Nie masz nawet 0 zł, wydałeś wszystko na paliwo i naprawy w tym czasie.

    > To wiedza podstawowa. Ok, jeden się zna i sobie zrobi a drugi zna się na
    > wypieku pizzy i robi pizzę a kasiorę płaci mechanikom :)

    A trzeci w tym samym czasie napisze jakiś program, zamiast coś zepsuć w
    samochodzie (lub gdziekolwiek indziej) nieumiejętną próbą naprawy i
    zarobi na wynagrodzenie mechanika.
    Albo ma gwarancję i nie musi płacić mechanikowi.

    Ja to ten ostatni przypadek.

    Głupole niech sobie naprawiają sami swoje złomy....

    > Ktoś ci dał na auto kasę?

    Ten sam co Tobie na złomy.

    > Może wziąłeś w leasing/raty i liczysz taki
    > ZAKUP jak darmowy? Nie rozśmieszaj mnie D:

    Jest darmowy, po prostu wyłożyłem z góry tyle samo ile Ty wyłożyłeś za
    paliwo.

    > Tobie też wolno na początek wydać 200k i modlić się, żeby przetrwało.

    Nie muszę się modlić, wymienię zawczasu.

    > Mnie to nie dotyczy. W każdym dniu mogę zmienić decyzję a kasę
    > przeznaczyć na Azory albo inne Bahamy

    I potem przez 20 lat chodzić pieszo.
    Oczywiście jest taka alternatywa.

    Ale ja mówię o tej innej, w której jeździsz na codzień samochodem.

    BTW: nie bardzo wiem po co miałbym jechać na Azory?
    Znam lepsze miejsca, gdzie zimą woda ciepła, dzięki temu że nie leżę pod
    samochodem mam czas żeby co rok znaleźć fajny tani lot w takie miejsce.....

    > Nie interesują mnie "nieogary" :]

    No i mnie też, dlatego pierdzielenie właścicieli złomów spłukuję od razu.

    > Ale mnie stać na zakup. Problem polega na tym, że mogę sobie nagle
    > zmienić zdanie,

    I to jest powód, żeby całe życie złomem?
    W sumie wolno Ci, ale chwalenie się tym jest słabe....

    >wypadek losowy może to zmienić, realia mogą się zmienić

    Tak samo pierdzielili ci co nie chcieli lpg.
    Że podrożeje, że będzie nieopłacalne itd

    I od 20 lat płacą drugie tyle za tankowanie, a realia się zmieniły tylko
    na ich niekorzyść.

    > i nie zostanę z ręką w nocniku.

    No właśnie zostajesz.
    W złomie.
    I tak całe życie.

    > Nagle wprowadzą zakaz ładowania
    > elektryków bo blackout i leżę.

    A paliwo wtedy krasnuludki na rowerach na stację przywiozą i ręcznie
    napompują....

    >Zimą mi panele nie pomogą. Paliwo w
    > beczkach może stać parę lat a diesel na rzepaku pojedzie :)

    Ale nadal będzie starym śmierdzącym złomem......

    > No to czytaj ze zrozumieniem. Czego nie rozumiesz z w/w tekstu?

    Ja rozumiem wszystko.
    Gorzej że niedouki nie bardzo.

    > Srejsce. Inwestycją są PV nie auto z salonu.

    Jedno i drugie nią jest.

    > Jak doliczysz ładowarkę to się wyrówna.

    Ładowarka jest już w każdym samochodzie elektrycznym, więc nic się nie
    wyrówna.

    > Pozostaje jednak sprawa
    > przebiegu. Nie udowodniłeś NIGDZIE że robisz 30kkm rocznie.

    ROTFL !!!!
    Nawet nie próbowałem.
    Wystarczy że musiałem zapłacić po roku za drugi przegląd bev....

    > Czy złomem nazywasz auto z przebiegiem 50kkm?

    A to już zależy od rocznika i jego klasy.
    Ale odsprzedawałem już auta z takim przebiegiem, ciesząc się z tego że
    się ich pozbywam.
    Więc jak ktoś je sprzedaje, to jest duża szansa że z tych samych pobudek.

    No i oczywiście za 20 tys to już jest złom w każdym przypadku.
    Gdyby był coś wart to by kosztował tak jak te które sprzedawałem, czyli
    ze 2-3 razy więcej.

    > Jeśli tak, to dalsza dyskusja, jeśli chodzi o koszty, może się rozbijać
    > tylko o gust.

    Nie - tu się rozbija tylko podejście do różnicy nowy/stary.
    Ale to zupełnie inny temat i całkowicie niepotrzebnie wmieszałeś go do
    dyskusji i kosztach.
    Zwłaszcza że to i tak w niczym Ci nie pomogło, bo dalej ice się nie opłaca.

    O złomach dyskutować nie będę, ani ich rozważać do zakupu.

  • 154. Data: 2022-12-03 17:10:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 29.11.2022 o 18:11, ii pisze:

    > A do tego mają więcej elementów więc trują do kwadratu :-)

    Na pewno nie mają o rząd wielkości, ale jak chcesz liczyć każdą kulkę w
    łożysku, to licz też każdą diodę czy blaszkę w baterii.
    Więc z tym kwadratem, to bym się tak nie rozpędzał.

    > Nie wiem, taka jest ocena fachowców. Może kłamią.

    Rozumiem, że nie rozbierałeś nigdy silnika spalinowego, to możesz nie
    wiedzieć, ale jak ktoś twierdzi, że w takim silniku jest kilkadziesiąt
    tysięcy elementów, to to żaden fachowiec jest.

    > Co się przejmujesz. Nie zamierzasz kupować to nie "zrobią w chooja".

    Ależ zamierzam, jak przestaną robić w chooja.

    > Jw, skąd Ty to możesz wiedzieć.

    Prywatnie reperują swoje samochody i ich silniki. Służbowo mam i miałem
    pod opieką kilka akumulatorowni, i wiem ile wytrzymują różnego rodzaju
    akumulatory oraz ile trzeba spełnić warunków, żeby wytrzymały te minimum
    8-10lat. W najlepszym samochodzie te warunki są nie do spełnienia.

  • 155. Data: 2022-12-03 18:25:14
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 03.12.2022 o 17:10, nadir pisze:

    > Na pewno nie mają o rząd wielkości, ale jak chcesz liczyć każdą kulkę w
    > łożysku, to licz też każdą diodę czy blaszkę w baterii.
    > Więc z tym kwadratem, to bym się tak nie rozpędzał.

    Ale co ja mam liczyć jak mi mówią, że są prostsze i nikt poważny tego
    nie kwestionuje.

    > Rozumiem, że nie rozbierałeś nigdy silnika spalinowego, to możesz nie
    > wiedzieć, ale jak ktoś twierdzi, że w takim silniku jest kilkadziesiąt
    > tysięcy elementów, to to żaden fachowiec jest.

    Masz EGR, jakieś rurki, jakieś czujniki, to, tamto, no faktycznie nie
    wydaje się by miało być np 6x więcej, ale więcej jest bez wątpienia.

    > Ależ zamierzam, jak przestaną robić w chooja.

    Co się przejmujesz. Jak wszystko dokładnie analizujesz to Cię nie zrobią.

> [...]
    > akumulatory oraz ile trzeba spełnić warunków, żeby wytrzymały te minimum
    > 8-10lat. W najlepszym samochodzie te warunki są nie do spełnienia.

    Ile?

    Czemu moje Twizy nie wie o tym?

  • 156. Data: 2022-12-03 19:58:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 03.12.2022 o 18:25, ii pisze:

    > Ale co ja mam liczyć jak mi mówią, że są prostsze i nikt poważny tego
    > nie kwestionuje.

    Ale co, że silnik elektryczny jest prostszy od spalinowego? Oczywiście,
    że tak, tylko że nie kilkadziesiąt tysięcy razy.

    > Masz EGR, jakieś rurki, jakieś czujniki, to, tamto, no faktycznie nie
    > wydaje się by miało być np 6x więcej, ale więcej jest bez wątpienia.

    Tak samo więcej jak w baterii akumulatorów elektryka jest więcej szpeju
    niż w baku samochodu spalinowego.

    > Ile?

    No tyle lat gwarancji daje producent/wykonawca siłowni
    telekomunikacyjnej, pod warunkiem spełnienia dosyć ścisłych warunków i
    parametrów użytkowania.

    > Czemu moje Twizy nie wie o tym?

    A wie w ogóle ile ma pojemności względem nowej baterii i jaka jest jej
    wydajność prądowa?

  • 157. Data: 2022-12-03 22:04:22
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 03.12.2022 o 19:58, nadir pisze:

    > Ale co, że silnik elektryczny jest prostszy od spalinowego? Oczywiście,
    > że tak, tylko że nie kilkadziesiąt tysięcy razy.

    A ja mówiłem o kilkudziesięciu tysiącach? Chyba są wypowiedzi, że
    kilkadziesiąt tysięcy kontra dziesięć tysięcy, czyli np 6x co oczywiście
    też nie wydaje mi się prawdziwe, ale 2 już by mogło być. Tu silnik i tu
    silnik, ale w elektryku nie masz:
    1. rozrusznika do tego silnika,
    2 prądnicy,
    3 sprzęgła,
    4. skrzyni biegów,
    5. egr,
    6. filtra oleju,
    7. katalizatora.

    I jeszcze by się coś znalazło.

    I co, jest 6 czy nie ma? Nie 6? No to może 2? Nie?

    Jeszcze raz powiem, że moim zdaniem miejskość to mikrokary a nie duże
    elektryki. Ale nie mam pojęcia kiedy stworzą się warunki by ludzie je
    docenili. Może dobrą okazją jest właśnie zmiana ich napędu na
    elektryczny. A może nie, może do koni wrócimy.

    > Tak samo więcej jak w baterii akumulatorów elektryka jest więcej szpeju
    > niż w baku samochodu spalinowego.

    Dobra, moje Twizy jest prostsze, chyba nie chcę dalej tego męczyć.

    > No tyle lat gwarancji daje producent/wykonawca siłowni
    > telekomunikacyjnej, pod warunkiem spełnienia dosyć ścisłych warunków i
    > parametrów użytkowania.

    No widzisz a w samochodach dają to bez tych wymogów. Masz chłodzenie
    cieczą zamiast tego chyba.

    > A wie w ogóle ile ma pojemności względem nowej baterii i jaka jest jej
    > wydajność prądowa?

    Skończ.

  • 158. Data: 2022-12-04 16:25:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

    Saturday, December 3, 2022, 5:10:32 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > akumulatory oraz ile trzeba spełnić warunków, żeby wytrzymały te minimum
    > 8-10lat. W najlepszym samochodzie te warunki są nie do spełnienia.

    Ale nie porównuj ogórków kiszonych z truskawkami. Akumulatornie były
    na ogniwach kwasowo-ołowiowych. Nie stosuje się ich w samochodach.
    Samochody elektryczne są na rynku dłużej niż 8-10 lat i akumulatory z
    najstarszych już trafiają do magazynów energii.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 159. Data: 2022-12-05 16:50:10
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Ale nie porównuj ogórków kiszonych z truskawkami. Akumulatornie były
    > na ogniwach kwasowo-ołowiowych.

    A co to zmienia? Dla każdego rodzaju akumulatorów są pewne parametry,
    które powodują ich szybsze zużycie. Najważniejsze to głębokość
    rozładowania, temperatury pracy i przechowywania oraz prądy ładowania i
    rozładowania. W samochodach elektrycznych akumulatory nie mają tak
    komfortowych warunków jak w akumulatorniach.

    Nie stosuje się ich w samochodach.

    W osobówkach nie, ale różnego rodzaju melexy czy wózki widłowe mają
    "normalne" kwasiaki, i tam też jak przegniesz to skrócisz ich żywot.

    > Samochody elektryczne są na rynku dłużej niż 8-10 lat i akumulatory z
    > najstarszych już trafiają do magazynów energii.

    No ale że co, 100% sprawne akumulatory trafiają do magazynów? No nie,
    one się po prostu nie nadają już do samochodów. Aż ktoś daje im drugie
    życie, to OK.

  • 160. Data: 2022-12-05 20:33:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello nadir,

> [...]
    > rozładowania. W samochodach elektrycznych akumulatory nie mają tak
    > komfortowych warunków jak w akumulatorniach.

    Istotnie zmienia - ilość cykli ładowania akumulatora kwasowego to
    kilkaset, LiIon/LiPoly/LiFePO4 to tysiące, LTO - dziesiątki tysięcy

    > W osobówkach nie, ale różnego rodzaju melexy czy wózki widłowe mają
    > "normalne" kwasiaki, i tam też jak przegniesz to skrócisz ich żywot.

    Nie normalne, tylko trakcyjne - przystosowane do głębokiego
    rozładowania dużym prądem. Ale i tak pełnych cykli to max 1000-1200.

    > No ale że co, 100% sprawne akumulatory trafiają do magazynów? No nie,
    > one się po prostu nie nadają już do samochodów. Aż ktoś daje im drugie
    > życie, to OK.

    Oczywiście, że nie w 100% sprawne. Wymienia się uszkodzone ogniwa i
    pracują przy znacznie mniejszych mocach ładowania/rozładowania. I mają
    drugie życie - magazyny energii są bardzo potrzebne.
    Wcale się nie zdziwię, jeśli za jakiś czas nie będzie wymogu
    podłączania parkujących elektryków do sieci, żeby robiły za bufory.
    100 parkujących zapewnia zbuforowanie 20 ładowarek większej mocy i to
    bez istotnego wpływu na żywotność akumulatorów. Wykorzystując chwilowe
    wahania podaży/popytu. I nawet dałoby się zrobić zachęty ekonomiczne
    do tego... Oczywiście wymaga to inteligentnych układów ładowania z
    programem decydującym, kiedy się energię kupuje a kiedy sprzedaje.
    Obecne technologia na to pozwala. Coraz więcej elektryków ma
    dwukierunkowe wejście/wyjście AC, sieci komurkowe zapewniają
    wystarczającą przepustowość na realizację mikrotransakcji
    kupna/sprzedaży energii.

    --
    Best regards,
    RoMan