  • 11. Data: 2022-12-01 23:46:48
    Temat: Re: Samoczynne resetowanie komputera ... Zasilacz?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 01 Dec 2022 10:47:39 +0100, Szwambuł Trantiputl napisał(a):

    > Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Dec 2022 10:10:22 +0100
    > doszła do mnie wiadomość <tm9r1v$nqk$1@gioia.aioe.org>
    > od trybun <M...@j...cb> :
    >
    > W to wątpię, system nie da rady zabić karty graficznej, chyba, że
    > sterownik karty źle ustawi jej napięcia zasilające rdzenia i RAM lub
    > karta ma starą pastę termoprzewodzącą. (...)

    https://ithardware.pl/aktualnosci/amazon_new_world_u
    szkodzilo_karte_nvidia_rtx_3090-17107.html

    a tu nie grafika, tylko monitor:

    https://spidersweb.pl/2022/10/aktualizacja-linuxa-li
    sta-najwiekszych-wpadek-informatyki.html

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2022-12-02 00:13:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-29, miroski <m...@g...com> wrote:
    > Od kilku tygodni mam problem z resetowaniem PC. Z resetowaniem a nie
    > restartem po błędzie. Opcję restartu po awarii mam wyłączoną. Historia

    A co się zmieniło te kilka tygodni temu?

    > niezawodności ma pełno wpisów "system Windows nie został prawidłowo
    > zamknięty". Dokładnie taki sam wpis pojawia się po ręcznym resecie

    Rozumiem, że restartuje nie tylko pod widnows? - napisałeś gdzieindziej,
    że pod memtestem też zaliczył restart.

    > przyciskiem na obudowie. PC stary, i5-7400, 8GB Ram, Win10 ale kilka
    > miesięcy temu zmieniłem obudowę, grafikę i zasilacz. Zasilacz Corsair
    > 550W ale nie nowy - używany z Allegro. Co może być najbardziej
    > prawdopodobną przyczyną tych resetów. Dodam, że czasami monitor traci
    > obraz na kilka, kilkanaście sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku

    A wcześniej też tak tracił obraz?

    > ale żadne fizyczne przyciski monitora nie działają. Instalacja stara,
    > może to jest przyczyna?

    Jeśli przyda Ci się ups to faktycznie (odnoszę się do innego postu) kup,
    choć nie mam przekonania czy to pomoże. Skoro zasilacz działał przez
    parę miesięcy to musiałby się albo popsuć albo w sieci (tej od prundu)
    pojawiły się jakieś cyrki, a zasilacz był kiepski.

    Mi takie właśnie objawy dawał uszkodzony cpu, ale dawał od początku, a
    nie, że wcześniej działał dobrze. Jeśli go podkręcałeś i został
    zmaltretowany, to też jest jakaś opcja dla takich cyrków.

    Memtest, nie wiem którym sprawdzałeś, też czasami się dziwnie zachowuje.
    To co możesz jeszcze zrobić z rzeczy, które nic nie kosztują, to:

    1) Odkurz jesli na płycie i kartach brudno
    2) Posprawdzaj czy nie masz gdzieś spuchniętych kondensatorów
    3) Powyciągaj i powkładaj z powrotem pamięci, wszystkie karty oraz
    zasilanie do płyty - czasami coś przestaje stykać i można spróbować
    "odświeżyć" złącza.
    4) Powyciągaj wszystkie niekrytyczne karty (takie bez których możesz
    odpalić) i urządzenia podpięte pod usb
    5) Jeśli masz n-modułów pamięci to pouruchamiaj na pojedyńczych modułach.

    ... i patrz czy nadal restartuje.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-12-02 04:06:13
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 1 Dec 2022 23:46:48 +0100
    doszła do mnie wiadomość
    <1s5sjwd71dqjw$.1ng1qk70boquc$.dlg@40tude.net>
    od Adam <a...@p...onet.pl> :

    >https://ithardware.pl/aktualnosci/amazon_new_world_
    uszkodzilo_karte_nvidia_rtx_3090-17107.html

    Tu bym gry nie winił, gra bierze to, co daje karta, a karta dała tyle,
    że aż się sfajczyła(ale chyba do końca nie wiadomo co to było).
    Obstawiam overlocking lub nawet źle zaprojektowaną kartę, słabszy
    egzemplarz GPU czy coś podobnego.

    >a tu nie grafika, tylko monitor:
    >
    >https://spidersweb.pl/2022/10/aktualizacja-linuxa-l
    ista-najwiekszych-wpadek-informatyki.html

    A to mi przypomina wirusa albańskiego(skasuj sobie kilka losowych
    plików, a mnie prześlij dalej).
    Bad design.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 14. Data: 2022-12-02 12:40:40
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 01.12.2022 o 19:31, Szwambuł Trantiputl pisze:

    > Zdjąć radiator i zobaczyć, pewnie pasta jest betonowa.
    > Bezpieczniki zmierzyć plus wizualna inspekcja, poszukać spuchniętych
    > kondensatorów - widziałem takie na starych kartach.

    Pasta oczywiście beton, ale chyba nie może być inaczej po kilku latach
    pracy i kolejnych kilkunastu leżenia w rupieciarni. Poza tym karta jak z
    fabryki, tylko nie wiem co z tymi bezpiecznikami, jak sprawdzić czy są
    dobre?

  • 15. Data: 2022-12-03 11:42:35
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 29.11.2022 o 23:00, miroski pisze:
    > Od kilku tygodni mam problem z resetowaniem PC. Z resetowaniem a nie restartem po
    błędzie. Opcję restartu po awarii mam wyłączoną. Historia niezawodności ma pełno
    wpisów "system Windows nie został prawidłowo zamknięty". Dokładnie taki sam wpis
    pojawia się po ręcznym resecie przyciskiem na obudowie. PC stary, i5-7400, 8GB Ram,
[...]
    sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku ale żadne fizyczne przyciski monitora nie
    działają. Instalacja stara, może to jest przyczyna?

    "Zasilacz używany z Allegro" więc na 90% ma w środku spuchnięte
    kondensatory elektrolityczne.
    Rozkręcić, oglądnąć, w razie potrzeby wymienić. "Na oko" można wyłapać
    te spuchnięte. Jak się ma czym zmierzyć, to sprawdza się ESR kondensatorów.

    --
    Olek

  • 16. Data: 2022-12-04 06:31:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 1 gru 2022 o 10:10, trybun pisze:

    > Ale co to ma do istoty problemu, czyli awarii kart grafiki po wymianie
    > zasilaczy w kompach?

    Otóż to -- co ma brak reinstalacji do padu grafik?

    > To że nie reinstalowałem systemu po ich wymianie
    > może być jedną z możliwych przyczyn.

    Raczej nie może.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2022-12-04 06:33:11
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 1 gru 2022 o 10:47, Szwambuł Trantiputl pisze:

    > W to wątpię, system nie da rady zabić karty graficznej, chyba, że
    > sterownik karty źle ustawi jej napięcia zasilające rdzenia i RAM lub
    > karta ma starą pastę termoprzewodzącą.

    Wreszcie coś -- czyli reinstalacja Windows to wymiana pasty... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2022-12-06 08:43:45
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Otóż to -- co ma brak reinstalacji do padu grafik?

    Jak już pisałem powyżej - system w trakcie instalacji wstępnie ustawia
    parametry pracy poszczególnych elementów komputera, m.in zapotrzebowania
    na prąd.  Zamontowanie nowego zasilacza może zadziałać na wybrane
    elementy komputera jak prawy prosty Gołoty na szczenę Tysona, czy
    odwrotnie.

    > Raczej nie może.

    To co może? Bo karty padły jak muchy.

  • 19. Data: 2022-12-07 12:01:08
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Tue, 29 Nov 2022 23:00:41
    From: miroski
> [...]
    > obraz na kilka, kilkanaście sekund i miga wtedy dioda na wyłączniku
    > ale żadne fizyczne przyciski monitora nie działają. Instalacja stara,

    Przyczyną może być też punktowe przegrzewanie się procesora. Może pasta
    gdzieś zeszła z pomiędzy procesora a radiatora?

    Zdejmij radiator z procesora, wyczyść oba elementy i nałóż nową pastę
    termoprzewodzącą.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 20. Data: 2022-12-09 03:29:40
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 6 gru 2022 o 08:43, trybun pisze:

> [...]
    > na prąd.  Zamontowanie nowego zasilacza może zadziałać na wybrane
    > elementy komputera jak prawy prosty Gołoty na szczenę Tysona, czy

    Zwłaszcza wówczas, gdy zamiast 5V podasz 230V. ;)

    > To co może? Bo karty padły jak muchy.

    Niezależnie od reinstalacji Win -- zostanie rozpoznana ewentualna
    zmiana kart i albo podczepiony zostanie stosowny sterownik
    dedykowany, albo ogólny... Ty zaś podmieniłeś same zasilacze...

    -=-

    Wymieniając zasilacz mogłeś mechanicznie (palcem) ruszyć kartą, czym
    mogłeś popsuć cieplne mostki pomiędzy GPU i radiatorem... Mogłeś też
    inaczej rozprowadzić chłodzące powietrze -- choćby innym układem
    przewodów elektrycznych... Nowy zasilacz mógł wydzielać więcej
    ciepła niż stary, podnosząc temperaturę także wokoło kart...

    Zbyt wysoka temperatura potrafi zabijać -- dlatego warto kon_trolować...

    Mogło też mieć miejsce coś innego -- dlaczego zmieniłeś zasilacz? Bo
    stary padł? Może żywot kart był tak samo długi jak żywot zasilaczy?...
    (w jednym mym komputerze były 4 karty graficzne, z czego 2 spaliłem;
    ale w tymże komputerze był tylko jeden zasilacz, który jest sprawny,
    choć został wyprodukowany ćwierć wieku temu)

    Dwa razy to mało -- może poszukaj innych osób, które popsuły karty
    tuż po zmianie zasilaczy...

    Instalacja Win raczej ;) do zmiany zasilacza ma się nijak.

    -=-

    Czasami ;) warto pomyśleć, pomierzyć, głębiej i staranniej zajrzeć...
    Aprioryczne wróżenie (czy dociekanie) może czasami ;) zawodzić.

    -=-

    Nikogo nie zniechęcam do reinstalacji Win. :)
    (ale w imię czego raz za razem wszystko od nowa ustawiać?...)

    Qpiłem laptop z zainstalowanym 64W10; stamtąd ów Win przeniosłem na C2D;
    skąd przeniosłem do laptopa, z którego teraz piszę a który qpiony został
    z 64W11... C2D padł (padła właśnie grafika -- parę lat po przeniesieniu
    ww. 64W10 na C2D) a dwa pozostałe laptopy pracują, choć w jednym
    (starszym) zmieniłem zasilacz (bez reinstalowywania ;) systemu)
    i mam uszkodzony aqmulator...

    Na obu laptopach mam najnowsze wersje 22H2 64W10 różnie pokonfigurowane
    i stale/zawzięcie/zajadle/nieustannie ;) aktualizowane -- rzecz jasna
    niezależnie...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/...