  • 1. Data: 2021-01-15 06:48:10
    Temat: Spawanie żeliwa
    Od: A S <a...@e...pl>

    Tylna ściana kominka pękła pionowo, niemal dokładnie przez środek. Demontaż to ruina
    i remont mieszkania, więc pytam czy da się to zaspawać zwyczajną spawarką
    inwertorową. Dostęp od środka jest dobry.
    --
    A S

  • 2. Data: 2021-01-15 09:35:37
    Temat: Re: Spawanie żeliwa
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 15 stycznia 2021 o 06:48:19 UTC+1 A S napisał(a):
> [...]
    ruina i remont mieszkania, więc pytam czy da się to zaspawać zwyczajną spawarką
    inwertorową. Dostęp od środka jest dobry.
    Na początek dobrze by było wiedzieć z jakiego selwa to zrobione. Jeśli żeliwo ze
    spawalnych to da się pospawać. Ale czy w czasie pracy nie będzie dalej pękało raczej
    gwarancji nie ma. Może lepiej byś pomyślał jak łatę z blachy wstawić. Takie naprawy
    to z reguły leczenie syfa pudrem.

  • 3. Data: 2021-01-15 10:50:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    gwarancji nie ma. Może lepiej byś pomyślał jak łatę z blachy wstawić. Takie naprawy

    Jestem tego samego zdania: łata, a pod nią ewentualnie tkanina azbestowa
    czy co tam się teraz używa jako uszczelka - bo otwory powinny być nieco
    większe, aby kompensować rozszerzalność termiczną.

    Natomiast jeżeli spawać, to najpierw wykonać otwory na początku i końcu
    pęknięcia, aby zamknąć siły wywierane na żeliwo (żeby dalej nie pękało).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2021-01-15 11:15:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >nie będzie dalej pękało raczej gwarancji nie ma. Może lepiej byś
    >pomyślał jak łatę z blachy wstawić. Takie naprawy to z reguły

    Kiedys podawalem takie filmy:
    https://www.youtube.com/watch?v=Pq0wfU4ZaKk
    Ale czemu to mialoby pomagac ?

    https://www.youtube.com/watch?v=pffhNeNlLnw

    Robia tez cos takiego ... hm ...
    https://www.youtube.com/watch?v=FIKY--USk7Y

    P.S. o spawaniu
    https://www.youtube.com/watch?v=kzbcVb2UymA

    J.

  • 5. Data: 2021-01-15 12:46:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2021-01-15 o 11:15, J.F. pisze:

    > Kiedys podawalem takie filmy:
    > https://www.youtube.com/watch?v=Pq0wfU4ZaKk
    > Ale czemu to mialoby pomagac ?

    Pomaga chyba pierwszy u i ostatni otwór. Reszta to uszczelnienie.

    Robert

  • 6. Data: 2021-01-15 15:24:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 15 January 2021 at 06:48:19 UTC+1, A S wrote:
    > Tylna ściana kominka pękła pionowo, niemal dokładnie przez środek. Demontaż to
    ruina i remont mieszkania, więc pytam czy da się to zaspawać zwyczajną spawarką
    inwertorową. Dostęp od środka jest dobry.

    Można, ale łatwo spartolić. Masz mikroskop kieszonkowy?

  • 7. Data: 2021-01-15 17:57:32
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-15 o 10:50, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Natomiast jeżeli spawać, to najpierw wykonać otwory na początku i końcu
    > pęknięcia, aby zamknąć siły wywierane na żeliwo (żeby dalej nie pękało).

    Wydaje mi się, że kiedyś przed spawaniem mocno nagrzewali spawany element.

  • 8. Data: 2021-01-16 17:37:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 15 stycznia 2021 o 11:15:12 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..
    > Kiedys podawalem takie filmy:
> [...]
    Nie żebym się czepił. On chce naprawić tylna sciane w kominku a nie środkowy element
    napędu nadswietlnego. Groble wedle stawu zawsze stawiali.

  • 9. Data: 2021-01-18 14:01:41
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-01-15 o 15:24, Konrad Anikiel pisze:

    > Można, ale łatwo spartolić. Masz mikroskop kieszonkowy?

    Nie mam. Odnosnie otworów - pekniecie od góry do dolu, tak ze mam dwie oddzielne
    płyty, każda trzyma sie niezależnie reszty kominka. Pytam wyłącznie o szanse naprawy
    "w miejscu" i przez otwarte drzwiczki bo jak będę musial go wyrywać, to kupię nowy.

    Apropo łaty - da się żeliwo nawiercic i ośrubować mając dostęp tylko z jednej strony?

    pozdr
    --
    A S

  • 10. Data: 2021-01-18 14:19:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 18 January 2021 at 22:01:46 UTC+9, A S wrote:

> [...]
    "w miejscu" i przez otwarte drzwiczki bo jak będę musial go wyrywać, to kupię nowy.

    Chodzi tylko o to że nie wiadomo jakie to żeliwo, a nie wszystkie są spawalne. W
    zasadzie nie wyobrażam sobie żeby ktoś odlewał kominki/kozy z innego żeliwa niż szare
    (dobrze spawalnego), ale kto bogatemu zabroni...

    Druga myśl: niespawalne gatunki żeliwa dają się lutować.

    > Apropo łaty - da się żeliwo nawiercic i ośrubować mając dostęp tylko z jednej
    strony?

    Da się, tylko musisz mieć dobrą szczelność takiego połączenia. Ta płyta pękła od
    naprężeń cieplnych, znaczy coś tam się silnie rozchodzi/ściska, znaczy łatwo tego nie
    uszczelnisz, bo się po iluś tam cyklach pokruszy i rozszczelni. Trzeba napchać czegoś
    miękkiego i ścisnąć płaskownikiem/wkrętami tak żeby zawsze było ściśnięte, nawet jak
    piec jest fest gorący i żar z rozgrzanego brzucha mu bucha.