  • 1. Data: 2021-01-11 11:48:28
    Temat: Odzysk CO2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.wnp.pl/energetyka/energia-odnawialna-wyc
    hwycone-co2-i-wodor-to-sie-komponuje,442231.html

    "Mitsubishi Heavy Industries opracowało nową technologię wychwytu CO2
    ze spalin emitowanych przez elektrownie oraz przemysł, w tym firmy z
    sektora chemicznego, cementowego i hutniczego. - Wychwycony CO2 można
    przerabiać na paliwa gazowe lub płynne, przede wszystkim na metanol
    lub na etylen i metylen.

    Mitsubishi Heavy Industries opracowało nową technologię wychwytu CO2
    ze spalin emitowanych przez elektrownie oraz przemysł, w tym firmy z
    sektora chemicznego, cementowego i hutniczego. Sprawność wychwytywania
    CO2 jest bardzo duża, na poziomie 90 proc. Dużą zaletą jest to, że ta
    technologia wymaga stosunkowo niskiego zużycia energii

    Nowa technologia Mitsubishi Heavy Industries w Japonii zostanie
    wykorzystana przy wychwycie CO2 z dużego bloku energetycznego. "

    Taa ... czyli co - spalamy wegiel w elektrowni, zamieniajac go na CO2,
    a potem to CO2 zamieniamy na paliwo ... przy uzyciu wodoru, w domysle
    produkowanego z OZE ?

    No, moze i to i ma jakis sens, skoro zamieniamy wegiel na jakies
    plynne paliwo, bardziej uzyteczne, a bezposrednia konwersja nie jest
    ciagle opracowana.

    Czy w jakiejs hucie, gdzie koks potrzebny ... a nie da sie zelaza
    elektrolitycznie otrzymywac ?

    Dodatkowo dochodzi kwestia stabilnosci produkcji ... ale cos mi sie
    widzi, ze to jednak spore straty beda.

    J.

  • 2. Data: 2021-01-11 11:50:59
    Temat: Re: Odzysk CO2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >https://www.wnp.pl/energetyka/energia-odnawialna-wy
    chwycone-co2-i-wodor-to-sie-komponuje,442231.html

    >" Wychwycony CO2 można przerabiać na paliwa gazowe lub płynne, przede
    >wszystkim na metanol lub na etylen i metylen.

    P.S. Co to jest ten "metylen" ?

    J.

  • 3. Data: 2021-01-13 05:30:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    pl...
    ychwycone-co2-i-wodor-to-sie-komponuje,442231.html

    > P.S. Co to jest ten "metylen" ?

    Wskaźnik jakości informacji technicznej źródła, które zacytowałeś.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-01-13 05:42:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Nowa technologia Mitsubishi Heavy Industries w Japonii zostanie
    > wykorzystana przy wychwycie CO2 z dużego bloku energetycznego. "

    To miło, ale mam niepokojące wrażanie, że jakaś instalacja z wodnym
    zraszaniem lub barbotażem wychwyci więcej.

> [...]
    >
    > No, moze i to i ma jakis sens, skoro zamieniamy wegiel na jakies
    > plynne paliwo, bardziej uzyteczne, a bezposrednia konwersja nie jest

    To co zacytowałeś to brzmi tak, jakby znaleziono jakies panaceum na
    emisję CO2, a ponownie mam niepokojące, tym razem przeczucie, za to
    graniczące z pewnością, że bilans tego jest ujemny, czy też mamy Nobla i
    perpetum mobile? Pewnie zwyczajnie brakuje kontekstu, który sprowadza
    się do tego, że jak już powszechne będzie pozyskiwanie energii ze źródeł
    odnawialnych, to to co nadal smrodzi, można będzie próbować okiełznać
    wyłapywaniem CO2 i innych takich ze spalin i konwersji do form bardziej
    użytecznych przemysłowo.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2021-01-13 18:28:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-01-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    hwycone-co2-i-wodor-to-sie-komponuje,442231.html

    >To miło, ale mam niepokojące wrażanie, że jakaś instalacja z wodnym
    >zraszaniem lub barbotażem wychwyci więcej.

    Elektrownia akurat bardzo duzo CO2 produkuje, to zraszacz chyba nie
    pomoze ..

> [...]

    >odnawialnych, to to co nadal smrodzi, można będzie próbować okiełznać
    >wyłapywaniem CO2 i innych takich ze spalin i konwersji do form

    Musisz do procesu doprowadzic wodor, ktory z kolei do produkcji wymaga
    energii.
    Energia moze powstac z OZE, wiec w przyszlosci moze to nie problem.

    Mnie tylko smieszy, ze wegiel palimy, CO2 lapiemy i przerabiamy na ...
    paliwo palne.
    Nie lepiej skorzystac z tego wodoru, albo od razu z energii ?

    No ale smieszy mnie czasem pare innych rzeczy - np dowiercilismy sie
    gdzies do gazu ziemnego, wydobylimy caly ... a teraz uzywamy jako
    skladowisko.
    Czyli pompujemy pod ziemie gaz z innych zrodel, do tego zloza, ktore
    oproznilismy.
    To po co bylo oprozniac ? :-)

    No ale rozumiem - byl blisko, to wydobywalismy tanio, a teraz
    potrzebujemy skladowiska ...

    J.

  • 6. Data: 2021-01-13 18:43:19
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-01-11 o 11:48, J.F. pisze:

    > Taa ... czyli co - spalamy wegiel w elektrowni, zamieniajac go na CO2, a
    > potem to CO2 zamieniamy na paliwo ... przy uzyciu wodoru, w domysle
    > produkowanego z OZE ?

    Są 2 sposoby podejścia do tematu:
    1. Inżyniersko-ekonomiczny i tu, jak słusznie zauważasz, sensu to nie ma
    2. Eko-ideologiczny i tu ma sens nawet wsadzenie sobie rurki z d' do nosa.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2021-01-14 10:42:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

> [...]
    > sektora chemicznego, cementowego i hutniczego. - Wychwycony CO2 można
    > przerabiać na paliwa gazowe lub płynne, przede wszystkim na metanol lub

    Do zmiany CO2 na cokolwiek potrzeba energii. Skąd ta energia? Bo jeśli z
    elektrowni, to ten, tego...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2021-01-14 11:06:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/01/2021 10:42, Piotr Wyderski wrote:
    > Do zmiany CO2 na cokolwiek potrzeba energii. Skąd ta energia?

    Z atomu. Całośc staje się wtedy ekologiczna, pod warunkiem że koszta
    ekologiczne konstrukcji elektrowni zrekompensuje przetworzony co2.

  • 9. Data: 2021-01-14 11:18:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > Z atomu. Całośc staje się wtedy ekologiczna, pod warunkiem że koszta
    > ekologiczne konstrukcji elektrowni zrekompensuje przetworzony co2.

    Siur, ale to może mieć sens przy CO2 pochodzenia hutniczego.
    Pozyskiwanie prądu z elektrowni jądrowej celem pozbycia się CO2 z
    elektrowni węglowej lub gazowej prowadzi do wniosku, że może
    najsensowniej wyłączyć obie. A jednak nie dla wszystkich jest to oczywiste:

    "Nowa technologia Mitsubishi Heavy Industries w Japonii zostanie
    wykorzystana przy wychwycie CO2 z dużego bloku energetycznego. "

    Jo jestem górnik z kopalni "Bytom". I jo się pytom: co oni zamierzają
    potem zrobić z tym wychwyconym dwutlenkiem? Bo jeśli przerobić na
    paliwo, to może lepiej było innego paliwa nie spalać na wejściu?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2021-01-14 11:47:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    heby wrote:

    >Siur, ale to może mieć sens przy CO2 pochodzenia hutniczego.

    Z drugiej strony czesc produkcji hutniczej mozna robic w piecach
    łukowych.

    A ta pierwotna, gdzie wegiel redukuje tlenki ... moze elektrolitycznie
    redukowac ?

> [...]

    >potem zrobić z tym wychwyconym dwutlenkiem? Bo jeśli przerobić na
    >paliwo, to może lepiej było innego paliwa nie spalać na wejściu?

    Spalic w elektrowni. Ale z etykietka "paliwo odnawialne " :-)

    Gdzies tam jeszcze jest pomysl, zeby wtloczyc w zloza ropy - moze
    wypchnie resztki ropy ze zloza.

    Tylko ... czy wychwytywanie CO2 z komina to az "technologii" wymaga ?

    J.