  • 11. Data: 2022-09-11 14:11:16
    Temat: Re: Środek do zabezpieczenia gwintów przed odkręceniem
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-11, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Oczywiście nie przeczę, być może są kleje odporne na wysoką temperaturę.

    Zdecydowanie nie są to kleje oparte na akrylanach, a ten jest.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2022-09-11 14:27:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.09.2022 o 14:05, WM pisze:
    > Ten klej, po podgrzaniu do 300 stopni pozwala na odkręcenie gwintu.
    > https://www.henkel-adhesives.com/pl/pl/produkty/thre
    adlockers/loctite_268.html

    O tym nie wiedziałem. Będę musiał uważać.

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2022-09-11 16:52:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    adlockers/loctite_268.html

    > O tym nie wiedziałem. Będę musiał uważać.

    Warto poszukać dodatkowych informacji producenta o wyrobie.
    http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/?pid=LOCTI
    TE%20243%20UPDATED&format=MTR&subformat=REAC&languag
    e=PL&plant=WERCS&authorization=2

    WM

  • 14. Data: 2022-09-11 19:22:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 11 September 2022 at 14:28:01 UTC+2, Robert Tomasik wrote:
    > O tym nie wiedziałem. Będę musiał uważać.

    Te preparaty nie mają uniemożliwiać demontażu, one mają zabezpieczyć przed
    samoczynnym odkręceniem w warunkach zmiennych obciążeń. Nawet jak się dana
    śruba/wkręt rozgrzeje, to przecież sama się nie wykręci. Wciąż potrzebuje dużego
    momentu do ruszenia. To z grubsza działa tak jak pakuły w połączeniach
    hydraulicznych. Nie widziałem żeby komuś żeberka się powykręcały z kaloryfera, a
    wibracje w różnych instalacjach widziałem duże.

  • 15. Data: 2022-09-11 21:16:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Sep 2022 00:02:32 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Pewnie różne to firmy robią, ale ja używam LOCTITE. Tu jest taki:
    > https://www.woronko-kleje.pl/LOCTITE-243---50ml-klej
    -do-zabezpieczania-polaczen-gwintowych-srednio-demon
    towalny-niebieski_p802.htm

    No dobra ale to co proponujesz to ja znam, działa to na zasadzie:
    smarujesz śrubę, skręcasz, środek wiąże. A ja pytam o środek, który
    posmarujesz śrubę, powstanie na niej powłoka, która wyschnie.
    Następnie np. po roku można wkręcić taką śrubę i ta powłoka zrobi
    swoje.
    Kupując śruby (części zamienne) czasami właśnie są zabezpieczone taką
    już wyschnięta powłoką.
    Czy ten środek co proponujesz też może być użyty "na później"? Czy
    wymaga od razu skręcenia zabezpieczanych tą metodą elementów?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2022-09-11 21:55:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-09-11 o 19:22, Konrad Anikiel pisze:

    > Te preparaty nie mają uniemożliwiać demontażu, (...)

    Niektóre preparaty uniemożliwiają demontaż zwykłymi narzędziami.
    Trzeba podgrzać do 250°C, by odkręcić.

    http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/243%20NEW-
    EN?pid=268&format=MTR&subformat=REAC&language=PL&pla
    nt=WERCS

    "Gdy narzędzia ręczne nie wystarczają z powodu
    wydłużonych odmian złączy lub ich większych średnic
    (ponad 1"), należy je podgrzać lokalnie do temp. ok. 250
    °C i zdemontować na gorąco."

    WM

  • 17. Data: 2022-09-11 22:20:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 11 September 2022 at 21:55:55 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > wydłużonych odmian złączy lub ich większych średnic
    > (ponad 1"), należy je podgrzać lokalnie do temp. ok. 250

    No ale pomyśl na czym polega to "i zdemontować na gorąco". Od samego patrzenia (plus
    grzania) się nie wykręci, trzeba użyć klucza i to mocno się do niego przyłożyć. To
    wciąż jest zabezpieczone przed samoczynnym odkręceniem, niezależnie czy to nazwiesz
    demontowalne czy niedemontowalne.

  • 18. Data: 2022-09-12 01:44:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-11, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wydłużonych odmian złączy lub ich większych średnic
    > (ponad 1"), należy je podgrzać lokalnie do temp. ok. 250

    Dowolny preparat oparty na spoiwie organicznej tak będzie działał.
    Zobacz, że nawet w cytowanym wyżej odnoszą się w sumie do powierzchni
    gwintu.

    Pomysł, aby uzywac spoinę organiczną do wytworzenia trwałego
    mechanicznie połączenia w wysokiej temperaturze, wydaje się z lekka o
    kant d, bo pod tym gwintem są warunki w mairę beztlenowe i znakomita
    wiekszość polimerów najpierw zmięknie a dopiero po dłuższym czasie się
    rozłoży. Jak ktoś będzie miał szczęście to produkty tego rozkładu
    unieruchomią coś takiego mechanicznie. Ale po co cudować, skoro można to
    pewnie spokojnie zapiec zupełnie inaczej, tak że nic tego nie ruszy.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-09-12 01:55:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-11, Marek <f...@f...com> wrote:
> [...]
    > posmarujesz śrubę, powstanie na niej powłoka, która wyschnie.
    > Następnie np. po roku można wkręcić taką śrubę i ta powłoka zrobi

    Czyli spowoduje, że śruba się sama np. pod wpływem wibracji nie odkręci?

> [...]
    > Czy ten środek co proponujesz też może być użyty "na później"? Czy
    > wymaga od razu skręcenia zabezpieczanych tą metodą elementów?

    Zasadniczo wiele powłok np. poliuretanowych powinno dać tu radę. To
    czego potrzebujesz to z jednej strony coś, co tworzy elastyczną spoinę,
    z drugiej, ma jakąś w miarę rozsądną przyczepności np. do czystej stali
    (czy z czego tam te śruby). Powłoka musi być w miarę elastyczna (ale tez
    nie za bardzo), aby się nie pokruszyła podczas nakręcania i dawała się
    odkształcać właśnie elastycznie (a nie plastycznie, tj. nie
    płynęła).

    Kup więc jakiś klej na bazie PU, najlepiej rozpuszczalnikowy i spróbuj
    tym nałożyć cienka warstewkę.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-09-12 02:08:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Sep 2022 23:55:37 GMT, Marcin Debowski
    <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Czyli spowoduje, że śruba się sama np. pod wpływem wibracji nie
    > odkręci?

    Tak, to działa tak samo jak te proponowane kleje.
    Z tym, że można śrubę posmarować i zostawić do późniejszego użycia.

    > Zasadniczo wiele powłok np. poliuretanowych powinno dać tu radę.

    Myślałem, że to jakiś popularny konkretny środek.

    --
    Marek