  • 1. Data: 2009-09-15 11:34:20
    Temat: Stabilność wewnętrznego oscylatora w AVR
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Jaka jest stabilność wewnętrznego oscylatora w ATmega8? Nawet po ustawieniu
    OSCCAL strasznie mi pływa, to normalne i trzeba używać kwarcu?

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 2. Data: 2009-09-15 12:10:02
    Temat: Re: Stabilność wewnętrznego oscylatora w AVR
    Od: "JJJK" <j...@p...onet.pl>

    Tzn. jak strasznie? W jakich warunkach? W jakiej aplikacji?
    Uzywam wewnętrznego oscylatora w wielu aplikacjach i jest OK.
    Do komunikacji szeregowej asynchronicznej z większymi prędkościami nie
    nadaje się.

    Janusz

  • 3. Data: 2009-09-15 15:22:09
    Od: DHQ <b...@p...pl>

    Używam wewnętrznego oscylatora w aplikacjach które nie są szczególnie
    wrażliwe na długość taktu zegara. Nawet mogłem sobie pozwolić na
    odmierzanie np. 1 minuty z wystarczającą dla mnie dokładnością. Było
    dotychczas to powtarzalne, ale po ostatniej dostawie procesorów M8 po
    zaprogramowaniu okazało się że część chdzi na 1MHz, zaś większość z
    nich oscyluje sobie gdzieś ok. 1,6MHz, musiałem więc dla nich zrobić
    osobny porgram (w Bascomie) z deklaracją "$crystal 1600000" aby układ
    nie śpieszył się i chodził tak jak poprzednio. Spotkał sie ktoś z taką
    sytuacją? Podejrzewam że to są chińskie podróby. Co ciekawe, wszystkie
    procesory są z tej samej serii i raczej nie powinny się różnić.
    Franek sp9dhq

  • 4. Data: 2009-09-16 19:51:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Adam Wysocki pisze:

    > Jaka jest stabilność wewnętrznego oscylatora w ATmega8? Nawet po ustawieniu
    > OSCCAL strasznie mi pływa, to normalne i trzeba używać kwarcu?

    A kalibrujesz generator (regulując rejestr OSCCAL) regularnie, czy tylko
    jednorazowo przy produkcji urządzenia? Bo że nie można stawiać na
    wartość OSCCAL dostarczoną przez producenta (którą odczytuje się np.
    programatorem ISP) to chyba nie muszę pisać.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-09-17 10:38:11
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    JJJK <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tzn. jak strasznie? W jakich warunkach? W jakiej aplikacji?

    Licznik liczący sekundy - rozjeżdża sie zauważalnie już po ~15s. Soft raczej
    na pewno dobry. Poeksperymentuję jeszcze z kwarcem. ATmega8 w DIP-ie.

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 6. Data: 2009-09-17 10:42:04
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Dybkowski <a...@4...pl> wrote:

    > A kalibrujesz generator (regulując rejestr OSCCAL) regularnie, czy tylko
    > jednorazowo przy produkcji urządzenia?

    To na razie prototyp, wykonana jedna sztuka. Przeczytałem wartość kalibrującą
    z tej sztuki raz i zapisuję ją do OSCCAL na początku programu - jak będzie
    więcej urządzeń to za każdym razem będę ustawiał pod konkretny układ (albo
    po prostu użyję kwarcu...).

    > Bo że nie można stawiać na wartość OSCCAL dostarczoną przez producenta
    > (którą odczytuje się np. programatorem ISP) to chyba nie muszę pisać.

    A tego nie wiedziałem... Ustawiam właśnie tą odczytaną...

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 7. Data: 2009-09-17 20:49:52
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > po prostu użyję kwarcu...).

    > A tego nie wiedziałem... Ustawiam właśnie tą odczytaną...

    Mało dokładne. Dużo lepszą kalibrację robi się podając na jakieś wejście
    przebieg o dokładnie znanej częstotliwości, mierzy programowo i tak
    "kręci" OSCCAL aby wyszedł idealnie. Z braku laku można przesłać np. z
    wolną prędkością z peceta kilkadziesiąt bajtów przez UART (najlepiej o
    wartości 0x80 - wtedy mierzysz czas bitu startu i 7 zerowych bitów
    danych) i też się na podstawie tego skalibrować. Jest o tym nota u
    Atmela i wiele przykładów krążących w Sieci. Tak skalibrowana ATmega644
    potrafi spokojnie przez kilka miesięcy skutecznie pracować jako RTC
    (popędzana z wewn. generatora RC 8MHz i z włączonym dzielnikiem DIV8) i
    się dużo nie rozjechać.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-09-18 08:33:49
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > potrafi spokojnie przez kilka miesięcy skutecznie pracować jako RTC
    > (popędzana z wewn. generatora RC 8MHz i z włączonym dzielnikiem DIV8) i

    Witam
    Przez wiele lat polegaliśmy na kalibracji fabrycznej OSCCAL i UART działał
    bez zastrzeżeń, ale ostatnio trafiła się większa partia AVRów, gdzie te
    wartości nie były ustawione. Nie wiem kto to produkował. W każdym razie
    teraz robi się w tym projekcie podobnie jak proponuje Adam D, natomiast
    nowsze projekty przewidują już kwarc.
    EM

  • 9. Data: 2009-09-18 09:30:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wartości nie były ustawione. Nie wiem kto to produkował. W każdym razie
    > teraz robi się w tym projekcie podobnie jak proponuje Adam D, natomiast

    A może rezonatory ceramiczne:
    http://www.murata.com/products/catalog/pdf/p63e.pdf
    malutkie i od razu kondensatory w środku.
    P.G.

  • 10. Data: 2009-09-20 23:01:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Piotr Gałka pisze:

    > A może rezonatory ceramiczne:
    > http://www.murata.com/products/catalog/pdf/p63e.pdf
    > malutkie i od razu kondensatory w środku.

    Heh, tyle że nie zawsze możesz poświęcić 2 nogi proca na taki czy inny
    rezonator. A w przypadku ATtiny10 to już w ogóle nie ma szans - można
    dołożyć ew. tylko generator ale to oznacza duży pobór prądu przez cały czas.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/