  • 1. Data: 2009-09-15 08:35:46
    Temat: Solidność przelotek
    Od: Sylwester Łazar <g...@a...pl>

    Witam!
    Zwracam się do Państwa z zapytaniem o Wasze doświadczenia z przelotkami.
    Z racji serwisu wielu urządzeń przemysłowych, spotkałem się kilkakrotnie z
    uszkodzeniem przelotki na PCB.
    Z tych przypadków o których pamietam, to:
    1) Płytka czytnika transponderów Westfalia w stacji udoju krów.
    Obudowa szczelna i wysoko, ale pokrywa z polipropylenu i dość długa, więc
    giętka.
    W związku z powyższym uszczelka nie spełniała swojej funkcji i ktoś
    uszczelnił ją silikonem.
    Prawdopodobnie wydarzenia z tym związane spowodowały, że jednak trochę wody
    się dostało.
    Na płytce widać było kilka raptem plamek, ale ogólnie płyta była bardzo
    czysta.
    Niestety była przelotka - dość duża ok. 1-1,5mm, przez która przechodziła
    ścieżka zasilająca na drugą stronę.
    Korozja spowodowała, że została uszkodzona.
    Oczywiście Soldermaska była, ale Vias czyli przelotki nie były nią pokryte.
    Napięcie po przejściu na drugą stronę oczywiście spadło, a sama przelotka
    badana omomierzem pokazywała z tego co pamiętam od kilkudziesięciu do kilku
    tysięcy Ohm.
    To znalazłem, widziałem i zmierzyłem.
    2)Miałem takie przypadki, że płyta po naciśnięciu przestawała działać.
    Większość z nich jednak zachowywała się tak, gdyż zastosowano podstawki pod
    elementy typu DIP (wzmacniacze operacyjne, układy TTL i DTL).
    Jednak z tego co pamiętam były takie karty, które nie miały żadnej
    podstawki, a jednak nacisk mechaniczny wyraźnie zakłócał ich działanie.
    Oczywiście mogły to być jakieś złącza, przekaźniki, diody przewlekane,
    rezystory itp.
    Jednak co z przelotkami? Czy mają one często wpływ na takie skutki?

    Moje wnioski:
    1)Przelotki to fajna rzecz, która zrewolucjonizowała podejście do
    projektowania płytek, zwłaszcza w drugim dziesięcioleciu istnienia
    elektroniki, czyli w latach 1980-1990, kiedy to szyna danych, adresowa i
    sterująca, była podstawą systemów komputerowych. Teraz prym wiodą raczej
    transmisje szeregowe.
    2)Niestety technologia pokrycia dziurki średnicy 0.6mm w PCB nie należy do
    chemicznie łatwych, a technologiczna jakość wykonania, jakby się zastanowić,
    to czysta proteza i pięta Achillesa.
    3)Technologia nie umiała sobie przez 30 lat istnienia elektroniki poradzić z
    tym problemem.
    4)Problem mógłby być rozwiązany zupełnie prosto, jednak nie jest stosowany.
    Zamiast napylania należy w dziurę włożyć drut miedziany- srebrzankę, zagiąć
    do z drugiej strony i zlutować.
    Jest to klasyczne podejście realizowane w płytkach dwustronnych bez
    metalizacji otworów, metodą amatorską. Ma ona dwie wady:
    a) w powszechnym mniemaniu brzydko wygląda w stosunku do metalizowanych
    otworów.
    b) jest technologicznie trudniejsza, bo wymaga ucięcia z dwóch stron,
    wygięcia i zalutowania
    W odpowiedzi na pkt. a można powiedzieć, że pogląd ten wynika z dwóch
    czynników.
    Jeden jest taki, że lutowana przelotka jest robiona ręcznie i mało
    precyzyjnie.
    Drugi jest taki, że mając coś ładniejszego (metalizacja otworów), każda inna
    metoda będzie brzydka, bo ma coś dodatkowo na wierzchu.
    W szczególności technologia nitowania nitami też się do tego nadaje.
    Niestety ma ona przydomek: do prototypów i nie są chyba popularne takie
    maszyny CNC, które wykonują przelotki automatycznie z pliku.
    A gdyby tak zautomatyzować tą czynność i dodatkowo generować plik CAM np.
    *.via, w miejsce pliku wierceń najczęściej *.drl który zawierałby informacje
    o przelotkach drutowych:
    rodzaj (tylko otwór, przelotka, rodzaj przelotki: drut/nit ), położenie, kąt
    zagięcia na TOP i BOTTOM, długość końcówek od zagięcia.
    Gdyby zbudować taką maszynę, która umie nawiercić dziurę, uciąć drut i
    dogiąć go do płytki według pliku, to problem sprowadzał się do wyrzucenia z
    procesu technologicznego metalizacji i poszerzenia funkcji wiertarki
    sterowanej numerycznie.
    Podsumowanie:
    Widzę, że w swojej krótkiej historii (tak od 1970 można przyjąć dla prostych
    obliczeń) elektronika poszła często w niewłaściwych kierunkach,
    zadawalając się marną technologią, która być może ładnie wygląda, ale jest
    jedną z przyczyn uszkodzeń urządzeń.
    W dobie spadających samolotów i zabitych z tego powodu ludzi, nie jestem
    przekonany, czy projektant urządzeń lotniczych może spać spokojnie,
    projektując płytę z przelotkami metalizowanymi w ilości powiedzmy 500 szt.
    na jednej płycie i pakując to do samolotu.
    Żadna czarna skrzynka nie zarejestruje faktycznej przyczyny uszkodzenia,
    jeśli przelotka zacznie "przerywać".
    Jeśli chodzi o samą technologię metalizacji, zdaję sobie sprawę, że samo
    pokrycie metalem otworu, nie jest tak patologiczne. choć dość trudne
    zwłaszcza w procesie kontroli . Patologiczny jest wąski styk przelotki z
    ścieżką miedzianą.
    Styk, a nie zakładka. I to mam właściwie na myśli.
    Moja diagnoza dotycząca przelotek jest niejako częścią mojej wrogości do
    wszelkiego rodzaju złącz i styków w elektronice jak. np. przekaźniki,
    podstawki, szybkozłączki, złącza zaciskane, trymery rezystancyjne, switche,
    izostaty, styki obrotowe itp.
    Co o tym sądzicie?

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-09-15 09:29:11
    Temat: Re: Solidność przelotek
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Sep 2009 10:35:46 +0200, Sylwester Łazar <g...@a...pl>
    wrote:

    > Witam!

    [ciach]

    > Zwracam się do Państwa z zapytaniem o Wasze doświadczenia z przelotkami.
    > Z racji serwisu wielu urządzeń przemysłowych, spotkałem się kilkakrotnie
    > uszkodzeniem przelotki na PCB.

    Rzeczywiście, bywają problemy. Najczęściej jak firma montująca
    niedokładnie umyje płytki po produkcji z topnika, szczególnie jeśli jakiś
    agresywny był użyty. Po jakimś czasie pod układami przelotki są nieraz
    całkowicie przeżarte. Również mechaniczne uszkodzenia się zdażają.

> [...]
    > elektroniki, czyli w latach 1980-1990, kiedy to szyna danych, adresowa i
    > sterująca, była podstawą systemów komputerowych. Teraz prym wiodą raczej

    Co nie znaczy, że układy mają mniej pinów. A jakoś nie za bardzo widzę
    możliwość zrobienie ucieczki z BGA900 robić bez przelotek ;)

> [...]
    > stosowany.
    > Zamiast napylania należy w dziurę włożyć drut miedziany- srebrzankę,

    Najpierw trzeba zmieścić te przelotki (odpowiednio duże, żeby drucik się
    zmieścił), np.
    między pinami BGA o rastrze 0.8mm. A potem tak to polutować, żeby to BGA
    nie wisiało w powietrzu.

> [...]
    > metalizacji otworów, metodą amatorską. Ma ona dwie wady:
    > a) w powszechnym mniemaniu brzydko wygląda w stosunku do metalizowanych

    IMO nie problem w ładnym czy brzydkim wyglądaniu, tylko w dążeniu do
    redukcji kosztów.

    [ciach]

> [...]
    > na jednej płycie i pakując to do samolotu.
    > Żadna czarna skrzynka nie zarejestruje faktycznej przyczyny uszkodzenia,

    No ale rezygnacja z przelotek nie zapewni 100% bezawaryjności. Dlatego
    stosuje się inne metody (redundancja, itp.), które jednakże również
    niczego nie gwarantują w 100% ;)

    RobertP.

  • 3. Data: 2009-09-15 10:02:29
    Od: Sylwester Łazar <g...@a...pl>

    > No ale rezygnacja z przelotek nie zapewni 100% bezawaryjności. Dlatego
    > stosuje się inne metody (redundancja, itp.), które jednakże również
    > niczego nie gwarantują w 100% ;)
    Dziękuję za bardzo ciekawy głos w dyskusji.
    Ja patrzę na redundancję, też jak na protezę.
    Prawa Murphiego nie pozostawiają na niej suchej nitki.
    np: "Jeżeli przewidziałeś cztery możliwe awarie i zabezpieczyłeś się przed
    nimi, to natychmiast wydarzy się piąta, na którą nie byłeś przygotowany.",
    albo
    " Układ zabezpieczający zniszczy układ zabezpieczany." lub
    "Tranzystor zabezpieczony przez szybko działający bezpiecznik, zabezpieczy
    go - paląc się w pierwszej kolejności"
    No i ta technologia BGA! Chyba najgorsza pod względem testowania jakości
    połączenia i odporności na
    rozszerzalność liniową.
    Już w Nisanie Micra był problem z przepływomierzem umieszczonym na gorącym
    silniku.
    Po kilku latach płytka z elementami SMD miała mikropęknięcia, ze względu na
    ciągłe naprężania.
    Taki SMD1206, jeśli dobrze pamiętam - tam takie były, potrafi stracić
    kontakt jednego z 2 padów jaki posiada. Jakaby podobny element miał 40
    padów, to w Nisanie zauważyli by problem jeszcze w ramach gwarancji.
    Chyba DIP40 jest najciekawszą obudową, pod względem dużej liczby
    wyprowadzeń, mnóstwa miejsca po obu stronach płytki pod nim, montażem,
    diagnozą i odpornością na zmiany termiczne.
    A taki BGA?
    Wydaje mi się, że upadki komórek i ich podgrzewanie/chłodzenie są
    najczęstszą przyczyną ich krótkiego żywota.
    Zdarzyło mi się podgrzać solidnie lutownicą transformatorową 100W kilka BGA
    w komórce i ożyła!
    A nie była eksploatowana w extremalnych warunkach.
    Zdaję sobie sprawę, że wzbudzam rewolucję.
    Ktoś w końcu musi:-)

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-09-15 17:04:52
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <g...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nimi, to natychmiast wydarzy się piąta, na którą nie byłeś przygotowany.",

    wiec w uzasadnionych przypadkach dubluje się całe bloki funkcjonalne,
    jakakolwiek awaria jednego powoduje wyłączenie całego podsystemu i
    zastąpienie go sprawnym

    > No i ta technologia BGA! Chyba najgorsza pod względem testowania jakości
    > połączenia i odporności na
    > rozszerzalność liniową.

    ale przy setkach sygnałów do wyprowadzenia z układu nie ma innej mozliwości.
    w pewnym momencie obudowa z pinami nie umozliwia wyprowadzenia sygnałów z
    wewnętrznych wyprowadzeń, więc stosuje się przelotki zagnieżdżone (z warstwy
    TOP na którąś warstwę wewnętrzną, bez "przebijania" się do warstwy BOTTOM).
    nie ma tez technicznych przeciwwskazań, zeby umieścić jedną przelotkę nad
    drugą (patrząc na pzekrój)

    > Chyba DIP40 jest najciekawszą obudową, pod względem dużej liczby
    > wyprowadzeń, mnóstwa miejsca po obu stronach płytki pod nim, montażem,
    > diagnozą i odpornością na zmiany termiczne.

    dużej ? 40 dawno przestało być dużą liczbą wyprowadzeń. ok, zróbmy DIP400.
    nawet z rastrem 50mils będzie miała 25cm długości. kuriozalne nieco. a teraz
    pomysl, ze taki układ ma pracować przy częstotliwości 1GHz. długość
    połączenia między pinem a strukturą układu spowoduje, ze w tym połączeniu
    "zmieści" się pół takt zegara :) wiec sygnały na skrajnych pinach będą
    opóźnione o pół taktu w stosunku do tych ze srodkowych pinów.

    @

  • 5. Data: 2009-09-15 17:15:18
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > uszczelnił ją silikonem.
    > Prawdopodobnie wydarzenia z tym związane spowodowały, że jednak trochę wody

    Wilgoc , czas , napięcie , tu starania projektanta nie pomoga

> [...]
    > ścieżka zasilająca na drugą stronę.
    > Korozja spowodowała, że została uszkodzona.

    Jeden projektant na sciezce 1mm da jedna przelotke inny da ich trzy
    kwestia nawykow lub doswiadczenia , jeszcze inny w miejscu zasilania da siatke z
    padow 5x20 .
    Następne podejście to ile mozna zaoszczedzic stosujac tansze pcb , i to z zycia
    wziete , jest sobie prosty produkt zaprojektowany jako 2 warstwy , ale szef
    stwierdza ze nie bedziemy placic za 1,5mm z metalizacja bo mozna "te 3
    przelotki" dac "lutowaczom" a laminat wystarczy 1mm papierowy .

    > 2)Miałem takie przypadki, że płyta po naciśnięciu przestawała działać.
    > Większość z nich jednak zachowywała się tak, gdyż zastosowano podstawki pod
    > elementy typu DIP (wzmacniacze operacyjne, układy TTL i DTL).

    Trafila mi sie plyta 60x80cm z lat 80-tych nadziubana ttlami okazalo sie ze
    jedna noga zamiast wskoczyc w dziure to skrecila do wewnatrz ukladu i taka
    podkulona noga robila co chciala :)

> [...]
    > rezystory itp.
    > Jednak co z przelotkami? Czy mają one często wpływ na takie skutki?

    A trafilo sie pcb z okresu beta testow kiedy wprowadzano PB-free , kaprys tej
    technologii polegal na tym ze cyna chemiczna sie utlenia i jesli nie zostanie
    polutowana w ciagu tygodnia od wyjscia z plytkarni to niestety okrez waznosci
    sie konczy , wystarczy nacisnac lub tylko dotknac i lut odchodzi , powodzenia
    serwisanci !!!!!!! :)
    Nie wszystkie pokrycia cyna chemiczna tak sie zachowuja , kwestia sporna
    dlatego ze stopem bezolowiowym lutuje sie dobrze . Jaki problem ? . Firmy
    zamawiajacej ktora zamowila pcb bezolowiowe zlecajac jednoczesnie montarz
    spoiwem olowiowym , czy tez plytkarni ?

    > 2)Niestety technologia pokrycia dziurki średnicy 0.6mm w PCB nie należy do
    > chemicznie łatwych, a technologiczna jakość wykonania, jakby się zastanowić,
    > to czysta proteza i pięta Achillesa.

    Hm , technologii jest kilka , w jednej plytkarni jak zamawiasz 35um to
    dostaniesz w otworze 35um , w innej tylko 17,5um , za dlugi temat

    > 3)Technologia nie umiała sobie przez 30 lat istnienia elektroniki poradzić z
    > tym problemem.

    Jaki rzad niezawodnosci , % odpadow .

    > 4)Problem mógłby być rozwiązany zupełnie prosto, jednak nie jest stosowany.
    > Zamiast napylania należy w dziurę włożyć drut miedziany- srebrzankę, zagiąć
    > do z drugiej strony i zlutować.

    Sa opracowane metody polaczen wewnetrznych jako polaczenia przewodami a nie
    sciezkami , problem to patent i cena

    Nitowanie lub drutowanie nie przejdzie dla produkcji masowej , jesli jest
    wiercony stos 4 plyt 1,5mm to otwor na plycie dolnej i gornej beda minimalnie
    rozjechane , taka plytka musiala by byc nastepnie zanitowana przez maszyne z
    kontrola optyczna , patrzac na % odpadow elementow przewlekanych gdzie maszyna
    nie trafia z 2 nozkowym ewlementem nawet w powiekszone otwory watpie czy dalo by
    sie umiescic nit w otwor powiekszony o 0,1mm

> [...]
    > Drugi jest taki, że mając coś ładniejszego (metalizacja otworów), każda inna
    > metoda będzie brzydka, bo ma coś dodatkowo na wierzchu.

    czas poswiecony na obsadzenie smd - przewlekane :)
    niezawodnosc metalizacja - nity :)

> [...]
    > dogiąć go do płytki według pliku, to problem sprowadzał się do wyrzucenia z
    > procesu technologicznego metalizacji i poszerzenia funkcji wiertarki

    Jak pow. sa automaty do polaczen "drutami" ale wiem tylko tyle ze sa i klada
    wewnetrze warstwy a nie przelotki

> [...]
    > projektując płytę z przelotkami metalizowanymi w ilości powiedzmy 500 szt.
    > na jednej płycie i pakując to do samolotu.

    Ja nie zakladam ze zawiodla elektronika , jest jeszcze mozliwosc zestrzelenia
    aby nie komromitowac sie ze czegos nie dopatrzono , a po 11 wrzesnia cos czesto
    samoloty spadaja zwlaszcza nad woda .

> [...]
    > pokrycie metalem otworu, nie jest tak patologiczne. choć dość trudne
    > zwłaszcza w procesie kontroli . Patologiczny jest wąski styk przelotki z

    I tak i nie , tak gdzie pokrywa sie miedzia goly laminat inaczej bedzie to
    wygladac jesli metalizuje sie otwory na laminacie juz pokrytym warstwa Cu 12um ,
    17,5um .
    Jak powyzej napisalem , prosze czytac co jest na stronach plytkarni
    1. oferuja miedz 35um a otwor 17,5um , wierca , metalizuja do 35um
    czyli sciezka ma 17,5um naniesione fabrycznie + metalizacja w plytkarni 17,5m ,
    otwor 0 + 17,5um
    2. pokrywaja czysty laminat do 35um od zera czyli i sciezka i otwor ma te 35um

> [...]
    > wszelkiego rodzaju złącz i styków w elektronice jak. np. przekaźniki,
    > podstawki, szybkozłączki, złącza zaciskane, trymery rezystancyjne, switche,

    Ja tylko sprzatam :) A jak przychodzi piatek , swieta , klient z reka w nocniku
    i ma byc na juz to klient dostanie na juz , ale o niezawodnosc to niech martwi
    sie sam :)

  • 6. Data: 2009-09-15 18:38:31
    Od: Sylwester Łazar <g...@a...pl>

> [...]
    ze
    > jedna noga zamiast wskoczyc w dziure to skrecila do wewnatrz ukladu i taka

    Takiemu/kiej co to montował/a dać BGA do zamontowania.
    Żadna noga się nie podwinie.
    Wszystkie się przesuną :-)

    > Jaki rzad niezawodnosci , % odpadow .

    Na przykład:
    Jest maszyna Voumard - szwajcarska szlifierka otworów wewnętrznych rok
    produkcji 1976.
    Numer fabryczny 137, więc pewnie z 200 wyprodukowanych
    dokładność szlifowania +-3um
    Uszkodzenie: brak styku, akurat nie przelotka, ale powiedzmy.
    Nowa maszyna tej klasy kosztuje przyjmijmy 1 000 000 zł

    Niezawodność 0,5%
    Nie lubie procentów, bo nic nie mówią, ale tutaj rozumiemy to tak:
    niesprawna maszyna z powodu niesprawnego jednego połączenia/sprawne maszyny
    Czy dla 0,5% warto się bawić?
    (Zakładam optymistycznie, że pozostałe 199 "śmigają" bez zarzutu)

    > Jak pow. sa automaty do polaczen "drutami" ale wiem tylko tyle ze sa i
    klada
    > wewnetrze warstwy a nie przelotki

    A wie może kolega o co i gdzie pytać?

> [...]
    nocniku
    > i ma byc na juz to klient dostanie na juz , ale o niezawodnosc to niech

    Ciekawe podejście, ale klient to nie ma nawet pojęcia o skali problemu.
    Dzięki - ten post był bardzo konkretny.
    W sumie, to ciągle nie jest tak źle na tej grupie.
    Zdarza się od czasu do czasu jakiś narwaniec, ale jest jeszcze jak widać
    wielu fachowców
    mających coś więcej pod sufitem niż skrajności pełne jadu.
    Wtedy jest miło pogadać
    -- .
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 7. Data: 2009-09-15 21:26:09
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Sylwester Łazar wrote:
> [...]
    > elektroniki, czyli w latach 1980-1990, kiedy to szyna danych, adresowa i
    > sterująca, była podstawą systemów komputerowych. Teraz prym wiodą raczej

    Ale jest ich tyle ze bez przelotek ani rusz.

    > 2)Niestety technologia pokrycia dziurki średnicy 0.6mm w PCB nie należy do
    > chemicznie łatwych, a technologiczna jakość wykonania, jakby się zastanowić,
    > to czysta proteza i pięta Achillesa.

    Do technologii 'trudnych' to nalezy micro-via. W UK _porzadnie_ zrobi to
    jedna firma, badziewnie pewnie z 15-20.
    Jesli firma ma problem z porzaadnym zrobieniem przelotki 0.2-0.3mm, to
    ja ich _chce_ omijac szerokim lukiem. Myslisz czemu tylko niektore firmy
    publikuja zdjecia przecietych plytek?

    Ze zwyklymi przelotkami mialem podobne historie w PL. Najtansi
    producenci byli... najtansi - duzo plytek niedobrych 'na starcie' i duzo
    problemow z popeknymi przelotkami i zle wyplukanymi sciezkami.

    > 3)Technologia nie umiała sobie przez 30 lat istnienia elektroniki poradzić z
    > tym problemem.

    Technologia se poradzila, to ekonomia nie radzi (no bo po co kupowac
    drozsze plytki, jak mozna takie same i 2x tansze kupowac).

> [...]
    > Jest to klasyczne podejście realizowane w płytkach dwustronnych bez
    > metalizacji otworów, metodą amatorską. Ma ona dwie wady:

    Ma dwie wady - cena i rozmiary. Jak ktos napisal nie da sie zautomatyzowac.

> [...]
    > dogiąć go do płytki według pliku, to problem sprowadzał się do wyrzucenia z
    > procesu technologicznego metalizacji i poszerzenia funkcji wiertarki

    Nie ma sensu. Lepiej porzadnie zrobic przelotke - tylko ze plytka nie
    bedzie juz najtansza (ale chyba dalej bedzie tansza niz potraktowana
    takim automatem).

    W Twoim przykladzie z dojarka zastanawia mnie czemu plytka nie byla
    malowana? U mnie jako standard w kazdym wyrobie jest malowanie plytki
    (oprocz laserow, ale te to pracuja praktycznie w sterylnych warunkach).
    Malowanie plytek (przynajmniej dla mnie) mocno zmniejszylo ilosc uszkodzen.

> [...]
    > projektując płytę z przelotkami metalizowanymi w ilości powiedzmy 500 szt.
    > na jednej płycie i pakując to do samolotu.

    Producent 500szt plytek do samolotow nie bedzie brac najtanszych plytek.
    Producent 10k plytek do dojarek bedzie brac najtansze z najtanszych.

> [...]
    > pokrycie metalem otworu, nie jest tak patologiczne. choć dość trudne
    > zwłaszcza w procesie kontroli . Patologiczny jest wąski styk przelotki z

    Ale to jest patologia robiona przez plytkarnie na wlasne zyczenie.

> [...]
    > wszelkiego rodzaju złącz i styków w elektronice jak. np. przekaźniki,
    > podstawki, szybkozłączki, złącza zaciskane, trymery rezystancyjne, switche,

    O przelotkach j.w.
    O stykach/szybkozlaczkach - uzywac _odpowiednie_ do _odpowiednich_
    zastosowan, a nie zlacza IDC do pracy na zewnatrz...

    --
    Jerry1111

  • 8. Data: 2009-09-15 22:07:44
    Od: Sylwester Łazar <g...@a...pl>

    > Ma dwie wady - cena i rozmiary. Jak ktos napisal nie da sie
    > zautomatyzowac.
    Kiedyś tak mówiono o produkcji samochodów:-)

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2009-09-15 22:58:00
    Od: Sylwester Łazar <g...@a...pl>

    > wiec w uzasadnionych przypadkach dubluje się całe bloki funkcjonalne,
    > jakakolwiek awaria jednego powoduje wyłączenie całego podsystemu i
    > zastąpienie go sprawnym
    A to, to już coś jak rekurencja. Element zabezpieczający potrzebuje elementu
    zabezpieczającego jego samego.
    Czy ten element, który powoduje wyłączenie całego podsystemu i ten drugi
    zastępujący go sprawnym też są zdublowane?
    I to wszystko na wypadek uszkodzenia głupiej przelotki, co do której są
    wątpliwości technologiczne?
    Ten system będzie chyba rósł w kilkogramy.
    Ile waży przelotka?
    Dołożymy kilkogram, aby zabezpieczyć gram?
    Nie widzę tu sensu. Marphy też nie widział.

    -- .
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 10. Data: 2009-09-16 09:19:09
    Od: "Piotr Laskowski" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > (oprocz laserow, ale te to pracuja praktycznie w sterylnych warunkach).
    > Malowanie plytek (przynajmniej dla mnie) mocno zmniejszylo ilosc

    Czy możesz powiedzieć czym malujesz płytki?
    Mam podobny problem. Urządzenie analogowe o wyśrubowanej czułości,
    przeznaczone do pracy okresowej, jeżeli jest przechowywane w wilgotnym
    pomieszczeniu potrafi "rozjechać" się. Od jakiegoś czasu zabezpieczam płytki
    preparatem "Plastic 70". Dotychczasowe testy pokazują że jest lepiej, ale na
    sprzężenie zwrotne trzeba poczekać pewnie jeszcze z rok. Jeżeli możesz
    podzielić się doświadczeniami będzie mi miło.

    Żeby nie być całkiem offtopic, to z przelotkami problemów dotychczas nie
    miałem. Znany jest przypadek gdzie urządzenie zgubione w lesie (z włączonym
    zasilaniem) jesienią przeleżało całą zimę. Znalezione wiosną, umyte
    wysuszone działało poprawnie. Laminat 4-warstwowy, produkcji TechnoService,
    przelotki 0,5mm.
    Natomiast mam problemy z uszkadzaniem się mechancznym elementów SMD w
    przypadku naprężeń mechanicznych. Przy silnym uderzeniu połączonym z
    wygięciem płytki, lecą praktycznie wszystkie kondensatory SMD i niektóre
    układy QFN (beznóżkowe). Tutaj mam nauczkę że płytki, które pracują
    mechanicznie muszą mieć prostokątne elementy (RLC, scalaki) ułożone wzdłuż
    krawędzi, w której płytka się wygina. Elementy ułożone w poprzek lecą w
    pierwszej kolejności.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl