  • 171. Data: 2021-04-14 00:29:12
    Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marcin,

    > Za 10 lat w wypożyczalniach też nie będzie spaliniaków. Przynajmniej
    > taki jest plan urzędników.
    Jakiś konkretny link?

    Za 10 lat zasięg samochodów elektrycznych się zwiększy. A kamper
    elektryczny będzie mógł ważyć 4250 kg i będzie można jechać nim na
    prawo jazdy B.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 172. Data: 2021-04-14 07:54:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-04-2021 o 18:47, J.F pisze:

    > Ale czy on nie powinien 50km na samym pradzie ?

    Nikt nie powiedział, że te 50 km to z zerowym zużyciem paliwa i od
    momentu startu.

    > Nie musi, wyjazd z cieplego garazu.

    Szybko się ochłodzi.

    > Grzac silnik paliwem? IMO - taki sobie pomysl.

    Mylisz się - grzanie webasto jest dużo oszczędniejsze niż grzanie silnikiem.

    Nie ma innej opcji - jakoś nagrzać trzeba, a w elektrykach grzałki
    potrafią wziąć nawet 20 kWh na samo grzanie, nie ma skąd tyle prądu
    wziąć w hybrydzie.

  • 173. Data: 2021-04-14 07:56:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-04-2021 o 18:44, J.F pisze:

    > Urzadzenie, ktore moze zjarac, jest niedopuszczone do sprzedazy :-)

    Urządzenie się nie zjara.
    Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.

    > A nie dla jakiegos instalatora?

    Będziesz codziennie rano instalatora wołać?

    > Ale wlasnie nie da sie ustalic, jaki prad mozna z sieci pociagnac
    > bezpiecznie.

    Da się.
    Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
    się da.

  • 174. Data: 2021-04-14 10:15:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Apr 2021 07:56:38 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Urządzenie się nie zjara.
    > Ale kable przed nim, albo gniazdko już może.

    Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)

    > Będziesz codziennie rano instalatora wołać?

    Nie - instalator wie jakie sa kable, powinien gdzies ustawic "tu mozna
    20kW pociagnac". Lub odwotnie - to jest wallbox na 20kW, wymaga
    podlaczenia 3*32A i takie robi.

    > Da się.
    > Trzeba wiedzieć jakie ma się kable w ścianie i zabezpieczenia i wszystko
    > się da.

    No - i to musisz gdzies ustawic w samochodzie, bo jak samochod zacznie
    od najnizszej i bedzie podnosil ... to kiedy ma przestac podnosic ?

    J.

  • 175. Data: 2021-04-14 10:19:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Apr 2021 18:17:29 +0200, JDX napisał(a):
    > On 2021-04-13 12:23, J.F wrote:
    > [...]
    > Ja tam passata bym kupił. Za 3 tyś zł. Nawet po Niemcu. :-D

    No nie wiem czy kupisz za 3 tys. Passat to bedzie, czy kupa zlomu ...
    J.

  • 176. Data: 2021-04-14 10:20:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 14-04-2021 o 10:15, J.F. pisze:

    > Tez niedopuszczone. Ma byc bezpieczne :-)

    O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
    gniazdka.

    > Nie - instalator wie jakie sa kable, powinien gdzies ustawic "tu mozna
    > 20kW pociagnac".

    No właśnie.
    A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.

    > No - i to musisz gdzies ustawic w samochodzie

    Nie w samochodzie, tylko na evse.
    Samochód weźmie tyle, ile evse pozwoli (o ile nie będzie to wartość
    wyższa niż samochód może wykorzystać w danej chwili).

    >, bo jak samochod zacznie
    > od najnizszej

    Nie zacznie, spróbuje od maksymalnej możliwej mocy.
    Obniży ją tylko wtedy, gdy trzeba będzie chronić baterię.

  • 177. Data: 2021-04-14 10:42:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Apr 2021 10:20:38 +0200, Cavallino napisał(a):

    > O to musisz zadbać TY, ZANIM podłączysz sobie kupione na allegro evse do
    > gniazdka.

    Urzadzenia sprzedawane klientom w UE maja byc bezpieczne.

    Zobacz chocby na kuchenki/plyty elektryczne.
    Bez wtyczki, podlaczenie tylko przez fachowego elektryka.

    Choc mozna tez sobie podlaczyc samemu ... i dom spalic :-)

    > No właśnie.
    > A Ty musisz na evse wybrać odpowiednią moc i nie kupować evse o mocy 22 kW.

    Czyli jednak gdzies sie te moc ustawia. I do samochodu evse
    przekazuje.
    A evse z allegro z wtyczka ... bedzie dostosowane do mocy wtyczki.
    Co najwyzej pociagniesz 16 z gniazdka, kabla i bezpiecznika 10A.

    > Nie w samochodzie, tylko na evse.
    > Samochód weźmie tyle, ile evse pozwoli (o ile nie będzie to wartość
    > wyższa niż samochód może wykorzystać w danej chwili).

    No i o to mi chodzi - trzeba gdzies na evse/wallbox ustawic ile, on
    musi samochod powiadomic ... a z tego tylko krok, aby sobie takie evse
    wrzucic do bagaznika i ladowac z przygodnego gniazdka AC odpowiednia
    moca.
    No ale mowisz, ze wiekszosc samochodow ma te moc bardzo ograniczoną

    > Nie zacznie, spróbuje od maksymalnej możliwej mocy.
    > Obniży ją tylko wtedy, gdy trzeba będzie chronić baterię.

    Co ciagle wymaga informacji jaka ta maksymalna mozliwa moc jest.

    J.

  • 178. Data: 2021-04-14 10:58:30
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 14-04-2021 o 10:42, J.F. pisze:

    > Urzadzenia sprzedawane klientom w UE maja byc bezpieczne.
    >
    > Zobacz chocby na kuchenki/plyty elektryczne.
    > Bez wtyczki, podlaczenie tylko przez fachowego elektryka.

    Z evse jest tak samo generalnie.
    Ale to nadal nie znaczy, że instalacja w domu wytrzyma pobór mocnego
    prądu przez wiele godzin.

    > Czyli jednak gdzies sie te moc ustawia.

    Zazwyczaj tak, ale nie jest to reguła.
    Zwłaszcza w przypadku evse 16A - a to już może być za dużo dla bardzo
    starych instalacji i gniazdek.

    A już na pewno dla przedłużacza, na którym niektórzy mądrzy podłączają evse.
    Nic to, że przedłużacz ma kable już na oko 10 krotnie cieńsze niż kabel
    w evse....

    > A evse z allegro z wtyczka ... bedzie dostosowane do mocy wtyczki.
    > Co najwyzej pociagniesz 16 z gniazdka, kabla i bezpiecznika 10A.

    Jeśli bezpiecznik będzie 10 A, to pół problemu, bo po prostu wywali.

    Gorzej jeśli będzie 16A, a kabelek cieniutki, a gniazdko przystosowane
    do podłączenia lampki warsztatowej....

    > No i o to mi chodzi - trzeba gdzies na evse/wallbox ustawic ile, on
    > musi samochod powiadomic ... a z tego tylko krok, aby sobie takie evse
    > wrzucic do bagaznika i ladowac z przygodnego gniazdka AC

    Ale te badania przez uprawnionego elektryka musiałbyś powtórzyć na
    każdym przygodnym gniazdku....

    > odpowiednia
    > moca.

    A co to jest "odpowiednia moc"?
    Bo jeśli myślisz, że wykorzystasz 16A przez 12 godzin na każdym
    gniazdku, to mocno się mylisz.

    > No ale mowisz, ze wiekszosc samochodow ma te moc bardzo ograniczoną

    Ale przygodne gniazdka jeszcze bardziej.

    > Co ciagle wymaga informacji jaka ta maksymalna mozliwa moc jest.

    Do tego właśnie służy evse, to ten dodatek nieco inteligencji do kabelka.

  • 179. Data: 2021-04-14 12:12:21
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/04/2021 18:19, Myjk wrote:
    > Tue, 13 Apr 2021 09:18:16 +0100, K

    > Litości, bo stosujesz tanią demagogię. Wsyzstko z czego korzystasz w życiu
    > można pod identyczny schemat podciągnąć, ale oczywiście jak zwykle sraczkę
    > masz tylko jeśli chodzi o EV.

    Sraczke mam o twoja ignorancje. Nie mam problemu z EV, gdybym kupil EV
    to bym mial :) Nie lubie jak mi ktos na kazdym kroku probuje wmowic
    jakie to EV jest zajebiste i jak rozwiazuje wszystkie problemy swiata.

  • 180. Data: 2021-04-14 12:33:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 14 Apr 2021 10:58:30 +0200, Cavallino wrote:

    > Z evse jest tak samo generalnie.
    > Ale to nadal nie znaczy, że instalacja w domu wytrzyma pobór mocnego
    > prądu przez wiele godzin.

    Ale to juz fachowca rola.

    > Zazwyczaj tak, ale nie jest to reguła.
    > Zwłaszcza w przypadku evse 16A - a to już może być za dużo dla bardzo
    > starych instalacji i gniazdek.

    Cos mi chodzi po glowie, ze bolce we wtyczkach 16A byly ciut grubsze.
    Ewentualnie - piszemy grubym drukiem "wymagane gniazdko 16A, jesli nie
    masz - wezwij fachowca".
    Tak czy inaczej to tylko 3.5kW, moze i starczy jak na nocne ladowanie
    w domu, ale szedlbym raczej w 3 fazy.

    P.S. Juz sie zaczynaja narzekania - ma ktos instalacje PV, prad
    generuje do sieci ... ale na 3 fazach.
    A jak sie auto laduje ... to sprytna energetyka liczy, ze na 2 fazach
    generuje, a na trzeciej bierze, to faktura mu sie nalezy :-)

    > A już na pewno dla przedłużacza, na którym niektórzy mądrzy podłączają evse.
    > Nic to, że przedłużacz ma kable już na oko 10 krotnie cieńsze niż kabel
    > w evse....

    Przedluzacz ma 10A, albo 16, i tyle ma wytrzymac :-)

    A kabel w evse ... moze z innych przyczyn taki gruby.

    > Jeśli bezpiecznik będzie 10 A, to pół problemu, bo po prostu wywali.

    Nie tak zaraz, w bezpieczniku spora tolerancja.

    > Gorzej jeśli będzie 16A, a kabelek cieniutki, a gniazdko przystosowane
    > do podłączenia lampki warsztatowej....

    Ale to juz wlasciciela wina, ze ma ch* instalacje :-)

    > Ale te badania przez uprawnionego elektryka musiałbyś powtórzyć na
    > każdym przygodnym gniazdku....

    Zakladam raczej te ladowarki AC, co maja duza wydajnosc.
    Ewentualnie przygodne gniazdko 3f, 3*16A czy 3*25A.

    > A co to jest "odpowiednia moc"?
    > Bo jeśli myślisz, że wykorzystasz 16A przez 12 godzin na każdym
    > gniazdku, to mocno się mylisz.

    Masz na mysli te wspolczynniki jednoczesnosci?
    Bo skoro gniazdko 16A, to przez 12h powinno dac sie pobrac tyle.

    Tak czy inaczej - myslalem o porzadnym gniazdku, z wieksza moca,
    a tu mi mowicie, ze na AC samochod nie wykorzysta.

    > Do tego właśnie służy evse, to ten dodatek nieco inteligencji do kabelka.

    Owszem, sa tam jakies piny do komunikacji, ale trzeba jednak gdzies w
    tym evse ustawic jaka jest moc instalacji i jaka informacje ma
    przekazac do samochodu.

    No chyba, ze to evse o mocy 22kW, wymaga podlaczenia 3*32A, i ten
    wymog ma instalator spelnic.

    No i zona, zeby nie wlaczyla zelazka, kuchenki, zmywarki, pralki ...

    J.