  • 1. Data: 2022-01-26 13:13:04
    Temat: Sterowanie silnikiem BLDC z mikrokontrolera
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W jednym ze swoich projektów mam zamiar wykorzystać silnik BLDC - na
    potrzeby eksperymentów dobrałem (raczej ze sporym zapasem) silniczek z
    drona, chociaż raczej nie będzie mi potrzebny ani moment obrotowy, ani
    maksymalna prędkość.
    Do pierwszych eksperymentów wykorzystuję sterownik do dronów, który
    dostałem w komplecie. Niestety korzystanie z niego jest nieco uciążliwe
    - trzeba przejść przez tryb kalibracji a przy starcie generuje głośny pisk.

    Generalnie szukam czegoś znacznie prostszego. Chodzi o układ, który
    będzie miał:
    - wejście zasilania, np. 12V
    - wyjścia do podłączenia trzech wyprowadzeń silnika
    - wejście sterujące szybkością obrotów, przyjmujące sygnał z MCU (np.
    PWM albo częstotliwość).

    Żadnego pomiaru napięcia baterii, żadnego piszczenia, żadnej kalibracji
    celem połączenia z przepustnicą.

    Do regulacji szybkości obrotów na poziomie MCU i tak będę używał
    sprzężenia zwrotnego z czujnika optycznego.

    Jest do tego jakiś w miarę prosty moduł/scalak, ewentualnie układ, który
    sam mógłbym sobie wyrzeźbić z kilku elementów?

  • 2. Data: 2022-01-26 15:31:40
    Temat: Re: Sterowanie silnikiem BLDC z mikrokontrolera
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 26/01/2022 12:13, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Jest do tego jakiś w miarę prosty moduł/scalak, ewentualnie układ, który
    > sam mógłbym sobie wyrzeźbić z kilku elementów?

    w większości tych ESC sieci jakiś atmel z firmwarem, który można
    konfigurować i programować. Da się tam włączyć i wyłączyć beep i inne
    rzeczy - zobacz np BLHELI. trzeba sie tylko podłączyć serialem i odpalić
    BLHELI configurator

    c.

  • 3. Data: 2022-01-26 17:39:45
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 1/26/22 07:13, Atlantis wrote:
> [...]
    > - wyjścia do podłączenia trzech wyprowadzeń silnika
    > - wejście sterujące szybkością obrotów, przyjmujące sygnał z MCU (np.

    Dronowy ESC nie zawsze jest idealnym rozwiązaniem, ale jeśli możesz go
    użyć, to to może być najprostsze im najtańsze rozwiązanie, nie
    wymagające dłubania własnego sterownika. Problemy mogą się pojawić jeśli
    zależy ci na uzyskaniu niskich obrotów.

    Większość ESC przychodzi obecnie z firmware BLHeli (albo BLHeli32), a
    ono ma ogromne możliwości konfiguracji. Hałasy przy włączeniu da sie
    wyłączyć ustawiając głośność "startup beep volume" i ""beacon strength"
    w konfiguratorze ("BLHeli configurator" albo "BLHeli32 configurator",
    zależnie od wersji firmware).

    Kalibracja jest niezbędna tylko jeśli używasz PWM a ta metoda obecnie
    prawie nie jest używana. Wszystkie ESC z BLHeli* obsługują protokół
    DShot. To jest cyfrowy protokół, którym przesyłasz nastawienie prędkości
    (przepustnicę) bezpośrednio, a nie zakodowane w długości impulsów. Jest
    kilka wersji różniących się szybkością transmisji. Tobie pewnie
    wystarczy najwolniejszy, DShot150. Są gotowe biblioteki Arduino z
    implementacją.

    Jacek.

  • 4. Data: 2022-01-26 20:45:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Jan 2022 13:13:04 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > - wyjścia do podłączenia trzech wyprowadzeń silnika
    > - wejście sterujące szybkością obrotów, przyjmujące sygnał z MCU

    Każdy najprostszy ESC modelarski nazywany "regulator silnika
    bezszczotkowego" np:

    https://allegro.pl/oferta/esc-regulator-20a-94707461
    97

    Sygnał sterujący to PWM o szerokości impulsów z zakresu 1ms-2ms:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Servo_control

    1ms silnik off, 2ms silnik pełne obroty.

    Można kupić gotowe pudełko "tester serw" z potencjometrem gdzie jest
    już wbudowany generator impulsów sterujących (regulacja
    potencjometrem).

    Większość prostych ESC nie wymaga kalibracji (nie jest to konieczne
    przy każdym uruchomieniu albo w ogóle nie ma kalibracji). Dźwięk
    (muzyczka) na początku sygnalizuje, że po włączeniu zasilania zadane
    impulsy odpowiadają stanu wyłączenia silnika (gaz off) i silnik jest
    gotowy do pracy. Jeśli nie ma dźwięku oznacza to, że "gaz" nie jest
    w pozycji off lub jest jakiś problem z podłączeniem. To jest taki
    układ bezpieczeństwa by silnik nie odpalił w sposób niespodziewany po
    podłączeniu zasilania (i np. zranił smigłem).

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-01-27 14:05:45
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Atlantis napisał(a):
> [...]
    > potrzeby eksperymentów dobrałem (raczej ze sporym zapasem) silniczek z
    > drona, chociaż raczej nie będzie mi potrzebny ani moment obrotowy, ani

    https://www.trinamic.com/technology/motor-control-te
    chnology/closed-loop-motor-control/
    https://www.allegromicro.com/en/products/motor-drive
    rs/bldc-drivers#guide%20
    STM
    Texas
    Ogólnie jest tego zatrzęsienie

    Pow. rozwiązania raczej do 100-15000 rpm. Silniki do dronów należą do innej bajki,
    zresztą zupełnie nie nadają się do pracy stacjonarnej bez chłodzenia.

    Ostatnio zamówiłem sobie driver gotowiec na BD63000 który działa ok.
    U mnie silnik nie ma czujników położenia. Jeszcze nie testowałem jego PWM,
    dopiero podchodzę do tematu.

    > Do pierwszych eksperymentów wykorzystuję sterownik do dronów

    Silnik od drona ma b. małą indukcyjność i rezystancję, czasem 3-5 zwojów
    i jakieś chore ampery. Typowe silniki mają większą ilość zwojów.

  • 6. Data: 2022-01-27 14:52:56
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
    > https://www.trinamic.com/technology/motor-control-te
> [...]

    Oczywiście do prototypu nikomu nie chce się rzeźbić na piechotę,
    lepij ściągnąć od kitaja za śmieszną cenę*.

    *Sprawdzić czy dzisiejsze niskie ceny nie są opium dla zachodka,
    tak jak kiedyś zachodek uzależnił kitaja od opium w sensie dosłownym.
    Wot lekkie filozofowanie.

  • 7. Data: 2022-01-28 16:16:49
    Od: Pcimol <...@...com>

    DRV10983