  • 151. Data: 2012-07-23 09:40:32
    Temat: Re: ?wiat?a drogowe w dzie? - inaczej
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Tom01 pisze:

    > Przykład jest idealny, bo tak właśnie działa zależność między prądem i
    > napięciem w obwodzie. Prądu się nie produkuje, prąd płynie pod wpływem
    > różnicy potencjałów a produkuje się właśnie potencjał elektryczny.

    Myślę, że "kłótnia" bierze się z faktu, że motocyklowy regulator
    napięcia jest podłączony równolegle do źródła, a nie tak jak to jest w
    większości układów elektronicznych szeregowo.
    Wiadomo że alternator bez obciążenia będzie generować wyższe napięcie
    przy wyższych obrotach. Bez regulatora jakakolwiek elektronika bez
    wbudowanego regulatora napięcia pracującego w szerokim zakresie ulegnie
    uszkodzeniu lub będzie nieprawidłowo pracować.

    Pytanie: dlaczego w motocyklach stosowane są regulatory podłączone
    równolegle zamiast szeregowo?
    Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji
    (na wyjściu z alternatora).
    Regulator szeregowy mógłby mieć zaletę mniejszego zużycia energii (jeśli
    odbiorniki były oszczędniejsze - np. diody LED)

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 152. Data: 2012-07-23 20:11:26
    Temat: Re: Światła drogowe w dzień - inaczej
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 21 Jul 2012 11:56:51 +0200 Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał:

    >A widziałeś może, jakiej wielkości jest przeciętny zasilacz impulsowy o
    >mocy w okolicy kilkuset wat?

    Po pierwsze to dlaczego kilkuset? Powiedzmy że masz z przodu lampę
    55W, z tyłu 5W i to jest wszystko co musi działać stale w czasie
    jazdy, rzeczy działające "okazyjnie" - kierunkowskazy, klakson, lampa
    stopu pociągną prąd z akumulatora - alternator i przetwornica nie musi
    tego zapewnić, następnie ubytek się doładuje. Wychodzi więc że
    przetwornica musiałaby mieć moc min. 80W (20W zapasu), załóżmy że damy
    większy zapas i przetwornica będzie mieć 100W.

    Nie musi mieć filtrów wejściowych jak w zasilaczu komputerowym,
    akceptowalny jest też wysoki poziom ripli, więc kondensatory wyjściowe
    nie muszą być duże, dławik wyjściowy też niepotrzebny. Nie musi być
    izolowana jak zasilacz sieciowy więc odpadają kolejne elementy.

    Najważniejsza rzecz - trafo - załóżmy że nie szalejemy zbytnio z
    częstotliwością, przyjmijmy 100kHz. Dobierając z grubsza z tabel w
    katalogu Magneticsa (dla topologii push-pull) dostajemy rdzenie (WaAc
    ok. 0,4cm^4) - E25/10/13, P26/16, RM10, a więc główne wymiary
    transformatora nie przekroczą 30mm.
    Topologia forward (WaAc=0,8cm^4): E34/14/10, ETD29 - niewiele
    większe.

  • 153. Data: 2012-07-23 20:13:21
    Temat: Re: |wiat3a drogowe w dzien - inaczej
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 21 Jul 2012 08:48:40 +0000 (UTC) AZ <a...@g...com>
    napisał:

    >To interesujace jest :-)

    OMFG...

  • 154. Data: 2012-07-25 08:10:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.07.2012 09:40, Piotr Rezmer pisze:

    > Pytanie: dlaczego w motocyklach stosowane są regulatory podłączone
    > równolegle zamiast szeregowo?

    Sam się nad tym zastanawiałem i jedyne co póki co przyszło mi do głowy,
    to wydajność przy założonych warunkach pracy - tzn. słaby alternator w
    którym raczej będzie brakować mocy (albo dla upierdliwych dupków: będzie
    brakować siły elektromotorycznej wystarczającej do wytworzenia w
    odbiornikach potrzebnej mocy ;-> ) przy danych obrotach niż będzie jej
    za dużo.

    W takim układzie przy pełnym obciążeniu w regulatorze właściwie nic nie
    powinno się marnować.

    > Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji
    > (na wyjściu z alternatora).

    Coś w tym może być... U mnie po odłączeniu regulatora (tylko nie
    pamiętam, w której maszynce to mierzyłem... czy w FES250 czy GSX400e)
    między "fazami" było przy umiarkowanych obrotach prawie 90V.

    A tak zawsze będzie obciążać i "dusić" napięcie wychodzące z alternatora...

  • 155. Data: 2012-07-25 08:17:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.07.2012 20:11, __Maciek pisze:

    > Po pierwsze to dlaczego kilkuset? Powiedzmy że masz z przodu lampę
    > 55W, z tyłu 5W i to jest wszystko co musi działać stale w czasie

    Niektórzy mają podwójne światła. Do tego dochodzi np. nawigacja.

> [...]
    > przetwornica musiałaby mieć moc min. 80W (20W zapasu), załóżmy że damy
    > większy zapas i przetwornica będzie mieć 100W.

    IMHO mało. Po rozruchu prąd ładowania może być i kilka amperów. Zapłon
    wg. mnie przy maksymalnych obrotach i kilku cylindrach też może wziąć i
    100W, jeśli nie więcej (skoro w Charcie 210 przerobionym na 12V nowy
    zapłon na 12V bierze wg. raportów w sieci do 2A).

    [ciach]

> [...]
    > transformatora nie przekroczą 30mm.
    > Topologia forward (WaAc=0,8cm^4): E34/14/10, ETD29 - niewiele

    Myślisz, że zmieścisz się w pudełku zapałek? (bo taką wielkość ma
    mniej-więcej mój regulator)

  • 156. Data: 2012-07-25 10:55:20
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

> [...]
    > równolegle zamiast szeregowo?
    > Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji

    Dlatego, że motocyklowy regulator działa na zasadzie dzielnika napięcia.

    --
    Tom01

  • 157. Data: 2012-07-25 11:10:18
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 25.07.2012 08:10, Andrzej Lawa pisze:
    > Coś w tym może być... U mnie po odłączeniu regulatora (tylko nie
    > pamiętam, w której maszynce to mierzyłem... czy w FES250 czy GSX400e)

    Nie "może być" tylko jest. Proponuję zapoznać się jak działa i
    ważniejsze jak się liczy najprostszy dzielnik napięcia.

    > między "fazami" było przy umiarkowanych obrotach prawie 90V.

    W jednocewkowej prądniczce silniczka podobnego do komarkowego indukuje
    się ponad 20V. Tylko co z tego? To jest SEM a nie napięcie.

    --
    Tom01