  • 41. Data: 2023-03-25 21:31:49
    Temat: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-03-25 o 21:01, LordBluzg(R)?? pisze:

    > To po co Ci P2P skoro chcesz mieć adres publiczny?

    P2P podałem jedynie jako przykład możliwych dla mnie rozwiązań na zdalny
    dostęp. To nie wymóg.

    > No tak jest. CU ma kontakt z zewnętrzną chmurą P2P, ty pytasz chmurę,
    > która jest "publiczna" dostajesz ticket i zestawia się połączenie z CU i
    > obojętnie jaki masz adres IP czy publiczny/niepubliczny/stały/zmienny.
    Wszystko się zgadza - tu chcę POMINĄĆ "chmurę".

    > A dlaczego taki "staroć" z tym ftp?

    ...a dlaczego nie? Nadal "upieram" się jedynie nad tym, że rodzaj
    zastosowanych rozwiązań technicznych nie jest w żaden sposób
    obligatoryjny. Kwestią dyskusyjną pozostaje: czy warto.

    > No to jeszcze problem z apką na smartfona, która trzyma cały czas
    > połączenie z CU i reaguje na alarmy/eventy.

    Co wy z tymi apkami ?? - A jak napiszę, że nie chcę apki, a jedynie
    dostęp do serwera HTML na CU z "zewnątrz"? - Po co utrudniać sobie życie ?
    Coś na zasadzie zarządzania w routerach.
    Logujesz się lokalnie - masz interfejs lokalny. Logujesz się zdalnie -
    masz dostęp zdalny. Router wyświetla odpowiednio sparsowane strony i kropka.

    > Przeglądanie historii w apce też bym implementował+oczywiście wszystkie
    > możliwe odczyty, sceny, skrypty, dlatego wskazałem na Supla, która ma to
    > już rozwiązane w sensie, ze masz gotowce ale możesz sobie samemu
    > nawydziwiać do woli.

    Historię - z tego co pomyślałem - potrzebuję jedynie na logi z
    licznika/ów energii i co najwyżej alarmy oraz eventy (wykonano -
    powiedzmy do 3 dni wstecz).

    Działanie/stan aktualny CLi byłby sprawdzany powiedzmy np co 1s jeśli
    chodzi o rzeczy krytyczne, ale np temp, wilgotność, ciśnienie mogę
    sprawdzać równie dobrze co minutę czy trzy.

    Tak więc przeglądanie historii - nie musi byś w żadnej apce.
    Serwer html w CU czyta z logów na dysku zewnętrznych jakiś częściowy
    zestaw danych - wrzuca go na czas przeglądania do lokalnej pamięci, i
    wyświetla userowi we wcześniej wybranje formie. Po zakończeniu sesji
    czyści pamięć z danych i szlus. :D

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 42. Data: 2023-03-25 21:35:28
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 20:52, heby wrote:

    > Jaka więc apka? Gdzie trzyma konfiguracje? Jest w wersji na PC i
    > telefon? Kto załątwia automatyzacje i interakcje miedzy elementami
    > systemu? Chyba nie ta apka bo co jak się telefon rozładuje?

    Co to w ogóle ma do rzeczy? Publiczny broker podałem tylko jako przykład
    na sposób wymiany komunikatów z użytkownikiem poza domem.
    Nie ma sensu dyskutować, bo i tak to zmierza do tego, że HA załatwia
    wszystko, a jak ktoś nie używa to jest głupi i ma wszy ;)

    --
    Mirek.

  • 43. Data: 2023-03-25 21:46:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/03/2023 21:35, Mirek wrote:
    > Co to w ogóle ma do rzeczy?

    Całkiem sporo. To, co automatyzuje gołe komunikaty w brokerze to właśnie
    element "smart" w smarthome. Mozna mieć sam podgląd czujników i w tym
    celu używalem kiedys zewnatrznego brokera z bardzo prostym gui. Ale tam
    nie ma automatyki. Proponujesz pół rozwiązania. Poł rozwiązania to
    szybko jest zero rozwiązania, bo potrzeby rosną.

    > Nie ma sensu dyskutować, bo i tak to zmierza do tego, że HA załatwia
    > wszystko, a jak ktoś nie używa to jest głupi i ma wszy ;)

    Nie. Ale prawda taka, że HA załatwi wszystko co potrzebne bez mało
    sensownego rekodzieła i kwadratowych kół. Komplenie nie wiem po co komus
    MQTT w internecie. Nie daje to żadnej zalety, za to generuje masę wad.

    1) nie ma problemu z dostepem do wlasnego serwera w domu, bez względu na
    dostawcę, to już nie zeszłe tysiąclecie.
    2) HA załatwia automatyzację i brokera, po co jakieś zewnętrzne brokery
    które w dodatku uniemozliwią automatykę jak padnie intetrnet?
    3) Nie tylko HA. takich systemów jest od groma. Podstawa to
    powstrzymanie się od tworzenia kwadratowych kół i po prostu uzycie
    gotowca, a zaoszczędzony czas poświęcić na kopanie grzadek czy co kto
    tam lubi. Świat nie potrzebuje nastepnego AVRa sterującego nawadnianiem.
    To już wszystko zrobili.

  • 44. Data: 2023-03-25 21:53:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 21:31, titanus wrote:

    > Co wy z tymi apkami ?? - A jak napiszę, że nie chcę apki, a jedynie
    > dostęp do serwera HTML na CU z "zewnątrz"? - Po co utrudniać sobie życie ?

    Powiem ci że też tak myślałem kiedyś i owszem, interfejs html ma swoje
    zalety... ale niestety muszę przyznać, że do codziennej, szybkiej
    obsługi apka jest jednak wygodniejsza.

    --
    Mirek.

  • 45. Data: 2023-03-25 22:13:01
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-03-25 o 21:53, Mirek pisze:

    > Powiem ci że też tak myślałem kiedyś i owszem, interfejs html ma swoje
    > zalety... ale niestety muszę przyznać, że do codziennej, szybkiej
    > obsługi apka jest jednak wygodniejsza.

    ... no to odpowiem na to tak: Chciałbym w dzisiejszych czasch TELEFON
    tylko do dzwonienia, SMSowania i okazjonalnego robienia zdjęć. I co
    najważniejsze: nie większy jak np 3 cale przekątnej ekranu, bo chcę go
    móc schować do kieszeni spodni :D NOWY - nie używany.

    Da się ? - Oczywiście, że da się znaleźć takie coś, ale nie jest to już
    cokolwiek wartego uwagi w tzw. "mainstreamie".

    Niedawno kupiłem sobie Nokie E97 :D - niestety operatorzy wyłaczają
    sukcesywnie 3G :/

    Rozumiem, że postęp, że nowość, ale ten ciągły pęd do nowego mnie już
    męczy. 2 lata gwarancji, a potem NIC. Do wyrzucenia, bo producent nie
    daje "wsparcia" - serio ?

    I to też: "codzienna, szybka obsługa" - nie mam takiego fetysza, że
    sprawdzam co minutę telefon czy aby nie przeoczyłem jakiejś wiadomości
    czy powiadomienia. Z całkowitym rozmysłem usunąłem wszystkie aplikacje i
    konta społecznościowe jakie miałem. Z telefonu korzystam tak jak pisałem
    powyżej. Nawet bliscy wiedzą, że jeśli nie odbieram to później
    oddzwonię... i może to być zarówno godzinę jak i 5 godzin później. Świat
    się nie zawali. Można wysłać SMSa z informacją że coś jest pilnego -
    wtedy jest reakcja (lub nie) :D

    Aplikacja do obługi takiego HA o jakim piszę - to jak dla mnie kompletna
    bzdura. Nie potrzebuję w żadnym aspekcie.
    To ma działać LOKALNIE i _umożliwiać_ doraźną kontrolę zdalną - bez
    wydziwiania.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 46. Data: 2023-03-25 22:15:22
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 21:46, heby wrote:

    > Całkiem sporo. To, co automatyzuje gołe komunikaty w brokerze to właśnie
    > element "smart"
    [ciach]

    To weź mnie może oświeć co automatyzuje w HA?

    > 1) nie ma problemu z dostepem do wlasnego serwera w domu, bez względu na
    > dostawcę, to już nie zeszłe tysiąclecie.

    Nie zrobisz tego bez zewnętrznego "czegoś" - było to już tu wielokrotnie
    wałkowane.

    > 2) HA załatwia automatyzację i brokera, po co jakieś zewnętrzne brokery
    > które w dodatku uniemozliwią automatykę jak padnie intetrnet?

    Jak uniemożliwiają o czym ty mówisz?

> [...]
    > powstrzymanie się od tworzenia kwadratowych kół i po prostu uzycie
    > gotowca, a zaoszczędzony czas poświęcić na kopanie grzadek czy co kto

    No ale wątkotwórca najwyraźniej nie lubi tego gotowca, a marchewkę woli
    kupić gotową niż tracić czas na kopanie grządek.

    Świat nie potrzebuje nastepnego AVRa sterującego nawadnianiem.
    > To już wszystko zrobili.

    Weź mnie nie rozśmieszaj - robiłeś nawadnianie na Nexwellu albo na Gira?

    --
    Mirek.

  • 47. Data: 2023-03-25 22:41:28
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 22:13, titanus wrote:

    > I to też: "codzienna, szybka obsługa" - nie mam takiego fetysza,

    Ja też nie mam, ale w końcu po to to jest: można jak ktoś już napisał
    włączyć ogrzewanie, otworzyć bramę śmieciarzowi, wyłączyć chwilowo
    podlewanie, bo akurat wracamy i nie chcemy mokrego samochodu czy ubrania
    itp. Gdzieś pisałem, że z kolei do bramy pilot jest wygodniejszy od
    apki... bo jest, ale znowu nie 50-cio przyciskowy.

    --
    Mirek.

  • 48. Data: 2023-03-25 22:58:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/03/2023 22:15, Mirek wrote:
    > [ciach]
    > To weź mnie może oświeć co automatyzuje w HA?

    HA właśnie automatyzuje. Na podstawie czujników steruje ukłądami
    wykoanwczymi używajac do tego algorytmiki. Broker w nim to tylko dodatek.

    Pierwszy z brzegu przykład dlaczego chcesz coś więcej niż tylko MQTT broker:

    https://tinyurl.com/3vwhs7ra

    To jest właśnie ta część "smart".

    > Nie zrobisz tego bez zewnętrznego "czegoś" - było to już tu wielokrotnie
    > wałkowane.

    Tak, to zewnętrze coś to https://portmap.io/

    Jeśli ktoś się straszliwie upiera, to za pojedyncze złotówki miesięcznie
    możesz w sieci mieć własny serwerek na linuxie w jakiejś szafce na
    Islandii, z numerkiem badź portem publicznym.

    Możesz mieć ukrytą usługę w Tor do kórej dostęp jest praktycznie
    bezobsługowy wprost z przeglądarki torowej.

    Hamachi jeszcze działa.

    Jest ogólnie masa opcji, jeśli chcesz wydłubać jakąs usługę z wnętrza
    sieci do publicznie dostępnego miejsca.

    > Jak uniemożliwiają o czym ty mówisz?

    Skoro padł internet, to zewnatrzny broker nie dowie się, że ktoś chodzi
    po ogródku i nie umożliwi załaczenia automatycznie światła, kamery i alarmu.

    Zewnętrzność brokera powoduje dodanie tylko dodatkowego problemu jego
    dostępności nie dając nic w zamian.

    Jeśli masz go w środku, to broker działa, a jak masz HA to automatyzację
    działają i alarm się właczy, nawet jak jakiś hardkor urwie kabel od
    internetu.

    Koszt postawienia HA na malutkim terminalu, to pojedyncze waty.

    > No ale wątkotwórca najwyraźniej nie lubi tego gotowca, a marchewkę woli
    > kupić gotową niż tracić czas na kopanie grządek.

    Dlatego dostał alternatywne rozwiązanie. Przecież nikt mu na siłę nie
    zabierze lutownicy, jak zechce na nowo zrobić po swojemu.

    Natomiast powinien mieć pełną świadomość, że to już jest od dawna gotowe
    i spełnia jest potrzeby zaróno znane, jak i jeszcze nieświadome. Są
    rzeczy, których nie warto robić jeszcze raz, bo nie masz ani takiej mocy
    przerobowej ani motywacji.

    > Świat nie potrzebuje nastepnego AVRa sterującego nawadnianiem.
    > Weź mnie nie rozśmieszaj - robiłeś nawadnianie na Nexwellu albo na Gira?

    https://github.com/sebr/bhyve-home-assistant

    Ja nie mam, ale znam człowieka co ma. Odpalił, skonfigurował i zajął się
    innymi sprawami.

  • 49. Data: 2023-03-26 00:13:42
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 22:58, heby wrote:

    > Pierwszy z brzegu przykład dlaczego chcesz coś więcej niż tylko MQTT
    > broker:

    Ale gdzie ja napisałem, że chcę _tylko_ MQTT broker?

    > https://tinyurl.com/3vwhs7ra

    Ale że co? Ze niby powiadomienie jak pralka skończy prać - no co to za
    problem?

    > To jest właśnie ta część "smart".

    No a po cholerę jest tam Node-RED?

    > Tak, to zewnętrze coś to https://portmap.io/

    No czyli potrzebne konto, zewnętrzny punkt awarii, możliwość wycieku
    danych... jak zewnętrzny broker.

    > Jeśli ktoś się straszliwie upiera, to za pojedyncze złotówki miesięcznie
    > możesz w sieci mieć własny serwerek na linuxie w jakiejś szafce na
    > Islandii, z numerkiem badź portem publicznym.

    Ja akurat mam, ale nie w tym rzecz.
    Kiedyś można było mieć nawet za darmo Linuxa w sieci, ograniczeniem była
    jedynie liczba procesów.

    > Skoro padł internet, to zewnatrzny broker nie dowie się, że ktoś chodzi
    > po ogródku i nie umożliwi załaczenia automatycznie światła, kamery i
    > alarmu.

    Ale czy ty zrozumiałeś: "zewnętrzny broker służy do wymiany komunikatów
    z użytkownikiem poza domem"?

    Wewnątrz masz swojego brokera i do tego zewnętrznego robi się bridge.
    Nikt normalny nie robi automatyzacji "w chmurze", a już na pewno
    połączenia wyłącznika z lampą - przez myśl by mi to nie przeszło -
    aczkolwiek ja już dawno mówiłem, że niedługo bez internetu nie spuścimy
    nawet wody w kiblu i jak widać jesteśmy coraz bliżej tego momentu.

    > Ja nie mam, ale znam człowieka co ma. Odpalił, skonfigurował i zajął się
    > innymi sprawami.

    Ja mam inne pytanie - czy odpalisz, skonfigurujesz jakiemuś laikowi HA i
    zajmiesz się innymi sprawami?

    --
    Mirek.

  • 50. Data: 2023-03-26 00:43:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/03/2023 00:13, Mirek wrote:
    > Ale gdzie ja napisałem, że chcę _tylko_ MQTT broker?

    Napisałeś że "czemu nie publiczny MQTT". No wiec po co? Skoro i tak
    automatyzacja tego MQTT musi być *gdzieś*. To jaki sens ma on być
    publicznym, skoro reszta tego "smart" nie jest?

    > Ale że co? Ze niby powiadomienie jak pralka skończy prać - no co to za
    > problem?

    To, że ta automatyzacja, czy też algorytm, gdzieś być musi.

    To gdzie sugerujesz mieć ten algorytm? Ustalilismy, że apka na telefonie
    to idiotyczne miejsce.

    Więc gdzie?

    > No a po cholerę jest tam Node-RED?

    Pytasz po co jest język programowania w automatyce? Aby była automatyką
    a nie monitoringiem.

    > No czyli potrzebne konto, zewnętrzny punkt awarii, możliwość wycieku
    > danych... jak zewnętrzny broker.

    Nie.
    1) Popsuć moze się internet. Na to nic nie poradzimy. Myślenie w ten
    sposób jest absurdalne. Zależysz od wielu usług które "mogą się popsuć".
    Na razie ludzie nie umierają od awarii Messengera. Automatykę warto
    zaprojektować, żeby dalej funkcjonowała mimo braku internetu.

    2) Nic nie wycieknie, jeśli wiesz co robisz. To tylko przekierowuje port
    do prywatnego komputera. Nie wie co po nim lata. Sam określasz co tam
    chcesz postawić. Ja postawiłbym OpenVPN. portmap.io nie jest w stanie
    deszyfrować komunikacji tego typu.

    > Ja akurat mam, ale nie w tym rzecz.
    > Kiedyś można było mieć nawet za darmo Linuxa w sieci, ograniczeniem była
    > jedynie liczba procesów.

    Dalej takie usługi istniały, jeszcze ze 2 lata temu. Nie wiem jak teraz,
    nie jest mi to potrzebne.

    > Ale czy ty zrozumiałeś: "zewnętrzny broker służy do wymiany komunikatów
    > z użytkownikiem poza domem"?

    No ale kto jest tym użytkownikiem i co mu po tej wymianie?

    Jeśli "poza domem" jest apka do wyświetlania danych w brokerze to
    *GDZIE* jest automatyzacja, która wyłączy światło w kiblu jak nikogo tam
    nie ma przez 20 minut?

    Gdzie znajdują się automatyzacje w Twoim rozwiązaniu z zewnętrznym MQTT?

    > Wewnątrz masz swojego brokera i do tego zewnętrznego robi się bridge.

    Po co dwa brokery? Po co ten bridge? Jakie zyski przynosi takie
    połączenie, nad zwykłe i trywialne przekierowanie portu dla OpenVPN i
    uzycie gotowej aplikacji dla prywatnego HA?

    W moim wypadku to 3 kliknięcia w telefonie:
    1) Otworzyć OpenVPN
    2) kliknąc Connect
    3) Otworzyć HA

    Mam całość smarthome tak samo, jak w intranecie, ze wszystkimi funkcjami
    dokładnie tak samo działajacymi.

    Co dałbym mi więcej zewnętrzny broker? Gdzie jest to "lepiej" nad spójny
    interfejs na PC i telefonie, gdziekolwiek jestem?

    > Nikt normalny nie robi automatyzacji "w chmurze"

    Sugerujesz, że wobec tego masz już jakiś serwer w intranecie? To
    dlaczego postulujesz jeszcze jakiś dodatkowy MQTT w internecie? Jaki
    jest jego cel, skoro klient tego brokera jest w intranecie a stronkę
    sterującą można wyświelić niewielkim kosztem na byleczym?

> [...]
    > aczkolwiek ja już dawno mówiłem, że niedługo bez internetu nie spuścimy
    > nawet wody w kiblu i jak widać jesteśmy coraz bliżej tego momentu.

    Nie, w rozwiązaniu HA nie musisz mieć internetu. On jest tylko potrzebny
    jak chcesz spuścić wodę w kiblu będąc u cioci na imieninach. Ale nie
    jest niezbędny do działania.

    W Twoim rozwiązaniu z jakimś zewnętrznym brokerem MQTT internet jest
    niezbędy, tylko nie wiadomo po co bo jak na razie nie przedstawiłeś
    śladu zalety.

    > Ja mam inne pytanie - czy odpalisz, skonfigurujesz jakiemuś laikowi HA i
    > zajmiesz się innymi sprawami?

    Nie.

    1) HA jest prosty. Ale nie na tyle aby użytkował go suweren.
    2) Autor postu nie jest suwerenem i poradziłby sobie
    3) Suweren nie musi mieć automatyzacji, to nie dla niego.

    Innymi słowy zbiór osób dla których chciałbym postawić HA jest pusty.
    Ci, co powinni mieć HA sami go postawia, ci co nie potrafią nie
    potrzebują go i lepiej aby trzymali się od tego z daleka.

    Tak naprawdę starasz się rozwiązywać nieistniejące problemy wynikające z
    błednej opinii, że to jest jakiś kłopot dostać się bezpiecznie do środka
    sieci i korzystać z dowolnej usługi.

    W rzeczywistości ten problem albo nie istnieje, albo jest trywialny
    dorozwiązania, a to powoduje, że robienie kwadratowych kół z jakimiś
    zewnątrznymi brokerami jest absurdalnie bezużyteczne.

    Przekieruj port, postaw HA, Domoticza czy inny podobny system i pozamiatane.

    A VPN przyda się do wielu innych rzeczy.