  • 31. Data: 2023-03-25 02:45:07
    Temat: Re: System home asistant - trochę inaczej.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 24 marca 2023 o 09:36:01 UTC+1 LordBluzg(R)?? napisał(a):

    > Jeszcze raz napiszesz "rozumie" zamiast "rozumiem" to przyjadę do tej
    > Łodzi i cię kurwa odstrzelę jak psa. Zero litości.
    > --
    > LordBluzg(R)??
    > <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>
    Napisałem żeby taki młot jak ty zrozumiał.

  • 32. Data: 2023-03-25 10:46:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-03-23 o 16:05, io pisze:
    > To sprzedaj dom i d...y nie zawracaj. :-)

    On nie ma domu i dlatego tak marudzi :P

    L.

  • 33. Data: 2023-03-25 19:14:34
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-03-23 o 11:28, J.F pisze:

    > Przecietny klient nie jest programistą i chce gotowy :-)
    > Nie jestem "przeciętnym klientem" - na poziomie kodu programu jestem w stanie
    zaprogramować sobie zarówno LOGO! jak i PIC'a czy atmege.
    z 80C5x w kodzie szesnastkowym też sobie radzę :)

    > A i Ty kiedys pomyslisz, ze przydałoby sie zdalne zarządzanie,
    > i wraca problem serwera/chmury.

    Tak jak pisałem - NIE CHCĘ CHMURY. KROPKA. W żadnej postaci.
    Co nawyżej połączenie typu P2P.

    > A "zewnetrzny" adres IP masz? Stały?

    Jeszcze nie, ale własnie pod tym kątem rozmawiam z lokalnym providerem.

    > Musi, bo juz widać, ze chcesz dowolne, czasem skomplikowane reguły.
    > Moze i bez menu, ale z jakims jezykiem programowania.

    Tylko po co?
    Jeśli stworzę własny ekosystem na zasadzie:
    CU czyta i zapisuje w pamięci rodzaje i możliwości CLi, to ustawienie i
    zapis do CL będzie w postaci: podania pola zmiany i paramertu zmiany. Cl
    przyjmie po sieci to co CU chce zmienić - sprawdzi czy się da, zmieni i
    jeśli wszystko będzie OK, wyśle do CU potwierdzenie zmiany. Tyle. Tu nic
    nie trzeba będzie programować. Niewielki kod do zarządzania CLem trzeba
    będzie wgrać do niego tylko raz.

    Dlatego też w samym CU nie trzeba będzie również żadnego gigantycznego
    kodu do zarządzania.

    > Srednio się da, szczególnie przy wifi :-)

    Czy rodzaj interfejsu komunikacyjnego aż tak bardzo determinuje
    możliwości tego co ma robić CU/CL ?

    > Jest, ale brzmi jak ambitny projekt Open Source, z mnóstem pluginów.
    > I jesli nie zainteresujesz powaznych producentów, to bedziesz musial
    > hackowac ich urzadzenia/komunikacje/chmury.

    ...eee tam - może i wygląda to (na papierze) ambitnie, ale takie mi się
    nie wydaje.

    Stworzenie CLa np w formie płytki dwustronnej o wielkości koła fi 55
    (coby weszło np do puszki) posadzenia tam jakiegoś 14/16 pinowego pica
    razem z interfejsem wifi czy lan oraz parę elmentów wykonawczych nie
    jest jakimś szczególnym dla mnie wyzwaniem.

    Wyzwaniem jest takie tego oprogramowanie, żeby stanowiło to jedną
    całość. Stąd główne pytanie w rootpoście - czy ktoś robił sobie coś
    takiego od podstaw?

    > Zanim skonczyc całośc, to piec zmienisz :-)

    Nie wydaje mi się - fakt, że dla przykładu: wymiana i oprogramowanie
    całkowicie nowej płytki do okapu zajęło mi blisko 3 miechy, kosztowało
    drugie tyle co nowy okap, ale ten który jest poprotu pasuje do wystroju
    kuchni i żona nie chciała go zmieniać - poszedł pomysł na wymianę i
    zrobienie tego całkowinie od nowa. Spoko zabawa. Rezultat - bezcenny :D

    Podobnie z małą - jak ją nazywa żona - przepompownią: projekt oparty o
    LOGO! które steruje: 3 pompami, 2 zaworami 3-drogowymi (przełączalne),
    oraz blokuje mój piec gazowy jesli na piecu na paliwo stałe wykryje jego
    pracę - zajął mi 2 miechy. Ddatkowo monitoruje wzrost ciśnienia w moim
    układzie i wł/wył odpowienio pompkę do podłogówki jeśli piec gazowy
    działa lub nie. Układy piec na paliwo stałe i piec gazowy odseparowane
    sprzęgłem hydraulicznym (cieplnym).

    ...i parę innych.

    To nie jest praca "pod publiczkę" ale dla siebie. Nie musi być idealnie
    - ważne aby działało dobrze.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 34. Data: 2023-03-25 20:09:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 19:14, titanus wrote:

    > Tak jak pisałem - NIE CHCĘ CHMURY. KROPKA. W żadnej postaci.
    > Co nawyżej połączenie typu P2P.

    > Jeszcze nie, ale własnie pod tym kątem rozmawiam z lokalnym providerem.

    Szkoda nerwów i pieniędzy. "Chmury", która nie wiem jak działa też bym
    nie chciał, ale publiczny broker MQTT - czemu nie - w końcu to ja
    decyduję co do niego wysyłam i co odbieram.
    Stawianie serwera na własnym IP w domu też ma swoje wady - providera
    kiedyś będziesz chciał albo musiał zmienić, może też zdarzyć się awaria
    i wtedy na szybko internet z komórki nie zadziała.
    Dodatkowo możesz mieć problem z dostępem do swojego IP od różnych
    dostawców, u których będziesz gościem. "Chmura" u dużego dostawcy usług
    znacznie zmniejsza to ryzyko.

    --
    Mirek.

  • 35. Data: 2023-03-25 20:23:08
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.03.2023 o 19:14, titanus pisze:

    > Tak jak pisałem - NIE CHCĘ CHMURY. KROPKA. W żadnej postaci.
    > Co nawyżej połączenie typu P2P.

    A jak ma to P2P działać bez chmury?

    > Jeszcze nie, ale własnie pod tym kątem rozmawiam z lokalnym providerem.

    Mając P2P nie potrzebujesz mieć publicznego IP.

> [...]
    > jeśli wszystko będzie OK, wyśle do CU potwierdzenie zmiany. Tyle. Tu nic
    > nie trzeba będzie programować. Niewielki kod do zarządzania CLem trzeba

    ...a jak chcesz gromadzić dane w sensie historia, powiadomienia, eventy
    w sensie, jak jesteś po za domem + ewentualne zarządzanie bez smartfona?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 36. Data: 2023-03-25 20:25:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/03/2023 20:09, Mirek wrote:
    > nie chciał, ale publiczny broker MQTT - czemu nie - w końcu to ja
    > decyduję co do niego wysyłam i co odbieram.

    Publiczny broker nie załatwi interfejsu użytkownika.

    https://portmap.io/

  • 37. Data: 2023-03-25 20:44:20
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.03.2023 20:25, heby wrote:

    > Publiczny broker nie załatwi interfejsu użytkownika.

    Bo nie taka jest jego rola.
    Interfejs załatwia zwykle apka.
    Rozumiem, że chcesz mieć interfejs po http? No można, ale tak nie działa
    przecież żadna "fabryczna chmura", więc porównujmy słonia do słonia a
    kota do kota.

    --
    Mirek.

  • 38. Data: 2023-03-25 20:49:20
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-03-25 o 20:23, LordBluzg(R)?? pisze:

    > A jak ma to P2P działać bez chmury?

    Podając w np przeglądarce na smartfonie,tablecie/PC publiczny adres IP
    serwera z CU + oczywiście logowanie? W tym momencie potrzebuję jedynie
    lekko oprogramowanego HTMl'a w CU - chyba nic więcej ?

    > Mając P2P nie potrzebujesz mieć publicznego IP.

    hmm... peer to peer - no w zasadzie nie, ale "ktoś" musi wiedzieć
    _gdzie_ się chcę podłączyć i dlaczego ?

    > ...a jak chcesz gromadzić dane w sensie historia, powiadomienia, eventy
    > w sensie, jak jesteś po za domem + ewentualne zarządzanie bez smartfona?

    Może być wysyłane jako zestaw danych np na lokalnie wpięty dysk na
    routerze, ze "sztywnym" dostępem (np po ftp).
    Sądzę, że nie potrzbuję w CU gigantycznej pamięci tylko na historię czy
    logi. Powiadomienia np o zmienie stanu czy błędzie krytycznym można
    przecież generować adhoc i dopiero wtedy zapisać w lokalnej pamięci w
    formie również prostej tablicy: nr CLa, rodzaj alarmu (nawet cyferkami -
    do "rozkodowania" w jakimś case'sie w pętli obsługi przerwania), reakcja
    usera na alarm: jest, nie ma, skasuj. Zresztą to już są szczegóły
    programowe - do zrobienia później.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 39. Data: 2023-03-25 20:52:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/03/2023 20:44, Mirek wrote:
    > Bo nie taka jest jego rola.
    > Interfejs załatwia zwykle apka.

    Jaka więc apka? Gdzie trzyma konfiguracje? Jest w wersji na PC i
    telefon? Kto załątwia automatyzacje i interakcje miedzy elementami
    systemu? Chyba nie ta apka bo co jak się telefon rozładuje?

    > Rozumiem, że chcesz mieć interfejs po http? No można, ale tak nie działa
    > przecież żadna "fabryczna chmura", więc porównujmy słonia do słonia a
    > kota do kota.

    To chyba tylko kwestia tego, aby dostać się do wewnątrznej sieci z
    dowolnego miejsca na świecie. portio + OpenVPN zapewnia nie tylko dostep
    do HA, ale do masy innych rzeczy, typu nas, zdalny pulpit, chromecast
    itd itp. Owycziście, suwerenowi to zbędne, ale autor wątku do suwerenów
    raczej nie należy.

    Ogólnie, brak IP publicznego to obecnie nie jest problem, a dostęp do
    automatyki jest trywialny bez względu na warunki providera.

  • 40. Data: 2023-03-25 21:01:08
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.03.2023 o 20:49, titanus pisze:

    > Podając w np przeglądarce na smartfonie,tablecie/PC publiczny adres IP
    > serwera z CU + oczywiście logowanie? W tym momencie potrzebuję jedynie
    > lekko oprogramowanego HTMl'a w CU - chyba nic więcej ?

    To po co Ci P2P skoro chcesz mieć adres publiczny?

    > hmm... peer to peer - no w zasadzie nie, ale "ktoś" musi wiedzieć
    > _gdzie_ się chcę podłączyć i dlaczego ?

    No tak jest. CU ma kontakt z zewnętrzną chmurą P2P, ty pytasz chmurę,
    która jest "publiczna" dostajesz ticket i zestawia się połączenie z CU i
    obojętnie jaki masz adres IP czy publiczny/niepubliczny/stały/zmienny.

    > Może być wysyłane jako zestaw danych np na lokalnie wpięty dysk na
    > routerze, ze "sztywnym" dostępem (np po ftp).

    A dlaczego taki "staroć" z tym ftp?

> [...]
    > do "rozkodowania" w jakimś case'sie w pętli obsługi przerwania), reakcja
    > usera na alarm: jest, nie ma, skasuj. Zresztą to już są szczegóły

    No to jeszcze problem z apką na smartfona, która trzyma cały czas
    połączenie z CU i reaguje na alarmy/eventy.
    Przeglądanie historii w apce też bym implementował+oczywiście wszystkie
    możliwe odczyty, sceny, skrypty, dlatego wskazałem na Supla, która ma to
    już rozwiązane w sensie, ze masz gotowce ale możesz sobie samemu
    nawydziwiać do woli.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>