  • 1. Data: 2010-11-29 16:54:32
    Temat: TPNET i googlecache
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Hej,

    Czy jest jakieś community, które moge ustawić aby &FTP nie rozgłaszała mnie
    do swojego googlecache? Co jak co, ale TP ma chyba najdroższego gógla w
    kraju :-)

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2010-11-29 21:02:51
    Temat: Re: TPNET i googlecache
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 29.11.2010 17:54, Verox pisze:
> [...]
    > do swojego googlecache? Co jak co, ale TP ma chyba najdroższego gógla w

    A jaką masz dostępną przez TP trasę (jak wygląda AS path) do ich
    googlecache? On jest wewnątrz AS5617?

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 3. Data: 2010-11-29 22:07:05
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

    Sławek Lipowski <s...@l...org> wrote:

    > A jaką masz dostępną przez TP trasę (jak wygląda AS path) do ich
    > googlecache? On jest wewnątrz AS5617?

    Tak trudno sobie sprawdzić?

    oceanic:~$ host v3.cache.l.google.com dns.tpnet.pl
    Using domain server:
    Name: dns.tpnet.pl
    Address: 194.204.159.1#53
    Aliases:

    v3.cache.l.google.com has address 217.96.43.22
    oceanic:~$ whois 217.96.43.22 |grep origin
    origin: AS5617

    --
    ŁT

  • 4. Data: 2010-11-29 22:59:47
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 29.11.2010 23:07, Lukasz Trabinski pisze:
> [...]
    > Aliases:
    >
    > v3.cache.l.google.com has address 217.96.43.22
    > oceanic:~$ whois 217.96.43.22 |grep origin

    Niby można, ale nie mam pewności, że DNS TP odpowie tak samo mi (nie
    jestem w AS5617, ani nie jestem klientem TP), jak autorowi tematu.

    Wracając do całkiem ciekawego tematu... Zakładająć, że IPki są w AS5617
    i wybór tych, a nie innych IP odbywa się na poziomie DNS, to wystarczy
    tylko zadbać o to, żeby DNSy, z których korzysta dana sieć, rozwijała te
    nazwy na inne IP? W takim układzie wychodziłoby na to, że nie tyle
    trzeba grzebać w BGP, co w DNSach.

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 5. Data: 2010-11-29 23:13:04
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Mon, 29 Nov 2010 23:59:47 +0100, Sławek Lipowski napisał:

> [...]
    > tylko zadbać o to, żeby DNSy, z których korzysta dana sieć, rozwijała te
    > nazwy na inne IP? W takim układzie wychodziłoby na to, że nie tyle

    ZTCW to działa troszke inaczej; jeśli Cache dostaje po bgp jakieś tam prefiksy
    to odpowiednio modyfikuje DNS view, tak aby te adresy pytające o kontent
    trafiały na odpowiednią ferme cacheującą. Daje to tyle, że można tym
    (przynajmniej z założenia) zarządzać przez communities i wybrać sobie najtańszy
    (np PLIXowy) GGC.

  • 6. Data: 2010-11-29 23:19:16
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

> [...]

    > tylko zadbać o to, żeby DNSy, z których korzysta dana sieć, rozwijała te
    > nazwy na inne IP? W takim układzie wychodziłoby na to, że nie tyle

    Pytasz tak ogólnie, czy w tym konkretnym przypadku? Można na poziomie DNSów,
    można na poziomie BGP, w zależności od tego jaką autor rozwiązania miał
    fantazję. Zauważ, że DNSy w takich rozwiązaniach na podstawie czegoś budują
    prefix-listy, zazwyczaj tym czymś jest właśnie BGP.

    --
    ŁT

  • 7. Data: 2010-11-30 09:10:21
    Od: Konrad Plich <k...@p...tpsa.pl>

    Dnia Mon, 29 Nov 2010 16:54:32 +0000 (UTC), Verox napisał(a):

> [...]
    > do swojego googlecache? Co jak co, ale TP ma chyba najdroższego gógla w

    Najprościej równolegle z podłączeniem do TPNET podłączyć się też do TPIXa.
    W zaleźności od miejsca tego przyłączenia będziesz miał wtedy pasmo z GGC
    Googla:
    za 0 PLN w Warszawie
    za 10 PLN poza Warszawą

    Konrad

  • 8. Data: 2010-11-30 10:02:53
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    W dniu 30.11.2010 00:19, Lukasz Trabinski pisze:

> [...]
    > fantazję. Zauważ, że DNSy w takich rozwiązaniach na podstawie czegoś budują
    > prefix-listy, zazwyczaj tym czymś jest właśnie BGP.

    Pytam i ogólnie i w kontekście tego przypadku. Temat jest ciekawy.

    To w takim razie może wystarczy ustawić odpowiedni prepend na trasie do
    ASa google? TP udostępnia zdaje się możliwość ustawienia community,
    które prependuje trasę do danego ASa. Bo jak rozumiem, proces decyzyjny
    podejmowany jest na podstawie tego, jak dany prefix widzi AS googla?

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 9. Data: 2010-11-30 16:41:46
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Tue, 30 Nov 2010 10:10:21 +0100, Konrad Plich napisał:

> [...]
    > W zaleźności od miejsca tego przyłączenia będziesz miał wtedy pasmo z GGC

    Konrad, ale ja nie pytałem o Big Maca (bo mam cholesterol wysoki) ;-)))
    Tylko o to jak _nie_ korzystać z Waszego GGC, żeby w to łącze weszło więcej
    danych od naszych klientów, które karmią Waszych klientów ;-)

  • 10. Data: 2010-11-30 17:16:50
    Od: robert jakub <r...@r...org.pl>

    On Tue, 30 Nov 2010 16:41:46 +0000 (UTC), Verox wrote:

    [..]
    > Konrad, ale ja nie pytałem o Big Maca (bo mam cholesterol wysoki) ;-)))
    > Tylko o to jak _nie_ korzystać z Waszego GGC, żeby w to łącze weszło więcej
    > danych od naszych klientów, które karmią Waszych klientów ;-)

    zadane juz tu pytania: z jakis forwardersow twoj dns korzysta? czy przypadkiem
    nie sa to dns'y TP? czy twoj dns dla twojej sieci nie stoi przypadkiem na
    adresach TP... (ewentualnie Orange)?

    -j.