  • 1. Data: 2009-08-18 12:19:38
    Temat: Tanie LCD 2x16 na 3 V
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    Witam,

    Projektuję układ z wyświetlaczem 2x16 znaków i mam problem czy zasilać go
    bezpośrednio z baterii (3 V) czy wstawić przetwornicę na 5 V. Myślę o
    zastosowaniu tańszego modułu który jest zgodny z HD44780 (pełno tego na
    Allegro). Sam HD44780 może działać przy niższych napięciach, ale czy te
    tańsze moduły LCD będą działać przy napięciach 2,7-3,3 V (w dokumentacji
    mają napisane 5 V)? Czy przy 3 V trzeba jakiś dodatkowy układ do
    kontrastu/podświetlenia?

    Pozdrawiam,
    Łukasz.

  • 2. Data: 2009-08-18 14:36:55
    Temat: Re: Tanie LCD 2x16 na 3 V
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Łukasz Góralczyk pisze:

    > zastosowaniu tańszego modułu który jest zgodny z HD44780 (pełno tego na
    > Allegro). Sam HD44780 może działać przy niższych napięciach, ale czy te
    > tańsze moduły LCD będą działać przy napięciach 2,7-3,3 V

    Szukasz wróżki? Przecież nikt ci nie da gwarancji, że każdy jeden
    produkowany sterownik będzie działał bezbłędnie przy napięciu spoza
    zalecanego zakresu.

    > Czy przy 3 V trzeba jakiś dodatkowy układ do
    > kontrastu/podświetlenia?

    Będzie ci potrzebne ujemne napięcie, żeby uzyskać napięcie kontrastu
    około -4..-6V w stosunku do napięcia Vcc. Jak masz w układzie jakąś
    przetwornicę napięcia, pompę ładunkową (max232?), wolny PWM w
    procesorze, albo kilka wolnych bramek, to możesz na paru diodach i
    kondensatorach wytworzyć napięcie ujemne.

  • 3. Data: 2009-08-18 14:56:18
    Od: Łukasz Góralczyk <l...@g...com>

    On Tue, 18 Aug 2009 16:36:55 +0200, Zbych wrote:
    [ciach]
    > Szukasz wróżki? Przecież nikt ci nie da gwarancji, że każdy jeden
    > produkowany sterownik będzie działał bezbłędnie przy napięciu spoza
    > zalecanego zakresu.

    Bardziej chodziło mi o to jak bardzo wiarygodne jest to 5 V które piszą
    producenci. Z moich dalszych poszukiwań wynika że jest wiarygodne bo są
    specjalne wersje na 3 V które mi się udało znaleźć (cena też atrakcyjna).

    --
    Łukasz.

  • 4. Data: 2009-08-18 20:18:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Łukasz Góralczyk pisze:

    > Projektuję układ z wyświetlaczem 2x16 znaków i mam problem czy zasilać go
    > bezpośrednio z baterii (3 V) czy wstawić przetwornicę na 5 V.

    Kieruj się dokumentacją konkretnego wyświetlacza. Jeżeli producent
    napisał, że trzeba go zasilać 5V to tak zrób; nie myśl o tym, że
    niektóre egzemplarze pójdą i z niższego napięcia (bo jak zmienisz
    temperaturę to np. przestaną działać). Przetwornica 3->5V to jeden
    malutki scalak LM2621MM, jeden dławik, jedna diodka i kilka innych
    drobiazgów. Zajmie razem może 1 cm^2.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/