  • 11. Data: 2022-07-04 08:42:42
    Temat: Re: Termometr DS18B20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Jul 2022 21:10:36 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Używać odpowiednich standardów. 1-Wire nie był projektowany na
    > odległości
    > większe niż kilka metrów, jeśli nawet nie mniej. To nie jest
    > standard na

    ???
    Rekord 1W to 800m. Znam fabrykę gdzie cały proces technologiczny
    oparty jest na 1W, ogromne zakłócenia (sterowanie grupowe piecami
    200kW) 50m przewody 1W położone razem z przewodami szarpiacymi tymi
    200kW mocy i wszystko działa bez zarzutu.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2022-07-04 08:44:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 03 Jul 2022 22:00:40 +0200, wowa <w...@g...pl> wrote:
    > Zmniejsz rezystor. Nie wiem do jakiej długości zadziała ale mnie

    Jakie rezystor?? Pullup? To tylko proszenie się o problemy. Rezystor
    ma być 4.7k i jeśli jest zasilanie pasozytnicze to syrong pullup a
    nie bieda pullup jak w 99% rozwiązaniach

    --
    Marek

  • 13. Data: 2022-07-04 22:11:02
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 3 lipca 2022 o 14:01:36 UTC-5 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    > Ma ktoś jakiś prosty patent na zwiększenie długości kabla UTP przy
    > podłączeniu tego termometru? Mam kabel UTP 25m i już mi nie działa :/
    >
    > Producent podaje max 30m dla UTP ale chyba to kabel ze złota.
    >
    > Mój UTP to 5kat bez ekranu i raczej innego nie położę. Kombinowałem z
    > różnymi parami żył i też bez efektu, może jest jakiś patent na to?
    >
    > Ma ktoś jakieś proste rozwiązanie z ewentualnie jakimś modułem po drodze
    > czy cuś? Zasilanie mierzone przy czujniku mam 3,24V więc chyba TX za słaby.

    Mialem chyba ponad 100m i chyba 7 sztuk na dwu drutowym.

    Interfejs na oporniku po rs232.

  • 14. Data: 2022-07-04 23:15:38
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.07.2022 o 23:25, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Ja mam ok 40m do jednego DSa ale mam oddzielne 5V i podciąg 1kR...
    > Działa raczej dobrze bo nie mam logów a jedynie wyświetlanie na bieżąco
    > ale nigdy nie słyszałem o przekłamaniach.

    Na początek będę tak właśnie kombinował, że zwiększę zasilanie z 3,3V NA
    5V co powinno również podnieść zasilanie Tx (bo to logiczne).
    Ewentualnie dodatkowo zmienię rezystor lub podmontuję filtr na wzór:
    https://www.maximintegrated.com/content/dam/images/d
    esign/tech-docs/148/148fig07.gif

    jeśli nie pomoże.

    Dopiero w środę/czwartek będę kombinował więc odpiszę co pomogło.

    Możliwe, że tylko zwiększenie napięcia w obwodzie już sobie poradzi.

    Jak już pisałem, na samym termometrze mam 3,24V co może powodować słabe
    działanie całości, więc podniesienie do 5V spowoduje na pewno zmianę.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 15. Data: 2022-07-05 01:20:45
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.07.2022 o 08:44, Marek pisze:

    > Jakie rezystor?? Pullup? To tylko proszenie się o problemy. Rezystor ma
    > być 4.7k i jeśli jest zasilanie pasozytnicze to syrong pullup a nie
    > bieda pullup jak w 99% rozwiązaniach

    Zależy jakie zasilanie wejściowe. Przy 3,3V i długości kabla 25m 0,5mm
    to ja mam spadek zasilania 0,6V co może powodować (dobroć obwodu) to co
    mam, czyli nul. Generalnie trudno stwierdzić czy "dobroć" danego
    czujnika spadła poniżej progu czy tez ESP sobie nie radzi z odbiorem. To
    są jednak graniczne parametry i trudno postawić 100% diagnozę co jest
    problemem czy spadek zasilania czy parametr Tx więc zmianę rezystora
    zostawiam sobie na deser. Przy napięciu 5V zmienia się to w sumie o 70%
    więc najpierw podniosę napięcie z 3,3V do 5V. Oscyloskopu nie będę
    zaprzęgał do pomiarów w obecnym stanie :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 16. Data: 2022-07-05 10:00:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Jul 2022 01:20:45 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Zależy jakie zasilanie wejściowe. Przy 3,3V i długości kabla 25m
    > 0,5mm

    Mam 30m na skrętce zasilane pasożytniczo ale ze strong h. Działa
    prawidłowo.

    > są jednak graniczne parametry i trudno postawić 100% diagnozę co
    > jest

    Bardzo łatwo. Na 100% masz w układzie pasożytniczym nieprawidłową
    implemntację strong h (bez zew mosfeta lub zmiany kier. portu) i
    rezystor poniżej 4.7k, co powoduje problem z utrzymaniem poziomu 0 w
    odpowiednim zakresie, co w efekcie powoduje błędy odczytu. Silny
    pullup ma być *tylko* podczas konwersji (Tc) a nie transmisji, czego
    nie da się zrobić pasywnie rezystorem w sposób stabilny na lata.
    Na takim długim przewodzie wymagana jest też korekta slotów. Do
    takich odległości ustaw tx0 50-60ms tr 25ms (pow 15). Oczywiście
    zakładając, że jest strong h (zew. mosfet lub zmiana kier. portu) i
    pullup 4.7k przy zasilaniu 3.3V. Jeśli nie korzystamy z algorytmu
    adaptatywnego (który robi tuning automatycznie do dowolnej długości
    przewodu) można zrobić to ręcznie. Tuning nalezy zacząć od Tr
    ustawionego na 40ms i Tx0 na 25-30ms (odczytywane same 1) i powoli
    skracać tak aż poziom błędów crc spadnie drastycznie. Kolejne
    skracanie z powrotem spowoduje wzrost crc. Ustawiamy Tr na poziomie
    najmniejszej liczby błędnych odczytów. Następnie podobnie regulujemy
    Tx0.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2022-07-06 16:04:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > No w sumie tak mam. Zasilanie leci osobnymi przewodami. Może podnieść to
    > zasilanie? Termometr wytrzymuje 5V. Wpięte mam to w taki moduł:
    > https://static.elektroda.pl/attach/supla_2008280.jpg

    No i się okazało, że w oryginale (termometr na kabelku 1m) nie ma
    rezystora w ogóle czyli wspomnianego 4,7k :D

    Rezystor dołożyłem i bangla bez zmiany napięcia czy innych kombinacji.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 18. Data: 2022-07-14 09:11:12
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    LordBluzg(R)?? wrote:

    > To jest termometr w oczku wodnym podłączony pod ESP/Supla :)

    No ale co za problem dać przy nim 8-pinowego Atmela, który będzie walił
    ramkami po warstwie fizycznej RS485 albo LVDS? Celowo piszę "fizycznej":
    protokół dwukierunkowy tam jest niepotrzebny, a przy wymaganych
    prędkościach nadajnik LVDS to 3 oporniki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2022-07-14 23:04:24
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.07.2022 o 09:11, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > protokół dwukierunkowy tam jest niepotrzebny, a przy wymaganych
    > prędkościach nadajnik LVDS to 3 oporniki.

    Ale mi już to działa. Okazało się, że w oryginale, na kablu o długości
    1m nie jest potrzebny rezystor i go tam nie było, więc go dołożyłem i
    wszystko śmiga :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 20. Data: 2022-07-28 09:03:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > No i się okazało, że w oryginale (termometr na kabelku 1m) nie ma
    > rezystora w ogóle czyli wspomnianego 4,7k :D
    >
    > Rezystor dołożyłem i bangla bez zmiany napięcia czy innych kombinacji.

    Dodam tylko, że później chciałem sobie zmodyfikować i wykorzystać
    pozostałe pary skrętki więc podłączyłem sobie pompkę do wody 3W (4
    pary). Praktycznie cała skrętka jest "w ziemi" zakopana. Tutaj wszystko
    ok ale został mi jeszcze jeden przewód wolny i zastosowałem go do
    oświetlenia. Jakież było moje zdziwienie, że nagle zaczęły się jazdy z
    termometrem i zaczął chwilami pokazywać bzdury. Okazało się, że
    wspomniany jeden przewód, który wyprowadziłem do oświetlenia 4m w wolnym
    terenie działa jak antena i wprowadza do obwodu jakieś herezje kiedy nie
    jest do niczego podłączony i zakłóca transmisję. Kondensator do minusa
    nie załatwił sprawy ale że oświetlenie mam na przekaźniku to
    zmodyfikowałem tak, że kiedy oświetlenie nie działa to wspomniany
    przewód jest podłączony do minusa. Zakłócanie znikło :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>