  • 21. Data: 2021-10-15 15:49:05
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 15:35:26 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > One często upadają...

    To tez moze byc dobre tlumaczenie, ale jednak inne niz "pokretlo tylko
    przesuwa kropke" :-)

    > Wywaliłoby korki.

    No chyba ze ... porzadnie zaprojektowany transformator, i po
    dwukrotnym przekroczeniu napiecia doszedl tylko do 1.3T i 6.8A.

    Ewentualnie to jakies uzwojenie na 127V - niby nieduzo, ale zawsze
    troche mniejsza nadwyzka.
    Bo jakies inne napiecia, to sie chyba nie zdarzaly - np 170V?

    hm
    https://gecon.sklep.pl/czesci-zamienne/12778-transfo
    rmator-sieciowy-18v-205v-190v-220v-250v.html

    pierwotne 190V ... miedzyfazowe z 110V ?

    J.

  • 22. Data: 2021-10-15 16:16:13
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Skoro na 2 zwojach jest 1,55 V to już wiesz ile nawinąć dla dowolego
    napięcia, choć ja bym użył przynajmniej 10 zwojów do próby. Nie
    zapomnij nawinąć na wtórnym jakieś 5% więcej zwojów żeby uwzględnić
    spadek napięcia pod obciażeniem. Zawsze łatwiej odwinąć niż dowijać.
    Co do pomiaru mocy (prądu) biegu jałowego to wydaje mi się mocno
    przesadzony. Nie umiem wskazać źródła błędu ale IMO prąd biegu jałowego
    powinien być rzędu parudziesięciu do paruset mA. Zmierz innym miernikiem
    czy multimetrem.

    > Sprawdziłem, na 10 zwojach jest 7,2 V. Jeszcze raz zmierzyłem prąd jałowy
    > na pierwotnym dwoma różnymi miernikami i jest 6,7 A cęgowym i na drugim
    > 6,6 A multimetrze na zakresie 20A AC. Następnie włączyłem w szereg starą
    > żarówkę 200W i świeciła pełnym światłem, potem podłączyłem zamiast żarówki
    > grzejnik 900 W który nieźle się zagrzał. Bez grzejnika bezpośrednio prąd
    > na trafo 6,7 A, w szereg z grzejnikiem 3,5 A. Sam grzejnik bezpośrednio do
    > gniazdka normalna praca pokazuje 4,2 A przy 232 V.
    Wiem już ile zwojów, jakie napięcie jałowe powinno być dla 12 V pod
    obciążeniem ? Czy 15 V wystarczy ? Druga sprawa jaka ma być średnica drutu
    nawojowego aby trafo znamionowo wykorzystać. Jak bym znał jego moc to bym
    sobie obliczył prąd na wtórnym przy tych 12 V i z tablic odczytał średnicę
    czy przekrój drutu ?

    Ps. Trafo czasem ciężko załączyć bezpośrednio do sieci, wybija bezpieczniki
    :D

  • 23. Data: 2021-10-15 16:53:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 16:16:13 +0200, Marek wrote:
> [...]

    zarowka 200W to niecaly 1A.

    6A to zdecydowanie za duzo.
    A poniewaz to mocno przekracza prad znamionowy przy mocy, ktora
    podejrzewamy, czyli 400-600VA, to podejrzewam, ze cos nie tak
    podlaczyles, albo trafo jakies uszkodzone.

    A przy takim przekroczeniu powinien sie transformator jednak mocno
    grzac. Byc moze w krotkim czasie tego nie czujesz, jesli pierwotne
    jest nawiniete blisko rdzenia.
    A dlugie testowanie odradzam - spalisz to pierwotne, i po co ci to.
    Lepiej najpierw wyjasnic sprawe.

> [...]
    > sobie obliczył prąd na wtórnym przy tych 12 V i z tablic odczytał średnicę

    A jakie ono ma wtorne napiecia?
    Centrale telefoniczne lubialy chyba 60V lub 48V.

    Bo prawidlowe trafo, to powinno miec okno wypelnione, i aby zmiescic
    nowe na 12V ... najpierw trzeba odwinac stare uzwojenia wtorne.

    Ale jeszcze najpierw, to bym sprawdzil czemu taki wysoki prad jalowy,
    i po na/poprawie, przemierzyl jeszcze raz.
    A srednice dobral do tablic, i do wolnego okna.

    > Ps. Trafo czasem ciężko załączyć bezpośrednio do sieci, wybija bezpieczniki
    > :D

    To zdarza sie i w poprawnych transformatorach.

    Sa uklady ograniczajace prad startowy.

    J.

  • 24. Data: 2021-10-15 17:04:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 16:16:13 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    To dla mnie jest zagadka.

    Te próby IMO wskazują że napięcie znamionowe pierwotne trafa nie jest
    230 V tylko sporo mniej. Trzeba by zrobić test polegający na zasilaniu
    trafa z autorafa redukującego napięcie i pomiarach prądu jałowego przy
    malejącym stopniowo napięciu. Z tych wyników dało by się coś
    wydedukować.

> [...]
    > sobie obliczył prąd na wtórnym przy tych 12 V i z tablic odczytał średnicę
    Dopóki nie rozstrzygnie się sprawa dużego prądu pierwotnego, nie myśl o
    przewijaniu :)

    > Ps. Trafo czasem ciężko załączyć bezpośrednio do sieci, wybija bezpieczniki
    > :D
    A to akurat normalne.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 25. Data: 2021-10-15 17:18:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, October 15, 2021, 4:53:13 PM, you wrote:

    [...]

    > To zdarza sie i w poprawnych transformatorach.

    Bardzo łatwo w każdym transformatorze dużej mocy. Wystarczy włączyć w
    zerze i nieszczęście gotowe.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2021-10-15 19:04:58
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

> [...]

    > pierwotne byłoby np na 110 V to trafo pozostawione jałowo na kilka godzin
    > by się grzało. On jest tylko letni po kilku godzinach pracy w mieszkaniu w
    > temp. pokojowej ? Kilkanaście lat temu nawet więcej byłem przy rozbiorze
    > tej centrali, była spora dużo metalowych szaf na przekaźnikach ona jeszcze
    > działała i trafo był zasilany z tablicy elektrycznej 220 V wtedy. Jak go
    > zabierałem stamtąd sam odcinałem kable przy kołkach przyłączeniowych na
    > nakrętki na trafie więc raczej jest pewne, że jest - był wtedy na 220V i
    Z pomiarów miernikiem:

    strona pierwotna ma 9 kołków z nakrętką (oznaczona rzymską I) :

    o 3V o 3,3V o 3,6V o 162V o 4,7V o 19,5V o 19,8V o 19V o

    |_______________ tu podłaczam 230V _____________|

    strona wtórna ma 9 kołków z nakrętką (oznaczona rzymską II) :

    o 0,4V o 0,4V o 1,1V o 37,5V o 3,5V o 3,3V o 3,2V o 3,4V o

    |___ tu było zasilanie centrali ok. 47V ___|

    Ps. Gdyby założyć, że ten pierwotny prąd jałowy 6,7 A jest prawidłowy, to
    czy można oszacować na tej podstawie przybliżoną moc trafa ?

  • 27. Data: 2021-10-15 19:27:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Oct 2021 19:04:58 +0200, Marek wrote:
> [...]

    Co znow wraca do pytania - czy prad dobrze zmierzony.

    A zmierz jeszcze omomierzem opor uzwojenia pierwotnego.
    I^2*R powinno oszacowac moc strat, nawet 100W powinno troche rozgrzac.

    > Z pomiarów miernikiem:
    > strona pierwotna ma 9 kołków z nakrętką (oznaczona rzymską I) :
    > o 3V o 3,3V o 3,6V o 162V o 4,7V o 19,5V o 19,8V o 19V o
    >|_______________ tu podłaczam 230V _____________|

    a omomierz pokazuje rosnący opor miedzy kolkami?

> [...]
    >
    > Ps. Gdyby założyć, że ten pierwotny prąd jałowy 6,7 A jest prawidłowy, to
    > czy można oszacować na tej podstawie przybliżoną moc trafa ?

    Ja bym zalozyl, ze prad znamionowy jest z 10 razy wiekszy,
    ale 60A .. to by 12kVA wyszlo, a to juz spore bydle musialoby byc ...

    J.

  • 28. Data: 2021-10-15 19:43:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 19:04:58 +0200, Marek napisał(a):

    > Ps. Gdyby założyć, że ten pierwotny prąd jałowy 6,7 A jest prawidłowy,

    Nie można takiego założenia przyjąć. Źle podłączasz albo źle mierzysz,
    trzeciej możliwosci nie widzę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2021-10-15 19:50:51
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Boczna kolumna powinna miec polowe szerokosci
    srodkowej, a zmierzyc latwiej.

    Boczne kolumny mają 2,5 cm.
    Długość rdzenia z góry 20 cm, wysokość 17,5 cm, grubość czy głębokość 5,5
    cm.
    Szpula 5 x 5 cm wewnątrz, 15 x 17 cm zewnątrz, wysokość szpuli 12,5 cm.
    Waga trafa na wadze łazienkowej 19,5 kg

  • 30. Data: 2021-10-15 21:16:13
    Od: "Marek" <l...@w...pl>