  • 51. Data: 2020-08-12 23:03:21
    Temat: Re: Trwałość sprzętu, jak to jest?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Aug 2020 16:38:53 +0200, Irokez <n...@w...pl> wrote:
    > krótkofalowki??

    No tak się przewrotnie nazywa to ustrojstwo.

    Taką sama, fajna perspektywa...

    --
    Marek

  • 52. Data: 2020-08-13 09:56:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 12 sierpnia 2020 15:03:07 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Nikt nie powiedział, że to reguła. Ale przy wyborze gdzie jakość jest
    > krytyczna to cena jest kryterium wyjściowym. Albo dobre albo tanie.
    Zaryzykuję stwierdzenie ze telewizor TCL za 5tys zł będzie lepszy od Samsunga za
    10tys zł

  • 53. Data: 2020-08-13 10:21:09
    Od: Bad Worm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2020 11:15:23 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Chcesz dobry kondensator, to idziesz np. do pana Evansa:
    >
    > https://www.evanscap.com/
    >
    > i sobie kupujesz hermetyczny, zaspawany w tantalowej puszeczce z
    > elektrolitem w postaci stężonego kwasu siarkowego. MTBF jedyne 600 lat.

    Tylko ile jest warta ta deklaracja o 600 latach? Płyty kompaktowe też
    miały wytrzymywać 100 lat a tłoczone potrafią po kilkunastu latach się
    utleniać.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[malpa]post[kropa]]pl
    www.kolejnafoto.pl

  • 54. Data: 2020-08-13 10:46:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bad Worm" napisał w wiadomości grup
    et...

    >Tylko ile jest warta ta deklaracja o 600 latach? Płyty kompaktowe też
    >miały wytrzymywać 100 lat a tłoczone potrafią po kilkunastu latach
    >się
    >utleniać.

    Wezcie pod uwage, ze to MTBF, a moze nawet powinni nazwac MTFF.

    I trzeba by sie dopytac lub wczytac co to znaczy.
    Ze w ciagu 2 lat z 600 kondensatorow zepsuja sie 2 ?

    A w urzadzeniu jest ich 10, co znaczy, ze 3% urzadzen wroci na
    gwarancji ... hm
    ... a moze to jest 600 tys lat ... przy zalozeniu:

    THQA2/M2 Series capacitors are rated for >2,000 hours at 85°C and
    rated voltage or 125°C at de-rated voltage.
    THQA2-HT capacitors are rated for 1000 hours at 200°C or 2000 hours at
    175°C at rated voltage.

    THQS2 capacitors are designed for applications that are limited cycle,
    limited time on charge such as missile fusing and short duration power
    hold up.

    200 C budzi podziw, ale ... w urzadzeniu do dlugiej pracy uzyc
    radiatorow i wiatrakow, bo na 85 C dlugo nie pociagnie ...

    J.

  • 55. Data: 2020-08-13 16:45:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 13 Aug 2020 00:56:57 -0700 (PDT), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Zaryzykuję stwierdzenie ze telewizor TCL za 5tys zł będzie l
    > epszy od Samsunga za 10tys zł

    Jeszcze chwilę temu jako przykład dałeś tv za 1900, teraz już 5k, nie
    ładnie.

    --
    Marek

  • 56. Data: 2020-08-13 22:40:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    >Jeszcze chwilę temu jako >przykład dałeś tv za 1900, teraz >już 5k, nie ładnie.
    Ty wyjechałeś z tv za 10 tys to dopasowałem się przykładem.
    Takie czasy że wysoka cena nie gwarantuje jakosci

  • 57. Data: 2020-08-15 10:15:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

> [...]

    600 lat niezawodnej pracy raczej nikt nie oczekuje, tym bardziej, że
    sens MTBF jest nieco inny, ale podchodząc do sprawy praktycznie... W
    sondach Voyager zastosowano mokre kondensatory tantalowe i już 43 lata
    sobie działają w warunkach przestrzeni kosmicznej.

    Ta firma produkuje kondensatory głównie do urządzeń wojskowych i
    kosmicznych. W ofercie mają konstrukcje zdolne przetrwać przeciążenia do
    30 tysięcy g (z zakazem eksportu...), a dopuszczenia robi im m.in.
    Sandia (https://www.osti.gov/servlets/purl/1146371). Raczej można
    zaufać. :-)

    Cornell Dubilier też ma kilka fajnych konstrukcji w swojej ofercie,
    np. te:

    https://www.cde.com/news/1999/12/mlp-capacitor-is-a-
    nasa-spin-off

    "Life tests and measurements of weight loss at high temperatures showed
    expected operating lifetimes for the spinoff capacitor of 50 to 100
    years. That is well beyond the 10 years expected of typical aluminum
    electrolytic capacitors."

    Dostępne w Mouserze w cenach ~100 dolców/sztuka. To pewnie więcej niż
    cały ten dekoder Chrisa, ale są zastosowania, gdzie ludzie są skłonni
    zapłacić za pewność.

    https://pl.mouser.com/datasheet/2/88/MLP-17492.pdf

> [...]
    >
    > 200 C budzi podziw, ale ... w urzadzeniu do dlugiej pracy uzyc
    > radiatorow i wiatrakow, bo na 85 C dlugo nie pociagnie ...

    200C zazwyczaj wskazuje na bardzo konkretne zastosowanie, tj. downhole
    sensing: sondy pomiarowe do urządzeń wiertniczych w przemyśle
    wydobywczym ropy i gazu. Tam nie ma czym chłodzić, a 1000 godzin to
    bardzo dużo.

    Natomiast do trwałych urządzeń istotny jest parametr "unlimited shelf
    life". Włączysz za 30 lat tę swoją bombę atomową i ona zadziała. W tych
    zastosowaniach często bateria ma elektrolit w ampułce, która jest
    rozbijana przed użyciem. Nagle pojawia się prąd i elektronika musi
    bezawaryjnie wstać. Kondensatorów marki Cnikesin raczej tam się nie
    znajdzie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 58. Data: 2020-08-16 15:47:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-11 o 22:30, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup
    >
    > A te 100kHz dla elektrolita to przebieg czy szpilka ? :_)
    Raczej jeszcze przebieg, choć już na granicy ich możliwości.

    > Hm, dawniej kondensator musial dostarczyc prad wyjsciowy w czasie, gdy w
    > sieci napiecie za male, w przetwornicy gdy akurat nie dostaje z
    > przetwornicy.
    Dlatego dawniej były większe pojemności a większe tętnienia nie były
    przeszkodą bo
    je likwidował stabilizator liniowy.
    Teraz pojemność wyjściowa znacznie mniejsza i już nie ma stabilizatora
    liniowego
    więc i śmieci i tętnienia mogą sobie płynąć dalej.

    > Prad taki sam, choc  w przetwornicy wypelnienie i prad ladujacy jakby
    > bardziej kontrolowane ...
    Tak, ale to powoduje znacznie większy prąd kondensatora, czyli wieksze
    obciążenie cieplne, do tego mała i ciasna obudowa, brak przewiewu i mamy
    tego efekt,
    2-3 lata i kondensatory do wymiany.

    --
    Janusz

  • 59. Data: 2020-08-17 14:32:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >dalej.

    >Tak, ale to powoduje znacznie większy prąd kondensatora, czyli

    No wlasnie nie.
    Bo dawniej taki zasilacz 5A, to musial te 5A pociagnac z elektrolita,
    jak akurat napiecie w sieci spadlo za bardzo, a dzis tez ciagnie z
    elektrolita, jak akurat w przetwornicy taka faza pracy, ze nie
    dostarcza mocy.

    W obu przypadkach 5A, tylko 100Hz, albo 100 kHz.

  • 60. Data: 2020-08-18 20:39:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-17 o 14:32, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    > No wlasnie nie.
    > Bo dawniej taki zasilacz 5A, to musial te 5A pociagnac z elektrolita,
    No tak i nie, tak popłynie 5A ale nie tylko prąd się liczy ale głównie
    jego kształt, w tych starych prąd ładowania i rozładowania elektrolita
    był dość liniowy i stosunkowo wolny (100hz) co wynikało z kształtu
    sinusa. W przetwornicach masz znacznie szybsze narastanie, przy 100khz
    elektrolity już się zbliżają do granicy swojej pracy kondensatorowej a
    to oznacza że już część elektrolita nie pracuje ze względu na
    indukcyjności wewnętrzne.
    Więc jest bardziej przez to obciążony.

    --
    Janusz