  • 1. Data: 2009-09-06 13:02:23
    Temat: Unitra R8040 zepsuty
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam problem z amplitunerem Unitry R8040.
    Mianowicie radyjko gra, z tym że prawy kanał jest dużo cichszy od lewego.
    Wymieniłem końcówki mocy tego zepsutego kanału wraz ze tranzystorami
    sterującymi. Nie przyniosło to żadnego efektu.
    Dodam, że kiedy podkręce basy to ten zepsuty kanał zaczyna grać głośniej, i
    wtedy jest mniejwiięcej porównywalny dźwięk. A jak jest wyzerowane to nie ma
    na tej barwy dźwięku co na sprawnym.

    Co można z tym dalej zrobić? Jak naprwić?
    A tu schemat wzmacniacza: http://obrazki.elektroda.net/1_1173011386.gif

  • 2. Data: 2009-09-06 19:35:34
    Temat: Re: Unitra R8040 zepsuty
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Adam pisze:
> [...]
    > na tej barwy dźwięku co na sprawnym.
    >
    > Co można z tym dalej zrobić? Jak naprwić?

    Jeśli nie dysponujesz oscyloskopem, to proponuję łączyć kolejno
    analogiczne punkty kanału prawego i lewego idąc od końca. Połączenie
    bezpiecznie wykonywać kondensatorem, np. 10u. Mam na myśli np. od punktu
    wejścia końcówki mocy (czyli na kondensatorze C123-223) w stronę
    przedwzmacniacza - w lewo. Można zacząć od próby łącznie suwaków
    potencjometrów kanału lewego i prawego.
    --
    Pozdr
    EM

  • 3. Data: 2009-09-06 19:51:30
    Od: "ici" <i...@p...onet.pl>

    Tego typu uszkodzenia nie powinny być trudne do zdiagnozowania, bo masz 2-gi
    zdrowy kanał.
    Możesz:
    - zamienić podłączeia kolumn miejscami, bo może głośnik padł
    - metodą porównawczą posprawdzać napiecia w tych samych punktach schematu w
    2 kanałach,
    - to samo oscyloskopem jak masz, mierzyć sygnał również metodą porównwczą w
    kaałach
    - generatorem sygnałowym znaleźć punkt padnięcia porównując natężenie
    dźwięku na wyjściach od tyłu w stronę potencjometrów.

    Możliwości jest wiele. Generator sygnałowy, lub oscyloskop wydaje się być
    naszybszą metodą.
    Ale na początek zamień głośniki, może któryś się popsuł i ociera.

    Prosty generatorek sygnałowy w granicach 1kHz możesz sobie szybko sklecić z
    tranzystorka i paru kondensatorów z opornikami.
    Schematów na generatory RC jest mnóstwo w necie.
    Ja upchnąłem sobie kiedys taki w większy flamaster, zasilanie z jednej
    baterii R6 (teraz możesz włożyć mniejszą od R6 - AAA?)
    Dotykasz tylko "gorącym" wyjściem gen. bez łączenia masy, unikniesz wtedy
    potencjalnej awarii.
    To samo możesz uzyskać swoim palcem. Od 2-3 stopnia wzmacniacza powinien być
    słyszalny przydźwięk sieci od palca na pręcie śrubokręta np.
    Metoda na palec była szybkim standardem we wzmacniaczach lampowych. Zamiast
    wyciągać generator wystraczyło dotknąć palcem śrubokręt oparty na siatce
    lampy i buczało. Druga ręka siedziała oczywście w kieszeni.

    Generatorem momentalnie znajdziesz punkt na schemacie (bazy tranzystorów),
    gdzie głos z głośnika będzie cichszy niż w sąsiednim kanale.
    Albo będzie to któryś z tranzystorów, albo kondensator elektrolityczny
    wysechł.

    Ja ostatnio sporo się naszukałem uszkodzeń w układzie (bez schematu), a
    okazało się, że kondensatory zasilacza kompletnie straciły pojemność.
    Pomocny okazał się oscyloskop. W razie braku voltomerz na zakresie AC.

    4398 (20090905) __________

  • 4. Data: 2009-09-06 19:54:18
    Od: "Mateusz Nowaczyk" <n...@p...pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Dodam, że kiedy podkręce basy to ten zepsuty kanał zaczyna grać
    > głośniej, i wtedy jest mniejwiięcej porównywalny dźwięk.

    Mechaniczna przerwa w torze. Sprawdzić zimne luty, wszelkie wtyczki i
    potencjometry.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Nowaczyk