  • 1. Data: 2009-09-06 10:59:21
    Temat: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: "Mariusz" <m...@d...lodz.pl>

    Zastanawiam się nad postawieniem elektrowni wiatrowej 2 kW w ogródku, ale
    wyczytałem, że trzeba pozwolenie, a jakbym zainstalował na dachu kilka ogniw
    solarnych o łącznej mocy rzędu 500W to też trzeba pozwolenie czy nie? Jak to
    z tymi przepisami? Prąd uzyskany tylko na własny użytek.

  • 2. Data: 2009-09-06 14:12:56
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@d...lodz.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ogniw solarnych o łącznej mocy rzędu 500W to też trzeba pozwolenie czy
    > nie? Jak to z tymi przepisami? Prąd uzyskany tylko na własny użytek.

    Pozwolenie budowlane wymagane raczej jest, ale tu chodzi bardziej o sam fakt
    stawiania budowli.
    To czy to stojący wiatrak do wody, prądu czy czego innego nie ma znaczenia,
    podlega tym samym przepisom.
    Ta budowla ma także jakieś oddziaływanie na środowisko.
    Jeśli już z tym się uporasz, to jeżeli nie będziesz łączył "wiatraka" z
    instalacją w domu zasilaną z lini energetycznej to napewno nie mają do tego
    nic energetycy.
    Kiedy zachce ci się jednak podłączyć "wiatrak" z siecią domową, która będzie
    takż zasilana z sieci energetycznej i nie dopełnisz formalności z dostawcą
    prądu, możesz zapłacić spore kary za włączanie niedozwolonych urządzeń do
    sieci.

    Marek

  • 3. Data: 2009-09-06 14:23:33
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 06.09.2009 12:59, Mariusz pisze:
    > Zastanawiam si? nad postawieniem elektrowni wiatrowej 2 kW w ogr?dku, ale
    > wyczyta?em, ?e trzeba pozwolenie, a jakbym zainstalowa? na dachu kilka ogniw
    > solarnych o ??cznej mocy rz?du 500W to te? trzeba pozwolenie czy nie? Jak to
    > z tymi przepisami? Pr?d uzyskany tylko na w?asny u?ytek.

    Zazwolenie to potrzebujesz na budowe masztu powyzej jakiejstam
    wysokosci. Szczegoly znajdziesz w prawie budowlanym.
    A BTW, po co ci to? Jesli myslisz o oszczednosciach to zapomnij. Jesli
    po prostu jestes w miejscu gdzie nie ma sieci to kup generator. Wyjdzie
    taniej, prosciej i niezawodnie.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 4. Data: 2009-09-06 14:59:03
    Od: games <g...@g...home.pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > A BTW, po co ci to? Jesli myslisz o oszczednosciach to zapomnij. Jesli
    > po prostu jestes w miejscu gdzie nie ma sieci to kup generator. Wyjdzie

    A benzyne do tego generatora to ma sobie wydobyc ???

    Jesli ktos placi rachunki powyzej 80zl miesiecznie to koszt budowy
    takiej pradnicy zwroca mu sie po 2-3 latach max.

    Idalem jest wodna bo odpada magazynowanie czyli koszt aku.

  • 5. Data: 2009-09-06 15:59:51
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    W dniu 06.09.2009 16:59, games pisze:

    > A benzyne do tego generatora to ma sobie wydobyc ???

    Wystarczy jesli kupi na najblizszej stacj benzynowej - takie to proste :)

    > Jesli ktos placi rachunki powyzej 80zl miesiecznie to koszt budowy
    > takiej pradnicy zwroca mu sie po 2-3 latach max.

    Zartujesz. Policz jaka moc musialby miec generator, zeby zapewnic w 100%
    zapotrzebowanie na energie i ile bys musial miec akumulatorow, zeby
    magazynowac energie na okresy bezwietrzne. To, ze akumulatory nie sa
    niesmiertelne to juz pomijam. I na koncu dodaj cene falownika na kilka kW.

    > Idalem jest wodna bo odpada magazynowanie czyli koszt aku.

    Znaczy turbina napedzana woda z rzeki?

  • 6. Data: 2009-09-06 16:23:12
    Od: games <g...@g...home.pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > magazynowac energie na okresy bezwietrzne. To, ze akumulatory nie sa
    > niesmiertelne to juz pomijam. I na koncu dodaj cene falownika na kilka kW.

    ! Z 2-3 wiatrakow mozesz wyrzezbic kilka kW, zapotrzebowanie
    gospodarstwa to codziennie wieczorami max 100-300W (komputer Tv i kilka
    energooszczednych zarowek)

    Jedyne energozerne urzadzenia to Lodowka, pralka, zmywarka. Nikt nie
    kazde ci montowac jednej przetwornicy, mozna to podzielic na kilka
    segmentow. Widzialem kilkanascie takich instalacji ktore dzialaja i
    zwracaja sie po max 2-4 latach. W dupie byles i gowno widziles chlopie.

  • 7. Data: 2009-09-06 17:13:14
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > ! Z 2-3 wiatrakow mozesz wyrzezbic kilka kW, zapotrzebowanie
    > gospodarstwa to codziennie wieczorami max 100-300W (komputer Tv i kilka
    > energooszczednych zarowek)

    Dobry komp przynajmniej 250W (sam procek żre 96W), monitor 70 - 100W, TV
    -50W, 3 żarówki (oszczędne) po 30W, lodówka 50W w sumie ok 500W. To
    program minumum. Teraz Włączamy żelazko i robi się 1200W, nastawiamy
    pranie i skacze pod 3200W, jeżeli zechcemy posprzątać 4700W, córka
    włączy toster/suszarkę do włosów/radio lub druknie coś na laserówce i..
    lecą korki.

    JanuszR

  • 8. Data: 2009-09-06 17:32:47
    Od: games <g...@g...home.pl>

    JanuszR pisze:

> [...]
    > pranie i skacze pod 3200W, jeżeli zechcemy posprzątać 4700W, córka
    > włączy toster/suszarkę do włosów/radio lub druknie coś na laserówce i..

    Obawiam sie ze nie masz racji, wlasnie moj miernik pokazuje 190W dla
    1.Komp DualCore 2.8GHz 2 dyski po 200GB + Monitor Philips 200VW
    2.Switch 16 portow
    3.VOIP+AP Fritz DECT
    4. Wieza SONY MHC-2700

    Jak wlacze lampke 60W + HotAIR z lutownica PT803 to mam pobor 490W

    Jedyny problem to lodowa bo ona potrafi troche zezrec i czesto sie
    wlacza reszta to tylko pobor chwilowy kilka, kilkanascie minut.

    Widocznie Niemcy Dunczycy i Holendrzy to idioci ze inwestuja w
    nieoplacalna energetyke, a od wiatrakow jakie tam stoja mozna oczoplasu
    dostac.

  • 9. Data: 2009-09-06 17:50:22
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    games pisze:

    > Obawiam sie ze nie masz racji, wlasnie moj miernik pokazuje 190W dla
    > 1.Komp DualCore 2.8GHz 2 dyski po 200GB + Monitor Philips 200VW
> [...]

    Pytanie jaki masz miernik :) komp/monitor mają zasilacz impulsowy i w
    zasadzie większość mierników elektronicznych możesz przy nich wyrzucić
    do kosza.

    > Widocznie Niemcy Dunczycy i Holendrzy to idioci ze inwestuja w
    > nieoplacalna energetyke, a od wiatrakow jakie tam stoja mozna oczoplasu
    > dostac.

    W naszej wietrznej okolicy też można dostać oczopląsu. Jednakże jest to
    prąd bardzo drogi, niepewny, bez możliwości składowania i chociażbyś
    cały kraj owiatrakował prądu z niego nie wystarczyłoby dla wszystkich.
    Zauważ, że gospodarstwa domowe zżerają jedynie 20%. Elektryki potrzebuje
    przemysł zwłaszcza hutniczy do wytopu stali w piecach łukowych i
    indukcyjnych ale i przemysł miedzi gdzie otrzymuje się ją w procesie
    elektrolitycznym, nie wiem czy aluminium w Polsce jeszcze się produkuje
    ale to też zżerało potworne ilości energii, produkcja krzemu dla
    elektroniki też pożera niemało.

    JanuszR

  • 10. Data: 2009-09-06 18:07:36
    Od: games <g...@g...home.pl>

    JanuszR pisze:

> [...]
    > elektrolitycznym, nie wiem czy aluminium w Polsce jeszcze się produkuje
    > ale to też zżerało potworne ilości energii, produkcja krzemu dla

    Miernik mam Ok co prawda allegrowy ale porownywalem z tradycyjnym
    sposobem i mierzy z bardzo malym bledem.

    Nie wiem w jakiej ty okolicy mieszkasz i jest tyle wiatrakow ze mozna
    dostac oczoplasu bo ja wiem ze tylko w okolicach Guben tych wiatrakow
    jest wiecej niz w calej polsce.

    Nie wspomne o projekcie ktory niemcy wdrazaja, tj elektrownie sloneczne
    w Hiszpanii i afryce + system przesylowy co ciekawe system ten omija
    Polske szerokim lukiem. Polska to juz nie kraj 3 go swiata ale 5 lub 6.