  • 1. Data: 2009-02-14 17:57:06
    Temat: Ustawienie kości RAM w bankach
    Od: "marekjan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Sprzet stary ale musi mi wystarczyć.
    Problem: Są klopoty z RAM-em,pojawia się
    "niebieski ekran" o możliwości uszkodzenia komputera
    Płyta VT82C686
    Chipset KT133A
    "Coś" ma oznaczenie KV7ZA
    Są 3 sloty na SDRAM. Mam 4 pamięci o paramtrach:

    pierwsza:
    Size 256
    Max Bandwich 133 MHz
    Frequency 83/133
    tRAS 4 6
    druga (identyczna):
    Size 256
    Max Bandwich 133 MHz
    Frequency 83/133
    tRAS 4 6
    trzecia:
    Size 256
    Max Bandwich 133 MHz
    Frequency 100/133 (różnica)
    tRAS 5 6 (różnica)
    czwarta
    Size 256 (uwaga- zakladka SPD pokazuje 128 MB!!)
    Max Bandwich 133 MHz
    Frequency 100/133 (różnica)
    tRAS 5 6 (różnica)

    To wszystko dane z programiku CPU-Z.

    Stąd pytanie:

    Jak umieścić te pamiec w slotach (czy
    bankach- już nie wiem jak się to nazywa), których użyć
    aby komputer się nie zawieszał, nie było "niebiskiego ekranu"
    z zawieszeniem i informacją o uszkodzeniu komputera.

    Wybrana jest wersja BIOS-u "mniej wymagajaca"
    nie powiem teraz dokladnie jak się to nazywa.
    Co możecie mi poradzić?? Gorąco dziękuję.
    Tomek.

  • 2. Data: 2009-02-14 20:41:20
    Temat: Re: Ustawienie kości RAM w bankach
    Od: Maru <m...@n...pl>

    marekjan pisze:
> [...]
    >
    > Wybrana jest wersja BIOS-u "mniej wymagajaca"
    > nie powiem teraz dokladnie jak się to nazywa.
    > Co możecie mi poradzić?? Gorąco dziękuję.

    Płyta główna ECS K7VZA, nawet jeszcze gdzieś tam leży zakurzona.
    Po pierwsze to musisz wejść do BIOSU i ustawić taktowanie pamięci RAM na
    133 MHz, bo tylko w tym są zgodne.
    Wybrałbym pierwsze trzy, to taka moja sugestia, poza tym powinno być OK.
    Kolejność w slotach, w zasadzie nie powinna mieć większego znaczenia.
    Jeżeli będzie się dalej zawieszał to zrezygnuj z jednej pamięci.
    Być może ta 256 co jest wykrywana jako 128 jest uszkodzona?

  • 3. Data: 2009-02-15 08:48:49
    Od: "marekjan" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Maru" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Płyta główna ECS K7VZA, nawet jeszcze gdzieś tam leży zakurzona.
    > Po pierwsze to musisz wejść do BIOSU i ustawić taktowanie pamięci RAM na
    > 133 MHz, bo tylko w tym są zgodne.

    Czy pamiętasz może GDZIE nalży wejść??
    Jedyne co ja tam widzę to taktowanie procesora 10x133.
    Tam, gdzie jest cokolwiek napisane w haśle memory
    to nic takiego nie widzę. Albo podaj mi nazwę parametru
    a ja znając wartość 133 ten parametr ustawię.
    Jedynie czas bodajże 8/10 ns.

    Poza tym partycja primary slave (NTFS) jst niewidziana przez system.
    Chkdsk /F daje komunikat: Nie mozna określić wersji woluminu i stanu.
    Program Chkdsk przerwany!.
    A partycja dzialała, wykończyły ją te "niebieskie ekrany". Jest na to jakaś
    rada?? Poza fdiskiem..

    > Wybrałbym pierwsze trzy, to taka moja sugestia, poza tym powinno być OK.

    Mnie się też tak wydaje, (być może walnięta) jednak ta kość ma
    100/133 i tRAS 5 6, zaś dwie inne mają 83/133 i tRAS 4 6

    Choć teraz np. jest jedna 83/133 a druga 100/133. I po 5 czy 6 samoczynnych
    restartach system sie załadował. A czasami się resetuje
    przez godzinę i podnieść nie może.

    Podziękowania.
    Tomek.
    Ps. moż jesteś z okolic W-wy??

  • 4. Data: 2009-02-15 09:30:16
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik marekjan napisał:
> [...]
    > Chipset KT133A
    > "Coś" ma oznaczenie KV7ZA
    > Są 3 sloty na SDRAM. Mam 4 pamięci o paramtrach:

    A czy kondensatory wokół procesora nie są popuchnięte ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 5. Data: 2009-02-15 11:33:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 14 Feb 2009 18:57:06 +0100, marekjan napisał(a):

    > Co możecie mi poradzić??

    Nie napisałeś jaki masz procek. taktowanie pamięci winno odpowiadać FSB
    procka. Na początek ustaw Fail-Safe Defaults. Wtykaj je po jednej,
    sprawdzaj czy wielkość jest prawidłowo wykrywana przez bios. Jeśli tak, z
    dyskietki zapuszczasz memtest conajmniej na parę godzin. Jak przejdzie, to
    odkładasz i następna. Te które przejdą test, próbujesz wtykać w parze z
    drugą i znów memtest. ITD :) testy memtestem nie są miarodajne, niestety.
    Bywa że taki test jest OK a winda się zawiesza... Takie życie :)
    Tu masz link do manuala od płyty jakbyś miał kłopoty z ustawieniem zwor czy
    opcji biosu:
    http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsD
    etail_Download.aspx?detailid=71&DetailName=Manual&De
    tailDesc=K7VZA%20%20(V1.0)&CategoryID=1&MenuID=82&La
    nID=16
    Chipsety KT133 są kapryśne w doborze pamięci (KT133 na pewno aczkolwiek nie
    wiem jak to jest z KT133A). KT133 wymagał pamięci tzw. dwustronnych, może i
    KT133A też.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2009-02-15 13:40:23
    Od: Maru <m...@n...pl>

    marekjan pisze:
> [...]
    > to nic takiego nie widzę. Albo podaj mi nazwę parametru
    > a ja znając wartość 133 ten parametr ustawię.

    Z głównego menu:
    Advanced Chipset Features Option
    i w zakładce będzie m.in.
    Bank 0/1 DRAM Timing SDRAM 8/10ns | możesz jeszcze zmienić
    Bank 2/3 DRAM Timing SDRAM 8/10ns | timing, to odpowiada
    Bank 4/5 DRAM Timing SDRAM 8/10ns | za czas dostępu do pamięci
    SDRAM Cycle Length 3 |
    DRAM Clock PC133 <-- to odpowiada za taktowanie pamięci
    i tego właśnie szukasz

> [...]
    > Program Chkdsk przerwany!.
    > A partycja dzialała, wykończyły ją te "niebieskie ekrany". Jest na to jakaś

    Może poszukaj jakieś programu np. GParted, który ma możliwość
    przeskanowania partycji
    w poszukiwaniu błędów lub Testdisk. Testdisk służy m.in. do odzyskiwania
    danych i
    utraconych partycji. Oczywiście zalecana ostrożność w używaniu tych
    programów.
    W razie czego Testdisk pozwoli Ci na zgranie danych z partycji, której
    system nie widzi.

> [...]
    >
    > Choć teraz np. jest jedna 83/133 a druga 100/133. I po 5 czy 6 samoczynnych
    > restartach system sie załadował. A czasami się resetuje

    Okolice Krakowa, powodzenia z płytą

  • 7. Data: 2009-02-16 11:03:05
    Od: "marekjan" <m...@o...pl>

    Bardzo dziękuję za wskazówki.
    Ja sam robiłem próby, na jednej kości RAM, sprawdzałem czy bez przerwy
    "gada" Skype i "fixowałem" taką pamięć do slotu. Później to samo z następną.
    I gdy się wydawało, że wszysyko jest OK, to
    TRACH i niebieski ekran. Nie sposób ustawić
    prawidłowości pewnych na 100%.
    Co ciekawe- w pewnych "kombinacjach" kości ze slotami mój rozmowca na Skype
    nagle przestaje mnie
    słyszeć. Ciach i przerwa. Natomiast Windows się przy tym nie wywraca.
    Aplikacja w tle (I.Exp) się nie zawiesza.
    Przy innych położeniach kości w slotach- przerw nie ma.
    Ostatnio niebieski ekran był w momencie próby użycia DVD-ROM-u. Te Fail-Safe
    Defaults są ustawione.
    Sam BIOS wykrywa pojedyncze kości zawsze jako 256, natomiast CPU-Z jedną
    kość na zakładce Memory
    pokazuje 256, natomiast na zakładce SPD tej samej kości 128!!

    Zdaję sobie sprawę że sprzęt ma wiele lat, ale dolar poszybował w górę i
    musi mi to
    wystarczyć. Stąd te pracochlonne próby, testy, I tak nie wiadomo z resztą
    na jak długo to wystarczy.
    Dziękuję za linki do tych zworek

    Podziękowania!
    Tomek.