  • 91. Data: 2020-04-11 14:32:39
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > Czemu w ogóle zakupiono licencję PC1000? Ogromny stopień
    > komplikacji przy nadal technice analogowej, ogólnie technologii
    > przedwojennej...

    Nie wydaje mi się, by PC1000 była choćby w przybliżeniu wykonana
    w przedwojennej technologii.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 92. Data: 2020-04-11 19:22:16
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Saturday, April 11, 2020 at 5:32:42 AM UTC-7, Krzysztof Halasa wrote:
    > Nie wydaje mi się, by PC1000 była choćby w przybliżeniu wykonana
    > w przedwojennej technologii.

    Większość założeń technicznych była przedwojenna. To, że zastosowano np. nieco lepsze
    przekaźniki czy diody to wiele nie zmienia. W latach 70. to był (technologicznie)
    pudrowany trup. Komutacja głosu tysiącami przekaźników, z których każdym mógłbyś
    kogoś zabić, w czasach cyfrowych układów scalonych. Tzn. rozumiem gdyby to już
    działało wcześniej, to mogło sobie działać z powodzeniem - tak jak Strowger w latach
    90. Ale kupowanie licencji na tak drogi w produkcji system, daj pan spokój.
    P.

  • 93. Data: 2020-04-11 19:43:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 11.04.2020 o 08:30, Piotr C. pisze:

> [...]
    > przedwojennej... Nie wiem. Podziwiam ludzi którzy biegle rozumieli
    > wszystkie aspekty jej działania. Ja kiedyś przeczytałem książke o tej
    > centrali i to była czarna magia, a był to czas kiedy sam budowałem
    > jakieś tam centralki z czego popadło, rozwiązywałem układy równań
    > różniczkowych, programowałem w asemblerze, więc głupi nie byłem. Ci
    > ludzie często albo potem nie potrafili zrozumieć prostych bądź co
    > bądź założeń central cyfrowych (i wszystko odnosili per analogia do
    > PC - tak słyszałem od ludzi z TP) albo wręcz popadali w

    Nazywanie central elektromechanicznych "analogowymi" to jakaś głęboka
    pomyłka. Wszystko jest od samiuteńkiego początku cyfrowe - już tarcza
    telefoniczna daje cyfrowe impulsy liczone na sztuki, a nie analogowe
    sygnały mierzone wartością prądu czy napięcia.

    Natomiast oczywiście - centrale rejestrowe w ówczesnej technologii to
    jest z jednej strony technologiczny majstersztyk, ale z drugiej - coś
    tak skomplikowanego, że mózg się lasuje. Jakim cudem to działało, nie da
    się pojąć.

    MJ

  • 94. Data: 2020-04-11 19:47:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > Większość założeń technicznych była przedwojenna.

    Przykłady?

> [...]
    > 70. to był (technologicznie) pudrowany trup. Komutacja głosu tysiącami
    > przekaźników, z których każdym mógłbyś kogoś zabić, w czasach

    I co te cyfrowe scalaki, które się minimalnie wcześnie zaczęły pojawiać?
    Nie nadają się do komutowania analogowego sygnału. Mogłyby nadawać się
    do sterowania, owszem - ale poziomy napięć, np. odporność na zakłócenia
    i przepięcia, a także (wbrew pozorom może) pobierana przez nie moc -
    słabo to widzę. Co innego komputer (ogólnego zastosowania), i oczywiście
    nie twierdzę, że to była recepta na przyszłość - ale bez przesady,
    z czasami przedwojennymi to nie miało wiele wspólnego.

    W latach 80-tych (do ich końca praktycznie, a może nawet później)
    używano podobnej technologii w przemysłowych sterownikach, i owszem - to
    był anachronizm spowodowany IMHO mechanizmami "socjalistycznymi". Ale
    z tą PC, kilkanaście lat wcześniej i w telefonii - bez przesady.

    Jest także strona ekonomiczna, której nie znamy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 95. Data: 2020-04-11 20:20:00
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Saturday, April 11, 2020 at 10:43:52 AM UTC-7, Michal Jankowski wrote:
    > Nazywanie central elektromechanicznych "analogowymi" to jakaś głęboka
    > pomyłka. Wszystko jest od samiuteńkiego początku cyfrowe - już tarcza

    Idź i to powiedz autorom literatury :) Pojęcie analogowe/cyfrowe przyjęło się używać
    w odniesieniu do komutacji głosu. W Twoim pojęciu prawie nic by nie było analogowe,
    nawet lampka z włącznikiem.\

    P.

  • 96. Data: 2020-04-11 20:31:46
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Saturday, April 11, 2020 at 10:48:02 AM UTC-7, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przykłady?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crossbar_switch

    Pierwsza centrala krzyżowa działala w 1915 r. Owszem mówimy o innym stopniu
    komplikacji. Jak pisał wyżej Michał - PC jest niesamowicie skomplikowana ale to coś
    jak by zrobić komputer PC na przekaźnikach - owszem da się.

    > I co te cyfrowe scalaki, które się minimalnie wcześnie zaczęły pojawiać?
    > Nie nadają się do komutowania analogowego sygnału.

    No i bingo. Była już technika cyfrowa. O ile rozumałbym dalsze prace nad rozwojem K66
    (coś tam już prawie było gotowe - K-68, na innej grupie są burzliwe dyskusje na ten
    temat, podobno zbliżona funkcjonalnie) o tyle brnięcie w zupełnie nową licencje - ze
    swoim kosztem, wdrażaniem tego od nowa do produkcji - nie rozumiem.

    > Jest także strona ekonomiczna, której nie znamy.

    No tego się nie dowiemy. Do tego Francuzi "od zawsze" aż do czasów obecnych znani są
    z motywowania łapówkami. Ale to tylko insynuacje teraz.

    P.

  • 97. Data: 2020-04-13 00:50:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Crossbar_switch

    No ale co crossbar switch? Cały czas się je stosuje. To tak jakby
    napisać, że rezystor to przedwojenne założenie.

> [...]
    > stopniu komplikacji. Jak pisał wyżej Michał - PC jest niesamowicie
    > skomplikowana ale to coś jak by zrobić komputer PC na przekaźnikach -

    Nie, w PC litera "P" oznacza "personal", tego nie wyobrażam sobie na
    przekaźnikach.

> [...]
    > funkcjonalnie) o tyle brnięcie w zupełnie nową licencje - ze swoim
    > kosztem, wdrażaniem tego od nowa do produkcji - nie rozumiem.

    No i z tym ostatnim mogę się łatwo zgodzić :-)
    Ja też wielu rzeczy nie rozumiem BTW.

    > No tego się nie dowiemy. Do tego Francuzi "od zawsze" aż do czasów
    > obecnych znani są z motywowania łapówkami. Ale to tylko insynuacje
    > teraz.

    Właśnie tak.
    Poza tym, czy to akurat byli Francuzi (ci na tylnych fotelach
    zwłaszcza), to też nie wiem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 98. Data: 2020-04-13 10:17:37
    Od: v...@i...pl

    W dniu sobota, 11 kwietnia 2020 19:22:18 UTC+2 użytkownik Piotr C. napisał:
    > W latach 70. to był (technologicznie) pudrowany trup. Komutacja głosu tysiącami
    przekaźników, z których każdym mógłbyś kogoś zabić, w czasach cyfrowych układów
    scalonych.

    W USA być może była w tych czasach już 1ESS (zdaje się, że to technologicznie podobne
    do E10A czyli cyfrowe sterowanie a analogowa komutacja).
    Jednak w reszcie świata to różne odmiany cross-bar były szczytem osiągnięć.

    Polska K-66 nie była chyba zbyt udana.
    Mało stabilna praca i długi czas zestawiania połączenia.
    Gdy pracowałem na PC-1000C w Warszawie to piętro niżej była K-66.
    Testy puszczane na próbniku PDP do różnych central w Warszawskiej Strefie
    Numeracyjnej były na "porządku nocnym".
    Czasem w grafiku był to kierunek 36 (mój 37) do centrali piętro niżej (ruch po
    łączach naturalnych).
    Jako świeży pracownik, zwykłem w sprawozdaniu z prób pisać PRAWDĘ. Nikt mnie nie
    uprzedził, że kierownik tamtej "Koło I" jest równocześnie kierownikiem całego obiektu
    CMK "Koło I/II". Ja pracowałem na "Koło II".
    No i tamta K-66 była oczkiem w głowie kierownika.
    Po odczytaniu liczników błędów wpisałem "skuteczność połączeń 60%".
    Czyli 40% prób połączeń na odzewniki na centralę piętro niżej nie doszło do skutku.
    Do najdalszych zakątków strefy na różne zakurzone kontenery po wielu tranzytach
    ciężko było trafić wynik poniżej 70%.
    Zaraz przybiegł mój kolega i z bladą twarzą, korektorem wybielił mój wpis i napisał
    "90%".

    Zresztą K-66 była czasem wdzięcznym narzędziem phreakerskim.
    Znalazłem kiedyś K-66 w Pleszewie, którą można było zdalnie "zbajerować" do podania
    rejestru z podłączonym odbiornikiem DTMF.
    Dobrze się do tego nadawało wysyłanie krzaków typu 11 lub 12 impulsów dekadowych.
    Uzyskiwało się to na centrali nadrzędnej (zazwyczaj Alcatel S-12j) poprzez nadanie z
    komórki lub ISDNu znaków * i # jako ostatnich dwóch cyfr numeru.
    Często po kilku próbach uzyskiwałem po marszrucie z tamtej K-66 sygnał dial-tone i
    działało wybieranie DTMF. Mogłem dzwonić gdziekolwiek płacąc jak za Pleszew.
    Do najbliższego bilingu. Bo znaki * i # nie widniały na bilingu i reklamowałem te
    połączenia u mojego operatora GSM jako za krótki numer.
    I nie płaciłem nic.
    Błąd w K-66 mógł być spowodowany podwójną funkcją tamtej centrali także jako
    tranzytowej dla np jakiś zakładowych central.
    Odnalazłem i inną K-66 z takim błędem (a właściwie K-65) ale ona po dial-tone nie
    reagowała na DTMF.
    Ta K-65 miała fajny ficzer.
    Otóż gdy zadzwoniło się pod numer zajęty, to czekając na zajętości można się było
    doczekać końca rozmowy zajętego abonenta i od razu po jego odłożeniu słuchawki
    dostawało się wołanie.
    Fajnie się dzwoniło do kogoś z dwu komórek. Z jednej się rozmawiało a na drugiej
    trzymało zajętość. Gdy zakończyło się rozmowę i abonent B odłożył słuchawkę to od
    razu dzwonił mu aparat i się mówiło do drugiej komórki.
    Rozmowa typu:
    - Kocham Cię bardzo.
    - Ja jeszcze mocniej! Pa.
    odłożenie słuchawki i natychmiastowy dzwonek, podniesieni słuchawki
    - A jednak ja najmocniej...

    PC-1000C nie była trupem skoro dało się w niej założyć DTMF, biling a nawet...
    spowodować by po R2 wysyłała numer abonenta A co z powodzeniem udało się Polakom na
    Warszawskich kilku PC.
    Gdy sprzedawaliśmy PC do ZSRR to nawet na ich życzenie zrobiliśmy tam caller ID. W
    DTMF ale po odebraniu połączenia. Były do tego specjalne aparaty, co po pierwszym
    dzwonku odbierały połączenie i same wysyłały sygnał niby wołania, oczekując DTMF.
    vari

  • 99. Data: 2020-04-14 02:08:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Apr 2020 00:50:31 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No ale co crossbar switch? Cały czas się je stosuje.

    Chyba juz nie.

    > To tak jakby napisać, że rezystor to przedwojenne założenie.

    Troche tak :-)

    J.

  • 100. Data: 2020-04-14 16:29:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Chyba juz nie.

    W centralach, gdzie mamy ADC i DAC (jeśli w ogóle, mogą być też dopiero
    w samych telefonach) - owszem. Ale w ogóle, to przecież w prawie każdej
    klawiaturze jest taki "switch". Klawiatury (komputerowe nawet tylko)
    przedwojenne? No nie wiem.
    --
    Krzysztof Hałasa