  • 1. Data: 2009-08-09 15:19:37
    Temat: "Wash PCB in ultrasonic bath" - co to takiego
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Ostatnio szukajac starej plyty PCB znalazlem takze informacje, ze firma
    ktora ja sprzedaje za 12 euro robi "Wash PCB in ultrasonic bath"

    Na czym dokladnie polega takie "pranie" starych plyt drukowanych? Jak sie
    domyslam nie trzeba przy tym procesie odlutowywac podzespolow.
    Czy takie urządzenia sa ogolnodostepne lub powiedzmy do kupienia dla
    przecietnego elektronika-amatora czy to cos dla firm np. serwisowych za duza
    kase?

    Gdzie w Polsce mozna zrobic takie czyszczenie starych plyt?

    Pozdrawiam
    Franc

  • 2. Data: 2009-08-09 15:26:01
    Temat: Re: "Wash PCB in ultrasonic bath" - co to takiego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    franc wrote:
    > Ostatnio szukajac starej plyty PCB znalazlem takze informacje, ze firma
    > ktora ja sprzedaje za 12 euro robi "Wash PCB in ultrasonic bath"

    http://www.allegro.pl/search.php?sg=0&string=wanna+u
    ltradzwiekowa

    Zapewne aż tak badziewnych nie mają, ale i amator moze sie pobawić.

  • 3. Data: 2009-08-09 15:34:10
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    > http://www.allegro.pl/search.php?sg=0&string=wanna+u
    ltradzwiekowa

    > Zapewne aż tak badziewnych nie mają, ale i amator moze sie pobawić.

    Dzieki za szybka odpowiedz. Czy tego typu urzadzenia powinny miec przykrywke
    czy tez jest mozliwosc czyszczenia wiekszych przedmiotow, ale raz z jednej
    a drugim razem z drugiej strony? Jesli nie to bede musial szukac urzadzenia
    z "wanna" zdolna zmiescic PCB wielkosci A4 lub wieksza.

    Jakie jest ryzyko takiej operacji przy plytach z lat 80-tych? Z tego co na
    szybko doczytalem jako plynu uzywa sie wody.

    --
    F.

  • 4. Data: 2009-08-09 15:43:05
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "franc" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
    ltradzwiekowa

    > Jakie jest ryzyko takiej operacji przy plytach z lat 80-tych?

    Co to za płyta i czemu chcesz ją czyścić?

    > Z tego co na szybko doczytalem jako plynu uzywa sie wody.

    Duże, bo wilgoć w płytę z laminatu papierowego może wyjśc i już tam zostać.
    Wszystkie elementy trzeba ocenić pod kątem możliwości wygonienia z nich
    wody, w szególności elementy indukcyjne, kondensatory zwijkowe (np NRDowcy
    nie mieli w zwyczaju ich zatapiać na końcach).
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-08-09 15:49:22
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    > Co to za płyta i czemu chcesz ją czyścić?

    Chodzi o stare gry arcade.
    Tutaj jest przyklad takiej gry. Od razu, za doplata moga ja "prewencyjnie"
    oczyscic.
    http://www.arcadiabay.de/source/item.aspx?id=3139

> [...]
    > wody, w szególności elementy indukcyjne, kondensatory zwijkowe (np NRDowcy
    > nie mieli w zwyczaju ich zatapiać na końcach).

    Hmmm. Czyli w praktyce to przedsiewziecie zalezy od konkretnego egzemplarza
    plyty i zastosowanej budowy laminatu i "szczelnosci" czesci?

    --
    F.

  • 6. Data: 2009-08-09 17:05:11
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    > Chodzi o stare gry arcade.
    > Tutaj jest przyklad takiej gry. Od razu, za doplata moga ja "prewencyjnie"
    > oczyscic.

    Sensu czyszczenia tegowidzę...

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 7. Data: 2009-08-09 17:09:01
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "franc" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Chodzi o stare gry arcade.
    > Tutaj jest przyklad takiej gry. Od razu, za doplata moga ja "prewencyjnie"
    > oczyscic.

    Sensu czyszczenia tego nie widzę...

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 8. Data: 2009-08-09 17:54:24
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    > Sensu czyszczenia tego nie widzę...

    Sugerujesz ze jak cos dziala to lepiej tego nie czyscic czy chodzi o cos
    innego?

    --
    F.

  • 9. Data: 2009-08-09 18:07:49
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Nie ma sensu stosowac myjki wystarczy duza kuweta i izopropanol
    http://www.allegro.pl/item701627992_kontakt_ipa_izop
    ropanol_ag_chemia_5l_p9b.html

    O wodzie zapomnij bo plyte mozesz uwalic na wieki.

  • 10. Data: 2009-08-09 18:50:30
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    > Sugerujesz ze jak cos dziala to lepiej tego nie czyscic czy chodzi o cos
    > innego?

    Sugeruję że jak coś jest zakurzone to starczy miękki pędzel i spreżone
    powietrze.
    Zaś płytkę z pilota zalaną kawą, zupą itd. myłbym w myjce ultradźwiękowej.

    --