  • 11. Data: 2009-08-09 19:04:59
    Temat: Re: "Wash PCB in ultrasonic bath" - co to takiego
    Od: "Pawel Zapisek" <i...@z...pl>

    I w alkoholu izopropylowym.

  • 12. Data: 2009-08-09 19:09:11
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 9 Aug 2009 17:19:37 +0200 "franc" <k...@i...pl> napisał:

    >Ostatnio szukajac starej plyty PCB znalazlem takze informacje, ze firma
    >ktora ja sprzedaje za 12 euro robi "Wash PCB in ultrasonic bath"

    Mycie w myjce ultradźwiękowej. Niezastąpiona rzecz po montażu, żeby
    zmyć topnik.

    >Na czym dokladnie polega takie "pranie" starych plyt drukowanych?

    Ale dlaczego starych? Najczęściej "pierze" się nowe, z powodu o którym
    wspomniałem. Polega na tym że płytkę zanurza się w myjce która ma
    metalowy zbiornik z przymocowanym od spodu dużym przetwornikiem piezo.
    Odpowiedni generator zasila przetwornik i dno zbiornika jest wprawiane
    w drgania o częstotliwośći ultradźwiekowej (nie wiem jakie dokładnie
    są to zakresy). Płyn do mycia w myjce jest "zrobiony" tak, że pod
    wpływem tych drgań powstają w nim mikroskopijne bąbelki. Bąbelki te,
    pękając (np. w kontakcie z mytym przedmiotem) uwalniają bardzo dużą
    energię, co powoduje skuteczne czyszczenie, rozbijanie zanieczyszczeń.
    Jak do myjki zanurzyć folię aluminiową to już po krótkim czasie są w
    niej dziury :-) Płyn zawiera oczywiście detergenty i /lub
    rozpuszczalniki odpowiednie do zabrudzeń które mają być zmywane. Mycie
    takie jest bardzo skuteczne, dociera we wszelkie sczeliny i
    zagłębienia.

    >Czy takie urządzenia sa ogolnodostepne

    Skądże, trzeba mieć pozwolenie z MSWiA, a co miesiąc przychodzi
    policja na kontrolę ;-)

    >lub powiedzmy do kupienia dla
    >przecietnego elektronika-amatora czy to cos dla firm np. serwisowych za duza
    >kase?

    Ja mam taką, tylko bez wyświetlacza i bardzo sobie chwalę:

    http://www.allegro.pl/item705337544_wanna_myjka_ultr
    adzwiekowa_35_60w_wyswieled_400d.html

    Co prawda obudowa pękła, ale myjka nadal działa. Oczywiście
    przestrzegam wszystkich zaleceń producenta (zbiornik napełniony w min.
    2/3, czas ciągłej pracy nie dłuższy niż 20 minut) - nieprzestrzeganie
    grozi uszkodzeniem przetwornika.

    Jeżeli chcesz porządny polski produkt, a nie chińszczyznę, to zobacz
    myjki firmy Polsonic:
    http://www.polsonic.com/pl_myjki.htm
    Kosztują odpowiednio, ale dla firmy wydanie ok 0,5-1,5kzł na myjkę to
    chyba nie problem.

    Dodam od razu że dla uzyskania odpowiedniego efektu mycia TRZEBA
    zastosować odpowiedni płyn, nie może być np. izopropanol, bo efekt nie
    będzie się różnił od zanurzenia w kuwecie za 5zł. Ja używam płynu
    Safewash (SWA) firmy Electrolube. Jest on oparty na detergentach (taki
    Ludwik ;-) ), jest drugi, szybciej myjący płyn o nazwie FLU, ale tego
    nie używam bo na płytkach własnej produkcji opisy robię
    termotransferem, a on je doskonale zmywa bo jest na rozpuszczalnikach.
    Jak przewidujesz mycie tylko płytek z płytkarni albo bez opsiów to
    polecam FLU, myje szybicej i łatwiej się go później spłukuje z płytki.

    Po myciu płuczę płytkę pod kranem (niestety SWA jest jak Ludwik, albo
    szampon, trochę trzeba się napłukać żeby sobie poszedł) a następnie
    spłukuję niewielką ilością wody destylowanej (żeby nie został osad z
    kranówki) i zostawiam do wyschnięcia.

    >Gdzie w Polsce mozna zrobic takie czyszczenie starych plyt?

    U każdego kto ma myjkę?

  • 13. Data: 2009-08-09 19:35:55
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    > Sugeruję że jak coś jest zakurzone to starczy miękki pędzel i spreżone
    > powietrze.

    Tego typu sprzet, stosowany w barach, knajpach i dworcach gdzie ludzie
    palili papierosy i byly rozne temperatury pracy plus wiatrkaki zaciagajace
    przez 20 lat swinstwo z powietrza - moze byc narazony nie tylko na kurz.
    Przekonalem sie o tym otwierajac taka stara maszyne.

    Pozdrawiam
    Franc

  • 14. Data: 2009-08-09 19:39:33
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    Dzieki za pelne info :-)
    W sumie, to chyba pomysle o jakims urzadzeniu odpowiednim dla wielkosci PCB.
    Ale z tymi plynami to nie mialem pojecia ze tak to wyglada.

    Ile trwa taka operacja biorac pod uwage czyszczenie i suszennie plytki?

    --
    F.

  • 15. Data: 2009-08-09 23:16:05
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 9 Aug 2009 21:39:33 +0200 "franc" <k...@i...pl> napisał:

> [...]
    >Ale z tymi plynami to nie mialem pojecia ze tak to wyglada.
    >
    >Ile trwa taka operacja biorac pod uwage czyszczenie i suszennie plytki?

    Samo mycie w myjce ok 3-5 minut. Potem spłukanie pod kranem (SWA jest
    jak szampon jak już pisałem, trzeba być dokładnym), gdzieś tak 1minuta
    (zależy jeszcz od wielkości płytki, przy małych, nieskomplikowanych
    płytkach jest to bliżej 20-30s). Opłukanie wodą destylowaną powiedzmy
    10-20s. Suszenie - no tu płytka musi sobie poleżeć - woda niestety
    wcieka pod scalaki, złącza itp. Nie podłączam płytki do zasilania
    wcześniej niż po 1-2h. Jeszcze też zależy od wielkości płytki i od
    tego gdzie woda mogła potencjalnie wlecieć.

  • 16. Data: 2009-08-09 23:40:53
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 9 Aug 2009 21:39:33 +0200 "franc" <k...@i...pl> napisał:

    >Dzieki za pelne info :-)

    Tu jest dobre FAQ na temat myjek:
    http://www.ultrawave.co.uk/faqs.php
    Jeszcze na tej stronie jest parę innych artykułów

    Inne FAQ
    http://www.coleparmer.com/techinfo/techinfo.asp?html
    file=ultrasoniccleaner_faq.htm

  • 17. Data: 2009-08-10 09:39:39
    Od: games <g...@g...home.pl>

    __Maciek pisze:

> [...]
    > wcześniej niż po 1-2h. Jeszcze też zależy od wielkości płytki i od
    > tego gdzie woda mogła potencjalnie wlecieć.

    Moczenie elektroniki w wodzie to moze byc dla niej zabojstwo wiec 10
    razy zastanowil bym sie czy faktycznie warto.

    Jak napisalem wyzej albo izo albo spirytus ewentualnie denaturat ale
    ten zostawia nacieki.

  • 18. Data: 2009-08-10 10:12:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    games schrieb:

> [...]
    > razy zastanowil bym sie czy faktycznie warto.
    >
    > Jak napisalem wyzej albo izo albo spirytus ewentualnie denaturat ale

    są specjalne preparaty, sprzedają praktycznie wszystkie firmy
    produkujące myjki ultradźwiękowe. Woda jest bardzo dobra, ale woda, a
    nie to co płynie z kranu. Normalna destylowana też nie. Musi być czysta.
    Wody używa się w wielkoseryjnych produkcjach. Ale taka woda jest bardzo
    niezdrowa. Trzeba pracować w rękawiczkach.

    Waldek

  • 19. Data: 2009-08-10 11:35:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Woda jest bardzo dobra, ale woda, a nie to co płynie z kranu.
    > Normalna destylowana też nie. Musi być czysta.

    Jak wobec tego zdefiniować "czystą wodę"?

    > Wody używa się w wielkoseryjnych produkcjach. Ale taka woda
    > jest bardzo niezdrowa. Trzeba pracować w rękawiczkach.

    Jarek

    --
    Czysta woda zdrowia doda.

  • 20. Data: 2009-08-10 11:48:36
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Jak wobec tego zdefiniować "czystą wodę"?

    W takich procesach używa się wodę dejonizowaną.

    Pozdrawiam,
    Michał