  • 31. Data: 2009-08-10 18:49:16
    Temat: Re: "Wash PCB in ultrasonic bath" - co to takiego
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Aug 2009 16:19:53 +0200, DJ wrote:
    >On 2009-08-10 16:10:20 +0200, Waldemar Krzok

    >A do jakiego oporu? ;) Tak z ciekawości zapytam o przewodnictwo...

    18 Mohm m.

    Inna woda jest brudna :-)

    J.

  • 32. Data: 2009-08-10 18:54:33
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 20:49:16 +0200, J.F. <j...@p...onet.pl> said:

    > 18 Mohm m.
    >
    > Inna woda jest brudna :-)

    E tam... wystarczy że ma kontakt z atmosferą. I już jest brudna.

    --
    DJ

  • 33. Data: 2009-08-10 22:33:41
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik franc napisał:
    > Ostatnio szukajac starej plyty PCB znalazlem takze informacje, ze firma
    > ktora ja sprzedaje za 12 euro robi "Wash PCB in ultrasonic bath"
    >
    > Na czym dokladnie polega takie "pranie" starych plyt drukowanych? Jak sie
    > domyslam nie trzeba przy tym procesie odlutowywac podzespolow.
    > Czy takie urz?dzenia sa ogolnodostepne lub powiedzmy do kupienia dla
    > przecietnego elektronika-amatora czy to cos dla firm np. serwisowych za duza
    > kase?

    Myślę że do całych płyt to za trochę kasy - łatwo i tanio to można kupić
    płuczkę ultradźwiękową (bo o myciu płyty w takiej płuczce piszemy) o
    wielkości wanienki rzędu 100x200mm. Trochę mało do większych płyt PCB -
    tu trzeba wanny tok powiedzmy 500x500mm a to już trochę większy koszt.
    Dla jednorazowej zabawy odpada.

    --
    Darek

  • 34. Data: 2009-08-10 22:40:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik games napisał:
    > Nie ma sensu stosowac myjki wystarczy duza kuweta i izopropanol
    > http://www.allegro.pl/item701627992_kontakt_ipa_izop
    ropanol_ag_chemia_5l_p9b.html

    > O wodzie zapomnij bo plyte mozesz uwalic na wieki.

    Wszystko zależy jaka płyta, jaka woda i kto używa. Pierwsze płukanie
    automatycznej skrzynki antenowej utopionej w krowim łajnie robiłem
    zanurzeniowo w jeziorze. Potem, już w domu po rozkręceniu kąpiel
    wszystkiego w dużej ilości wody destylowanej (nie dysponuję co prawda
    płuczką ultradźwiękową ale zestaw pędzelków i strzykawka z cienką igłą
    też działają, tylko trochę mozolniej mycie idzie), na koniec mycie
    alkoholem - i sprzęt działa do dziś...
    Tyle że ja z zawodu jestem technologiem elektronowym i dobór właściwych
    środków myjących do konkretnych elementów to dla mnie rutyna.

    --
    Darek

  • 35. Data: 2009-08-10 22:46:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

    > H20, ale bez dodatków. znaczy zdemineralizowana, zdejonizowana do oporu.
    > Ale dłuższy kontakt ze skórą może doprowadzić do jej uszkodzenia
    > (wypłukiwanie minerałów). Podobnoż skóra złazi jak po oparzeniach.

    Ale to chyba kapać się w tym trzeba. W zastosowaniach laboratoryjnych
    (produkcja małoseryjna półprzewodników) jakoś nikt sobie tym, jak
    pamiętam, głowy nie zawraca - w każdym razie ja wsadzałem w dejonizatkę
    18 MOhm*cm łapy bez problemu i nic się nie działo.

    --
    Darek

  • 36. Data: 2009-08-10 22:49:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > Tyle że ja z zawodu jestem technologiem elektronowym i dobór właściwych
    > środków myjących do konkretnych elementów to dla mnie rutyna.

    A co więcej, technologiem z długoletnim doświadczeniem. Na studiach
    o takich konkretnych zanieczyszczeniach mówią niewiele.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2009-08-11 17:47:56
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Dariusz K. Ładziak pisze:
> [...]
    > wielkości wanienki rzędu 100x200mm. Trochę mało do większych płyt PCB -
    > tu trzeba wanny tok powiedzmy 500x500mm a to już trochę większy koszt.

    Przed zakupem poszukałbym kogoś kto ma taką wanienkę i zrobił próbę -
    nie wiem co siedzi na tych płytach ale plastik w obudowach starych
    scalaków TTL potrafił zrekrystalizować (?) i robił sie bardzo kruchy -
    przy próbie wylutowania układy rozpadały sie na kawałki. Jak się to ma
    do ultradźwięków - ciężko powiedzieć. (Zjawisko zaobserwowane na
    elementach z komputera "Odra" - albo czegoś podobnego, w każdym razie
    miał pamięć ferrytową :) )
    Pozdrawiam
    GRG

  • 38. Data: 2009-08-12 20:06:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > [...]
    >
    > A co więcej, technologiem z długoletnim doświadczeniem. Na studiach
    > o takich konkretnych zanieczyszczeniach mówią niewiele.

    No fakt, ani krowiego łajna ani uwędzonego komputera na studiach nie
    omawiali - takoż magnetofonu kasetowego napełnionego na plaży kompotem...

    --
    Darek

  • 39. Data: 2009-08-12 20:38:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No fakt, ani krowiego łajna ani uwędzonego komputera na studiach nie
    > omawiali - takoż magnetofonu kasetowego napełnionego na plaży kompotem...

    Teraz moda na studia interdyscyplinarne, kto wie, czego młodych tam uczą.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-08-16 18:22:54
    Od: "franc" <k...@i...pl>

    A jak wyglada mycie starej plyty 96% spirytusem?
    Jaki te 96% oraz te 4% "nie spirytusu" ma duzy wplyw na sciezki/podzespoly?

    --
    F.