  • 1. Data: 2009-08-08 12:30:55
    Temat: Dobor triaka i ukladu
    Od: "Grzechu" <m...@m...pl>

    Potrzebuje zbudowac uniwersalny modul wlaczajacy dowolny odbiornik 230V AC,
    pozwalajacy opcjonalnie sterowac moca podawana na odbiornik (to tylko dla
    obciazen rezystancyjnych).
    Bedzie to uklad mikroprocesorowy, detekcja zera bedzie sie odbywala po
    wtornej stronie trafa zasilacza a cale sterowanie bedzie robil uC.

    Zalozenia sa nastepujace:
    Dla obciazen rezystancyjnych (zwykle zarowki) modul bedzie sterowal moca
    fazowo.
    Dla obciazen nie-rezystancyjnych (tu przewiduje: swietlowki, transformator
    do halogenow, wentylator) modul bedzie tylko wlaczal/wylaczal odbiornik.
    O typie obciazenia bede informowal uC np. za pomoca zworki na ktorejs nozce.
    Moc podlaczanych urzadzen bedzie miedzy 10W a 400W w zaleznosci od tego co
    podlacze, oczywiscie przy rozruchu moze poplynac wiekszy prad od tego
    wynikajacego z podanej mocy.

    Ponizej kilka schematow jakie znalazlem, czy wystarczy nr.1 czy moze trzeba
    dac 2 albo 3 (caly czas podkreslam ze zalezy mi mozliwosci podlaczania
    roznych typow obciazen).
    1) http://www.sonelec-musique.com/images/electronique_t
    riac_001e.gif
    2) http://www.sonelec-musique.com/images/electronique_t
    riac_001d2.gif
    3) http://www.sonelec-musique.com/images/electronique_t
    riac_001g.gif
    Podaje tez adres strony, z ktorej schematy pochodza:
    http://www.sonelec-musique.com/electronique_theorie_
    triac.html
    Szeregowy uklad gasikowy RC zamierzam zastapic warystorem. Myslalem o triaku
    BTA06 ze wzgledu na snubberless i to ze radiator nie bedzie pod napieciem. A
    moze wystarczy BT136?

    W temacie triakow traktujcie mnie jak laika.

  • 2. Data: 2009-08-09 13:15:10
    Temat: Re: Dobor triaka i ukladu
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Bedzie to uklad mikroprocesorowy, detekcja zera bedzie sie odbywala po
    > wtornej stronie trafa zasilacza a cale sterowanie bedzie robil uC.

    A interesuje Cię zero po pierwotnej stronie, czy po wtórnej?? :)
    Zakładam, że urządzenie, którymi będziesz sterował, będą po pierwotnej
    stronie i interesować Cię będzie zero także po pierwotnej!! A niestety,
    po wtórnej może ono być w nieco innym momencie, dlatego radzę zacząć od
    zmiany tego założenia :)...

  • 3. Data: 2009-08-09 15:11:15
    Od: "Grzechu" <m...@m...pl>

> [...]
    > interesować Cię będzie zero także po pierwotnej!! A niestety, po wtórnej
    > może ono być w nieco innym momencie, dlatego radzę zacząć od zmiany tego

    Oczywiscie interesuje mnie zero po pierwotnej.
    Ale wygodniej by mi bylo po wtornej, ewentualna roznice gotow jestem
    skompensowac programowo.

    Przydalby mi sie jeszcze wzor do okreslenia kata zalaczania podajac % mocy
    np. jaki bedzie kat dla 10% mocy itp. Ktos pomoze?

  • 4. Data: 2009-08-09 21:56:11
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Potrzebuje zbudowac uniwersalny modul wlaczajacy dowolny odbiornik 230V AC,
    [...]

    To czego szukasz: kit AVT2623 opublikowany w EdW 06/2002 str. 18
    K.

  • 5. Data: 2009-08-09 22:49:33
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > stronie i interesować Cię będzie zero także po pierwotnej!! A niestety,
    > po wtórnej może ono być w nieco innym momencie, dlatego radzę zacząć od

    Właśnie dlatego zero lepiej wykryć transoptorem (a nie za
    transformatorem). Na przykład w ten sposób:
    http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/light/dmxdimmer/z
    c_sch.gif

    Schemat pochodzi ze strony:
    http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/english/dimmer.ht

    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2009-08-10 01:56:40
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Grzechu" napisał:

    > Dla obciazen rezystancyjnych (zwykle zarowki) modul bedzie sterowal moca
    > fazowo.

    Panuje pogląd, że dla tego typu obciążenia warto stosować sterowanie
    grupowe. Generuje znacząco mniej stanów nieustalonych/zakłóceń.

    Remek

  • 7. Data: 2009-08-10 06:52:18
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Panuje pogląd, że dla tego typu obciążenia warto stosować sterowanie
    > grupowe. Generuje znacząco mniej stanów nieustalonych/zakłóceń.

    Dla żarówek, czyli obciążenia o małej stałej czasowej, sterowanie grupowe
    wytworzy ładny efekt migotania.
    K.

  • 8. Data: 2009-08-10 13:20:02
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik "John Smith" napisał:

    > Dla żarówek, czyli obciążenia o małej stałej czasowej, sterowanie grupowe
    > wytworzy ładny efekt migotania.

    Rzecz w tym, że odwrotnie. Efekt migotania jest wyraźnie widoczny przy
    sterowaniu fazowym.

    Remek

  • 9. Data: 2009-08-10 13:58:41
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-10 15:20:02 +0200, "Remek" <w...@n...pl> said:

    > Rzecz w tym, że odwrotnie. Efekt migotania jest wyraźnie widoczny przy
    > sterowaniu fazowym.

    Ciekawa teoria. A możesz przedstawić coś na jej poparcie?

    --
    DJ

  • 10. Data: 2009-08-10 15:54:07
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Panuje pogląd, że dla tego typu obciążenia warto stosować sterowanie
    > grupowe. Generuje znacząco mniej stanów nieustalonych/zakłóceń.

    Jeśli masz na myśli "obciążenia rezystancyjny" to się zgodzę, a jeśli
    żarówki - to nie! Żarówki mają świecić światłem ciągłym, a nie migotać
    sobie!! Wyobraź sobie, zapalasz żarówkę na jeden pół-okres i gasisz na
    dziewięć... i co, masz jednostajne świecenie z ok. 10% jasnością, czy
    miganie?? :D...

    Pozdrawiam
    Konop