  • 1. Data: 2009-08-08 12:49:46
    Temat: Katastrofa Airbusa - czarne skrzynki ...
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    Temat luźny , ot tak dla wymiany poglądów.. Pamiętacie niedawną katastrofę Air
    France.. Ze względu na miejsce wypadku , czarnych skrzynek (podobno??) nie
    odnaleziono.. A może i odnaleziono , ale opinia publiczna nie jest o tym
    informowana. Moim zdaniem pilot popełnił błąd .. Te maszyny są wyposażone w
    radary dopplerowskie pozwalające na obserwacje "zawirowań" , czyli turbulencji
    atmosferycznych. Wiadomo .. , loty międzykontynentalne są relatywnie długie i
    nudne.. No to chłopaki poszli z fantazją na roller castera , ale konstrukcja
    tego nie wytrzymała. Tak jak to robią młodzi kierowcy na naszych drogach ..

    Ale do rzeczy.. Po cholerę są czarne skrzynki w samolotach ??!! Na pokładzie
    samolotu można korzystać z telefonu satelitarnego za "drobną" (hehe) opłatą ,
    gdziekolwiek byśmy nie byli. Wobec tego , łączność jest.. OK , czyż nie prościej
    przesyłać informacje poprzez internet drogą satelitarną do jakiegoś dedykowanego
    serwera ??

    1) Niekoniecznie musi to być internet.. Jak to zwał tak zwał.. Niechaj nazywa
    się to Airnet , byleby protokół transmisji był ZUPEŁNIE inny , tak aby
    uniemożliwić hackerom i innym pomyleńcom dostępu do transmisji.. Do tego jeszcze
    jakieś totalnie powalone kodowanie i już ...

    2) Kwestia "przepustowości" danych.. Nie widzę problemu !! Wyobraźcie sobie ile
    w tej chwili leci samolotów , a ile internautów ciągnie z sieci filmy , muzę ,
    itd...

    MH

  • 2. Data: 2009-08-08 14:30:01
    Temat: Re: Katastrofa Airbusa - czarne skrzynki ...
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    MH wrote:

> [...]
    >
    > 2) Kwestia "przepustowości" danych.. Nie widzę problemu !! Wyobraźcie
    > sobie ile w tej chwili leci samolotów , a ile internautów ciągnie z sieci

    Właśnie wymyśliłeś ACARS. Istnieje i ma sie dobrze juz od wielu lat. Tylko
    czarna skrzynka rejestruje troche dłuzej w przypadku katastrofy i dlatego
    jest tak wazna. Moze nastepna wersja (ATN) bedzie lepsza.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-08-08 15:08:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > Właśnie wymyśliłeś ACARS. Istnieje i ma sie dobrze juz od wielu lat. Tylko
    > czarna skrzynka rejestruje troche dłuzej w przypadku katastrofy i dlatego
    > jest tak wazna. Moze nastepna wersja (ATN) bedzie lepsza.

    Swoją drogą: dalej rejestrują na tasmie? Przy aktualnych cenach Flash
    ktoś już czynił próby pozbycia się taśmy ze srodka? Kiedys na filmie
    chyba na Discovery cos mówili że najczęsciej uszkodzeniu ulega tasma
    wewnatrz (od gorąca). Niestety było to tak dawno ze nazwy tego programu
    nie pamiętam.

  • 4. Data: 2009-08-08 15:34:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > chyba na Discovery cos mówili że najczęsciej uszkodzeniu ulega tasma
    > wewnatrz (od gorąca). Niestety było to tak dawno ze nazwy tego programu

    przy 3400g z Flasha zostanie piasek, a taśmy na ogół przezyja. Oprócz tego
    na kawałku taśmy jest kawałek danych, a na kawałku flasha nic.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-08-08 15:41:22
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > przy 3400g z Flasha zostanie piasek, a taśmy na ogół przezyja. Oprócz tego
    > na kawałku taśmy jest kawałek danych, a na kawałku flasha nic.

    znalazlem taki artykul
    http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/other-g
    adgets/black-box.htm
    ktory mowi ze od lat 90-tych uzywa juz sie jednak pamieci.

    c.

  • 6. Data: 2009-08-08 15:54:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > przy 3400g z Flasha zostanie piasek, a taśmy na ogół przezyja. Oprócz
    > tego na kawałku taśmy jest kawałek danych, a na kawałku flasha nic.

    Aż tak źle jest z wytrzymałością struktur na przyspieszenia? Nie mówię
    tu o pomysłach użycia karty SD w czarnych skrzynkach (czytałem o takich,
    w Usenecie oczywiście, że niby teraz karty są po dwie dychy, więc już
    można; świetny argument, bo jak by były po dwa tysiące, to by trzeba było
    się zastanaowić). Jaką odporność ma struktura krzemowa? Taka umieszczona
    na odpowiednim podkładzie, zalana czym trzeba, być może nawet z myślą
    o tych tysiącach g. Coś sobie przypominam z początków dziejów układów
    scalonych (lata siedemdziesiąte), że próbowano tym strzelać z armaty.
    Podobno z pozytywnym skutkiem. Prawda-li to?

    Taśmę na szpuli poddana przyspieszeniu 3400g też sobię próbuję wyobrazić.
    Jawi mi się to jako kawałek plastiku. Ale moja wyobraźnia w tym zakresie
    może zawodzić.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-08-08 16:21:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok wrote:
    > przy 3400g z Flasha zostanie piasek

    Stosując stosowną amortyzację krzemu (a moze i też samej strzynki)
    zapewne można to znacznie zmniejszyć. Ciekaw jestem jakie g jest w
    stanie przeżyć kawałek krzemu wielkości paznokcia zatopiony w czymś
    glutowatym.

  • 8. Data: 2009-08-08 17:21:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 08 Aug 2009 18:21:07 +0200, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >zapewne można to znacznie zmniejszyć. Ciekaw jestem jakie g jest w
    >stanie przeżyć kawałek krzemu wielkości paznokcia zatopiony w czymś

    Panowie, ale zapominacie ze sa inteligentne pociski artyleryjskie.
    I krzem przezywa wystrzal. Szklo zreszta tez - bo byly tez na lampach.

    J.

  • 9. Data: 2009-08-08 17:21:38
    Od: "bujnos" <b...@b...biz>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7e5getF2ef483U1@mid.uni-berlin.de...

    > Właśnie wymyśliłeś ACARS. Istnieje i ma sie dobrze juz od wielu lat. Tylko
    > czarna skrzynka rejestruje troche dłuzej w przypadku katastrofy i dlatego
    > jest tak wazna. Moze nastepna wersja (ATN) bedzie lepsza.

    w dodatku komunikaty acars sa publczne i mozna sobie sciagnac darmowe
    aplikacje sciagajace caly globalny ruch acars i w czasie rzeczywistym
    sledzic co gdzie sie komu dzieje, filtrowac mesydze i nawet obzerkac fotke
    samolotu z ktorego taki komunikat pochodzi.
    http://grono.net.s3.amazonaws.com/gallery-78065415.j
    pg

  • 10. Data: 2009-08-08 17:42:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Panowie, ale zapominacie ze sa inteligentne pociski artyleryjskie.
    > I krzem przezywa wystrzal.

    Widzę pewien problem związany z kierunkiem działania siły. Kosmonauci
    w statku kosmicznym w zajmują pozycję półsiedzącą pochyloną do tyłu,
    by w czasie startu dostali kopa w tę część ciała, która fizjologicznie
    została przystosowana do dostawania kopów. W takim pocisku, jeśli
    struktura leży płasko na dnie na czymś, co ma przejmować siły związane
    z przyśpieszeniem (i raczej nie amortyzować), to pół biedy. Gorzej jak
    nie wiadomo z której strony zadziała przyspieszenie, tak jak w czarnej
    skrzynce. Po glutach bym się tu niczego dobrego nie spodziewał, chyba
    żeby miały gęstość równą gęstości krzemu (kiedyś się na to mówiło
    "ciężar właściwy", bardziej zrozumiałe to było, zwłaszcza w podobnych
    kontekstach).

    > Szklo zreszta tez - bo byly tez na lampach.

    Szklanych?!

    --
    Jarek