  • 1. Data: 2021-04-28 12:20:20
    Temat: Windy szlag trafił
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "
    Awaria kabla energetycznego PGE uszkodziła blisko 160 wind w całej
    Łodzi. W maszynowniach spaliły się transformatory.

    Zdaniem PGE awarię wywołało mechaniczne uszkodzenie kabla średniego
    napięcia podczas prac ziemnych w pobliżu stacji elektroenergetycznej.
    "

    https://www.onet.pl/informacje/radiolodz/awaria-uszk
    odzila-blisko-160-wind-w-calej-lodzi/59xf803,30bc105
    8

    Jaki może być mechanizm takiej awarii? Wiem oczywiście, jakie cuda się
    dzieją po przerwaniu przewodu neutralnego, ale tutaj jest mowa o
    uszkodzeniu przed transformatorem... Nie wpuścili chyba średniego
    napięcia na stronę odbiorców?

    MJ

  • 2. Data: 2021-04-28 14:50:38
    Temat: Re: Windy szlag trafił
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-04-28 o 12:20, Michal Jankowski pisze:
> [...]
    > dzieją po przerwaniu przewodu neutralnego, ale tutaj jest mowa o
    > uszkodzeniu przed transformatorem... Nie wpuścili chyba średniego

    Może udziabali jedną fazę, a za trafokami jakiś prostownik, pociągnął
    moc z tylko dwóch faz i się przegrzało? Możliwe toto?

    L.

  • 3. Data: 2021-04-28 16:18:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Apr 2021 12:20:20 +0200, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > dzieją po przerwaniu przewodu neutralnego, ale tutaj jest mowa o
    > uszkodzeniu przed transformatorem... Nie wpuścili chyba średniego

    Zacznijmy od tego, czy tam w ogole sa jakies transformatory w
    maszynowniach.
    Moze falowniki? Ale to mi wyglada na wielka plyte, wiec raczej
    falownikow nie ma.
    A transformatory ... do zasilania obwodow sterowania chyba.

    To sie moglo spalic po urwaniu neutralnego czy fazy, jesli jakos
    fikusnie wlaczone. Ale czy da sie tak zrobic na linii SN?
    Jest tam w ogole neutralny?

    Bo jakby tak wpuscili SN w kabel 230V ... transformatory by chyba
    padly ostatnie. No chyba ze izolacja by im poleciala szybko.
    Potem bezpieczniki ... ale SN moglyby nie rozewrzec.

    Ale ... jest jakas osobna siec do zasialania wind?
    Bo po takiej awarii to powinno byc wiecej strat w okolicy.

    Ktos tu sciemnia? :-)

    J.

  • 4. Data: 2021-04-28 16:29:16
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 28.04.2021 16:18, J.F wrote:

> [...]
    >
    > To sie moglo spalic po urwaniu neutralnego czy fazy, jesli jakos
    > fikusnie wlaczone. Ale czy da sie tak zrobic na linii SN?

    Patrząc po słupach, to raczej nie ma.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Sie%C4%87_%C5%9Brednie
    go_napi%C4%99cia#/media/Plik:Slup_SN.jpg

  • 5. Data: 2021-04-28 16:39:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 28.04.2021 o 16:18, J.F pisze:

    odzila-blisko-160-wind-w-calej-lodzi/59xf803,30bc105
    8

    > Zacznijmy od tego, czy tam w ogole sa jakies transformatory w
    > maszynowniach.

    Transformatory są na podstacjach {średnie napięcie} -> {niskie
    napięcie}. Nic nie pisałem o transformatorach w maszynowniach.

    MJ

  • 6. Data: 2021-04-28 17:05:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Transformatory są na podstacjach {średnie napięcie} -> {niskie
    > napięcie}. Nic nie pisałem o transformatorach w maszynowniach.

    Ty nie, ale przeczytaj jeszcze raz zacytowany z artykułu fragment:
    "W maszynowniach spaliły się transformatory."

    Na ile jest to rzetelne dziennikarstwo to oczywiście inna sprawa.

    --
    Przychodzi zajączek do sklepu i pyta:
    - Są trampki?

  • 7. Data: 2021-04-28 17:24:18
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-04-28 o 17:05, Arnold Ziffel pisze:

    > Ty nie, ale przeczytaj jeszcze raz zacytowany z artykułu fragment:
    > "W maszynowniach spaliły się transformatory."
    >
    > Na ile jest to rzetelne dziennikarstwo to oczywiście inna sprawa.

    Formalnie transformator to też maszyna elektryczna. :)

  • 8. Data: 2021-04-28 17:29:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Ty nie, ale przeczytaj jeszcze raz zacytowany z artykułu fragment:
    > "W maszynowniach spaliły się transformatory."

    Ojejku, faktycznie.

    MJ

  • 9. Data: 2021-04-28 17:50:13
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Ale ... jest jakas osobna siec do zasialania wind?
    > Bo po takiej awarii to powinno byc wiecej strat w okolicy.
    >
    > Ktos tu sciemnia? :-)

    W dużych "blokach" są 3 windy, czyli ucierpiały 54 bloki zakładając że
    padły wszystkie i że były to tylko tego typu bloki. 54 bloki to nawet
    nie osiedle, to miasto, albo duża dzielnica bardzo dużego miasta. Nie ma
    szansy, aby zasilanie było z jednego GPZ-a.

    Poza tym dlaczego akurat tylko windy, a w mieszkaniach to już nic?

    Tyle to dziennikarstwo onetowe warte.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2021-04-28 18:05:31
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 28 Apr 2021 15:05:44 +0000 (UTC), Arnold Ziffel pisze:

    > Ty nie, ale przeczytaj jeszcze raz zacytowany z artykułu fragment:
    > "W maszynowniach spaliły się transformatory."
    > Na ile jest to rzetelne dziennikarstwo to oczywiście inna sprawa.

    Wygląda na to, że jednak dobrze napisali:
    https://lodz.naszemiasto.pl/takiej-awarii-jeszcze-w-
    lodzi-nie-bylo-nie-dziala-okolo-160/ar/c1-8251818
    #v+
    Po licznych zgłoszeniach lokatorów o niesprawnych windach podjęliśmy
    niezwłoczne działania polegające na identyfikacji uszkodzeń urządzeń
    będących konsekwencją wystąpienia podwyższonego napięcia w sieci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zasilającej. W wyniku oględzin stwierdziliśmy uszkodzenie
    transformatorów zasilających oraz układów prostowniczych. W niektórych
    przypadkach uszkodzenia były o wiele poważniejsze i obejmowały całą
    instalację sterową.
    [...]
    Zarząd P.U.P.H. ,,Dźwig - Service"
    #v-

    Im chyba można wierzyć. Dalej jest informacja, że podatne na awarie były
    tylko stare dźwigi.

    k.