  • 11. Data: 2009-03-13 06:22:04
    Temat: Re: Wlacznik na pilota - swietlowki
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Nie. Wylacznie o tych wkrecanych mowa, zauwaz, ze mowimy o nich w opozycji
    > do zwyklych zarowek. Nie dyskutujemy o T5 czy czyms podobnym.

    W sumie niezależnie od świetlówki jest kondensator. Pisząc o tej drugiej
    większej pojemności miałem na myśli ten elektrolit w przetwornicy, ale
    wzmianka o kondensatorze przeciwzakłóceniowym w świetlówce tradycyjnej
    podsunęła mi pewną myśl:

    Gdyby to była tradycyjna świetlówka i rozwiązywalibyśmy problem załączania
    triakiem to podejrzewam że nikt nie zwróciłby uwagi na fakt, że tam jest
    kondensator.
    Taki kondensator trzeba uwzględniać dobierając prąd maksymalny triaka, ale w
    tej elektronicznej jest ten sam problem pojemność jest raczej większa, więc
    prąd włączenia będzie minimalnie wyższy.
    Równoległe podłączenie iluś tam nF jest bez znaczenia, a nawet więcej nie
    jest pewne że to pomoże na miganie świetlówki.

    --
    Desoft

  • 12. Data: 2009-03-13 08:25:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Równoległe podłączenie iluś tam nF jest bez znaczenia, a nawet więcej nie
    > jest pewne że to pomoże na miganie świetlówki.

    I tego sie rowniez obawiam. Mozna miec nadzieje, ze jesli spadek napiecia na
    tym zewnetrznym kondensatorze bedzie na tyle niski, zeby mostek w
    przetwornicy jeszcze jednak skutecznie blokowal prad (na dwoch diodach mamy
    zapas minimum jednego wolta), to powinno jednak zadzialac, tzn. swietlowka
    nie powinna mrygac.

  • 13. Data: 2009-03-13 08:42:37
    Od: ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl

    > Wyobrazmy sobie wlacznik swiatla na pilota (nie sciemniacz, sam
    >wlacznik). Wlacznik, wlacza swietlowke energooszczedna, ale jest wstawiony w
    >puszke zwyklego wylacznika mechanicznego, wiec mamy tylko przewod do
    >wlacznia zasilania (nie ma zera).

    Ja tam się mało znam, ale czy triak i świetlówka to dobry pomysł? Wymodziłem kiedyś
    sobie wyłącznik
    na pilota (akurat mam dostęp do zera, więc nie mam Twojego problemu z zasilaniem). I
    o ile ze zwykłą
    żarówką (halogenem) działa idealnie, to 'żarówka energooszczędna' (czyli świetlówka z
    gwintem)
    działała kiepsko. Przygasała, migała. Ogólnie nieciekawie to działało.

    Wyłącznik wygląda tak:
    http://klapacz.linuxpl.eu/img/rc5_2_s.gif

    Układ był projektowany pod halogeny, więc mało mnie problem ze świetlówkami martwi.
    Ale skąd takie
    efekty i czy włączanie triaka w zerze (jakiś moc3040) pomoże? W jakiś numerze EP
    (albo EdW) był
    podobny wyłącznik świetlówek i stosowano tam przekaźnik zamiast triaka.

    Mało się na triakach znam więc może ktoś mądrzejszy się wypowie.

    pozdrawiam
    Jacek Kłapacz

  • 14. Data: 2009-03-13 09:04:24
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "ter_haar (wywalto)" <@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podobny wyłącznik świetlówek i stosowano tam przekaźnik zamiast triaka.
    >
    > Mało się na triakach znam więc może ktoś mądrzejszy się wypowie.

    To raczej kwestia sterowania (a moze uzytych swietlowek?). Jak juz gdzies tu
    pisalem, mam optotriakami sterowane oswietlenie i w wielu punktach to
    oswietlenie stanowia swietlowki, nie ma zadnych problemow,
    wlaczanie/wylaczanie tez jest ok.

  • 15. Data: 2009-03-13 10:02:22
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    wywalto pisze:

    > Wyłącznik wygląda tak:
    > http://klapacz.linuxpl.eu/img/rc5_2_s.gif

    Jak na mój gust to na schemacie zamienione są miejscami anody triaka i
    przy tym sposobie wyzwalania prąd bramki powinien być większy (w 4
    ćwiartce > 10mA). Odsprzęganie uC, odbiornika IR, snubbery na triakach
    też gdzieś zginęły.

  • 16. Data: 2009-03-13 11:03:41
    Od: Melwin <c...@t...pbz>

    wywalto pisze:
    > Wyłącznik wygląda tak:
    > http://klapacz.linuxpl.eu/img/rc5_2_s.gif

    Takie lamerskie pytanie, czy zasilanie w ten sposób powoduje jakieś
    straty ? To znaczy przy wyłączonym świetle jakie jest zużycie energii?
    tyle co pobiera TINY? czy więcej? Bo ten rezystor wytrzymuje 2W.

    --
    Melwin

  • 17. Data: 2009-03-13 11:49:44
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > przetwornicy jeszcze jednak skutecznie blokowal prad (na dwoch diodach
    > mamy zapas minimum jednego wolta), to powinno jednak zadzialac, tzn.

    Nie do końca tak. Napięcie na świetlówce pewnie może być w granicach 50V
    (szacuję). Poniżej tego napięcia przetwornica świetlówki nie będzie w stanie
    wystartować. Podłączyć i doświadczalnie sprawdzić. Kondensator teoretycznie
    do 1uF, powyżej ekonomicznie nieopłacalne, trzeba szukać innej metody.

    --
    Desoft

  • 18. Data: 2009-03-13 11:52:58
    Od: ter_haar(wywalto)@poczta.onet.pl

    On Fri, 13 Mar 2009 12:03:41 +0100, Melwin
    <c...@t...pbz> wrote:

    >Takie lamerskie pytanie, czy zasilanie w ten sposób powoduje jakieś
    >straty ? To znaczy przy wyłączonym świetle jakie jest zużycie energii?
    >tyle co pobiera TINY? czy więcej? Bo ten rezystor wytrzymuje 2W.

    Zobacz sobie np tutaj:
    http://www.elportal.pl/pdf/k04/57_13.pdf

    Rezystor jest jaki jest, bo musi wytrzymać prąd ładowania kondensatora.

  • 19. Data: 2009-03-13 12:14:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > stanie wystartować. Podłączyć i doświadczalnie sprawdzić. Kondensator
    > teoretycznie do 1uF, powyżej ekonomicznie nieopłacalne, trzeba szukać

    Przy 470nF i okolo 1W koniecznego dla elektroniki (liczac ze stratami), na
    kondensatorze nie powinno byc wiecej jak 30V. Czy sa jakies male
    kondensatory na 470nF/250V? Ja bym to musial zmiescic gdzies w okolicach
    zyrandola.

  • 20. Data: 2009-03-13 12:17:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > stanie wystartować. Podłączyć i doświadczalnie sprawdzić. Kondensator
    > teoretycznie do 1uF, powyżej ekonomicznie nieopłacalne, trzeba szukać

    Inna metoda jaka mi przychodzi na szybko do glowy to diak w szreg ze
    swietlowka, plus ten nieszczesny kondensator rownolegle do tych obu
    elementow.