  • 1. Data: 2021-10-17 22:48:15
    Temat: Wodór zapaliłby się
    Od: ii <i...@o...invalid>

    "Klapa ekologicznych, elektrycznych autobusów. W niemieckim Stuttgarcie
    ni stąd, ni zowąd spłonęło 25 pojazdów.
    O mało nie doszło do znacznie większej tragedii, gdyż w pobliżu hali
    znajdował się punkt tankowania, także tankowania wodoru.
    ..."

    http://niusy.pl/@nczas.com/afl

    (RadekF, do nogi!)

  • 2. Data: 2021-10-18 10:32:27
    Temat: Re: Wodór zapaliłby się
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-10-17 o 22:48, ii pisze:
> [...]
    > O mało nie doszło do znacznie większej tragedii, gdyż w pobliżu hali
    > znajdował się punkt tankowania, także tankowania wodoru.

    Przypominam, że na początku Solarisy też masakrycznie się paliły - w
    Warszawie średnio 2 w sezonie...
    T.

  • 3. Data: 2021-10-18 17:08:38
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 18.10.2021 o 10:32, T. pisze:

    > Przypominam, że na początku Solarisy też masakrycznie się paliły - w
    > Warszawie średnio 2 w sezonie...

    No właśnie, może elektryki jednak nie są technologiczną porażką.

  • 4. Data: 2021-10-18 17:31:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2021 o 17:08, ii pisze:

    > No właśnie, może elektryki jednak nie są technologiczną porażką.

    W przypadku autobusów ma to nawet sens. Stałe trasy po kilkanaście
    kilometrów a potem można sie podładować, ładowarka zawsze czeka,
    dodatkowa tona w akusach szału nie robi, miejsca w cholerę, więc można
    wygodnie to poukładać. Stojąc w korku nie będzie oleju przepalł. Kto wie
    - może nawet bilans CO2 wyjdzie korystniejszy niż w dizlu;)

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2021-10-18 18:04:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 18 Oct 2021 17:31:16 +0200, Shrek napisał(a):

    > W przypadku autobusów ma to nawet sens. Stałe trasy po kilkanaście
    > kilometrów a potem można sie podładować, ładowarka zawsze czeka,

    No wlasnie niespecjalnie - na petli jest pare minut dla kierowcy ...
    ale tylko pare powinno byc. Kierowca jest od jezdzenia, a nie od
    czekania.

    > dodatkowa tona w akusach szału nie robi, miejsca w cholerę, więc można
    > wygodnie to poukładać.

    teraz modne jakies niskopodlogowe.

    > Stojąc w korku nie będzie oleju przepalł. Kto wie
    > - może nawet bilans CO2 wyjdzie korystniejszy niż w dizlu;)

    A jakby tak zrobic start-stop, czy zielona fale dla autousow ?

    J.

  • 6. Data: 2021-10-18 18:31:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2021 o 18:04, J.F. pisze:

    > No wlasnie niespecjalnie - na petli jest pare minut dla kierowcy ...

    No kilkanaście. Biorąc pod uwagę, że każda ładowarka ma własny
    transformator z 15 kV to powinno starczyć.

    > teraz modne jakies niskopodlogowe.

    To się włoży niskoprofilowe:P Mejsca jest - jak nie na dole to na górze.

    > A jakby tak zrobic start-stop,

    Przecież jak nie kręci to prądu nie ciągnie (w sensie trakcji - bo
    świata czy klima to dalej.

    > czy zielona fale dla autousow ?

    Barbarzyństwo - przecież przy okazji pierwszeństw dla pieszych
    wielokrotnie tłumaczono - pierwszeństwo powinien mieć pojazd najbardziej
    kopcący z dupy, bo tak jest ekologicznie. Autobus ma odzysk, to se może
    hamować - pierwszństwo powinien mieć tdi z lejącymi zaworami:P

    --
    Shrek

  • 7. Data: 2021-10-18 19:02:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 18 Oct 2021 18:31:43 +0200, Shrek napisał(a):

    > No kilkanaście.

    A nie lepiej mniej?
    Ja rozumiem, ze powinno starczyc na toalete, ze jedna przerwa powinna
    byc "sniadaniowa", ale kazda 15 minut ?

    > Biorąc pod uwagę, że każda ładowarka ma własny
    > transformator z 15 kV to powinno starczyć.

    Ja raczej patrze na mozliwosci baterii.

    > To się włoży niskoprofilowe:P Mejsca jest - jak nie na dole to na górze.

    Tona na gorze to nie jest dobry pomysl.

    Choc jak sie zapali ... moze i dobry.

    > Przecież jak nie kręci to prądu nie ciągnie (w sensie trakcji - bo
    > świata czy klima to dalej.

    Ale ja o dieslu.

> [...]
    > kopcący z dupy, bo tak jest ekologicznie. Autobus ma odzysk, to se może
    > hamować - pierwszństwo powinien mieć tdi z lejącymi zaworami:P

    Ale ja o dieslu - dac mu pierwszenstwo, to nie bedzie smrodzil na
    postoju :-)

    j.

  • 8. Data: 2021-10-18 19:17:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2021 o 19:02, J.F. pisze:

    > A nie lepiej mniej?

    Może i lepiej, ale w praktyce na większości tras i tak kilkanascie minut
    stoją, żeby wyrównać ewentualne spóźnienia.

    Wziąłem rozkład brygad pierwszej lepszej linni

    https://rozkladbrygad.waw.pl/brygady/118%20(od%20202
    1-09-01).pdf

    tu masz "publiczny" rozkład:

    Ten z 5:35 z brudna melduje się na politechnice o 6:13. A w drogę
    powrotną rusza o 6:33. Dwadzieścia minut bez korków - nie chce mi się
    sprawdzać, ale kilkanaście minut będzie raczej standardem.

    > Ja raczej patrze na mozliwosci baterii.

    Ale musisz go naładować na następne kilkanaście km. Nie wygląda
    problematycznie.

    > Tona na gorze to nie jest dobry pomysl.

    A tam - gaz wożą na górze. Przecież to nie odcinki specjalne, żeby
    trzeba było miec nisko środek ciężkości;)

    > Ale ja o dieslu.

    A jakoś się nie palą. Widocznie wiedzą, czym to się kończy:P

    > Ale ja o dieslu - dac mu pierwszenstwo, to nie bedzie smrodzil na
    > postoju :-)

    No ale nowych dizli w DC już praktycznie nie ma:P Same eko - dlatego
    idąc tropem dyskusji o pierwszeństwie ekologicznym transport publivczny
    powinien ustępować januszom w lejących paseratti;)

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2021-10-18 19:47:55
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 18.10.2021 o 18:31, Shrek pisze:

    > Przecież jak nie kręci to prądu nie ciągnie (w sensie trakcji - bo
    > świata czy klima to dalej.

    Jakby w dizlu (czy tam innym syfie) zrobić start-stop.

  • 10. Data: 2021-10-18 19:49:17
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 18.10.2021 o 17:31, Shrek pisze:

    > W przypadku autobusów ma to nawet sens. ...

    No ale nie chodziło o to czy ma sens czy go nie ma tylko czy elektryki
    są technologiczną porażką (jak to się niektórym wydaje).