  • 11. Data: 2009-02-23 12:03:53
    Temat: Re: Wybór monitora - konkretne potrzeby - asus, pva, duży piksel
    Od: "Caller76" <c...@T...o2.pl>

    > Ta? A używasz może ie7 (a może chodziło o ie8?) Bo tam ponoć cleartype
    > jest
    > włączone na stałe i nie da się wyłączyć - a wiesz, dlaczego? :P

    Da się wyłączyć:

    Opcje internetowe -> Zaawansowane: [ ]Zawsze używaj technologii ClearType
    dla HTML*

  • 12. Data: 2009-02-23 12:11:35
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Caller76 pisze:

    > Bo jest lepsze, zdrowsze, wygodniejsze.

    Cieszę się, że przeczytałam ten artykuł, bo nie mogę sobie poradzić z
    czcionką w monitorze Philips 19'-panoramiczny.
    Nie wiem co zrobić, żeby w oknie *Eksploatora Windows* czy *Panelu
    Sterowania* czcionka byla grubsza i czarniejsza. Na pasku na górze i w
    menu jest pogrubiona i nie razi, nie męczy moich oczu, bo jest ok.
    Ustawienie rozdzielczości takie jakie wskazane dla tego komputera to
    1440:900. Inne rozdzielczości na ogół wypaczają obraz.

    > Tak jak napisałem duży piksel, jest "lepszy" pod warunkiem że się chce
    > widzieć piksele z ich pięknymi i wyraźnymi kantami.

    Ustawiłam teraz z 90 na 120 dpi i jest minimalnie lepiej.
    Tzn. tu w tym oknie, w którym teraz piszę jest ok, tylko ten nieszczęsny
    *Eksploator Windows* czy *Panel Sterowania* :-(

    > Warto przeczytać:
    > http://proline.pl/index.php?n=lcd_rozmiar_rozdzielcz
    osc_czyli_wielkosc_piksela_ripb4o

    Przeczytałam z zainteresowaniem, tylko nie umiem sobie obliczyć
    parametrów, bo się na tym nie znam.

    > Ja zgodnie z nomenklaturą tego tekstu wolę "ostrość" od "wygładzania".

    Mi natomiast zależy na czarności czcionki, wygładzeniu i ostrości :-)

    > Nie po to przeszedłem się z CRT i ich rozmytymi czcionkami,
    > abym sobie je teraz softwerowo rozmywał.

    Mnie na kineskopowym monitorze Miro (odstawiony do drugiego pokoju i
    zawala miejsce) czcionki wyświetlały sie ładnie.

    Możesz mi jeszcze coś niecoś w zakresie tych cienkich i mało czarnych
    czcionek coś doradzić?

    --
    animka

  • 13. Data: 2009-02-23 16:42:28
    Od: Gargamel <d...@o...pl>

    animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> w wiadomości
    <news:gntsae$1kj$1@node1.news.atman.pl> napisał/a:

    > Możesz mi jeszcze coś niecoś w zakresie tych cienkich i mało czarnych
    > czcionek coś doradzić?

    Czy próbowałaś manipulować kontrastem i jasnością?
    Zwłaszcza na ich prawie skrajnych ustawieniach - np. bardzo duża jasność z
    bardzo małym kontrastem, albo odwrotnie (trzeba doświadczalnie dobrać
    najlepsze ustawienie)?

    Pozdrawiam,
    Gargamel

    --
    "Biada wam, uczeni [...], obłudnicy! Bo podobni jesteście do grobów
    pobielanych, które z zewnątrz wyglądają pięknie, lecz wewnątrz pełne są

  • 14. Data: 2009-02-23 21:02:56
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Ta? A używasz może ie7 (a może chodziło o ie8?) Bo tam ponoć cleartype
    > jest
    > włączone na stałe i nie da się wyłączyć - a wiesz, dlaczego? :P

    Gdzieś dzwoni ale gdzie.... wszystko da się wyłączyć. Widac, że korzystasz z
    czegos innego niz IE :)
    Ja tam wolę mieć obraz "rozmyty" jak to nazywasz (mimo, że kupiłem bardzo
    drogi monitor LCD) bo on wygląda "normalnie", w przeciwieństwie do obrazu
    ostrego jak brzytwa, który nie wyglada normalnie a jego czytelność
    pozostawia wiele do życzenia. Rzeczywistość wokół nas nie jest cyfrowa
    (jakby ktos zapomniał o tym), ani idealna.
    Ale w sumie nie ma się co ścinać. Po to są rózne monitory, różne aplikacje i
    różne ustawienia żeby każdemu dogodzić (choc myslę, że CT nie wprowadzono
    dla monitorów 300 dpi tylko już dla 17" i 1280x1024, bo ktoś zauważył, że te
    teksty "superostre" jakoś nie specjalnie są ładne i czytelne.

    --
    Mariusz

  • 15. Data: 2009-02-23 23:41:58
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Gargamel pisze:
> [...]
    > Zwłaszcza na ich prawie skrajnych ustawieniach - np. bardzo duża jasność z
    > bardzo małym kontrastem, albo odwrotnie (trzeba doświadczalnie dobrać

    Jak za bardzo przyciemnię to prawie obrazów nie widzę, tapeta pulpitu jak
    w nocy (ale czcionka jest czarna).
    Robiłam trochę kombinacji w ATI Catalyst, już jest prawie dobrze, tylko ta
    czcionka w Panelu sterowania i Eksploaterze Windows jest za jasna i bardzo
    cienka. Na stronach internetowych jest ok i w oknie, czytania i pisania
    wiadomości też ok.
    W liście przeczytanych grup dyskusyjnych (bo nieprzeczytane są pogrubione
    i czarniurkie) tam gdzie są litery "i" i "l" to przebija w tych literach
    kolor czerwony...ale tylko w Thunderbirdzie.
    Chciałabym zmienić jakoś te cienkie i niezbyt czarne czionki.

    --
    animka

  • 16. Data: 2009-02-24 10:17:13
    Od: Gargamel <d...@o...pl>

    Mariusz <m...@n...net> w wiadomości
    <news:gnv3ed$6af$1@nemesis.news.neostrada.pl> napisał/a:

    > Gdzieś dzwoni ale gdzie.... wszystko da się wyłączyć. Widac, że korzystasz z
    > czegos innego niz IE :)

    No pewnie.

> [...]
    > drogi monitor LCD) bo on wygląda "normalnie", w przeciwieństwie do obrazu
    > ostrego jak brzytwa, który nie wyglada normalnie a jego czytelność

    Ale ja właśnie o tym :P. Generalnie jestem za CT, dlatego zdziwiłem się, gdy
    ktoś tu zachwycał się pięknymi wyraźnymi kantami czcionek.

    Tyle że... ten "ostry jak brzytwa" obraz na służbowych laptokach z małym
    pixelem, które używałem ja i wiele innych osób, _wszyscy_ oni uznali za
    bardzo czytelny i nie męczący oczu...
    (I podobnie: taki model służbowego LCD z dużym pixelem, na który narzekam,
    używa tutaj jeszcze jedna osoba i jej opinia na jego temat też nie jest,
    delikatnie mówiąc, najlepsza)

    A "ścinać" się faktycznie nie ma o co, bo jak się dobrze poszuka to lcd z
    małym pixelem też się znajdzie, jak kto woli (tyle że daleko im do tych
    wspomnianych laptokowych).

    Pozdrawiam,
    Gargamel

    --
    "Biada wam, wykształciuchy i szanowani obywatele, obłudnicy! Bo podobni

  • 17. Data: 2009-02-24 16:11:36
    Od: Piotr Ślimak <p...@w...pl>

    Pewnego pięknego dnia Godzio napisał(a):

    > Witam
    >
    > Szukam monitora LCD z dobrym obrazem,
    > dlatego najlepiej matryca PVA/S-PVA,
    > KONIECZNIE z dużym pikselem więc w
    > rachubę wchodzą raczej typowe 19 i 22
    > calowce.
    >
    > Podoba mi się desing Asus'a w mionitorach.
    >
    > Ale pytanie czy Asus robi coś na PVA/S-PVA
    > albo przynajmniej MVA?????

    Asus PW201. Używam takiego od miesiąca. Na plus: ładne kolory, przyzwoite
    kąty, bogata ilość wejść, pivot. Minusem dla niektórych może być to, że
    jest to błyszcząca matryca, oraz trzeba się przyzyczaić do klawiszy menu
    (dotykowe). Trzeba przyznać, że jeżeli często lubisz zaglądać do menu to
    równie często będziesz musiał używać ściereczki do wycierania. Miłymi, ale
    niezbyt dobrymi jakościowo dodatkami są wbudowane głośniki i kamerka
    internetowa. Mogę jeszcze powiedzieć, że w porównaniu do stojącego obok
    Samsunga 770P, kolory na Asusie są dużo bardziej nasycone.

  • 18. Data: 2009-02-25 00:49:49
    Od: "Caller76" <c...@T...o2.pl>

    > Ale ja właśnie o tym :P. Generalnie jestem za CT, dlatego zdziwiłem się, gdy
    > ktoś tu zachwycał się pięknymi wyraźnymi kantami czcionek.

    Dla tych którzy nie przeczytali podanego przeze mnie artykułu
    a dalej się mądrzą, postaram się wyjaśnić bardziej technicznie.

    Cleartype to metoda antyaliasingu (wygładzania krawędzi na
    zasadzie modulowania jasności punktów) ale tu wyjątkowo
    na poziomie subpikselowym.

    Czyli pojedynczy piksel traktuje jako 3 osobne punkty (prostokąty)
    dzięki temu uzyskujemy 3 krotnie wyższą rozdzielczość poziomą
    do zabawy z jasnością punktów - co powinno przekładać się
    na bardzo płynne/łagodne krawędzie.

    Ale wielkim MINUSEM tej metody jest to że niestety SUPPIXELE
    sa KOLOROWE. Bo to w końcu składowe RGB.

    Więc efektem ubocznym tej metody sa kolorowe krawędzie,
    również postrzeganie JASNOŚCI poszczególnych kolorów jest inne,
    więc algorytmy renderujące czcionki mają wiele do roboty -
    dlatego widać tak wielkie różnice pomiędzy Creartype pod Linuxa
    i pod Winde a nawet róznymi wersjami algorytmu pod Winde.

    A teraz wracam do monitorów i wielkości piksela.

    Nawet godząc się z kolorowymi krawędziami (ja się akurat z tym
    nie godzę), to ich postrzeganie będzie niewielkie jedynie w monitorach
    z MAŁYM PIKSELEM, na tych z DUŻYM widać ordynarne kolorowe plamki
    wokół czcionek - dlatego ja (i wiele innych osób) woli kanciaste
    ale CZARNE czcionki, niż wygładzoną kolorową mozaikę.
    http://www.microsoft.com/typography/cleartype/mmm.gi

    I to tyle.

  • 19. Data: 2009-02-25 01:03:15
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Caller76 <c...@t...o2.pl> wrote:

> [...]
    > Creartype pod Linuxa i pod Winde a nawet róznymi wersjami algorytmu pod

    Gwoli ścisłości nie pod Linuksa bo nie ma czegoś takiego jak biblioteka
    renderująca fonty (BTW fonty - nie czcionki) tylko ogólnie biblioteki, które
    albo mają wykupione licencje (prawo patentowe) na dany algorytm renderowania
    albo nie mają. Pod Linuksem używam tych samych (opatentowanych przez Apple)
    algorytmów hintingu co pod Windows. Kwestia przełączenia opcji przy
    kompilowaniu biblioteki - skompilowałem sobie z opatentowanym algorytmem, teraz
    mnie pozywajcie. :)

    > A teraz wracam do monitorów i wielkości piksela.

    > Nawet godząc się z kolorowymi krawędziami (ja się akurat z tym nie godzę), to
    > ich postrzeganie będzie niewielkie jedynie w monitorach z MAŁYM PIKSELEM,

    Zdefiniuj mały piksel.

> [...]
    > (i wiele innych osób) woli kanciaste ale CZARNE czcionki, niż wygładzoną

    A ja wolę dobre monitory. :)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 20. Data: 2009-02-26 20:53:19
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > A ja wolę dobre monitory. :)

    A ja wolę dobry monitor i kolorowe obwódki. Ja ich nie widze. Widze za to
    normalne czcionki a nie "czarne paralityki" ;-)
    Przypomina mi to słynny problem pasków trinitrona ;-P
    (mieli go Ci, którzy Trinitrona nie mieli, ale za to wiedzieli o paskach
    wszystko)

    --
    Mariusz