  • 1. Data: 2022-01-15 16:20:03
    Temat: Wydziarganie własnoręcznie USPa online
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Muszę zrobić sobie solidny UPS, na kilka godzin pracy pompy C.O.

    Mogę kupić gotowca, ale jakoś mnie to nie specjalnie finansowo się widzi.

    Zamiast tego zastanawiam się, czy nie zabrać normalnego akku
    samochodowego, ładowarkę do niego i przetwornicę 230V. Dodatkowo mam
    kilka urządzeń zasilanych z 12-14V wiec mógłbym je zabrać wprost z
    wyprowadzeń. Moce niewielkie, pewnie koło 100W max, czyli koło 10A.

    Więc szybkie pytanie:

    Zakładając że poskładam sobie taki samodzielnie, z akku smochodowego,
    dobrze by było mieć jakieś zabezpieczenie na samym akku które odetnie go
    kiedy spadnie za nisko napiecie. Taki BMS. Są takie na akku kwasowych?
    Szybkl przeczesuje net i nie widzę. Miałem nadzieje że do kamperów takie
    znajdę, ale kamperowcy migrują na LiFePO4.

    Są jakieś zgrabne przetwornice do instalowania w skrzynkach, do pracy
    ciągłej?

    Co należało by użyć, do ładowania akku, co nie tylko nałąduje akku, ale
    i wyciągnie 10A pracy ciągłej? Znowu: sa jakieś gotowce?

    Zależy mi na online, czyli bez przekaźnika AC->AC i poskładanego
    samodzielnie.

    No chyba że znajdą się gotowe i tanie moduły zawierajace w środku
    wszystko co potrzebne, ale to chyba utopia.

  • 2. Data: 2022-01-15 16:55:58
    Temat: Re: Wydziarganie własnoręcznie USPa online
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 15.01.2022 o 16:20, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Muszę zrobić sobie solidny UPS, na kilka godzin pracy pompy C.O.
    >
    > Mogę kupić gotowca, ale jakoś mnie to nie specjalnie finansowo się widzi.

    Mam jeszcze takiego chyba ponad 30-letniego APC SmartUPS, płaski do
    postawienia pod biurowym monitorem kineskopowym :D
    Nawet foty tego znaleźć nie potrafię, nie wiem czy wtedy już internet był ;)
    W każdym razie do tego zamiast oryginalnego pakietu podłączone były
    żelowe 2x 18Ah (bo smarty na 24V chodzą) i obsługiwało to właśnie pompę
    CO przez.. 20 lat?
    Groszowa inwestycja była, właściwie w samo aku bo UPS z demobilu.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2022-01-15 17:08:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2022 16:55, Irokez wrote:
    > Mam jeszcze takiego chyba ponad 30-letniego APC SmartUPS, płaski do
    > postawienia pod biurowym monitorem kineskopowym :D

    Znajdz model, jeśli mogę prosić. Ale watpie, aby był online. To dość
    specyficzny rodzaj UPS, raczej niespotykany w konfiguracji z komputerami.

  • 4. Data: 2022-01-15 19:25:52
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 15.01.2022 16:55, Irokez wrote:
    [...]
> [...]
    > postawienia pod biurowym monitorem kineskopowym :D
    > Nawet foty tego znaleźć nie potrafię, nie wiem czy wtedy już internet
    Połowa lat 90-tych, jakiś internet już wtedy był. A chodzi pewnie o
    takiego SmartUPS 400:
    https://www.recycledgoods.com/apc-smart-ups-400-400-
    va-ups-battery-back-up/
    Naprawiało się kiedyś takie. Ech, dawne czasy...

    > W każdym razie do tego zamiast oryginalnego pakietu podłączone były
    > żelowe 2x 18Ah (bo smarty na 24V chodzą) i obsługiwało to właśnie pompę
    > CO przez.. 20 lat?
    Normalnie to tam chyba wchodzą na płasko 4 sztuki 6V/4,5Ah.

  • 5. Data: 2022-01-15 22:26:00
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 15.01.2022 o 19:25, JDX pisze:
> [...]
    va-ups-battery-back-up/
    > Naprawiało się kiedyś takie. Ech, dawne czasy...

    > Normalnie to tam chyba wchodzą na płasko 4 sztuki 6V/4,5Ah.

    oo..to, to.. dokładnie.
    Tak, płaskie takie wchodziły.
    Ale nie kombinowałem tylko poszło to do szafy, stanęło bokiem,
    wyprowadziłem kable do aku i obok stały szeregowo 18Ah.

    Działa to do dziś, leży w garażu. Kiedyś to sprzęt robili wieczny.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2022-01-15 22:28:13
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 15.01.2022 o 17:08, heby pisze:

    > Znajdz model, jeśli mogę prosić. Ale watpie, aby był online. To dość

    Możesz powiedzieć, dlaczego zależy Ci na on-line do pompki CO?

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2022-01-15 22:38:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez pyta:

    > Możesz powiedzieć, dlaczego zależy Ci na on-line do pompki CO?

    Żeby się nie przeziębić w trakcie przewy w zasilaniu, gdy UPS
    przełącza się z sieci na akumulator.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2022-01-15 22:40:47
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Szybkl przeczesuje net i nie widzę. Miałem nadzieje że do kamperów takie
    > znajdę, ale kamperowcy migrują na LiFePO4.

    Od solara kup jakieś PWM. 30zł

    > Są jakieś zgrabne przetwornice do instalowania w skrzynkach, do pracy
    > ciągłej?

    Bywają, do TIRów.

    > Co należało by użyć, do ładowania akku, co nie tylko nałąduje akku, ale
    > i wyciągnie 10A pracy ciągłej? Znowu: sa jakieś gotowce?

    Są ale trochę to kosztuje te 10A. 4A do samego ładowania jest za 8dych z
    mikroprocesorem ale jak użyjesz tego PWM od solara to on ładnie pilnuje
    przed przeładowaniem. Wtedy jakieś trafo z gretzem i kondziem wystarczy.

    > Zależy mi na online, czyli bez przekaźnika AC->AC i poskładanego
    > samodzielnie.

    Rozwiń.

    > No chyba że znajdą się gotowe i tanie moduły zawierajace w środku
    > wszystko co potrzebne, ale to chyba utopia.

    Są moduły na Allegro ale składasz to jak Lego.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 9. Data: 2022-01-15 23:06:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2022 22:28, Irokez wrote:
    > Możesz powiedzieć, dlaczego zależy Ci na on-line do pompki CO?

    Ponieważ z tego samego UPSa mógłby być zasilany router. Spradziłem -
    resetuje się przy przełaczeniu AC->AC w standardowych UPSach (mam takie
    3, offline). Zasilacza, z powodów gwarancyjnych, zmienić mi nie wolno.

    A skoro chce też wyciągnąć 12V do zasilania kilku inych elementów, to
    zastanawiam się, czy osobna przetwornica i ładowarka nie mają większego
    sensu. Tym bardziej, że akku mogę zawsze dorzucić, zmienić typ chemii
    itd, czego w gotowym rozwiazaniu UPSa nie będzie łatwo zrobić bez
    wymiany całości.

    To nie jest tak, że nie mogę pompki zasilać ze zwykłego. Mogę i robię to
    teraz. Ale poza pompką jest kilka innych urządzeń które albo pracują na
    12V albo mają problem z przełaczeniem AC->AC. Chce to objąć kompleksowo.

  • 10. Data: 2022-01-15 23:08:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/01/2022 22:40, LordBluzg(R) wrote:
    > Rozwiń.

    https://www.electricaltechnology.org/2020/05/differe
    nce-between-online-ups-offline-ups.html