  • 11. Data: 2009-07-16 21:38:59
    Temat: Re: Zabezpieczenie ukladu
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Głupiś kogutku. Nie dość, że nie masz pojęcia
    > o żywicach epoksydowych (o innych też pewno
    > nie) to na dodatek mylisz "płytkę drukowaną" z
    > "układem scalonym".
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > AW
    Głupia to była twoja matka, że cie poduszką nie udusiła.

  • 12. Data: 2009-07-16 23:15:25
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > niczym nie ustępuje najdroższym preparatom do zalewania elektroniki. Bo baza

    Moje doświadczenia? Obecnie kończę układ dla motoryzacji, praktyczny wymagany
    zakres temperatur -20 do +60[°C] oraz szczelność zalew przy zalaniu wodą z solą
    (warunki wiosenno-zimowe). Udało się po kilku miesiącach badań profesjonalnych
    i niektórych nieprofesjonalnych środków.
    Żywica epoksydowa to nie zawsze Epidian 5, dochodzą modyfikatory zmieniające
    własności.
    Znajomy, producent elektroniki do samochodów osobowych, który w komorze klimatycznej
    badał Epidian 5 jako zalewę do elektroniki, informował o naprężeniach mechanicznych
    tak silnych iż ścinały elementy z PCB w "motoryzacyjnym zakresie temperatur".

    Także kogutku, nie wszyscy tu na forum to idioci. Część z nas ma wiedzę o metodyce
    badań naukowych, możliwości i zacięcie do tego.

    Jak chcesz pyskować, to nie zniechęcam Ciebie do tego, ale odsyłam na Onet. Tam
    spotkasz równych sobie i się intelektualnie wyżyjesz. W zwyczaju mam "zlewanie"
    _z_definicji_ mądrzejszych ode mnie. Także tutaj. Choć czasem robię wyjątek.
    Z poważaniem,
    K.

  • 13. Data: 2009-07-17 05:12:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Jul 2009 17:07:35 +0200, kogutek wrote:
> [...]
    >niczym nie ustępuje najdroższym preparatom do zalewania elektroniki. Bo baza

    No popatrz. A jak wpisaw w przegladarke np:
    http://www.tme.eu/pl/katalog/masy-zalewowe_100194/#i
    d_category%3D100194%26

    to wyskakuje wiele produktow i tylko jeden epoksyd.

    Ciekawe czemu uzywa sie inne, skoro epidian taki dobry.

    J.

  • 14. Data: 2009-07-17 10:08:20
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Witam,
    >
    > Czym najlepiej zalac (zabezpieczyc) plytke drukowana, tak aby
    > uniemozliwic dostep do niej ?
    > Interesuja mnie raczej pomysly "domowe" niz profesjonalne (drogie).

    zalew i zywic jest tyle ile ich producentow

    do uzytku domowego sa to zalewy 2 skladnikowe utwardzane w temp. otoczenia
    ale sa tez zalewy utwardzane w temp. 120-140*C i te maja wieksza odpornosc na
    temperature , takich zalew proponuje szukac

  • 15. Data: 2009-07-17 15:35:01
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > silikony są w porząsiu - nie ma problemu z rozszerzalnocia, tylko
    > niektóre,
    > może nawet większość, twardniejąc wydziala jakieś kwaśne związki od któych
    > korodują metale. czyli wietrzyc przed obudowaniem albo lepiej używac tych
    > neutralnych.
    a co by dało wietrzenie jakby w miedzyczasie "zjadło" nóżki scalakom? ;)

  • 16. Data: 2009-07-17 21:01:28
    Od: "bujnos@smutec" <b...@s...pl>

  • 17. Data: 2009-07-18 12:15:59
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    kogutek wrote:

    > Twoja odpowiedz jest po prostu głupia.

    Twoja odpowiedz do najmadrzejszych nie nalezy. Wiec czym sie rozni
    zywica od zywicy do zalewania elektroniki? Elastycznoscia. Polecam kupic
    zywice polistyrenowa (bo twarda), zalac tym uklad i wrzucic go na
    kilka godzin do komory klimatycznej, a potem wrocic tu i dyskutowac dalej.

    Co do zabezpieczania ukladu: chcesz 'miekka' zywice, ktora delikatnie
    bedzie pracowac przy zmianach temperatury oraz bedzie nieprzewodzaca (to
    akurat wiekszosc).

    Rowniez nie chcesz najtanszego utwardzacza, bo 'amine blush' (nie wiem
    jak to po polsku bedzie) moze oslabiac polaczenie z zalewanym ukladem.

    --
    Jerry1111

  • 18. Data: 2009-07-18 12:19:37
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    John Smith wrote:
    > Żywica epoksydowa to nie zawsze Epidian 5, dochodzą modyfikatory
    > zmieniające własności.

    A ja ostatnio przerzucilem sie na zywice poliuretanowe. Miekkie, ladnie
    sie odsysa powietrze w prozni i jest rzadka (nie zostaje nigdzie powietrze).

> [...]
    > mechanicznych
    > tak silnych iż ścinały elementy z PCB w "motoryzacyjnym zakresie

    Epidian 5 jest twardy. Dziwny wybor do zalewania (wiem, wiem, tani jest
    ;-) )

    Nauczy sie ;-)

    --
    Jerry1111

  • 19. Data: 2009-07-20 03:32:00
    Od: "bujnos@smutec" <b...@s...pl>

    "nuclear2001" <n...@p...onet.pl> wrote in message

    > a co by dało wietrzenie jakby w miedzyczasie "zjadło" nóżki scalakom? ;)

    a co by bylo, jakby lesniczy nie zastrzelil wilka, nie rozcial i nie
    wyciagnal Kapturka i Babci?????
    trzeba zastosowac SMD bo beznózkowe. Ewentualnie elementy o jak najmniejszej
    ilosci jak najmniejszych nózek, a obok walnac jakis wielki processor,
    przetwornik albo pamiec z bardzo wieloma nózkami aby zjadlo te eksponowane
    nózki a zostawilo te nieatrakcyjne krótkie ale funkcjonalnie potrzebne.

  • 20. Data: 2009-07-20 09:21:22
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Rowniez nie chcesz najtanszego utwardzacza, bo 'amine blush' (nie wiem
    > jak to po polsku bedzie) moze oslabiac polaczenie z zalewanym ukladem.

    Pomyliłeś odpowiedzi. Nie ja pytam czym zabezpieczyć, ja radzę. I poradziłem
    żeby użyć żywicy epoksydowej a nie jakiejś innej. Właśnie dlatego tak poradziłem
    bo żywica epoksydowa jest najlepsza. Nie da się jej usunąć bez zniszczenia tego
    co jest nią zalane - to było główne założenie pytającego. Nie popsuje żadnych
    właściwości elektrycznych układu. Jest tania i ogólne dostępna. Jest do niej
    kilka typów utwardzaczy. Nie koniecznie trzeba używać Z1 można użyć PACa.
    Toleruje większość ogólnie dostępnych wypełniaczy. Z proszkiem do pieczenia
    włącznie ( jak ktoś chce sobie zrobić spienioną ). Ma chyba najmniejszy wśród
    żywic współczynnik rozszerzalności cieplnej i najmniejszy skurcz przy
    utwardzaniu. Dodatkowo ten skurcz zależy od rodzaju wypełniacza. Nie chłonie
    wody, nie rozpuszcza się w żadnym typowym rozpuszczalniku. Do tego jest prosta w
    użyciu. Używa się jej od naprawy pękniętych rur ( poxipol) po latanie dziur na
    statkach kosmicznych. O pośrednim zastosowaniu takim jak używanie jej do
    robienia skrzydeł i całych samolotów chyba nie wypada wspominać na grupie tak
    wybitnych fachowców od wszystkiego z niewiedzą włącznie.