  • 11. Data: 2022-05-09 14:18:19
    Temat: Re: Zasilacz 11.5V do głośników Creative
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W poniedziałek, 9.05.2022 o 09:04, Atlantis napisał:

    > Poza tym zmierzyłem napięcie na oryginalnym zasilaczu (nadal działa, po
    > prostu stan obudowy wyklucza bezpieczną eksploatację) - było tam prawie
    > 14V bez obciążenia. Podejrzewam, ze rozrzut parametrów różnych
    > egzemplarzy i tak jest większy niż to 0,5V...

    No to podrutuj obudowę - owiń taśmą, zalej epidianem - i wystarczy
    na te super-duper głośniki. I nie marudź, że pół wolta mniej, czy
    pół wolta więcej w zasilaczu robi im różnicę.

    --
    Collie

  • 12. Data: 2022-05-09 15:09:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 9 May 2022 13:23:08 +0200, J.F napisał(a):

    > Aczkolwiek ... kiedys podlaczylem "wentylator od zasilacza",
    > taki ~10cm srednicy, 12V, do 24V, a w nawet ciut mniej - jakis tam
    > tranzystor regulacyjny byl, chyba wiecej niz 20V nie bylo, no moze 22V
    > ... i nie przezyl.
    >
    > Bylem troche rozczarowany ...

    No, to trochę przegiąłeś :) 2x więcej napięcia to 4x więcej mocy, musiał
    się sfajczyć. Ale te 10 czy 15% więcej U to niemal każde ustrojstwo
    wytrzyma.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2022-05-09 15:11:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 8 May 2022 23:25:27 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > 11.5V AC i dysponować wydajnością prądową 1,6A. Również przy gnieździe
    > zasilania na głośnikach znajduje się informacja o napięciu 11.5V.
    >
    > O wiele łatwiej jest kupić zasilacze AC do głośników Creative, pracujące
    > na bardziej standardowym napięciu 12V, często dysponujące nawet większą
    > wydajnością prądową. Na chłopski rozum 0,5V więcej nie powinno stanowić
    > problemu, jednak wolę się upewnić. Mogę bezpiecznie zastosować zasilacz
    > AC 12V? Nie ma tu żadnej "pułapki"? Bo z drugiej strony z jakiegoś
    > powodu producent zastosował te 11,5V zamiast równych 12V...

    Tez mysle, ze nie bedzie problemu, natomiast warto by sprawdzic
    pare dodatkowych rzeczy:
    -polaryzacja ... no nie, AC
    -typ ... sam transformator i AC czy cos bardziej ciekawego.
    -napiecie szczytowe/bez obciazenia

    Jakis cel napisanie tych 11.5V mialo ... moze po prostu tak im z
    pomiarow wyszlo :-)
    11.5V to akurat tyle, aby szczytowe bylo 16V, tzn 16.26V.
    z 12V wyjdzie teoretycznie 16.97 :-)

    Ciekawe, czy moze byc DC, czy do czegos to AC uzywaja ..

    J.

  • 14. Data: 2022-05-09 15:14:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 09:04:58 +0200, Atlantis wrote:
    > Ok, przyjrzałem się bliżej układowi. Kondensatory 470uF/16V są na
    > liniach głośnikowych. Za prostownikiem jest 300uF/25V.

    A swoja droga - czy nie za mały jak na 1.6V?

    Ech te PMPO :-)

> [...]
    > 14V bez obciążenia. Podejrzewam, ze rozrzut parametrów różnych
    > egzemplarzy i tak jest większy niż to 0,5V...

    Plus 10% z sieci. A jak sasiedzi ustawia panele, to kto wie czy nie
    15%.

    J.

  • 15. Data: 2022-05-09 15:19:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.05.2022 10:28, Cezar wrote:

    > Daj spokój. Creative to nie Bowers & Wilkins. To pewnie konstrukcja
    > sprzed 20 lat. Kiedyś tak robiono na transformatorze bo było taniej.
    > Dzisiaj nikt by się nie zastanawiał czy dać zasilacz impulsowy czy
    > transformator.

    Potencjalnie jedna rzecz mnie jeszcze niepokoi. Diody w mostku
    prostowniczym. Przy AC pracują one naprzemiennie, a więc na jedną parę
    przypada tylko połowa mocy. W przypadku DC pracuje połowa mostka: dwie
    diody będą więc bezczynne, a na dwóch będzie się wydzielała cała moc.
    Tanie diody prostownicze potrafią wytrzymać całkiem spory peek prądu,
    ale dopuszczalne wartości dla jego ciągłego przepływu są już znacznie
    mniejsze. Skoro transformator miał mieć wydajność 1,6A to istnieje
    ryzyko, że diody (przy założeniu, że są to typowe 1N400x) będą pracowały
    powyżej swoich katalogowych parametrów.

  • 16. Data: 2022-05-09 15:44:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 15:09:39 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    > No, to trochę przegiąłeś :) 2x więcej napięcia to 4x więcej mocy, musiał
    > się sfajczyć.

    Niekoniecznie - tam przeciez jakis chip cewkami steruje.
    Krecil sie umiarkowanie szybciej.

    > Ale te 10 czy 15% więcej U to niemal każde ustrojstwo
    > wytrzyma.

    Przy tak malych napieciach to bym i wiecej zaryzykowal.

    W samochodzie mi sie kiedys zrobilo 19V ... nic sie nie uszkodzilo.

    J.

  • 17. Data: 2022-05-09 15:46:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 15:19:35 +0200, Atlantis wrote:

> [...]
    > przypada tylko połowa mocy. W przypadku DC pracuje połowa mostka: dwie
    > diody będą więc bezczynne, a na dwóch będzie się wydzielała cała moc.

    zmostkowac mostek :-)

> [...]
    > mniejsze. Skoro transformator miał mieć wydajność 1,6A to istnieje
    > ryzyko, że diody (przy założeniu, że są to typowe 1N400x) będą pracowały

    Z drugiej strony wzmacniacz raczej rzadko bedzie bral pełny prąd
    dluzszy czas. To i diody wytrzymaja ... choc moga byc juz wyżyłowane
    :-)

    J.

  • 18. Data: 2022-05-09 16:40:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 9 May 2022 15:44:14 +0200, J.F napisał(a):

    > Niekoniecznie - tam przeciez jakis chip cewkami steruje.
    > Krecil sie umiarkowanie szybciej.

    Opór aerodynamiczny wiatraczka rośnie mniej więcej do 3 potęgi szybkości
    więc nie dziwota że kręcił się na oko niewiele szybciej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2022-05-09 22:45:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 9 May 2022 16:40:02 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Opór aerodynamiczny wiatraczka rośnie mniej więcej do 3 potęgi szybkości
    > więc nie dziwota że kręcił się na oko niewiele szybciej.

    No to pytanie za 10 punktów:
    Jest włączony wentylator osiowy - i zatykamy przepływ powietrza, np. jakimś
    arkuszem.
    Na "chłopski rozum" wydaje się, że powinno go to hamować.
    Jednak obroty wzrastają. Dlaczego jest odwrotnie, niż się wydaje większości
    ludzi, których pytałem?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2022-05-09 23:29:38
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 09.05.2022 o 22:45, Adam pisze:

> [...]
    > Na "chłopski rozum" wydaje się, że powinno go to hamować.
    > Jednak obroty wzrastają. Dlaczego jest odwrotnie, niż się wydaje większości

    Bo tu jest zupełnie inne sytuacja. Gdy zatykasz wentylator
    powstaje podciśnienie przez co powietrze stawia mniejszy opór
    co powoduje zwiększenie obrotów.

    Gdy zatkasz wylot wentylatora efekt będzie inny...

    --
    pzdr, j.r.