  • 21. Data: 2022-05-10 00:56:55
    Temat: Re: Zasilacz 11.5V do głośników Creative
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 9 May 2022 23:29:38 +0200, Rutkowski, Jacek napisał(a):

    > Bo tu jest zupełnie inne sytuacja. Gdy zatykasz wentylator
    > powstaje podciśnienie przez co powietrze stawia mniejszy opór
    > co powoduje zwiększenie obrotów.
    >
    > Gdy zatkasz wylot wentylatora efekt będzie inny...

    Będzie prawie identyczny - przynajmniej w wielu doświadczeniach tak było.
    Tylko może uściślę: były to wentylatory kanałowe, czyli w rurze. Takie, jak
    w obudowach petetów. Nie widziałem testów z wentylatorami otwartymi, jak
    pokojowe.

    Nie wiem, jak wygląda sytuacja z wentylatorami promieniowymi. Ale może też
    być, że po zatkaniu nie wykonują efektywnej pracy, więc obroty rosną -
    aczkolwiek z drugiej strony one potrafią mocniej sprężyć powietrze i praca
    polegająca na przedmuchu może zamienić się na pracę robiącą ciepło.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2022-05-10 09:07:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 9 May 2022 22:45:45 +0200, Adam napisał(a):

> [...]
    > Na "chłopski rozum" wydaje się, że powinno go to hamować.
    > Jednak obroty wzrastają. Dlaczego jest odwrotnie, niż się wydaje większości

    To zależy z której strony zatkasz. Jak wlot, to wirnik się kręci w
    rozrzedzonym powietrzu, więc szybciej. Jak wylot, jest odwrotnie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 23. Data: 2022-05-10 09:51:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 22:45:45 +0200, Adam wrote:

> [...]
    > Na "chłopski rozum" wydaje się, że powinno go to hamować.
    > Jednak obroty wzrastają. Dlaczego jest odwrotnie, niż się wydaje większości

    Widac odpowiedz jest trudniejsza :-)

    Energetycznie - skoro nie ma przepływu, to wentylator nie dostarcza
    pracy do pompowania powietrza do wyzszego cisnienia, wiec opory sa
    mniejsze.

    Siłowo ... widac powietrze wiruje razem z wiatrakiem, i stawia
    mniejszy opor.

    J.