  • 1. Data: 2021-09-16 21:22:35
    Temat: Zasilacz na module HLK-PM01
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

    Chciałem sobie zrobić zasilacza do pracy ciągłej (zasilanie zegara)
    230V->5V o wydajności ok. 1W.

    Zastosowanie czysto hobbistyczne i domowe - ale zależy mi na
    długowieczności dlatego raczej odrzuciłem ładowarki do tel. bo tego
    chyba nikt nie projektuje na pracę ciągłą.

    Wiem, że nic nie przebije pod tym względem niezawodności transformatora
    ale całkiem niezłe opinie ma chiński moduł HLK-PM01 i mam kilka leżeć.

    W dokumentacji tego modułu
    http://www.hlktech.net/product_detail.php?ProId=54
    jest opisane co należy dodać w celu zabezpieczenia i ograniczenia
    zakłóceń i w związku z tym mam pytania:

    1. Zalecany warystor: 10D561K - dlaczego na takie duże napięcie? Dla
    naszej sieci 230V nie lepiej dać na niższe napięcie np.10D431K?

    2. Dławik - 10-30mH - na ile ten dławik jest wymagany pod względem
    zakłóceń? Tak jak pisałem do użytku domowego tylko.

    3. Kondensator filtrujący 100nF/275Vac - przy 50Hz reaktancja tego
    kondensatora będzie jakieś 32k co dla 230Vac daje
    ponad 1,5W straty na samym kondensatorze - dobrze liczę?

    Aż taki duży musi być? I czy na pewno to ma sens, że kondensator
    filtrujący pobiera więcej nić sam zasilany układ?

    Jak to jest, że zasilacze stan-by w TV pobierają <0,5W a pewnie też są
    impulsowe?

    Czy ma sens dodanie samego kondensatora bez dławika lub odwrotnie samego
    dławika bez kondensatora?

    Czy brak kondensatora i/lub dławika może wpłynąć negatywnie na trwałość
    samego modułu?

    --
    KLoSS

  • 2. Data: 2021-09-16 21:53:42
    Temat: Re: Zasilacz na module HLK-PM01
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-09-16 21:22, KLoSS wrote:
> [...]

    > Wiem, że nic nie przebije pod tym względem niezawodności transformatora
    > ale całkiem niezłe opinie ma chiński moduł HLK-PM01 i mam kilka leżeć.

    a dlaczego nie weźmiesz czegoś trochę droższego, ale bardziej godnego
    zaufania? Jak choćby całkiem przyzwoity Mean Well?

    > 3. Kondensator filtrujący  100nF/275Vac - przy 50Hz reaktancja tego
    > kondensatora będzie jakieś 32k co dla 230Vac daje
    > ponad 1,5W straty na samym kondensatorze - dobrze liczę?

    a czy przypadkiem straty to nie są związane z mocą czynną? ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2021-09-17 09:42:30
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 9/16/2021 o 9:53 PM, Michal pisze:

    > a dlaczego nie weźmiesz czegoś trochę droższego, ale bardziej godnego
    > zaufania? Jak choćby całkiem przyzwoity Mean Well?

    Mean Well też po 5-10 latach potrafi skończyć żywot przy pracy ciągłej.
    Wymieniałem kilka zasilaczy obciążonych w 25-40% mocą ciągłą w
    klimatyzowanych szafach sterowniczych.
    Zasilacze do PLC AB też padają po kilku latach...

    Znajomy HLK-PM12 tyle że to na 12V od dobrych 7 lat wsadza ludziom
    do uszkodzonych zasilaczy transformatorowych do wzmacniaczy antenowych.
    Bez dławików, warystorów i kondensatorów na wejściu, jedynie daje
    rezystor bezpiecznikowy THT 10? 1W od strony sieci.
    https://www.tme.eu/pl/details/nfr1w-10r/rezystory-be
    zpiecznikowe/royal-ohm/frn01wk0100a10/

    Bo mniejszy i łatwiej przylutować niż bezpiecznik, który potrafi
    się rozlutować w środku.

    Oraz na wyjściu 100uF 25V.
    Nie zdażył się jeszcze przypadek żeby któryś wrócił pomimo że kilka
    telewizorów miało spalone zasilacze po burzy.
    Nie grzeje się jak szalony jak oryginalne trafo co jest na granicy
    liczone i problemu z zakłóceniami nie ma bo dalej jest ok 1m kabla
    oraz oryginalny separator antenowy.

    Sam też od 4 lat sterownik bramy mam zasilany z HLK-PM12 i działa.

    > a czy przypadkiem straty to nie są związane z mocą czynną? ;-)

    Kondensator pobiera moc bierną, której zwykły licznik konsumencki
    nie mierzy...
    Telewizory też pobierają ok 1-2VA mocy biernej w czuwaniu.
    0,5W limit to mocy czynnej rezystancyjnej jest dla standby.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2021-09-17 18:08:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 16.09.2021 o 21:22, KLoSS pisze:
> [...]
    > długowieczności dlatego raczej odrzuciłem ładowarki do tel. bo tego
    > chyba nikt nie projektuje na pracę ciągłą.
    dobre stare oryginalne ładowarki spokojnie wytrzymują pracę ciągłą.
    miałem kiedyś podświetlanie sufitu, ładowarką erisccona przez co
    najmniej 5 lat non stop. tak tylko dorzucam 3 grosze.
    ToMasz

  • 5. Data: 2021-09-17 19:19:10
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-09-17 o 18:08, ToMasz pisze:

    > dobre stare oryginalne ładowarki spokojnie wytrzymują pracę ciągłą.
    > miałem kiedyś podświetlanie sufitu, ładowarką erisccona przez co
    > najmniej 5 lat non stop. tak tylko dorzucam 3 grosze.

    Podobnie z ładowarką Nokii mam.. działa i działa

    --
    Irokez