  • 1. Data: 2021-09-14 00:14:02
    Temat: Budowa klonu Pegasusa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Parę lat temu kupiłem na Aliexpress procesor (RP2A03) oraz układ
    graficzny (RP2C02) do popularnej kiedyś konsolki "Pegasus". Planowałem
    je wykorzystać do naprawy własnego egzemplarza tej zabawki, będącego
    pamiątką z dzieciństwa. W międzyczasie jednak okazało się, że
    uszkodzenie było mniej poważne niż sądziłem i żadnego z układów nie
    trzeba było wymieniać.

    Jakiś czas temu, mając trochę wolnego czasu zacząłem więc składać taką
    konsolkę na płytce uniwersalnej, z użyciem dużej ilości kynaru.
    Posłużyłem się tym schematem:
    https://www.pegasus-gry.com/screen/artykuly/schemat-
    ideowy-pegasus-iq-502-rev1.jpg

    Ostatnio wróciłem do tego projektu i zakończyłem montaż. Na płytce
    umieściłem złącze kartridża, ale na razie nie jest ono wykorzystywane.
    Pomysł jest taki, żeby na razie uruchomić jakąś grę z pamięci EPROM.
    Później dodam logikę wykrywającą włożenie kartridża i w zależności od
    tego aktywującą właściwą pamięć.

    W tej chwili połączenia wyglądają następująco:
    1) Układ 27256 robi za PRGROM, czyli jest podłączony do magistrali CPU
    (linie CPU_A0..14, CPU_D0..7). Linia G ściągnięta na stałe do masy, a
    linia E połączona z sygnałem /ROMSEL.
    2) Układ 2764 robi za CHRROM, czyli przechowuje dane graficzne. Jest
    podłączony do magistrali układu graficznego (linie PPU_A0..12,
    PPU_D0..7). Wejście E jest aktywowane sygnałem PPU_A13, natomiast
    wejście G jest połączone z linią /PPU_RD.

    Dodatkowo wykonałem kilka połączeń przy gnieździe katridży z uwagi na
    fakt, że nie jest ono aktualnie używane:
    1) Piny 45 i 46 są połączone zworką przepuszczającą sygnał audio.
    2) Pin 18 (CIRAM_A10) jest połączony z pinem 53 (PPU_A10).
    3) Pin 48 (CIRAM_CE) jest połączony z pinem 49 (zanegowana linia A13).

    Pamięci EPROM zaprogramowałem plikami ze współczesną grą na tę konsolę
    ("Gruniożerca") , która jest na tyle prosta, że nie wymaga mappera - kod
    programu mieści się w 32kB, a grafiki w 8kB.

    Po podłączeniu urządzenia do zasilnia i telewizora osiągnąłem tylko
    częściowy sukces - z głośnika leci muzyka z planszy startowej. Wiem
    więc, procesor wykonuje kod. Niestety ekran jest czarny, więc pewnie coś
    jest nie tak w okolicy układu graficznego.

    Ktoś ma jakiś pomysł jak to debugować? Co sprawdzić w pierwszej kolejności?

    Nie wiem czy to istotne, ale budując urządzenie zamiast wymienionych na
    schemacie tranzystorów 2SC2021 orz 2SA937 użyłem standardowych BC547 i
    BC557.

  • 2. Data: 2021-09-14 09:25:03
    Temat: Re: Budowa klonu Pegasusa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ciąg dalszy:

    Podpiąłem do wyjścia wideo stary polski oscyloskop analogowy (niestety w
    tej chwili to jedyny oscyloskop do którego mam dostęp). Widać tam jakąś
    aktywność - ciągła seria impulsów, której co jakiś czas towarzyszą
    impulsy o około dwa razy większej amplitudzie.

    Jak powinien wyglądać prawidłowy przebieg na tym wyjściu?

    Czy jest możliwe, że układ wideo działa prawidłowo, ale np. jakaś
    odchyłka częstotliwości generatora kwarcowego powoduje, że telewizor
    (zarówno stary CRT, jak i względnie współczesny LCD) nie jest w stanie
    poprawnie zinterpretować obrazu?

    Widzę, że na schemacie przy kwarcu poza kondensatorem umieszczony jest
    trymer, w dodatku w dwóch możliwych konfiguracjach: równoległej i
    szeregowej. Czy to możliwe, że tutaj leży przyczyna? Bo wydawało mi się,
    że jeśli kwarc z grubsza ma właściwą częstotliwość, to telewizor
    cokolwiek powinien pokazać i najwyżej nie będzie koloru...

  • 3. Data: 2021-09-14 10:09:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze kilka kwestii muszę doprecyzować:
    1) Oczywiście w oryginalnej wiadomości popełniłem błąd. W moim klonie
    nie pracuj oryginalne układy od Ricoha, ale popularne klony od UMC:
    UA6527P (CPU) oraz U6538 (PPU). Są to układy przeznaczone do wersji PAL.
    2) Układ jest taktowany kwarcem 26.601712 MHz, przeznaczonym do wersji
    PAL. Na schemacie któ(C)y wrzuciłem wcześniej znajdował się kwarc
    21.477272 MHz, a to jest wersja przeznaczona do układów pod NTSC.
    3) Układy zakupione na Aliexpress, pochodzą z wylutu. Jest to zaletą o
    tyle, że sprzedający tego nie ukrywał i nie są to odnawiane malowanki.
    Dzięki temu mogłem być względnie pewien, że kupuję faktycznie to, co
    było w ogłoszeniu. Mając jednak na uwadze fakt, że układ może być
    uszkodzony, podmieniłem go także na jeszcze jeden egzemplarz UA6538 -
    ten podchodził z innego źródła i jest w znacznie lepszym stanie, wiec
    chciałem go zostawić w "kolekcji". Na nim jednak układ zachowuje się
    identycznie - brak obrazu na TV i identyczne przebiegi na oscyloskopie.

  • 4. Data: 2021-09-14 10:43:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Sep 2021 09:25:03 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > impulsy o około dwa razy większej amplitudzie.
    >
    > Jak powinien wyglądać prawidłowy przebieg na tym wyjściu?

    https://www.youtube.com/watch?v=nApAw_-wka8

    Istotne:
    -co 64us masz krotki impuls synchronizacji na poziomie 0
    -co 20ms jest seria dluzszych impulsow synchronizacji pionowej - tez
    poziom 0.
    -sygnal wlasciwy powinien siegac do ok 1V - bialy, czarny ma poziom
    30% maxa.

> [...]
    > odchyłka częstotliwości generatora kwarcowego powoduje, że telewizor
    > (zarówno stary CRT, jak i względnie współczesny LCD) nie jest w stanie

    Stary telewizor mial pewien zakres regulacji, przynajmniej z 10%.
    A nawet poza nim cos powinno na ekranie migac.
    nowy LCD moze byc bardziej wymagajacy.

> [...]
    > że jeśli kwarc z grubsza ma właściwą częstotliwość, to telewizor
    > cokolwiek powinien pokazać i najwyżej nie będzie koloru...

    tym kwarcem to przestroisz o ppm. Moze miec wplyw na kolory, ale
    nie na obraz.

    J.

  • 5. Data: 2021-09-14 12:09:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Rzuciłem okiem jeszcze raz na schemat i zwróciłem uwagę na jedną rzecz:
    ten jeden tranzystor na wyjściu wideo prawdopodobnie nie jest podłączony
    bezpośrednio do wyjście kompozytowego, ale do jakiegoś modulatora.
    Czy jest możliwe, że ten obwód jest niewystarczający aby prawidłowo
    wysterować wejście kompozytowe w TV? Pamiętam, że w komputerkach które
    składałem wcześniej, w okolicy gniazdka wideo znajdował się m.in.
    kondensator 220uF albo rezystor 75 omów. Tutaj tych elementów nie ma.
    Czy możliwe, że na schemacie (a więc i w moim układzie) czegoś jeszcze
    brakuje?

  • 6. Data: 2021-09-14 13:29:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hipoteza zdaje się potwierdzać. Zapomniałem wspomnieć, że oscyloskop
    podpinałem, gdy urządzenie było odłączone od telewizora. Teraz wykonałem
    kilka dodatkowych testów:
    1) Sprawdziłem jak wygląda sygnał na pinie 21 UA6538 - jest bardzo
    podobny do tego, co mam na wyjściu. Nie zagwarantuję, że jest
    identyczny, bo nie mam w tej chwili dwukanałowego oscyloskopu pod ręką.
    2) W chwili podpięcia do telewizora sygnał na wyjściu spada niemal do
    zera. Sygnał na pinie 21 nie zmienia się.

    Czyżbym potrzebował jeszcze jednego stopnia wzmacniacza, wtórnika
    emiterowego?

  • 7. Data: 2021-09-14 15:36:38
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Atlantis napisał(a):

    > Czyżbym potrzebował jeszcze jednego stopnia wzmacniacza, wtórnika
    > emiterowego?

    Na to wygląda.
    http://dendy.migera.ru/nes/g15.files/dendy_noac_6561
    _full.gif

  • 8. Data: 2021-09-14 15:55:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Sep 2021 13:29:30 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > zera. Sygnał na pinie 21 nie zmienia się.
    >
    > Czyżbym potrzebował jeszcze jednego stopnia wzmacniacza, wtórnika

    Zauwaz, ze to jest wtornik emiterowy, tylko pnp.

    Ale ...
    -w emiterze opornik 220 ohm,
    -do zasilania 2.7k ohm.

    jak telewizor ma opornik np 75 ohm na wejsciu - moze byc kiepsko z
    napieciami.

    J.

  • 9. Data: 2021-09-14 20:01:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, udało mi się rozwiązać problem z brakiem obrazu. Wystarczyło dodać
    wtórnik emiterowy - wydajność prądowa poprzedniego stopnia była za mała.
    Niestety rozwiązanie tego problemu ujawniło kolejny. Obraz jest, ale
    poszatkowany, jak na poniższym zdjęciu:

    https://ibb.co/1MwDpXR

    Problem występuje we wszystkich grach, które testowałem. Początkowo
    myślałem, że to kwestia podłączenia linii A10 pamięci VRAM (różne gry w
    różny sposób wykorzystują dwa banki pamięci, najczęściej łączy się tę
    linię albo z A10 albo A11 magistrali adresowej PPU), jednak żadna z gier
    nie wyświetla się prawidłowo przy którymkolwiek z ustawień.

    Próbując dociskać układy w podstawkach odkryłem, że układ zaczyna się
    dziwnie zachowywać w momencie, gdy dotykam CPU i PPU w pobliżu ich
    krótszych krawędzi. Po dotknięciu CPU układ się po prostu zawiesza.
    Natomiast w przypadku PPU obraz na ekranie się zmienia oraz spowalnia
    muzyka.

    Ktoś ma jakieś sugestie gdzie mogę szukać problemu?

    PS. Chyba powinienem skończyć z montowaniem układów na płytkach
    uniwersalnych, przy użyciu kynaru. Same z tym tylko problemy. ;)

  • 10. Data: 2021-09-15 11:44:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Sep 2021 20:01:02 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    > wtórnik emiterowy - wydajność prądowa poprzedniego stopnia była za mała.
    > Niestety rozwiązanie tego problemu ujawniło kolejny. Obraz jest, ale

    Dziwnie wyglada.

    A ten kolor - oryginalnie taki blekit, czy i tu cos przeklauje?

> [...]
    >
    > PS. Chyba powinienem skończyć z montowaniem układów na płytkach
    > uniwersalnych, przy użyciu kynaru. Same z tym tylko problemy. ;)

    Ale kynar lutowany?
    Kynar lutowany dobry jest, Ty masz jakies kiepskie podstawki :-)

    Do tego moga dochodzic pomylki montazowe, sprzezenia miedzy
    przewodami, kiepska masa ... no i brak kondensatorow na zasilaniu.

    J.