  • 1. Data: 2009-03-05 10:07:53
    Temat: Zewnętrzny hdd do robienia backupu?
    Od: "WaLker" <r...@g...pl>

    Witam,

    Zastanawiam się, co myślicie o używaniu zewn. hadeka do backupów, zamiast
    płyt DVD? Generalnie nie zauwazyłem, zeby ktoś brał pod uwagę taką
    alternatywe, choć moim zdaniem ma to mnóstwo zalet. Przewaga płyt, to tylko
    cena- liczmy 125 zł za 125 szt. czyli jakieś 500GB miejsca. Z kolei 500GB
    zewn. hdd to jakieś 550 zł. Róznica powalająca, ale...jeśli nie ma ona
    znaczenia, to uzyskujemy wygodny, szybki dostęp do danych, no i taki 2,5"
    hdd zajmuje 5 razy mniej miejsca niż te125 płyt.

    Główne pytanie, to trwałość. Zakładam jednak, że skoro hadek ma słuzyć tylko
    do backupów, to byłby włączany realnie raz na tydzień.
    Zatem, czy (zapominając o kosztach) polecicie takie rozwiązanie, czy może ma
    ono jakieś wady, które do mnie do dotarły (typu trwałość) ? :)

    Z góry dzięki za opinie.
    Pozdrówka
    WaLker

  • 2. Data: 2009-03-05 10:15:50
    Temat: Re: Zewnętrzny hdd do robienia backupu?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 05 Mar 2009 11:07:53 +0100, WaLker napisał(a):

> [...]
    > to tylko cena- liczmy 125 z? za 125 szt. czyli jakie? 500GB miejsca. Z
    > kolei 500GB zewn. hdd to jakie? 550 z?. Róznica powalaj?ca, ale...je?li
    > nie ma ona znaczenia, to uzyskujemy wygodny, szybki dostep do danych, no
    > i taki 2,5" hdd zajmuje 5 razy mniej miejsca ni? te125 p?yt.
    >
    > G?ówne pytanie, to trwa?o?ae. Zak?adam jednak, ?e skoro hadek ma s?uzyae
    > tylko do backupów, to by?by w??czany realnie raz na tydzien. Zatem, czy
    > (zapominaj?c o kosztach) polecicie takie rozwi?zanie, czy mo?e ma ono
    > jakie? wady, które do mnie do dotar?y (typu trwa?o?ae) ? :)

    Wiem, że dyski przenośne to obecnie normalność, ale jednak jest to
    urządzenie delikatne i nie wytrzyma złego traktowania.

    Inne wady:
    1. Jeśli pada to tracisz wszystkie kopie a nie tylko ostatnią.
    2. Jeśli backup robisz często np w nocy, to w zasadzie brak możliwości
    przechowywania w innym miejscu niż komputer backupowany.
    3. Jeśli ci pechowo padnie w trakcie kopiowania zasilacz w komputerze to
    może jednocześnie zniszczyć dysk z którego kopiujesz i ten na który.
    4. Szybkość - ale to zależy od tego jak dużo masz danych do backupu. Tani
    dysk zewnętrzny to obecnie oznacza USB, a to jest trochę za wolne na dużą
    ilość danych.

  • 3. Data: 2009-03-05 12:46:07
    Od: "Raist" <robert@@zabel.pl>

    Użytkownik "WaLker" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Zastanawiam się, co myślicie o używaniu zewn. hadeka do backupów, zamiast
    > płyt DVD? Generalnie nie zauwazyłem, zeby ktoś brał pod uwagę taką
    > alternatywe, choć moim zdaniem ma to mnóstwo zalet.

    poważnie piszesz? Więkzość moich znajomych w tym i ja robimy backup na hdd
    zamiast żonglować płytami dvd :)

    Przewaga płyt, to tylko
    > cena- liczmy 125 zł za 125 szt. czyli jakieś 500GB miejsca. Z kolei 500GB
    > zewn. hdd to jakieś 550 zł.

    bez urazy, ale odnoszę wrażenie że byłeś przez jakiś czas odcięty od świata
    jeśli chodzi o ceny :)

    Raist

  • 4. Data: 2009-03-05 14:46:03
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    WaLker pisze:
    > Witam,
    >

    > Zastanawiam się, co myślicie o używaniu zewn. hadeka do backupów, zamiast
    > płyt DVD?

    Na drugi hdd wrzucam też... ale podstawowy backup _ważnych_ rzeczy,
    (czyli żadnych tam ton filmów czy gołych bab)

    leci na
    a) pendrive
    b) odległy, płatny serwer ftp

  • 5. Data: 2009-03-05 14:58:55
    Od: venioo <v...@p...fm>

    U mnie w firmie z powodzeniem stosuje to rozwiazanie (zewnetrzny maxtor
    500GB na USB), tzn. oprocz lustrzanego RAIDa jest codziennie po 15
    tworzony backup calego dysku. Rozwiazanie na razie sprawuje sie super -
    zanim ten dysk padnie to zdaze caly serwer wymienic na nowy :)
    Jest to jakoby zabezpieczenie, jakby sie RAID posypal, co w praktyce
    jeszcze mi sie nie zdarzylo.

    venioo
    Q6600 + 8GB DDR2 + 9800gt 1GB + 500GB Samsung
    Białe Mondeo 1.8 16V +LPG +PMS

  • 6. Data: 2009-03-05 16:24:33
    Od: "WaLker" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Raist" <robert@@zabel.pl> napisał w wiadomości
    > poważnie piszesz? Więkzość moich znajomych w tym i ja robimy backup na hdd
    > zamiast żonglować płytami dvd :)

    I na taką postawę własnie liczyłem:)
    Przyznam, że u mnie ten pomysł zrodził się w momencie uświadomienia sobie
    (Eureka!), że zewnętrzny hdd jest wielkości niemal dokładnie palmtopa, a
    odpowiadająca mu ilość płyt to spora piramida (do płyt dl jakoś nie mam
    zaufania).

    > Przewaga płyt, to tylko
    >
    > bez urazy, ale odnoszę wrażenie że byłeś przez jakiś czas odcięty od
    świata
    > jeśli chodzi o ceny :)

    Absolutnie nie czuję się urazony:) I zapewniam, że zanim zawróciłem głowę
    grupie, sprawdziłem ceny. Płyty to Verbatim DVD-R, a hdd to Toshiba. Bałem
    się, że ktoś może poruszyć i ten wątek :) Niemniej, ma to znaczenie
    drugoplanowe, bowiem i tak stosunek ceny za 1GB danych pozostaje taki sam.

    Bardziej mnie interesuje, czy taki hadek przeznaczony do backupu trzymacie w
    szufladzie i włączacie tylko w chwili wykonywania kopii?
    Najbardziej martwi mnie trwałość. Jak ktoś wcześniej zauważył, co innego
    stracić płytę i 4GB danych, a co innego hdd z 400GB...
    Mam płyty CD-r nagrywane w 1994 r. i nie ma problemu z odczytem. Najstarszą
    DVD-r mam z 2003 i też oczywiście bez problemów. Ale przy 10-cio letnim
    hadeku to już niepokój by mnie zżerał:)

    Pozdrowienia
    WaLker

  • 7. Data: 2009-03-05 16:49:57
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

> [...]
    > płyt DVD? Generalnie nie zauwazyłem, zeby ktoś brał pod uwagę taką
    > alternatywe, choć moim zdaniem ma to mnóstwo zalet.

    Taaak ? a czytałes posty z choćby ostatnich dwóch tygodni ?

  • 8. Data: 2009-03-05 18:18:00
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

> [...]
    > się, że ktoś może poruszyć i ten wątek :) Niemniej, ma to znaczenie
    > drugoplanowe, bowiem i tak stosunek ceny za 1GB danych pozostaje taki sam.

    dysk 500 gb to 220 pln + stacja lub kieszen to kolejne 100, jak bym nie liczyl
    to 550 nie wyjdzie...

  • 9. Data: 2009-03-05 18:26:56
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    tg wrote:

    > dysk 500 gb to 220 pln

    Najtańszy z najtańszych chyba.

    > + stacja lub kieszen to kolejne 100, jak bym
    > nie liczyl to 550 nie wyjdzie...

    Na upartego zawsze się da.

    --
    tbr

  • 10. Data: 2009-03-05 18:44:50
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    Użytkownik "Tiber" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Najtańszy z najtańszych chyba.

    i?
    podobno ma to byc dysk do backupow, wiec co za roznica?

    > Na upartego zawsze się da.

    na upartego to przenosny 500gb verbatima kosztuje cos 290, czyli
    prawie polowe z tego co walker napisal

    'firmowy' dysk przenosny 500gb za 550pln na backup jest bez sensu
    za te pieniadze mozna miec 2 sztuki 500gb wd gp i stacje dokujaca na
    usb/sata i rozwiazanie to bije przenosny (ktorego z kieszeni
    bez utarty gwarancji nie wyjmiesz, a czesto nawet smarta nie
    sprawdzisz, co moze ci zaowocowac fajnym padem) niezawodnoscia i
    predkoscia na glowe