  • 1. Data: 2022-12-04 14:45:21
    Temat: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam pytanie do specjalistów od ładowania samochodów elektrycznych.
    Skoro złącze "Type 2" jest złączem posiadającym na stykach 230/400V
    to do czego służy urządzenie na kablu do ładowania pomiędzy wtyczką
    230V a wtykiem do auta?
    Ogranicza moc ładowania? Nie ma żadnych przycisków wyboru mocy
    ładowania, tylko dioda sygnalizująca stan zasilanie/ładowanie.
    Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
    nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??

    --
    Marek

  • 2. Data: 2022-12-04 19:57:23
    Temat: Re: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 14:45 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto nie ma w
    > środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??

    Ładowarka AC jest w aucie.
    To "pudełko" przestaje podawać napięcie gdy np. otworzę drzwi.
    Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie nie poprosi
    - ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
    No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.

    Tutaj masz przykład aplikacji:

    http://www.pspower.pl/PSPEvsePL.html

    TG

  • 3. Data: 2022-12-04 22:31:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 04 Dec 2022 19:57:23 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
    <g...@a...pl> wrote:
    > Ono jest po to aby nie było napięcia na wtyczce gdy auto o nie
    > nie poprosi

    No brzmi to sensownie, ale przecież mamy już opracowane bezpieczne
    wtyki i gniazda 230/400V które można podłączać pod napięciem, więc
    właściwe po co wymyślanie koła od nowa i to z pewnym regresem
    technologicznym?
    Wtyk można było zaprojektować by był tak samo bezpieczny jak gniazdo
    "siłowe" (uniemożliwienie włożenia paluchów). Jedyne co było
    potrzebne to pasywne przejściówki (w formie przedłużaczy) między
    standardami wtyków w danych krajach.

    > - ładowanie wg harmonogramu z auta, apki itp.
    > No i wersji "wyższej" steruje mocą - ogranicza prąd.

    Te funkcje spokojnie mógłby realizować układ ładowarki w aucie. Nie
    widzę potrzeby wynoszenia tego do zewnętrznego urządzenia skoro na
    gnieździe ładowania auta i tak jest 230/400V.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2022-12-05 09:58:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 04 Dec 2022 14:45:21 +0100, Marek wrote:
> [...]
    > Co by się stało podłączając bezpośrednio Type 2 do gniazda 3f? Auto
    > nie ma w środku kontrolera ładowania i musi mieć "pośrednika"??

    Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
    -sygnalizacje mocy ładowania,
    -uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji

    -oraz alternatywnie - ładowanie DC
    https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector

    Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?

    J.

  • 5. Data: 2022-12-05 10:00:21
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 04/12/2022 21:31, Marek wrote:

> [...]
    > widzę potrzeby wynoszenia tego do zewnętrznego urządzenia skoro na
    > gnieździe ładowania auta i tak jest 230/400V.

    tylko że samochód nie wie ile można "pociągnąć". To jest uwarunkowane
    twoim przyłączem energetycznym, kablem itp o czym samochód nie ma pojęcia.
    Dodatkowo, nie możnaby sterować zewnętrznie mocą ładowania (np w
    systemach połączonych z fotowoltaniką, kiedy chcesz ładować mocą nie
    większą niż dostarczaną przez panele.

    Sama ładowarka nie ogranicza mocy ładowania bezpośrednio bo było by to
    zbyt skomplikowane. Ładowarka wysyła PWM do samochodu, który ustala prąd
    ładowania.
    Jeszcze chyba pełni jakieś funkcje ochrone związane z uzemieniem itp.

    c.

  • 6. Data: 2022-12-05 10:02:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Monday, December 5, 2022, 9:58:32 AM, you wrote:

> [...]
    > -oraz alternatywnie - ładowanie DC
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
    > Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?

    Mniej - zwykłe gniazdko to 10A. 16A wymaga gniazda wzmocnionego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2022-12-05 10:05:27
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/12/2022 08:58, J.F wrote:

    > Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
    > -sygnalizacje mocy ładowania,
    > -uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji

    Jeszcze dodatkowo w samym złączu jest rezystor, który określa prąd,
    który można "wyciągnąć" z samochodu. Nie wiem czy wszystkie samochody
    ale niektóre umożliwiają używanie go jako źródła AC

  • 8. Data: 2022-12-05 14:23:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Dec 2022 09:00:21 +0000, Cezar wrote:
> [...]

    Moze nie maja ochoty miec problemow jak dziecko srubokret wlozy,
    albo sprawdzają przebicia - auto z natury nieuziemione.

> [...]
    > Dodatkowo, nie możnaby sterować zewnętrznie mocą ładowania (np w
    > systemach połączonych z fotowoltaniką, kiedy chcesz ładować mocą nie

    Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
    Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
    trafa blokowego/osiedlowego.

    Bo jak wszystkie samochody sie o 22:00 wlączą na pełną moc, to
    siec tego nie wytrzyma :-)

    J.

  • 9. Data: 2022-12-05 16:30:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
    > Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
    > trafa blokowego/osiedlowego.

    Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
    wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
    22:00 zaczynają z dużą mocą.
    W harmonogramie elektryków natomiast jest opcja "ładuj do pełna",
    czyli mimo zakresu godzin 22->6 ignoruj wyłączenie o 6 i kontynuuj do
    pełna.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2022-12-05 16:34:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:

    > Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
    > wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
    > 22:00 zaczynają z dużą mocą.

    Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.

    Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
    i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
    22 do 6 ..

    > W harmonogramie elektryków natomiast jest opcja "ładuj do pełna",
    > czyli mimo zakresu godzin 22->6 ignoruj wyłączenie o 6 i kontynuuj do
    > pełna.

    Jak siec slaba, to moze nie starczyc czasu :-)

    J.