    From: Bassteq <b...@o...nospam.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Date: Fri, 02 Jan 2009 02:08:44 +0100

    > Zadedykuję ci pewien mądry tekst:
    >
    > "Co mogę, a co potrafię?

    Mistrzostwo świata !!! :D

    BTW: Wyobraźmy sobie pojedynczy pixel jako ( w "mega"uproszczeniu)
    fotodiodę reagującą na konkretny kolor/kanał (R lub G lub B). Jak
    zauważymy w katalogach elementów fotodiody mają "jakąśtam" czułość co po
    przeskalowaniu można oddać w wartościach elektrovoltów =~=> skali
    czułości ISO [wtrącam dla bezsensownych grupowych dywagantów
    (A.Płaszczyca)iż JEST TO duuuże UPROSZCZENIE/skrót myślowy, bynajmniej
    technologicznie porawny] Czułość na światło matryca ma w jakimś zakresie
    i to czy jest to dla nas zakres akceptowalny w wyniku finalnym (fotka
    zaszumiona bardzo lub niebrdzo) Bynajmniej to, że możemy w sofcie
    aparatu wybrać, żeby robić foto w ISO 3200 nie znaczy że dana matryca
    nie zrobiłaby fotki w ISO 256000 tyle że "Firma" uznała że max porażki
    na jaki może sobie pozwolić to wsadzić do softu opcję 3200 i tym
    nakarmić trzeba marketing choć "wszyscy" wiedzą że ISO800 danej matrycy
    jest granicą przyzwoitości (przypominam iż przytaczam wartołci przykładowe)

    Matryca jest światłoczuła w bardzo szerokim zakresie. Zmieniając w
    ustawieniach parametr ISO czułości wybieramy faktyczną światłoczułość
    elementów fotovoltanicznych matrycy w pewnych przedziałach.
    Dosłownie kolego Mateuszu wzmacniany jest sygnał z pixli w matrycy i
    przy pewnych wartościach zaczyna być widać już szum elektroniczny.

    Pamiętajmy o jednym. Im histogram wyżej się kreśli tym można śmielej ISO
    kręcić w górę bo dla doświetlonych pixeli poziom szum/sygnał wychodzi
    większa różnica i fotka ładniej wygląda jak ciocia ogląda.

    Zastanawia mnie czy z faktu ucyfrowienia celuloidu możnaby.... bo i
    czemu nie, wybierać iso nie w skokach o 1 EV tylko o 1 i taki patent w
    opensourcowym Canonowym CHDK umożliwić i czułość na światło bym sobie
    ustawił 145 ISO [na przykład, Panie Płaszczyca (I.T.P. przypadki)]

    --
    Z noworocznym pozdrowieniem
    Bassteq