  • 71. Data: 2009-01-04 19:37:15
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Arczi rzecze:

    > Różnica ekstra, no ale żeby naprawdę wyciągnąć jakieś wnioski, to trzeba
    > na własne oczy widzieć warunki w jakich fociłeś albo mieć porównanie z
    > innym aparatem i wykonać nim podobnie naświetlone zdjęcia (albo raczej
    > takie, by najlepiej wykorzystać jego dynamikę).

    Zgadzam się.

    > Dla porównania dwie sztuki z 450D, który dynamiką na tle innych
    > dzisiejszych nie-Olympusów podobno nie grzeszy. Sobotni, bezchmurny,
    > bardzo słoneczny dzień.
    >
    > http://img228.imageshack.us/img228/6840/img2269fl8.j
    pg - ACR deafault.
    > http://img228.imageshack.us/img228/796/img22691zt9.j
    pg - ciągnięte światła.

    > Różnica też jest duża... IMO nie sposób na podstawie tych zdjęć
    > wywnioskować, że S5 ma kolosalną przewagę.

    Ale ile tam wyciągnąłeś ze świateł? 2EV? Wydaje mi się, że z E400 nie
    zrobiłbym gorzej. Też się tak bawiłem i wychodziło podobnie.
    Ale to jest zawsze balansowanie na granicy, a w S5 jest jeszcze duży zapas.
    Mogę spokojnie dać -3.5EV i ciągle nie będzie szarości.
    A zauważ jeszcze jedno - naświetlałem totalnie na światła, podczas gdy u
    ciebie stół jest trafiony "w punkt". Gdybym zszedł o jakieś 2EV w dół, to
    ciągle nie pojawiłby się szum w cieniach, a w światłach zrobiłby się znaczny
    zapas.

    > Do tego jeszcze można dodać, że 450D jest szybkostrzelny i ma możliwość
    > wykonania 3 zdjęć z bracketingiem ekspozycji co 2EV. Powinno to pozwolić
    > wyciągnąć ze statycznych scen 4EV więcej. Z uwagi na szybkostrzelność, o
    > ile scena pozwala na odpowiednie czasy (o 2EV dłuższy niż zmierzony)
    > można te zdjęcia wykonać z ręki. Tak też uczyniłem z trzema zdjęciami,
    > które złączyłem w coś takiego:
    >
    > http://img228.imageshack.us/img228/2637/aeb2evyh2.jp
    >
    > Obróbka pozostawia trochę do życzenia, ale mistrzem krzywych nie jestem.
    > Jeszcze. ;)

    HDRI to można nawet z komórki zrobić, ale to nie jest rozwiązanie. Zrób w
    ten sposób portret. Rozwiązaniem jest S5 :>

    jpg

> [...]
    > ładnie. Jednak widzę z doświadczenia, że zdjęcia robione w słabym
    > świetle zastanym, ciepłym, wyglądają dobrze jakościowo gdy są zostawione
    > żółte. Próba ich odbarwienia (ustawienia takiego balansu bieli, by
    > uzyskać naturalne barwy) powoduje sieczkę jakościową. Właśnie dlatego,
    > że piksele B mało efektywnie przetwarzają światło (przez co szumią nawet
    > w zimnym świetle - patrz zdjęcia z niebieskim niebem), a w tych
    > warunkach dodatkowo dostają bardzo mało światła i kanał B jest silnie
    > niedoświetlony. Doświetlić go się nie da, bo wtedy wypalimy kanał R. ;]

    To zdjęcie jest niemanipulowane, WB na AUTO z aparatu. Ustawił 2850K.

    Szum tam rzeczywiście jest, ale nieduży. Noise Ninja i po sprawie. Głównie
    chodziło mi o pokazanie, że S5 nie traci kolorów na wysokim ISO.

  • 72. Data: 2009-01-04 20:08:37
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-04 20:37, Mateusz Ludwin wrote:
    > Ale ile tam wyciągnąłeś ze świateł? 2EV?

    Tak. 2EV właśnie. Więcej już się nie da.

    > Ale to jest zawsze balansowanie na granicy, a w S5 jest jeszcze duży zapas.
    > Mogę spokojnie dać -3.5EV i ciągle nie będzie szarości.

    O, właśnie. O to mi chodziło. Tego nie widać z takich sampli! :) Wrzuć
    gdzieś RAW-y. Z ciekawości kiedyś szukałem i było dokładnie tak jak
    mówiłeś. Zero tam dynamiki. Niedźwiedź coś nawet kiedyś pokazywał z S3,
    ale w... JPEG-ach...

> [...]
    > ciągle nie pojawiłby się szum w cieniach, a w światłach zrobiłby się znaczny

    Ummm... Wybacz, ale nie bardzo rozumiem. Gdybyś fotografował moją scenę,
    czy jakbyś swoją (pokazywaną wcześniej) zrobił z -2EV? Pierwsze chętnie
    bym zobaczył, a w drugie nie bardzo wierzę. I tak masz już tam dość
    głębokie cienie.

    > HDRI to można nawet z komórki zrobić, ale to nie jest rozwiązanie. Zrób w
    > ten sposób portret. Rozwiązaniem jest S5 :>

    Portrety robię przy miękkim świetle. ;) Nie no, oczywistym jest, że trzy
    klatki do HDR wykonane w sekundę to do niektórych zastosowań
    zdecydowanie za długo. Pisałem zresztą o tym. Ale czasem tak się da i
    może być przydatne. ;)

    > To zdjęcie jest niemanipulowane, WB na AUTO z aparatu. Ustawił 2850K.
    >
    > Szum tam rzeczywiście jest, ale nieduży. Noise Ninja i po sprawie. Głównie
    > chodziło mi o pokazanie, że S5 nie traci kolorów na wysokim ISO.

    Ciekawe jak inne się zachowują. Nigdy tego nie próbowałem. Kiedyś się
    pobawię.

    Arczi

  • 73. Data: 2009-01-04 20:35:13
    Temat: Re: [OT] Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Jan 2009 13:01:33 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

> [...]
    /0387..24A.html

    > Fotka jak fotka.

    Zrób podobną. Od razu powiem Ci, że głównym problemem będzie ogniskowa - do
    Olka będziesz potrzebował ogniskowej 14mm...

    > ...to zauważyłbym ziarno.

    Tak, z odległości około 30cm od ekranu, o ile to było robione na provii 400
    (nie chce mi się teraz sprawdzać w walizce ze slajdami) Jeśli na provii
    100, to musiałbyś użyć lupy...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 74. Data: 2009-01-04 20:37:52
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Arczi rzecze:

    > Tak. 2EV właśnie. Więcej już się nie da.

    Tutaj jadę -1 - biało, -2 - biało, -3 - coś widać, -3.5 - widać błękit nieba
    :>

    http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showto
    pic=28838

    Ciekawe.

> [...]
    > gdzieś RAW-y. Z ciekawości kiedyś szukałem i było dokładnie tak jak
    > mówiłeś. Zero tam dynamiki. Niedźwiedź coś nawet kiedyś pokazywał z S3,

    To wgram jutro, OK? Jak nie zapomnę. Postaram się wybrać coś sensownego, ale
    to są testowe pstryki w okolicy domu, bo pogoda ciągle jest okropna.

> [...]
    > czy jakbyś swoją (pokazywaną wcześniej) zrobił z -2EV? Pierwsze chętnie
    > bym zobaczył, a w drugie nie bardzo wierzę. I tak masz już tam dość

    Ja swoje sample mam przeswietlone w celach testowych. Np.

    http://img530.imageshack.us/img530/5064/dscf01792is9
    .jpg
    http://img530.imageshack.us/img530/5064/dscf01792is9
    .jpg

    To nie jest tylko wyciąganie nieba, ale całego kadry (poza drzewkiem po
    prawej).

    > Ciekawe jak inne się zachowują. Nigdy tego nie próbowałem. Kiedyś się
    > pobawię.

    Rockwell to idiota, oceniał dynamikę S5 patrząc na JPG z aparatu, ale zrobił
    też porównanie kolorów:

    http://www.kenrockwell.com/fuji/s5/high-iso-color.ht

  • 75. Data: 2009-01-04 20:40:09
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca rzecze:

    > Zrób podobną. Od razu powiem Ci, że głównym problemem będzie ogniskowa - do
    > Olka będziesz potrzebował ogniskowej 14mm...

    W olku mam 14-42 więc w czym problem?

    > Tak, z odległości około 30cm od ekranu, o ile to było robione na provii 400
    > (nie chce mi się teraz sprawdzać w walizce ze slajdami) Jeśli na provii
    > 100, to musiałbyś użyć lupy...

    No gdybym ja ci pokazał zdjęcie na ISO100, to szumu nie zobaczyłbyś w ogóle.

  • 76. Data: 2009-01-04 21:03:48
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-04 21:37, Mateusz Ludwin wrote:
    > Tutaj jadę -1 - biało, -2 - biało, -3 - coś widać, -3.5 - widać błękit nieba
    > :>

    No to CZAD. Jeśli jeszcze odwzorowanie barw jest bez zarzutu na skrajach
    zakresu, to totalny czad.

    > http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showto
    pic=28838

    > Ciekawe.

    Nieźle skrajny przykład. Jakieś cropy, cuda, ale jednak sporo widać.

    > To wgram jutro, OK? Jak nie zapomnę. Postaram się wybrać coś sensownego, ale
    > to są testowe pstryki w okolicy domu, bo pogoda ciągle jest okropna.

    Nigdzie mi się nie spieszy. Będę wdzięczny za sample. :)

> [...]
    .jpg

    > To nie jest tylko wyciąganie nieba, ale całego kadry (poza drzewkiem po

    Skoro wszelkie detale ze świateł zostały zarejestrowane, to nie jest to
    zdjęcie prześwietlone, a naświetlone tak, jak być powinno, by wyciągnąć
    możliwie najwięcej. :)

    > Rockwell to idiota, oceniał dynamikę S5 patrząc na JPG z aparatu, ale zrobił
    > też porównanie kolorów:
    >
    > http://www.kenrockwell.com/fuji/s5/high-iso-color.ht

    Też z JPEG-ów? Jak dla mnie różnica między tymi wszystkimi zdjęciami
    jest żadna. Jeśli zafarb z D200@ISO3200 nie powstał dlatego, że automat
    zgłupiał przy robieniu JPEG-a, to nie widzę najmniejszego problemu by go
    skorygować. Tam jest po prostu źle ustawiony balans bieli.

    Arczi

  • 77. Data: 2009-01-04 21:25:52
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Arczi rzecze:

    > No to CZAD. Jeśli jeszcze odwzorowanie barw jest bez zarzutu na skrajach
    > zakresu, to totalny czad.

    Tak właśnie jest. To nie jest odzyskanie luminancji albo jednego z kanałów,
    tylko normalny obraz.

    > Nigdzie mi się nie spieszy. Będę wdzięczny za sample. :)

    Wgrałem niedawno coś takiego:

    http://bobo.ds5.agh.edu.pl/~mathu/DSCF0187.dng

    Można wyciągnąć pełne -4EV. Zwróć uwagę na zachowanie lampki.

    Ale uwaga - tylko ACR rozumie nadmiarowe dane Fuji. Inne wywoływaczki pokażą
    tylko dane z czulszych pikseli.

    Możliwe.

  • 78. Data: 2009-01-04 21:51:44
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    wiadomości news:wywbyqxdjzg8$.dlg@oldfield.org.pl...
    > Zrób podobną. Od razu powiem Ci, że głównym problemem będzie ogniskowa -
    > do Olka będziesz potrzebował ogniskowej 14mm...

    Gdybyś nie wiedział, to w Olku nawet kit zaczyna się od 14 mm,
    więc to żaden problem. A rejestrowana dynamika będzie nawet
    większa niż w przypadku Provii.

    > Tak, z odległości około 30cm od ekranu, o ile to było robione na provii
    > 400 (nie chce mi się teraz sprawdzać w walizce ze slajdami) Jeśli na
    > provii 100, to musiałbyś użyć lupy...

    Eee... na ścianie to nie zauważy ziarna nawet przez lupę. Obiektyw
    w rzutniku nie rysuje aż tak dobrze.

    --

    Pozdrawiam Serdecznie!

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
    Mała Galeria Makrofotografii http://www.stopa.cso.pl

  • 79. Data: 2009-01-04 21:57:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 4 Jan 2009 21:40:09 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > W olku mam 14-42 więc w czym problem?

    W skorygowaniu tego na krótkim końcu.

    > No gdybym ja ci pokazał zdjęcie na ISO100, to szumu nie zobaczyłbyś w ogóle.

    Tylko cyfrowe artefakty przy takim powiększeniu...

  • 80. Data: 2009-01-04 22:04:31
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-04 22:25, Mateusz Ludwin wrote:
    > http://bobo.ds5.agh.edu.pl/~mathu/DSCF0187.dng

    I teraz mogę powiedzieć, że ta matryca jest niesamowita. Żaden inny
    DSLR, nawet za cenę 4x wyższą nie jest w stanie podskoczyć. Dynamika
    jest miodna. Kręcenie wszystkimi suwaczkami praktycznie nie powoduje
    jakichś dziwactw. Recovery i Fill Light działają dokładnie jak powinny -
    łatwo i przyjemnie wydobywają detale z tego zdjęcia. Jednocześnie kolory
    są ekstra. Niesamowicie to wygląda, naprawdę. Duża dynamika w aparacie
    od zawsze mnie kręciła (brakowało mi jej w używanym do niedawna
    Olympusie C4000; w zasadzie na równi z brakiem wysokich czułości,
    normalnych kart, szybkości i brakiem kontroli nad GO).

    Szkoda jedynie, że to tylko 6Mpx. Inaczej, w moim odczuciu, nie miał by
    sobie równych (przynajmniej jak dla mnie). Ciekawe czy jest możliwość
    wyciągnięcia z RAW-ów informacji o luminancji ze wszystkich pikseli i
    uzyskania wyższej rozdzielczości.

    > Ale uwaga - tylko ACR rozumie nadmiarowe dane Fuji. Inne wywoływaczki pokażą
    > tylko dane z czulszych pikseli.

    Naprawdę TYLKO? Nawet Fuji nie wypuściło niczego do czytania własnych
    RAW-ów? Ani do dcrawa nikt nie dopisał jego obsługi? ;)

    Arczi