  • 91. Data: 2024-03-05 21:34:34
    Temat: Re: Zwolnienia nie tylko w IT - życie współczesnego inżyniera
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-05 o 18:40, pytajacy pisze:

    > Szanuję Pana,

    Nie 'Panuj' mi tu.
    Zaletą Usenetu jest to, że jesteśmy równi.

    > Ale męczy mnie jedno pytanie, wydaje m się że w pierwszych 20 latach
    > działalności byliście High-Tech, czy wtedy nie chcieliście bardziej
    > rozwinąć firmy aby np. projektować dla innych firm?

    1.
    Na początku mogliśmy 90% czasu poświęcać na pracę a 10% na biurokrację,
    a potem to się odwróciło.

    Cały system jest tak robiony, aby wyeliminować małe firmy. Dużą firmę
    stać na to, aby od każdej dyrektywy mieć osobnego pracownika, który ma
    czas na wyszkolenie się, a nas nie stać - sam mam ogarnąć GPS, EMC, LVD,
    RoHS, WEEE, R&TTE, RED. Do tego normy zharmonizowane z nimi. Podstawowa
    norma do LVD miała 600 stron. Weź to przeczytaj (i zrozum !!) aby
    wiedzieć w jaki sposób Ciebie to dotyczy. A po kilku latach jest kolejna
    wersja, a potem zmienili całkowicie podejście. To, o czym wspominałem,
    że muszę się zająć choć nie chce mi się jak cholera to przeczytanie z
    dokładnym zrozumieniem EN 62368-1, bo już dawno powinienem to zrobić.
    Błędy w kwestii CE były (w momencie naszego wejścia do Unii) zagrożone
    karą 100 tysięcy. Jak teraz nie wiem.

    Jak wczytuję się w te dyrektywy i normy to nic w tym czasie nie
    zaprojektuję - czas nie jest z gumy.

    2.
    Projektowanie dla innych.
    Czyli zarabiasz na swojej pracy a potem inni zarabiają na produkcji tego
    co zaprojektowałeś. Tak?
    To jest jak praca na etacie dla kogoś.

    Naszym celem było abyśmy to my zarabiali na pracy naszych pracowników
    (oczywiście płacąc im uczciwie) przy produkcji zaprojektowanych przez
    nas urządzeń.
    Trzy razy daliśmy się wpuścić właśnie w takim stylu. Ktoś miał pomysł i
    potrzebował jeleni, którzy to zaprojektują i wykonają. 5 firm mu
    odmówiło, a my, choć pomysł nam się od samego początku wydawał bez sensu
    to dzięki temu, że też wykonanie (czyli potencjalnie zysk z produkcji)
    daliśmy się namówić. Zrobione, wdrożone i co z tego. To nie jest
    perspektywiczne bo tak jak od razu wiedzieliśmy jest bez sensu.
    Tu chodzi o parkingi dla rowerów przy metrze w W-wie. Przecież wystarczy
    kawał rury i ludzie sobie rowery przypną. A ci wymyślili, że się będzie
    super grubą i zabezpieczoną elektronicznie przed przecięciem liną
    zapinało rower identyfikując się kartą miejską i potem tą kartą będzie
    się dawało rower odpiąć.

    To jest według mnie bardzo zaawansowane technicznie rozwiązanie.
    Stanowiska dla 50 rowerów. Zapianie, odpinanie tych 1cm grubości
    stalowych lin silniczkami. Połączone RS485 z centralką mającą połączenie
    z serwerem aby jakaś służba była w stanie odpiąć rower w przypadku
    zgubienia karty itp. (po zidentyfikowaniu człowieka).
    A co jest zaawansowane. Zaprojektuj to tak, aby to wszystko razem (50
    stanowisk i centralka (bez serwera)) w przypadku zaniku zasilania
    sieciowego działało na jednym 7Ah akumulatorze przez 48 godzin (przy
    założeniu, że w tym czasie na każdym stanowisku 5 razy dziennie rower
    zostanie zapięty i odpięty, a akumulator już się trochę zestarzał i ma
    50% pojemności.

    To zajęło nam dużo czasu. Rozwiązania mechaniczne tych zapięć itp. I co
    z tego kiedy w sumie od razu wiedzieliśmy, że nikt rozsądny nie wyda
    kilku tysięcy na takie podwójne stanowisko, gdy zamiast tego może
    wstawić stalową rurę za 500zł. Wyszliśmy na tym (nie licząc swojego
    czasu) na zero. Ale nie liczenie swojego czasu to błąd - kilka lat
    zamiast rozwijać naszą ofertę pracowaliśmy dla czyjejś koncepcji.

    3.
    W naszym systemie mamy genialne rozwiązanie komunikacji RS485. Na łączu
    jest cisza. Jak ktoś coś ma to się odzywa. A tu weszła idiotyczna norma,
    zmuszająca do pracy w stylu odpytywania. Jak jest norma to zamawiający
    ją wpisują w specyfikację.
    Dopasowujemy się do tej normy. Niedawno o tym na grupie pisałem. Nasz
    system, w którym użytkownik na reakcję systemu czekał góra dziesiątki ms
    będzie:
    - działał wolniej,
    - zużywał kilkadziesiąt razy więcej prądu an komunikację RS485,
    - emitował tyle samo razy więcej zakłóceń przez RS485,
    - najpilniejsze sygnały tamperów też będą musiały czekać na odpytanie.
    Szlag mnie trafia, ale jest norma.
    P.G.

  • 92. Data: 2024-03-05 21:37:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dramatyczne uproszczenie. Moja nauczycielka chemii w liceum nie nauczyła
    > mnie absolutnie nic. Byłem stuprocentowym samoukiem. Trzecie miejsce na
    > międzynarodowej w Bukareszcie.

    Strasznie żałuję, że w ogóle nie interesowała mnie chemia. A teraz nawet
    nie wiem z czego powstał proch i wolę nie szukać, aby się nie okazało,
    że nie wolno tego szukać :)
    P.G.

  • 93. Data: 2024-03-06 00:34:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > To zalezy tez od nauczyciela i wyposazenia. Wyposazenie akurat chyba
    > podobne, bo finansowanie takie same, ale z nauczycielami juz różnie
    > może być.

    To zalezy od nauczyciela i indywidualnych predyspozycji ucznia. Przy
    czym to pierwsze, nigdy nie miałem nauczyciela, który chciałby zarazić
    uczniów jakąś pasją. Przy czym nie sądzę, że z gęby mi wynikało, iż ja
    się zarazić nie dam, bardziej, że praktycznie takich nauczycieli nie
    było i nie ma.

    > No i poziom nauczania zalezy tez od poziomu uczniów,
    > aczkolwiek ... podobno nie ma związku inteligencji z pochodzeniem :-)

    Poniekąd tak, ale chyba głównie w sytuacjach skrajnych, jesli trafi się
    klasa jakiś organicznych tłumoków. W przeciwieństwie do chyba wszystkich
    tu piszących byłem kompletnym średniakiem. W większości tróje, czwórki
    czasami. I tak całą podstawówkę, liceum i standardową część studiów.
    Ale też żadnej klasy ani roku studiów nie powtarzałem. Dopiero na
    etapach bardziej specjalizacyjnych (4-5 rok) zaczęło się to zmieniac, a
    i tu szału nie było. O jakiś olimpiadach do nikt w mojej obecności nawet
    nie wspominał.

    > Ogolnie biorąc - całki nie były wtedy w programie szkolnym,

    Wydawało mi sie, że aż tak wiekiem się nie różnimy, a u mnie, na
    mat-fizie, pierwsza połowa lat 80., całki były. OIDP, profil ogólny i
    biolchem też je miały, tylko humanistyczny nie miał. Liceum nie było
    takie ostatnie, ale małowybitne. Po tym jak je opuściłem zaczeło mu się
    poprawiac :)

    > Program był taki sam, podreczniki prawie te same, ale chocby licea
    > profilowane miały wiekszą ilość godzin.
    > Plus jakosc nauczyciela, poziom klasy, który musiał brac pod uwage,
    > itp.
    > Dobrze widać było chocby na egzaminach wstępnych i pierwszym roku
    > studiów - były osoby lepsze i gorsze :-)

    MZ to bez większego znaczenia. Taka wiedza, nawet wymuszona, może w
    pewnych sytuacjach mocno ułatwic zycie. Sam dzieki mat-fizowi
    przeleciałem bezwysiłkowo pierwszy semestr matematyki na studiach, gdzie
    na tym etapie odpadło chyba z ++30% osób. Ale to zasadniczo wszystko.

    A wracając do pierwotnego punktu, uważam, że poziom nauczania w prlu był
    przyzwoity. Oceniam to m.in. własnie po sobie, gdzie nigdy, w dowolnej
    konfrontacji z systemem zachodnim nie miałem tu problemu. A jestem
    wspomnianym przeciętniakiem, którego wiedza, nazwijmy to podstawowa,
    interesuje tylko w takim stopniu, w jakim jest to potrzebne do
    zrozumienia rzeczy, które mnie bardziej interesują.

    Poza tym, prl dał nam dwie wyróżniające nas cechy, (1) umiejętność
    improwizowania*, albo lepiej, praktycznego rozwiązywania problemów, i
    (2) kompleksy.

    *) to, nb. tez jest często mieczem obosiecznym, czasami nie warto.

    --
    Marcin

  • 94. Data: 2024-03-06 13:06:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > uczniów jakąś pasją. Przy czym nie sądzę, że z gęby mi wynikało, iż ja
    > się zarazić nie dam, bardziej, że praktycznie takich nauczycieli nie

    Nie wykluczam, że studenci dali mi tytuł asystenta roku za to, że
    widzieli, że elektronika to moja pasja i próbowałem ich nią zarazić. Czy
    skutecznie to zupełnie inna kwestia.

    Od lat w Polsce obowiązuje selekcja negatywna do zawodu nauczyciela.
    I widziałem wypowiedzi rodziców uważających się za inteligentnych typu:
    Wszyscy nauczyciele to miernoty (nie spotkałem innego) więc jestem
    przeciwko dawaniu im podwyżek bo niby za co.
    A do głowy im nie przyjdzie, że przy takich pensjach to mądrzejsi
    uciekają bo gdzie indziej bez takiej odpowiedzialności, wojowania z
    rozwydrzoną młodzieżą i roszczeniowymi rodzicami zarobią 2 razy tyle.

    Żona uczyła matematyki na Politechnice. Gdy teściowa zachorowała (udar,
    paraliż) się zwolniła, aby opiekować się mamą (20 lat). Po śmierci
    teściowej chciała wrócić do zawodu. Było to niecałe 10 lat temu. Się
    okazało, że praca na PG się nie liczy - musi być stażystką z jakąś
    minimalną (śmieszną) pensją. Słysząc od niej jak to tam w szkole wygląda
    (w tym samym czasie zmieniła się dyrektorka z normalnej na 'z nadania
    edukacji kreatywnej') już po tygodniu jej powiedziałem: uciekaj stamtąd
    jak najszybciej. Dojrzała po miesiącu, ale akurat jak poszła złożyć
    wymówienie to coś tam było zamknięte. W końcu postanowiła, że ze względu
    na uczniów wytrzyma semestr. Hospitacja - dyrektorka miała pretensje, że
    używa zbyt trudnych słów, których uczniowie nie rozumieją. Te słowa to:
    wykres i funkcja. A lekcja była w klasie z rozszerzoną matematyką a
    tematem była funkcja liniowa.
    Jak według edukacji kreatywnej prawidłowo powinna wyglądać lekcja
    matematyki: Dzieci należy podzielić na grupy. Mogą się w grupach
    rozsiąść na pufach. Dostają zadanie. Ta grupa która pierwsza je rozwiąże
    zapisuje rozwiązanie na kartce, robi z niej samolocik i rzuca do innej
    grupy. W liceum ?! Dla mnie cyrk.

    > Ale też żadnej klasy ani roku studiów nie powtarzałem.

    A ja miałem dziekankę :)
    Studenci wywalczyli, że można dostać dziekankę bez podania powodu. Plan
    był taki: wyjadę na kilka miesięcy do Francji (miałem tam ciocię) i się
    nauczę języka. Cały październik brałem udział w intensywnym kursie
    francuskiego (6 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu). Miałem jechać w
    styczniu, a w grudniu zrobili stan wojenny.

    > Wydawało mi sie, że aż tak wiekiem się nie różnimy, a u mnie, na
    > mat-fizie, pierwsza połowa lat 80., całki były.

    Mam problem z ustaleniem czy miałem czy nie (matura w 77r).
    Na 100% na początku IV klasy nic nie wiedziałem o całkach bo tamto
    zadanie z olimpiady fizycznej rozwiązałem wymyślając samemu od zera
    proces całkowania.
    Nie pamiętam całek w szkole, ale jednocześnie wydaje mi się, że na
    studiach nie były dla mnie zaskoczeniem - sprzeczność.
    Żona (matura 79r) mówi, że na pewno miała całki w szkole.

> [...]
    > przeleciałem bezwysiłkowo pierwszy semestr matematyki na studiach, gdzie
    > na tym etapie odpadło chyba z ++30% osób. Ale to zasadniczo wszystko.

    Na tydzień czy dwa przed sesją wykładowca z matematyki wezwał do siebie
    tych co mieli piątki i 4+ z ćwiczeń. Hasło, było, że chce nas
    przeegzaminować, ale nie było czasu się przygotować. Się okazało, że
    zapytał każdego, czy będzie zadowolony jak z egzaminu dostanie o 1 mniej
    niż ma z ćwiczeń.
    Jak ja się cieszyłem, że nie muszę zdawać egzaminu z matmy. Na egzaminie
    było zupełnie co innego (teoria - jakieś przestrzenie Banacha itp.) niż
    na ćwiczeniach (całki i równania różniczkowe we wszelkich możliwych
    odmianach).

    > A wracając do pierwotnego punktu, uważam, że poziom nauczania w prlu był
    > przyzwoity.

    Z tym chyba wszyscy się zgodzili. Ja jedynie twierdziłem, że nie dawał
    szansy wybitniejszym. Ale teraz wygląda, że w niektórych szkołach, gdzie
    nauczyciel przygotowywał ucznia do olimpiad, było lepiej niż do tej pory
    uważałem.

> [...]
    > (2) kompleksy.
    >
    > *) to, nb. tez jest często mieczem obosiecznym, czasami nie warto.

    Polscy elektronicy na zachodzie podobno byli cenieni za to, że umieją
    sobie poradzić gdy inni rozkładają ręce. Nie ma jakiegoś elementu -
    zastąpmy go innym. Nasi po prostu nie wiedzieli, że jak jakiś typ
    urządzenia dostał różne atesty itp to nic nie wolno zmieniać.

    W 87 byliśmy w Norwegii (pracować przy ogórkach). Z książki
    telefonicznej znalazłem firmy elektroniczne w okolicy i wpadłem do nich
    pogadać. Różnie to było. U jednych opowiadałem o systemach ekspertowych
    (nie słyszeli o tym wcześniej). U innego gościa dziwiłem się, dlaczego
    on nadal używa 8048 kiedy 8051 jest dużo lepszy. Właśnie wtedy się
    dowiedziałem, że jak na coś ma homologację to nic w tym nie może
    zmienić. Nie wiem jak to było zaplanowane, że ja po studiach nie miałem
    nawet śladu informacji na ten temat.
    P.G.

  • 95. Data: 2024-03-06 13:30:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Mar 2024 20:05:29 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Dramatyczne uproszczenie. Moja nauczycielka chemii w liceum nie nauczyła
    > mnie absolutnie nic. Byłem stuprocentowym samoukiem. Trzecie miejsce na
    > międzynarodowej w Bukareszcie.

    Jeśli chodzi o fizyczna, to u mnie było podobnie - sam się uczyłem,
    nauczyciel nie pomagał. Byc może w 14LO jest inaczej, bo tam był
    nacisk na olimpiady.

    mógł ciut pomóc przy domowym doświadczalnym, bo pożyczył potrzebny
    przyrząd, ale nie pamiętam, czy była taka potrzeba ...

    Teraz w chemii, to prywatnie uczen nawet podstawowych odczynników nie
    kupi :-)

    J.

  • 96. Data: 2024-03-06 13:41:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Mar 2024 17:10:06 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Ja to kojarzyłem, że z j? nie mieli problemu, ale już z s jak najbardziej.

    Laplace w programie nie mieli.
    j? tylko w podstawowym zakresie.

    Tak sie zastanawiam ... w profilu Automatyzacja nie wprowadzali im s?

    > Wydaje mi się, że żadnego normalnego przedmiotu (w tym mat, fiz) nie
    > uczyłem się nadprogramowo. Tylko elektroniki.

    Po standardowych lekcjach fizyki OF raczej wygrasz.
    Tam było głębokie rozumienie potrzebne, ktore w programie szkolnym
    umyka.
    Te książki o/do OF były bardzo ciekawe i pomocne.

    Z bardziej wspólczesnych zadan - dwa kajaki płyną po jeziorze na
    przeciw siebie rozpędem. W każdym jest kajakarz i cięzki worek.
    W chwili mijania kajakarze wymieniają się workami.
    Jak sie zmieni predkość kajaka po wymianie.

    A inny temat, jak to mowią - ryjący banie ... kajakarz, czy moze
    lepiej osoba na tratwie, przechodzi z jednego konca na drugi.
    O ile przemiesci sie kajak/tratwa.
    Trywialne zadanie na pęd czy jak kto woli - środek masy,
    ale ... co z przemieszczeniem wody?

    J.

  • 97. Data: 2024-03-06 13:50:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Mar 2024 20:10:43 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Nie wiem co to jest gemini

    To jest Sztuczna Inteligencja, czy jak kto woli - Chat GPT w wydaniu
    Google.
    Mozesz spytać o cokolwiek.

    > i skąd Ci się taka skomplikowana całka wzięła.

    Proste - liczymy składowe wektora prędkosci fragmentu obwodu,
    i współrzędne siły tarcia z niej wynikającej. I sumujemy jedną
    składową.

    > Ja pamiętam, że to co faktycznie liczyłem to się sprowadzało do całki
    > sinusa czy cosinusa.

    Zdaje się ze sie bardzo upraszcza jak v=u

    w.pdf

    > Nawet mi do głowy nie przyszło, że coś tak starego jest do znalezienia w
    > sieci i nie w formie jakiegoś skanu, tylko eleganckiego pdf-a. Muszę
    > przyznać, że jestem pod wrażeniem. No chyba, że masz dostęp do Hermes-a
    > który podobno służy do skutecznego przeszukiwania sieci :)

    Zwykłe google.

    "zadania z olimpiad fizycznych wirujący pierscien tarcie"

    257.pdf

    > Tu są jakieś prostsze wzory, bardziej zbliżone do tego co ja uzyskałem.
    > Myślę, że odpowiedzialne za 'podejrzanie zgrabnie' może być powiązanie
    > prędkości postępowej z obrotową o czy mnie pamiętałem, że takowe było.

    Ale to chyba dokladnie to zadanie, bo lata 76/77.
    Tylko jakos nie mogą zdecydowac czy 25 czy 26 OF - a przeciez nie bylo
    w dwóch kolejnych latach.

    J.

  • 98. Data: 2024-03-06 14:25:47
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 05.03.2024 o 20:05, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dramatyczne uproszczenie. Moja nauczycielka chemii w liceum nie nauczyła
    > mnie absolutnie nic. Byłem stuprocentowym samoukiem. Trzecie miejsce na
    > międzynarodowej w Bukareszcie.

    Jaka dziedzina, taka olimpiada :-P

    Mialem na studiach kolege ktory startowal w chemicznej, twierdzl, ze to
    glownie pamieciowa. Uwierzylem mu. Nieslusznie?

  • 99. Data: 2024-03-06 14:26:26
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 06.03.2024 o 13:30, J.F pisze:

    > Jeśli chodzi o fizyczna, to u mnie było podobnie - sam się uczyłem,
    > nauczyciel nie pomagał.

    Z jakim wynikiem?

  • 100. Data: 2024-03-06 14:28:23
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 05.03.2024 o 20:33, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > przygotowaniu do olimpiady - przecież to konkurs mojej wiedzy a nie
    > nauczyciela. Nikt mi nie pomagał w podstawówce to dlaczego tu miałby
    > pomagać.
    >
    > W olimpiadzie z fizyki startowałem (do wojewódzkiej) bo zadania były dla
    > mnie zrozumiałe.
    > Ale jak przeczytałem kiedyś zadania do zrobienia w domu do olimpiady
    > matematycznej to stwierdziłem, że to jest jakby pisane obcym, nie znanym
    > mi językiem i sobie odpuściłem.
    >
    > Dopiero teraz zaczynam rozumieć dlaczego moja szkoła miała opinię

    A nie zastanawialo Cie wczesniej, ze niektore szkoly daja wyzsza
    zdawalnosc na studia?