  • 21. Data: 2022-11-12 00:09:23
    Temat: Re: anatomia padania ssd
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-11, Szwambuł Trantiputl <t...@d...com> wrote:
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Nov 2022 04:12:50 GMT
    > doszła do mnie wiadomość <6ZjbL.1572754$%fx6.340553@fx14.ams1>
    > od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    WHEN_FAILED RAW_VALUE

    > Znalazłem test wytrzymałości tego(i wielu innych dysków, w języku
    > rosyjskim, ale jest czytelne:
    > https://3dnews.ru/938764/resursnie-ispitaniya-ssd-ob
    novlyaemiy-material#Samsung%20860%20EVO
    > Nasz bohater padł osiągając 3.004 PB.
    > Czyli najparwdopodobniej parametr 177 - wear leveling count to jest
    > średnia ilość zerowań stron flash, ty masz 2032, dysk z testu padł
    > przy 2775.
    > Co najdziwniejsze, 860 Pro(na kościach chyba MLC 2 bit, jest na
    > stronie zaraz pod 860 EVO) padł przy 2.706 TB, czyli wytrzymał niemal
    > 300 TB mniej niż EVO...
    > Nieźle pojechał 850 Pro, zaliczył 7.5 PB(wszystkie trzy dyski 256 GB).

    Nie otwiera mi się. One typowo padają gwałtownie czy widać np. jakieś
    spowolnienie? Czy też właśnie tak jak obecnie obserwuje, czyli pojawia
    się dużo błędów podczas np. czytania?

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2022-11-12 00:16:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-11, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    > Zrob sobie test i zapisz 1000x 1 bajt daleko od siebie. System pokaze
    > ze to jest 1000B zapisu a dysk ze 1000x512 czy 4096 (nie pamietam ile
    > to wyjdzie na ssd).

    To się zgadza, ale to efekt bloków mniejszych od jednostki alokacji
    sektora. Przy 1GB takie coś nie wystąpi bo jak?

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2022-11-12 00:20:52
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Nov 2022 23:04:16 GMT
    doszła do mnie wiadomość <QxAbL.2370679$%q2.2052833@fx15.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    art-3-pages-blocks-and-the-flash-translation-layer/

    >Dzięki. Jak przyjdzie zamiennik to poeksperymentuję. Samsung ma
    >jakiś-tam cały kombajn programowy pod Windowows do obsługo swoich ssd,
    >zobaczymy co zawyrokuje.
    >
    >Przy okazji, być może głupie pytanie, czy takie pamięci jak leżą poza
    >urządzeniem (bez prądu znaczy), przez np. 3-4 lata, to coś się złego
    >może z nimi dziać?

    Złego to raczej nie, ale dane mogą zostać uszkodzone przez utratę
    ładunku komórek flash. Im więcej taka komórka ma na koncie zapisów,
    tym szybciej to następuje, o ile komórka z małą ilością zapisów trzyma
    ładunek nawet 5-6 lat, to pod koniec żywotności to może spaść do kilku
    miesięcy, nawet do trzech.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 24. Data: 2022-11-12 00:35:04
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Nov 2022 23:09:23 GMT
    doszła do mnie wiadomość <DCAbL.2370680$%q2.2197551@fx15.ams1>
> [...]
    >
    >Nie otwiera mi się. One typowo padają gwałtownie czy widać np. jakieś
    >spowolnienie? Czy też właśnie tak jak obecnie obserwuje, czyli pojawia

    Przypomniało mi się, gdzieś w jakimś badaniu dysków na wytrzymałość
    były wykresy pokazujące spory spadek wydajności, ale nie pamiętam, czy
    dla wszystkich typów dysków.
    W wyszukiwarce poszukaj frazy "ssd endurance experiment" czy "ssd
    endurance challenge", kilka takich było, ale ostatni zakończono chyba
    cztery czy pięć lat temu.
    Pierwszy link, jaki znalazłem:
    https://3dnews.ru/938764/resursnie-ispitaniya-ssd-ob
    novlyaemiy-material
    Czyli wydajność spadała niezbyt wiele.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 25. Data: 2022-11-12 00:57:53
    Od: Szwambuł Trantiputl <t...@d...com>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Nov 2022 23:16:03 GMT
    doszła do mnie wiadomość <TIAbL.2259218$f0c6.2134186@fx10.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    >To się zgadza, ale to efekt bloków mniejszych od jednostki alokacji
    >sektora. Przy 1GB takie coś nie wystąpi bo jak?

    Może to jednak jakiś dziwny błąd firmware, bo moim zdaniem jakby coś
    tak(aplikacja/proces) waliło po dysku, to powinny być widoczne spore,
    okresowe spadki wydajności, ale mogę się mylić.
    Sprawa otwarta.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 26. Data: 2022-11-12 01:43:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-11, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

    > fstrim dziala dziwnie. Kiedys pisalem se z autorem i jego tlumaczenie
    > co i jak bylo tak metne ze odpuscilem konwersacje.
    >
    > Mialem wtedy do niego pytanie jakim cudem fstrim puszczony raz
    > zwalnia 56GB, puszony natychmiast drugi raz zwalnia 0 bajtow, kolejne
    > puszczenie i znowu 0 bajtow i na kolejnym zwolnione 0.8GB podczas gdy
    > iostat pokaywal ledwo 20MB zapisane.

    Gdzieś się coś nie kaszuje i uwalnia z dużym opóźnieniem? W sensie, że
    iostat o bieżących operacjach a gdzieś siedzi w jakimś buforze 0.8GB i
    dopiero po dłuższym czasie zostaje fizycznie zapisane?

    > Mialem dyska na ktorym fstrim chodzil caly czas i po paru latach
    > wydajnosc jego spadla do jakichs smiesznych wartosci na poziomie
    > 50MB/sek. Pokasowalem wszystko z niego, puscilem fstrima i wydajnosc
    > byla nadal do dupy. Testowalem zwyklym gnomowym disks-em. Tam ladnie
    > widac jaka czesc dysku ma jaka wydajnosc.
    >
    > No i stwierdzilem jak gary oldman w 5elemencie: trza samemu zeby
    > dobrze bylo i puscilem ten baszowy skrypt z dolu tego posta
    > https://superuser.com/questions/308251/how-to-trim-d
    iscard-a-whole-ssd-partition-on-linux
    > Albo podobny. Puscilem to na dysku, skonczylo sie w pare chwil. A
    > potem puszczalem benchmarka z disks i na bierzaco widzialem jak sie
    > wydajnosc podnosi na tych obszarach gdzie jest konkretnie trim
    > robiony. Literalnie widzialem jak wydajnosc skacze z tych 50-60MB/sek
    > do 250 podczas paru rund benchmarkowania.

    Dzięki, pomęcze biedaka jak go już wymienie.

    > Tak, to dosyc podobny scenariusz jaki mi sie w glowie poukladal. Jak
    > mozesz to pusc se blkdiscardy albo te hdparmy i zobacz jaka ma
    > wydajnosc odczytow. Jak ma bardzo nierowna to znaczy ze trim pokpil
    > temat. Jak caly ma rowno szybkie odczyty to nie jest zle (ale nie
    > wiem czy dobrze jest)

    Czym można z lini poleceń sprawdzić wydajność odczytów w jakiś rozsądny
    sposób? Czy masz na myśli przeczytanie całego urządzenia np. dd? Bo
    chyba nie to:

    root@agatek:~# hdparm -tT /dev/sda

    /dev/sda:
    Timing cached reads: 2498 MB in 2.00 seconds = 1249.94 MB/sec
    Timing buffered disk reads: 1074 MB in 3.00 seconds = 357.78 MB/sec

    > Jak np. zalozysz partycje pod winda (albo na kompie #1) I zaniesiesz
    > dyska do drugiego kompa albo podepniesz do linuxa i zalozysz partycje
    > od nowa to nie sadze aby linux/windows powiedzial dyskowi ze teraz
    > caly obszar partycji ma byc uznany za pusty. W efekcie mimo nawet
    > dobrze dzialajacego trima dysk sie nie dowie o tym ze spora jego czesc
    > jest nieuzywana i moze robic za wear leveling.

    A ten kontroler to nie powinien być w obrębie ssd i pamiętać takich rzeczy?

> [...]
    > stalego zapisu to nie byle co i nawet na serwerze ktory robi za baze
    > danych tyle zazwyczaj nie ma. Tam cos innego sie musialo dziac. Albo
    > te numerki sa niepoprawne z jakiegos powodu. Albo inaczej: Moze nie
    > masz pod linuxem ustawionego noatime? Wtedy kazdy odczyt powoduje
    > malenki zapis. Bo access time trzeba dodac. Wtedy zapis tych 4 bajtow
    > (czy ile tam ta data zajmie) spowoduje zapis calego bloku na ssd. I
    > jak masz duzo odczytow to moze dojsc do sytuacji gdzie te 4bajty
    > spuchna do 512 czy ile tam sektor na ssd teraz jest. a to jest jakies

    Dzięki, popatrzę, ale obecnie nic się nie dzieje.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2022-11-13 17:55:13
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    piątek, 11 listopada 2022 o 18:43:51 UTC-6 Marcin Debowski napisał(a):

    > Gdzieś się coś nie kaszuje i uwalnia z dużym opóźnieniem? W sensie, że
    > iostat o bieżących operacjach a gdzieś siedzi w jakimś buforze 0.8GB i
    > dopiero po dłuższym czasie zostaje fizycznie zapisane?

    Nie wiem, mysle ze nie. Probowalem sie wywiedziec od lolka co pisal fstrim i
    przegladalem kod i nie dowiedzialem sie czemu takie dziwne zachowanie jest.
    A jest na roznych kompach, z roznymi systemami. I wiem ze jakby lolek od fstrima
    chcial to by zreplikowal moj eksperyment w doslownie 2 minuty.
    Jego tlumaczenia byly po prostu powtarzaniem tego co w kodzie i na stronie. Obstawiam
    ze on zaimplementowal to tak jak gdzies napisano bez zbytniego testowania i ogladu.
    A no i to samo jest na roznych dyskach. Od jakichs cruciali, poprzez samsungi az po
    kingstony.

    I jeszcze, gdyby fstrim zwalnial mniej niz pokazuje iostat to bym zalozyl ze moze OS
    robi cos a fstrim nie ma szansy na zwolnienie bo OS to zrobil.
    Ale jest zazwyczaj odwrotnie.
    Moze, moze, ogromne moze podczas operacji IO jest wysylane cos w rodzaju "zapisz 3
    bajty ale zaznacz caly blok za zapisany" i fstrim zwalnia caly blok i dlatego opmpuje
    numerki ale to jest niekonsystentne nawet tak.
    Bo operacja IO jest jedna czy piec na krzyz i zapisow jest na 300kB a fstrim zwalnia
    np. 20MB.

    Nie klei sie to zupelnie.

    No i na koniec to mimo ze fstrim biega caly czas to moglem jakims cudem odwolac te
    bloki recznie i dysk dostal kopa. Smierdzaca sprawa.

> [...]
    > Timing cached reads: 2498 MB in 2.00 seconds = 1249.94 MB/sec
    > Timing buffered disk reads: 1074 MB in 3.00 seconds = 357.78 MB/sec

    Hdparm jest slaby do tego. Ja uzywam disks z gui. Tam mozna zapodac ile probek i
    jakiej wielkosci ma pobrac z calej powierzchni.
    I ladnie widac ktore obszary sa zaafektowane. Jak masz plaski wykres na poziomie tych
    200 czy 25 albo 500MB/sek to dysk jest zdrowy.
    Jak wydajnosc opada o polowe albo do 20% tego sufitu to wiadomo ze cos jest nie tak.
    I to wszystko przy odczytach. O zapisach nawet nie wspominam.

    > A ten kontroler to nie powinien być w obrębie ssd i pamiętać takich rzeczy?

    Nie, bo trim mowi dyskowi co jest nieuzywane.
    A trim z windy nie wie co skasowal linux i odwrotnie.
    No i nie wiem czy format mowi ze teraz wszystko na partycji jest nieuzyte zanim
    zacznie formatowac.
    Ogolnie w tym zakresie nieco kiepsko to wyglada. Trzeba niestety z paranoi podcierac
    tym dyskom tylki...

  • 28. Data: 2022-11-14 10:08:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-11, Szwambuł Trantiputl <t...@d...com> wrote:
> [...]
    > tym szybciej to następuje, o ile komórka z małą ilością zapisów trzyma
    > ładunek nawet 5-6 lat, to pod koniec żywotności to może spaść do kilku

    To wystarczy. Po prostu zastanawiam się nad kupnem czegoś na zapas bo o
    mSATA coraz trudniej.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2022-11-14 10:11:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-13, ptoki (ptoki) <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > wydajnosc opada o polowe albo do 20% tego sufitu to wiadomo ze cos
    > jest nie tak. I to wszystko przy odczytach. O zapisach nawet nie

    Ok, sprawdzę przy okazji. Dzięki.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2023-01-10 01:36:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-10, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
> [...]
    > Serial Number: S41MNX0M412082W
    > LU WWN Device Id: 5 002538 e40f4e862
    > Firmware Version: RVT42B6Q
    > User Capacity: 250,059,350,016 bytes [250 GB]
    > Sector Size: 512 bytes logical/physical
    > Rotation Rate: Solid State Device
    > Form Factor: mSATA
    > TRIM Command: Available, deterministic, zeroed
    > Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
    > ATA Version is: ACS-4 T13/BSR INCITS 529 revision 5
    > SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
    > Local Time is: Thu Nov 10 14:48:57 2022 +08
    > SMART support is: Available - device has SMART capability.

    Koniec tej historii jest taki, że napuściłem niejakiego Samsung Magician
    (SM) na ten dysk (musiałem uzyć przejściówki mSATA->SATA). SM popatrzał,
    znalazł błedy (full scan) i zadeklarował, ze on je spokojnie naprawi.
    Pozwoliłem. Pokazał, że wszystko jest cacuś. Przeleciałem po tym dysk
    ddrescue i znalazł praktycznie tyle samo błędów. No to jeszcze raz SM.
    Znowu z dumą naprawił. Juz mi się niechciało rebutować do Linuksa i
    przeskanowałem ten naprawiony dysk SM raz jeszcze i znowu znalazł błędy.
    Tak, że ten tego. Viva Samsung.

    --
    Marcin